Apie Pietryčių Lietuvą, lietuvybės rūpesčius joje Liudviko Giedraičio pokalbis su trimis buvusiais šio krašto mokyklų direktoriais: Algimantu Masaičiu (Marijampolis), Vytautu Dailidka (Eišiškės), Stanislovu Budraičiu (Rimdžiūnai, Turgeliai).
Liudvikas Giedraitis: Gerai žinoma, kad baltų, lietuvių ribos daugelį amžių siaurėjo. Apie tai, kas į pietus, rytus, vakarus nuo Lietuvos – tegalim surašinėt netekčių, lietuvybės siaurėjimo statistiką, bet apie Pietryčių Lietuvą, manau, turim ne tik teisę, bet ir prievolę kalbėti, ieškoti būdų, kaip susigrąžinsim šį nutautėjusį, nutautintą kraštą. Atkuriamojo Seimo metais Romualdas Ozolas, pirmininko pavaduotojas, teigė, kad be Pietryčių Lietuvos neturim ateities. Koks jūsų požiūris?
Vytautas Dailidka. Žodžiai teisūs šimtu procentų.
Algimantas Masaitis. Bet mes jos niekam neatiduosime, jei ją iš mūsų atims, tikėtina, ir mūsų nebus. Nes daugiau mažėt Lietuva nebegali. Ta prasme R. Ozolas teisus.
Ką jūs turit omeny tuo „mes“?
A. M. Lietuvius.
O kaip jūs vertinat šiuo požiūriu Lietuvos valdžią?
A. M. Matot, kiekvienos valdžios – dvi politikos: „aukštoji“ ir „žemoji“. Apie „aukštąją“ visko nežinom, bet mums atrodo, kad mūsų valdžia per daug nuolaidžiauja Lenkų rinkimo akcijai. Mums, čia vietiniams, taip atrodo. Kam tai valdžiai reikalingi ypatingi ryšiai su ta Akcija, – mums neaišku. Nesuvokiama, ko jie ten bijo. Štai paskutinis pavyzdys. Vyriausybė siūlo suskirstyti Lietuvos teritoriją į 95 savivaldybes. Tarp naujų atsiranda Nemenčinės ir Kalvelių. „jokiu būdu!“ – paskelbė Akcija, surinko parašų… jokiu būdu! Nes jiems geriau, kad būtų vienas nedalomas Vilniaus rajonas, pinigai, valdžia išliktų tik jų rankose. Vyriausybė, be abejo, pašokinės ir nieko nepadarys, tų dviejų savivaldybių nebus, nes vietiniai vadukai to nenori. Raskite pasaulyje, kad partijos būtų tautiniu pagrindu sukurptos. O toji Akcija – būtent tokia. Daugelis net iki šiol nepaliaujamai teigia, kad Vilniaus kraštas 1939 metais buvo okupuotas lietuvių. Šalčininkų, Vilniaus rajoną praktiškai valdo būtent Lenkų rinkimo akcija.
V. D. Lenkijoje, Lodzėje, yra toks Lietuvos lenkų gelbėjimo komitetas. Ten jiems kurpiamos instrukcijos.
Prieš metus Vilniaus universiteto konferencijoje apie lietuviškąją tapatybę teigta, kad buvusiųjų tuteišių nebėra, virto lenkais. Ar tai dar vienas žingsnis mūsų praradimų istorijoje? Kaip jūs matot ,,iš vidaus”?
A. M. Ir Lietuvos, ir Lenkijos kalbininkai neabejoja, kad šio krašto gyventojai autochtonai – visi buvę lietuviai. Bet vietiniams vadukams geriau neužsimink apie tai – niršta, atrodo, jei galėtų, „už brauninko griebtųsi“… Tie gyventojai maišėsi su plūstančiais gudais, per lenkiškąją bažnyčią ir poniją skverbėsi lenkų kalba: viso to mišinys – tuteišiai. Pasak kalbininkų, jų sakinių konstrukcija dar ir dabar lietuviška. Iki Atgimimo daugelis tų žmonių teigė nežinantys, kokios tautybės esą. Dažnai ir manęs to klausdavo. Tačiau Atgimimo metais Lenkų sąjungos vadukai, važinėdami po kaimus, skelbė žmonėms: visi jūs esat lenkai, čia netrukus bus Lenkija, atvažiuos lenkų profesoriai, gydytojai – daug geriau gydys, geriau mokys, geriau gyvensim… Taip visi nuo Vilniaus iki Eišiškių tapo „lenkais“. Bet žmonės ir toliau kalba savaip.
