Jau trečius metus tautinio jaunimo Kaune rengiamas Vasario 16-osios maršas šiemet sulaukė daugiau nei bet kada išankstinių vertinimų. Nuogąstauta, jog šis renginys labiau suskaldysiąs, nei sutelksiąs Lietuvą, ypač – jaunimą. Planuotas net alternatyvus maršas, kurį organizavo tolerantišku jaunimu pasivadinusi grupė iš įvairių organizacijų, linksmiausiai nuteikė vienos iš jų pavadinimas – miegantys drambliai.
Deja, laikinosios sostinės savivaldybė nesuteikė kauniečiams ir miesto svečiams malonumo pasigėrėti drambliais lunatikais, matyt, nutarusi, kad Valstybės atkūrimo diena – ne pati tinkamiausia proga vaikščioti per miegus ar demonstruoti kokią egzotišką lytinę orientaciją. Užtai visi dori piliečiai ir svečiai gavo galimybę vieningai pražygiuoti bendrose eitynėse ta proga, kuriai ši data ir skirta.
Marše dalyvavo įvairių tautybių atstovai, atvyko net ilgametis Lietuvos lenkų lyderis Ryšardas Maceikianecas, darsyk įrodęs, kad Lietuvos lenkai – ne tiktai kontroversiška Valdemaro Tomaševskio Rinkimų akcija. Greta Lietuvos trispalvių mirgėjo Latvijos ir Vengrijos vėliavos, o taip pat – Vengriją palaikantys plakatai. Šalia tautininkų žygiavo socialdemokratai ir centristai, greta tradicinių dalyvių – Lietuvių tautinio jaunimo sąjungos ir Lietuvių tautinio centro – žengė Lietuvos Sąjūdžio ir kitų organizacijų nariai.
Šis renginys suvienijo pačias skirtingiausias partijas ir asociacijas, tautas ir net valstybes. Bet pirmiausiai jis suvienijo Lietuvos piliečius – tuos, kuriems Lietuvos valstybės atkūrimas ligšiol svarbus. Tuos, kuriems ši diena – proga pagerbti ir darsyk pareikšti Lietuvos valstybingumą, o kartu – savo ryšį su šia valstybe. Ne su abstrakčia tolerancija – nežinia kam ir dėl ko. Ne su mielais straubliniais keturkojais, kuriems skirta kita – Gyvūnų globos diena: spalio 4-oji. Ne tarp liguistų potraukių žmonių, kurių diena – gruodžio 3-oji.
Ką ši šventė išskyrė? Greičiausiai – tuos, kuriems Lietuvos valstybė yra vertybė ir tuos, kuriems nėra. Šiuo atveju kalbama ne apie dalyvavusius ir nedalyvavusius, o veikiau – apie pritariančius ir prieštaraujančius. Čia jau, ko gero, nieko nepadarysi. Kiekviena jungianti tapatybė yra kartu ir skirianti. Net bendražmogiška tapatybė nuo kažko skiria – tarkime, nuo gyvūnijos pasaulio, įskaitant mamutus ir mastodontus.
Įdomiausias vis gi – politinis aspektas. Lietuvos Taryboje, 1918 m. vasario 16-ąją atkūrusioje Lietuvos valstybę, susitelkė įvairių srovių žmonės: tautininkai-pažangiečiai ir tautininkai-santariečiai, krikščionys demokratai ir socialdemokratai. Jos pirmininku išrinktas tautininkas, pavaduotoju tapo socialdemokratas, generaliniu sekretoriumi – krikščionis demokratas.
1940–41 m. atitinkamą vienybę įkūnijo Lietuvių aktyvistų frontas, čia partinė įvairovė buvo dar didesnė. 1943 m. – Vyriausiasis Lietuvos išlaisvinimo komitetas. Šįkart pirmininku tapo socialdemokratas, pavaduotojais – tautininkas ir „frontininkas“. Tiesa, tada „frontininkas“ reiškė ką kita, nei šiandien – reiškė Lietuvių aktyvistų frontą ir iš jo gimusį Lietuvių frontą. Pagaliau, 1988 m. skirtingiausių srovių atstovus vardan Tos sutelkė Sąjūdis.
Nuo Sąjūdžio laikų daugeliui pasiliko retkarčiais džiugus, bet dažniau – graudus ilgesys. Du jauni hip-hop muzikos kūrėjai net sukūrė dainą, kurioje skamba žodžiai: kur ta vienybė dabar? Šiemet į šį klausimą atsakyta. Simboliška, jog ne kurią kitą dieną, o Vasario 16-ą. Ji – čia. Tereikia ateiti ir pamatyti. Nors geriau – pačiam ar pačiai sudalyvauti jos kūrime.
Vienybė neįmanoma be bendrų vertybių. Tiesą sakant, ir netikslinga. Vienybė visada būna vardan kažko. Šiuo atveju – vardan tos Lietuvos.
Na, gerai.