V. D. Visą gyvenimėlį šiame, Šalčininkų, Eišiškių, krašte išgyvenau ir puikiai žinau, kaip čia viskas buvo: jis dar tarybiniais laikais „ruoštas“ atplėšti nuo Lietuvos. Tai jautėsi dar net ir aštuntąjį dešimtmetį. Baltarusijoje bene visada buvo sunkiau materialiai gyventi nei Lietuvoje. Žmonės plūdo čia. Bet kad gautų darbo, jie, gudai, lietuviai, turėjo „apsiforminti“… lenkais. Tokie net ir butus pirmieji gaudavo. Svetimtaučių antplūdis buvo ypač skatinamas. Taip labai sugudėjo, sulenkėjo pirmiausia Šalčininkų rajonas. Atkirtus nuo jo lietuviškąjį Valkininkų valsčių, iš buvusiųjų rajone 20 proc. lietuvių liko perpus mažiau. Taigi: sukomplektuota kompaktiška teritorija su lietuvių mažuma. Tuometinės „aukštosios“ politikos vadai, be abejo, jautė, kad Tarybų Sąjunga ilgai neišsilaikys…
Šnekat nykiai, o negi nėra pagrindo optimistiniam žodžiui…
A. M. Yra. Šitas kraštas vis tiek lietuvėja. Nesvarbu, kad Lenkų rinkimų akcija veikli, atkakli, istorija eina savo keliu. Vilniaus, Šalčininkų rajonų lietuviškose mokyklose mokinių daugėja. Jau treti metai Vilniaus rajone į lietuviškas pirmąsias klases ateina daugiau mokinių negu į lenkiškas.
Šviesos pliūpsnis per širdį jūsų žodžiai…
A. M. Marijampolio mokykloje esu sukaupęs, įsteigęs Švietimo raidos muziejų, man kiekvienos šio krašto mokyklos mokinių kaita žinoma. Jaunoji karta ima perprasti, kas yra Vilniaus kraštas, kieno jis yra ir kuria kalba čia reikia kalbėti. Žmonės integruojasi į Lietuvos gyvenimą, ima suvokti: vaikus reikia mokyti lietuviškai, autonomijos nebebus …
Stanislovas Budraitis. Persilaužimas įvyko. Tarkim, Turgeliuose mokytoja Laimutė Matonytė 1992 metais lietuviškai mokyti pradėjo nuo pradinių klasių aštuonių mokinių. Po šešerių metų (2002) įsteigta vidurinė su 113 mokinių. Mokykloje netrukus pasidarė ankšta. Sena ji, statyta Pilsudskio laikais, devynios krosnys, mokytojos per žiemą striukių nenusirengdavo. Būdavo, ateina pavasaris, karšta nuo tų krosnių, o jos vis tiek su striukėm… Apskritis paskyrė septynis milijonus – per trejus metus išaugo gražus naujos mokyklos pastatas su gerom klasėm, sporto sale, puikia valgykla, šalia – vaikų darželiu. Sparčiau ėmė daugėti ir mokinių. Dabar – 191, lenkiškoj – 200.
Koks Z. Zinkevičiaus, A. Vidūno įkurtųjų čia lietuviškų mokyklėlių tolesnis likimas?
V. D. Mištūnų – amžinatilsį, Juršiškių, Naujadvario – amžinatilsį, Pabarės prijungta prie Butrimonių, Montviliškių vaikai vežiojami į Rapolionio gimnaziją…
A. M. Jos atliko labiau gal dvasinio persilaužimo vaidmenį. Atmiršta, nes miršta ir kaimai, mažėja žmonių. Yra ir kitų nykimo priežasčių: sunku išlaikyti jose mokytojus, jų nekenčia Akcija…
V. D. Bet mes (kalbu apie Lietuvą) po Atgimimo vis tiek padarėm dideli darbą šitame krašte: mes pastatėm tvirtoves!
A. M. Pilis.
V. D. Dieveniškių. Jašiūnų. Lietuvos tūkstantmečio Šalčininkuose. S. Rapolionio Eišiškėse. Turgelių. Sunkiai, bet kyla Kalesninkuose. Nuo senų laikų tvirtovė Marijampoly.
Ar tai, jūsų požiūriu, išties viltinga?
A. M. Taip.
Nuo pokario beveik pusšimtį metų direktoriavote Marijampolio lietuviškoje mokykloje, puikiai žinote ne tik jos, bet ir viso Pietryčių Lietuvos krašto mokyklų istoriją…
A. M. Kai Vilniaus kraštas 1939 m. grįžo Lietuvai, jame buvo įsteigta nemažai lietuviškų mokyklų, kurios veikė net ir karo sąlygomis, vokiečių okupacijos metais. Bet apie 1947-1950-uosius kažkoks CK veikėjas, Cukermanas ar Cimermanas, vieni sako žydų tautybės, kiti – lenkų (vėliau dingo į Lenkiją), išleido įsakymą: uždaryti visas Vilniaus krašto lietuviškas mokyklas. Ir uždarė. Tiksliau, pavertė lenkiškomis. Visas lietuviškas, įsteigtas po 1939 metų, padarė lenkiškomis. Marijampoly tėvai ėmė skųstis, kodėl jų vaikai turi mokytis būtinai lenkiškai, tad 1951 m. leista čia įsteigti pradinę lietuvišką mokyklėlę. Pradžioje keletą metų direktoriavo grįžęs iš kariuomenės kareivėlis Vilius Semaška. 1957-aisiais mokykla išaugo iki vidurinės. Dabar joje 296 mokiniai. Kelis dešimtmečius ji buvo vienintelė lietuviška Vilniaus krašte. Dar buvo Dieveniškėse lietuviškų klasių, Trakų Vokėje – pradinių klasių, vėliau, po 1960-ųjų metų, atsirado Riešėje… Į Marijampolio mokyklą suvažiuodavo, kaip sakau, iš dviejų respublikų, keturių rajonų ir iš „N“ seniūnijų lietuviškai norėję mokytis moksleiviai. Šalčininkų valdžios šulų vaikai visi pas mus mokėsi. Atkirsto nuo Lietuvos Gervėčių, Pelesos krašto lietuvių vaikai taip pat važiavo į Marijampolį. Buvo per 300 mokinių. Tik apie 1975-uosius, atsimenu, Šalčininkų r. milicijos vaikų kambario darbuotoja, lietuvė, dirbusi inspektore, džiaugdamasi man pranešė, kad Šalčininkuose [steigiama pradinė lietuviška mokykla… Aplink Vilnių yra miestukai: Juodšiliai, Rudamina, Maišiagala, Nemenčinė, Salininkai… Ir ten tų lietuvių pradėjo atsirasti, reikėjo steigti bent lietuviškas klases, bet neleisdavo, jei nesusidaro dešimt mokinių. Tai ką darydavom: iš Marijampolio mokyklos bendrabučio „mesdavom“ į reikalingą vietą tiek mokinių, kiek kur stigdavo iki dešimties… Vienas vaikas, atsimenu, važiavo net į dvi mokyklas – Maišiagalos ir Salininkų. Iki Atgimimo Vilniaus rajone atsirado apie dešimt tokių lietuviškų židinėlių. Šalčininkų rajone mažiau. Nes pokariu jį užplūdo gudai: lenkai išvažiavo į Lenkiją, o į jų vietą iš Baltarusijos skverbėsi gudai. Jiems tada Lietuva atrodė kaip mažoji Amerika. Taip Šalčininkų kraštas labai sugudėjo.