“Šalia tautininkų žygiavo socialdemokratai ir centristai, greta tradicinių dalyvių – Lietuvių tautinio jaunimo sąjungos ir Lietuvių tautinio centro – žengė Lietuvos Sąjūdžio ir kitų organizacijų nariai.”
Pakilęs pakimba klausimas, kodėl gi Tautinio jaunimo eisenos organizuotieji kartu nešvenčia su “seniais”, švenčiančiais tą pačią šventę po savų mišių prie Karo mjūziejaus? Ar dėl to, kad ten ne ta “publika” ten (su ne tom pažiūrom), ar dėl ko? Kodėl atskirai?
Ar nenusibodo šūdą malti?
Tau. 🙂
Jei tai būtų suomė, tai sakyčiau, kad šiandien, matyt, ne jos diena.
CHA
🙂
Vasario 16-ji yra tautos svente, isbandyta laiko. Vasario 16-ji isaugino ikikarines nepriklausomos Lietuvos patriotu gausa, pasipriesinusia bolsevikinei santvarkai ir issaugojusiai tautiskumo/ valstybingumo dvasia iki pat 1990 metu. Deja, nuo 1992 metu Lietuvoje vis labiau isisiauteja organizuoti homosovietiku klanai; Vasario 16-ji tautininku turi ir privalo buti svenciama tik su tikraisiais (dar likusiais gyvais) pasipriesinimo SSSR okupacijais dalyviais; ir tik su tais, kurie nebendradarbiavo su SSSR/ LSSR politinemis – represinemis strukturomis.
Tačiau, esu girdėjęs pletkų, kad į eiseną būna įsimaišę persirengusių policininkų. Na, šioje eisenoje teko tikra laimė dalyvauti, bet tokių įtartinų nemačiau.
Netyčia mačiau šio straipsnioko autorių, kuris gan šaunuoliškai balsingai rėkė.
Ir ko gi jis taip rėkė?
Kas jį taip nurikdė? 🙂
Ką žinau, turbūt realybė.
CHA
Kas čia po paraliais yra ,,tikras lietuvis” ir Vilmantas Rutkauskas- du viename, ar vienas dvejuose.
Bet nei vienas ne Krivis (ne lietuviškas, o kažkoks europinis – http://www.krivis.eu ). 🙂
Jei jau su tuo neperauklėjamu ( pokario temos),,tikru lietuviu” galima komentaruose pašposint, tai VASARIO 16-oji neskaldo o vienija.
Mes tave greičiau perauklėsim. 🙂
visgi, po pastarųjų publikacijų liko gal ne pats esmingiausias, bet klausimas – tai ten Vengrijos vėliava (os) buvo, ar Mažosios Lietuvos? 🙂
LTJS vėliavoje yra Mažosios Lietuvos vėliavos motyvas, o plakatuose buvo ir Vengrijos.
Na, Kundrotas be užuominų į lytines orientacijas jau nei vieno tekstuko nebeišgali sulipdyti. Kažkaip nemalonu. Aš tai siūlyčiau tautininkams šitos problematikos apskritai atsisakyti, nes jau tikrai keista, kai net apie vasario 16 d. nebesugebama ramiai parašyti. Aš nei vieno homiko gyvenime nesu sutikęs, nors Vilniuj gyvenu, o kai paskaitau tautininkų raštus, tai nežinau…, aplink vien iškrypėliai turėtų vaikščioti.
Neapsimetinėk šlanga.
Atsiprašau, gerbiamas d, bet tą temą pradėjo ne tautininkai, o tolerastai, nuolatos tai propaguojantys. Jei Kauno savivaldybė nebūtų uždraudusi, tai ir Valstybės dienos renginyje būtų propagavę. Man pačiam būtų kur kas ramiau švęsti be iškrypėlių. Nors per miegus vaikštančių drambliukų vaizdas galėjo pralinksminti.
Sveiki, šiek tiek ne į temą, bet žinau, kad yra dainingo jaunimo. Gal galima būtų pramokti Vilniaus vaduotojų himną? Ritmas geras. Tai būtų naujiena iš tarpukario.
Žodžiai:
Į KOVĄ, Į KOVĄ
B.Jonušas
Į kovą, į kovą visi, kas tik gali,
Nežiūrint in skaičių baltųjų arų.
In Vilnių, in Vilnių – in mylimą šalį,
Ten prie Gedimino, prie brolių savų. (2×2 k.)
Ten broliai mūs vargsta, erelio suspausti,
Belaukdami mūsų pražiūri akis,
O mes čia sustoję stebuklo tik laukiam,
Kada mūs šalelėj aušrelė nušvis. (2×2 k.)
O vade galingas, mus šauki prie ginklo,
Be ginklo mums laisvės nieks neatiduos,
O vargstančius brolius iš lenkų plėšikų
Ne žodis meilingas, o ginklas vaduos. (2×2 k.)
Tad, broliai, budėkim ir laukim to laiko,
Kad vadas galingas mums ženklą paduos.
Tuomet pailsėsim, kada tiktai Vilniuj,
Kalne Gedimino Vytis plevėsuos. (2×2 k.)