V. D. 1947 metais, atsimenu, atvažiavo Andriukovas iš Švietimo ministerijos ir tas Cukermanas ar Cimermanas, išsikvietė tėtį, tuo metu dirbusį lietuviškos mokyklos Šalčininkuose direktoriumi, ir „davė velnių“, kodėl ne lenkiška. Griežtai prisakė, kad nuo rugsėjo 1 dienos būtų lenkiška. Be jokių raštiškų įsakų…
A. M. Švietimo ministru tuo metu buvo Žiugžda, siautėjo kažkokia pasiutusi sena pana Vyšniauskaitė…
V. D. Neduok, Dieve… 1939 metais Eišiškėse net gimnazija lietuviška buvo įkurta. Viską atsimenu, viskas perėjo per mano gyvenimą… Mažino ir pedagogų lietuviškoms mokykloms rengimą. 1951 metais Trakų pedagoginėje mokykloje buvo paskutinė lietuviška laida. Liko vienas rusiškas (į kurį įstojau) ir du lenkiški kursai, lietuviai mokytojai šiame krašte „nebebuvo reikalingi“…
A. M. Nepriminei: iš Lvovo į Naująją Vilnią atkėlė visą lenkišką pedagoginį institutą. Ir visa tai – su Maskvos palaiminimu…
Grįžkim į mūsų laikus. Visi buvot įvairių lietuviškų mokyklų direktoriais. Ir – staiga pašalinti… Ar tik ne tuo metu, kai spauda, radijas, atsimenu, nuolat pranešinėjo, kad šio krašto valdžia šluoja iš vadovaujančių postų lietuvius, juo labiau – neabejingus lietuvybei, keičia savais…
A. M. Viskas buvo padaryta lietuvių, įstatymų leidėjų, rankomis. Seimas patvirtino įstatymą, kad vadovaujantys darbuotojai priimami vieneriems metams pagal sutartį. Po metų vietiniai vadukai sutartis pratęsė, o kai kuriems lietuviams – ne. Štai ir viskas. Pagal Lietuvos įstatymus! Daug tada (Atgimimo metais!) čia lietuvių iššlavė iš vadovaujančių postų ne tik švietimo, bet ir žemės ūkio, gamybos srityse. Kai kas iš pašalintųjų kreipėsi į teismą, kiti net laimėjo bylą, gavo išmokas…
V. D. Vietinė valdžia net ir norėjo, kad lietuviai keltų triukšmą: štai esą kokie jie – įstatymų nesilaiko! Šalčininkų savivaldybėje po to vajaus neliko nė vieno lietuvio. Buvusi savivaldybės pirmininką Aigirdą pakeitė Simanovičius, kuris iš tribūnos ta proga pasakė: rajone liko septyni separatistai: Rutkauskas, Skiauterė… Galiausiai pirštu rodo į mane – „ir Dailidka iš Eišiškių“. Atvažiuoju namo, ant buto durų kryžiukas… Po to atsidėjau mokyklos kraštotyros muziejaus kūrimui.
Šiuo pokalbiu gal tenoriu bent jau save įtikinti: net ir tokio kaip šis, ypatingų žaizdų, krašto likimą lėmė, lemia juk ne tik, sakytum, beasmenės aplinkybės, tačiau ir konkretūs gyvi žmonės, jų siekiai, darbai, atkaklumas. Vis norėjau surasti bent vieną kitą, nuosekliai dirbusį, dirbantį lietuvėjimo labui, pagarbiai pažvelgti iš arčiau … Štai esat gimęs šiame krašte, lietuvybės siekį paveldėjęs jau iš tėvo. Kaipgi prisistatysit Dievui?
V. D. Aš – lietuvis! O visa kita – tik „priedai“: Stanislovo Rapolionio gimnazijos dailės mokytojas, metodininkas, savo įkurto, sukaupto muziejaus vedėjas, pirmasis šios mokyklos direktorius (1992 m. rugsėjo 1 d. – 2002 m.). Iki tol dešimtmetį direktoriavęs rusiškoje Eišiškių mokykloje, dar iki tol – neetatinis profsąjungos respublikinio komiteto darbo saugos inspektorius… Šią mokyklą pažįstu nuo žemės gelmių po ja, nuo geodezinių darbų… Tai ir mano kūdikis. Beje, antrasis. Pirmasis – 1983 m. įkurtoji trikalbė mokykla Eišiškėse, kurioje iš 500 mokinių tuo metu lietuviškai mokėsi 60. (Įdomumo dėlei: 1956 m. šiame miestelyje buvo 14 lietuviškai besimokančių mokinių). Prieš pat Atgimimą mokykloje pasidarė ankšta. Surašėme raštą, kad valdžia įkurtų Eišiškėse atskirą lietuvišką mokyklą, surinkom daugybę parašų, Švietimo ministerija palaimino… Dabar Eišiškių gimnazijoje (lenkiškoje) apie 600 mokinių, lietuviškoje S. Rapolionio – 427.
O kokie lietuviškojo švietimo reikalai yra „lietuviškose salelėse“ Baltarusijoje? Štai Rimdžiūnuose prieš bene dešimtmetį Lietuvos lėšomis pastatytas milžiniškas kultūros kompleksas, manyta, būsiąs lietuvybės tvirtove.
S. B. Likimas ar tik konkursas lėmė, kad nuo 2001- ųjų trejus mokslo metus dirbau direktoriumi ten [kurtoje baltarusiškoje mokykloje su dėstomąja lietuvių kalba. Buvau net šeštasis tos mokyklos vadovas… Manoji nemalonės istorija prasidėjo, kai už trejeto kilometrų buvusią dar puikią gudišką pradinę mokyklą vietos valdžia nugriovė ir ėmė prašytis, kad vaikai būtų įleisti į mūsiškę. Surašė sutartį: laikinai esą… kol pasistatys savąją. Metai eina – niekas nieko nestato, tik prašo naujų klasių, nes nebetelpa… O tuo tarpu mes patys į kultūros namus, kuriuos statė Lietuva, kaskart turėjome prašyti malonės, kad būtume įleisti muzikos pamokai, koncertui, šventei. Nori leidžia, nori – ne. Pranešiau Tautinių mažumų departamentui Vilniuje. Atvažiavo R. Ozolas, Astravo vykdomojo komiteto pirmininkas… „Išsikovojom“, pradėjo leisti pagal iš anksto sudarytą tvarkarašti, bet įsigijau daug priešų… O tie „Laikinieji“ įsiprašėliai užuot tesėję susitarimą, ėmė reikalauti ir bendrabučio patalpų. Nušviečiau reikalą Balionytei iš Seimo, R. Ozolui… Na ir pasipylė „auditai“ iš Astravo švietimo skyriaus. Išvados baisios: per mažai dėmesio skiriame baltarusių tradicijoms, baltarusių kalbai, per daug lietuvybės, Budraičio kabinete Lietuvos Vytis, vėliava, dažnai važiuojam į Vilnių, dažniau nei į Brestą… Galiausiai išgirdau: “Užteks, mes išsirinksim direktorių patys”. Tautinių mažumų departamentas Vilniuje dar bandė siūlyti kandidatus. Ne. Išsirinko vietinę, Baltarusijos pilietę, paklusniai vykdančią vyresnybės nurodymus …
Kiek laiko, jūsų požiūriu, ten dar išsilaikys bent koks lietuviškumas?
S. B. Manau, po dešimties metų lietuviškos klasės bus nebereikalingos. Jau dabar ten apie pusę mokinių, ypač iš mišrių šeimų, nesugeba parašyti taisyklingo lietuviško sakinio.
Jeigu vertintume mokinių skaičiais, gal būtų ir visai „optimistiška“”?
S. B. Prieš dešimt metų – 8 mokiniai. Dabar apie 70 baltarusiškai besimokančiųjų ir tiek pat – su lietuvių kalbos „priedu“. Tačiau po kokio dešimtmečio, manyčiau, ten liks vien baltarusiška mokykla su keliom lietuviškom pamokom sekmadieniais…
Tykiai ramiai, tykiai ramiai Nemunėlis teka…
V. D. Užtenka „gražių vaizdelių“ ir čia. Štai Eišiškėse vieši užrašai – visur ir lenkiškai. Ir nieko… Parduotas mūsų kraštas.
Buivydžiuose ant valdžios durų – tik lenkiškai… V. D. Kartą Punske lietuviškos mokyklos valgykloje lietuviškai užšnekinau du darbininkus. O jie ir sako: „Nekalbėkite garsiai, mes čia dirbam…“ Lietuviškoje mokykloje bijo šnekėti lietuviškai, nes iš darbo bus išmesti. Kai Eišiškėse užėjęs į parduotuvę pasakau “Labą dieną”, man atsako: „Dzen dobry“. Bandau šnekėti lietuviškai – vis tiek su manimi kalba lenkiškai. Nes jie žino, kad esu vietinis… Atvažiuosit jūs, nepažįstami, ištarsit „Labą dieną“, jums atsakys taip pat, nes prisibijo Valstybinės kalbos istatymo…
S. B. Kas tad belieka tokioje svetimoje aplinkoje kaimo žmogui: valdžia lenkiška, kaimynai lenkai… Gerai, kai koks Dailidka ąžuoliukas išdygsta ir visą gyvenimą kovoja dėl savo gimtojo žodžio, nebijo garsiai ištarti esąs lietuvis… Gerai, kai atsiranda toks lietuvis patriotas Masaitis: bene visą pusšimti tarybinių metų vadovavęs Marijampolio mokyklai, sugebėjęs tyliai, ramiai plėsti sulenkintame krašte lietuviškojo švietimo židinėlius. Tai prilygsta žygdarbiui. Visi Baltarusijos lietuviai žinojo: norinčius lietuviškai mokytis jų vaikus Masaitis būtinai priglaus, pasirūpins jais… Arba – štai atvažiuoja į toki kraštą direktoriauti koks užsispyręs lietuvis Budraitis, su klebonu, su valdžia demonstratyviai šneka lietuviškai… Kitiems tada lengviau. Didelė paspirtis mums yra Valstybinės kalbos istatymas. Atvažiuoju, būdavo, į Švietimo skyrių, šneku lietuviškai, su manimi, kad ir nusisukdami, jie priversti šnekėti taip pat…
Kaip iš kitokios kalbinės terpės į lietuvišką mokyklą atėję vaikai priima naują kalbą, kultūrą? Kaip jaučiasi? Ar nesipriešina, neatstumia to, ką girdi, mato?
S. B. Priimdamas į mokyklą, visada klausiu: ar neatmes, ar norės… Jei lietuviškai nemoka, pirmais metais gali kalbėti bet kuria kalba. Mokytojas išverčia, aiškina, ką kitiems pasakojo lietuviškai. Antrais metais toks vaikas jau viską turi suprasti, nors atsakinėti dar gali bet kuria kalba. Trečiais privalo ir atsakinėti lietuviškai. Tokiems daug dainavimo, deklamavimo užduočių…
Prie Žodžio pratinami?
S. B. Būtent. Nepaliekami likimo valiai. Dirbama su jais papildomai… Eilėraščiu, daina, šokiu, nes kai pats vaikas dalyvauja – supratimas daug gilesnis. Vien teiginiais sąmonės kaitos nelaimėsi. Kol „per dūšią nepraeina“, neatsiranda žmoguje naujos dvasinės kokybės… Iš 105 mokinių, tarkim, Rimdžiūnuose tokių būdavo po 6-10. Visa tai įveikiama. Tačiau akivaizdu kitkas: į mokyklas, kurios kaip lūšnos, vaikus leidžia nebent didžiausi patriotai. Todėl apmaudu, kad iki šiol beveik visos lenkiškos mokyklos Vilniaus, Šalčininkų rajonuose, palyginti su lietuviškomis (išskyrus kelias didžiąsias), vis yra gražesnės, turtingesnės, gal labdarom pamaloninamos. Faktas.
A. M. Ta labdara, ta parama iš Lenkijos, manyčiau, labiau propagandinė. Nes lietuviškų pinigų, paskirtų rajonams, didesnioji dalis nueina lenkiškoms mokykloms. Juk skirsto vietiniai lenkų vadai. Pirmiausia aprūpina lenkiškas, o kas lieka, paskirsto lietuviškoms, podukroms. Valstybės kontrolė jau dukart pripažino, kad taip pažeidžiamas Švietimo istatymas. Ir – nieko. Tik paaiškina, esą todėl lenkiškos mokyklos turi daugiau, kad Lenkija padeda. Šiek tiek gal ir iš ten padeda. Bet kodėl vis „nuimta“ nuo lietuviškų mokyklų nuo Marijampolio, Paberžės, Maišiagalos – šimtas, šimtas dvidešimt, šimtas trisdešimt tūkstančių… Apgaudinėja. Net ir toks atvejis. Centrinė valdžia paskyrė kiekvienam vaikui priemoką po sa litų, o čia vadukai aiškina, kad tai iš savivaldybės pinigų, tad jei nebūsit paklusnūs, negausit… Kai man viena moteriškė dėl to pasiskundė, ilgai reikėjo įtikinėti: būkit jūs kuo tik norit, lietuviais ar lenkais, vis tiek gausit tuos pinigus, nes jie yra iš valstybės. Viltinga, kad jaunoji karta tas propagandines apgaules vis geriau įžvelgia. Bet aišku ir kita: šiuo metu nėra čia gerų santykių, geros tvarkos…
Per radiją kartais išgirsti, kad vietos ir atvykstantieji iš Lenkijos kunigai, vienuoliai varo prolenkišką propagandą. O kaip lietuviškoji kunigija?
A. M. Lietuviai kunigai pasako: mums politikuoti neleidžiama. Ir jie nepolitikuoja. O lenkų kunigams „leidžiama“. Ir jie politikuoja. Štai ir viskas.
Kaip jūs vertinat Lietuvos vadinamųjų intelektualų indėlį į šio krašto atlietuvinimą?
V. D. Sąjūdžio metais jie paliko nemenką įdirbį ir tautiškumo atgimimui, ir mokyklų atkūrimui… Bet dabar nuošaly. Neveiklūs.
A. M. Jei ką veikia – kalbų lygiu. Mąsto gal kaip ir mes: čia Lietuva yra ir bus… Gal tik mąsto.
Kokį žodį pasakytumėt apie Švietimo ministeriją? Ar ji veiksmingai padeda dirbantiems čia mokyklose, atsižvelgia į šio krašto specifiką?
S. B. Jokio dėmesio. Rūpinasi nebent Vilniaus apskrities administracija, Švietimo skyrius. O ministerija – „teoretizuoja“… Vargo vakarienė. Atvažiuoja mokytojauti į kaimo mokyklėlę mokytojas – jokio papildomo dėmesio nesulaukia. Net buvusią savo darbo vietą praranda, jei nori grižti. Nesąmonė. Toms mokyklėlėms reikėtų daug daugiau dėmesio, kad negožtų jų lenkiškosios. Kitaip sunku gero tikėtis…
O kaip visuomeninė kultūrinė parama iš, nutautėjimo požiūriu, laimingesnės Lietuvos dalies?
V. D. Atgimimo pradžioje atvažiuodavo „Kanklės“, ansambliai iš Šiaulių, Varėnos, „Trimitas“. Liepos 6-ąją apie 1995 metus pirmą kartą per visą Eišiškių istoriją mišios prasidėjo „Lietuva, tėvyne mūsų!“ Bet dabar ir Liepos 6-ąją – naračiankos, švenčiankos, iš Gudijos visokie. Nieko lietuviško. Net meras: tylko po polsku, tylko po polsku, razumejete, panove… Ir – niekas nieko. Kiek kalbėjau, kiek rašiau – tik per sprandą už tai gavau… Net „Sodroje“, jei kalbu lietuviškai, primena govori po čelovečeski…
S. B. Reikia ieškoti sąveikos taškų. Turgeliuose buvau pirmasis, kuris įgyvendinau lietuviškos ir lenkiškos mokyklos bendrą renginio „Neutralioje žemėje“ – kultūros namuose – puikų koncertą: pirma jie koncertavo, paskui mes, po to bendras stalas… Ir visiems buvo gerai. Pirmą kartą abi mokyklos suėjo po vienu stogu… Nuvažiavau pas kleboną: „Darjuš, kodėl nėra lietuviškų pamaldų?“ Sako, kartą bandžiau, penki žmonės atėjo, dėl tų penkių – tikrai nebus… Po mėnesio sukviečiau savo draugus, pažįstamus. apie 150, ir Turgeliuose pirmą kartą skambėjo lietuviškos pamaldos…
Neseniai per televiziją rodė filmuką apie Eišiškes. Buvo labai aiškiai pasakyta, kad miestely taikiai sugyvena lenkai, gudai, čigonai, lietuviai, „kurių čia beliko nepilni du šimtai“. Man tas „taikiai“ nuskambėjo dirbtinokai. Ar bijoma lietuviškojo aktyvumo?
A. M. Vadukai painstruktuojami: tik nekelkit triukšmo, netriukšmaukit. Ir štai taikiai dirba. Jau sakiau: minėti atleidimai buvo pagal lietuviškus istatymus. Bet tuos istatymus jiems analizuoja ir Varšuvoje.
A. M. „Mažoji Lenkija“, „Lietuvos Lenkija“ čia. Valstybė valstybėje.
Prezidentaujant Paksui ypač buvo sukilusios šnekos apie vadinamąjį regionalizmą. Lietuvos suskaldymą į administracinius vienetus: Žemaitija, Aukštaitija… Kaip jūs tai matot? Ar pavojingos jums atrodo tokios šnekos?
V. D. Kam gi visais laikais buvo naudingas principas: skaldyk ir valdyk?
A. M. Žemaičiai išsileido „pinigus“. „Pasus“ žemaičiai išduoda. Juokauja žemaičiai. O viename Lenkijos universitete jau įsteigta ir žemaičių kalbos katedra…
Žėrėt viltingų žodžių apie „persilaužimą“ švietimo srityje, bet ir vėl temdėt: viešajame gyvenime beveik nėra lietuvių kalbos, lietuvybės visuomeninė, intelektinė įtaka menkoka, prolenkiškoji valdžia puikiausiai viešpatauja…
S. B. Bet valdžios neamžinos, jos keičiasi…
Kada pagaliau mūsų valdžia pasimokys iš Lietuvos istorijos?
Lietuvei: Pirmiausia ji turi pasimokyti pačios Lietuvos istorijos, kad paskui galėtų mokytis iš istorijos.
Dieve, Lietuviai – Broliai! Jokie lenkai ir Lenkija neturi jokiu pretenziju Lietuvai, lietuviams. Atsibuskite, mes ne XIX ir net ne XX amziuje gyvename! Lenkijos mazumos problema, tai Lietuvos netesinga politika savo pilieciu atzvilgiu ir tiek!
Senu seniausia Lietuva turi priimti ir igyvendinti atitnkamas europietiskas normas siuo atzvilgiu. O pav. Svedijos politika tautiniu ir kalbiniu mazumu atzvilgiu turetu Lietuvai buti pavyzdziu. Tos tautos, kurios gyvena Lietuvoje amziu amzius (lenkai, karaimai, totoriai, romai (cigonai), sentikiai – bet cia ne kalbine, bet daugiau religine, kulturine mazuma ) turiu gauti mazumu statusa ir tokiu budu ju kultura, kalba, paprociai turi buti saugomi. Zmones negali buti varzomi, o valstybe turetu sudaryti visas salygas puoseleti kiekvienam savo kalba, kultura, paprocius. Tai pirma.
O, antra – siu dienu mokslininkai nenstato tautybes pagal genetinius, ar kitus fizinius bruozus. Aisku, kad preis tukstancius metu baltu uzimamas arealas buvo didesnis, bet argi siandien ten visur gyvena lietuviai? Svarbu zmogaus identitetas, pojuciai, kalba kuria kalba. Patikekyt, esu maciusi juodaodziu vaiku, kurie gime Afrikoje, bet siuo metu gyvena Svedijoje, nekalba savo proteviu kalba ir laiko save svedais. Arba argi neimanomas “dvilipis” identitetas, kaip lenku Lietuvoje atveju? Graudu ziureti i Lietuvos Valstybes politika savo pilieciu atzvilgiu. Lietuviai – pasikeisyte, pradekyte mastyti moderniai ir strategiskiau (nor siek tiek).
dzienchuja panyčka za uroku…
Dar toki anekdota pateiksiu: “Atvaziavo Chrusciovas i Svedija ir nustebo, kad tiek mazai zmoniu i baznycias eina. Kalusia: – ka darote tam, kad atitraukti zmones nuo baznycios? Svedai atsako: – duodam visiska laisve. Sudarykyte savo valstybeje demokratija, zmogiska, kulturine, kabine laisve. Viskas savaime susitvarkys.
Yra išleista brošiūrėlė(plona knygelė minkštu viršeliu)2-3 tūkst egz.”Rusijos ir Sovietų/slaptosios policijos KGB ISTORIJA .1992m.Vilniuje knygyne kainavo 40kap.Gal kam pavyks gauti.Ten rasite visą nuo , Ivano Rūsčiojo laikų
jo klapčiukų ( Opryčynos ) veiklos būdus ir metodus .Būdavo Caro slaptu nurodymu nusiaubia nemalonėje ęsančio bajoro- bojarino tėvoniją-dvaro rūmus,išprievartaudavo moteris ir nužudydavo visą šeimą,pagrobdami aukso-sidabro ir kt vertybes-sudegindavo rūmus ir kita ką- kadangi visi namiškiai su tarnais ir svečiais žūdavo- nelikdavo liūdytojų.Brangiausią
grobį padėdavo Carui po kojų , kad nepavydėtų.Caras perimdavo žemes pievas,miškus savo globon.Taip ” mokyda
vo ” neklusniuosius .Tuos ir begalę kiitų būdų ir metodų įvairovė naudojami iki šių dienų Rusijos Imperijos labui…
Reziume : – Visos Politinės ,Visuomeninės ar Religinės Bendruomenės , buvusiose Rusų Imperijos įtakos teritorijose kuriamos tik KGB struktūrų inicityva ir jų instuktorių vadovaujamos…pav : buv . LT PREZIDENTAS ata
A.Smetona neva žuvo ” atsitiktinio ” gaisro metu gelbėdamas namų turtą…??/?Agentų imitacija , kaip ata D.Kędžio ir ŪSO “paspringimai” balutėse ar skrandžio turiniu…5-ji kolona jau visiškai valdo Lietuvoje -SIAUTĖJA .
zonoje,-