Trečiadienis, 29 kovo, 2023
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Etninė kultūra

Kai atbėga Elnias devyniaragis

Jonas Vaiškūnas, www.alkas.lt
2010-12-25 09:00:47
5
Alkas.lt, J. Vaiškūno nuotr.

Elniai tarp dangaus šviesulių ant XVI a. apeiginio kaušo, Alkas.lt, J.Vaiškūno nuotr..

Skelbiame ištrauką iš spaudai rengiamos etnoastronomo Jono Vaiškūno knygos “Skaitant dangaus ženklus”. Ši knyga turėtų dienos šviesoje pasirodyti pavasarį.   

Archeologiniai duomenys rodo, kad elnio kultas senojoje Europoje buvo labai plačiai paplitęs. Anglijoje aptikti 8000–7500 metų pr. Kr. priskiriami ragai su kaukolės dalimi, jie apdoroti taip, kad būtų galima užsidėti ant galvos. Manoma, kad tokius galvos papuošalus naudojo apeiginių šokių metu. Šokiai su stirnų, briedžių ar elnių ragais išlikę iki mūsų laikų. Naujųjų metų proga tokie šokiai ir dabar šokami Anglijoje, Vokietijoje, Rumunijoje ir kitur. Raginių kulto lazdų, priskiriamų 3000 metų pr. m. e., su meistriškai išskaptuota briedės galva rasta Šventojoje prie Baltijos jūros, o priskiriamų 5000 metų pr. Kr. – Gaban urve Šiaurės Italijoje..“[1]

Net senojo akmens amžiaus olose aptinkami elne arba elniu persirengusių žmonių atvaizdai. Udas Bekeris (Udo Becker) „Simbolių žodyne“ apie elnią rašo:

„Elnias dėl didelių, kasmet ataugančių ragų, dažnai lyginamas su gyvybės medžiu, dėl to daugelyje kultūrų ir epochų simbolizavo derlingumą, augimą (taip pat ir dvasios augimą), mirimą ir kūrimąsi. Pagal germanų tikėjimus, elnias saugojo mirusiuosius, keliaujant į pomirtinį amžinojo gyvenimo pasaulį. Kraujo spalvos elnio ragai, numetami kiekvienų metų pradžioje, daugelyje tautų yra šviesos spindulių ir ugnies simbolis, todėl elnias laikomas Saulės gyvūnu arba tarpininku tarp dangaus ir žemės.

Budizmo kultūrose (auksinis) elnias, kaip ir gazelė, laikomas išminties bei askezės simboliu. Kinijoje saulėtasis elnio aspektas turi kartais neigiamą prasmę – čia elnias simbolizuoja liesumą bei sausrą. Elnias ir elnė antikoje buvo laikomi šventaisiais Artemidės gyvūnais; elnio grumtynės su kitais gyvūnais simbolizuoja šviesos ir tamsos kovą. Antikos pasaulis ir keltai laikė elnią sielų vedliu. Antikoje jis yra gyvačių priešas bei naikintojas. Šis požiūris sutinkamas ir viduramžių krikščionybės mene. Čia jis, beje, remiasi paralelėmis tarp elnio ir Kristaus (kuris gyvatei, t. y. velniui, sutraiškė galvą); šventųjų Eustachijaus ir Huberto legendose pasakojama apie elnią, nešantį tarp ragų nukryžiuotąjį, kartais elnio ragai lyginami su Kristumi, nes jie galį siekti dangų. Krikščioniškame mene elnias neretai siejamas su gyvybės vandeniu. Retkarčiais jis yra melancholijos simbolis, nes mėgsta vienumą. Jo elgesys rujos metu labai pasikeičia, todėl jis, be kita ko, simbolizuoja vyrišką seksualinę aistrą.“[2]

Mitinių elnių atvaizdai uolose, Pontevedro provincijoje, Ispanijoje
Mitinių elnių atvaizdai uolose, Pontevedro provincijoje, Ispanijoje

IX amžiaus airių eilėraštyje elnias skelbia apie trumpėjantį Saulės kelią ir artėjančią žiemą:

– Žinią jums aš turiu! –
riaumojo elnias.  –
Žiema, jau sninga,
o vasara išėjo. 

Vėtros šaltos,
saulė prie žemės –
trumpas jos kelias.
Jūra šiaušias bangom. 

Rausta papartis,
sunykus jo gražuma.
Laukinių žąsų
girdis pažįstamas klyksmas.

Šaltis sustingdė jau
sparnus linksmųjų paukščių.
Metas žvarbus.
Tą nešu žinią.[3]

Kosminio Elnio vaizdinys lietuvių tautosakoje gerai žinomas iš Kalėdų giesmės Atbėga elnias devyniaragis. Joje apdainuojamas atbėgantis nepaprastas devyniaragis elnias, kurio raguose dega ugnis, kala kalviai nukalantys auksinę taurę, aukso žiedą, auksinį puodelį arba perlo vainiką. Manoma, kad šie apvalūs iš tauraus metalo nukalti dirbiniai vaizduoja – Saulę.[4]

Atbėgo elnis, devyniaragis,
Oi kalėda, devyniaragis.
Vai ir atbėgo, vandenin žiūri,
Vandenin žiūri, ragelius skaito.
Ant mano galvelės devyni rageliai,
Devyni rageliai, dešimta šakelė.
Ant tos šakelės kalveliai kala,
Kalveliai kala, sliesorėliai lieja.
Oi jūs, kalveliai, mano broleliai,
Jūs man nuliekit aukselio kupką,
Aš palaistysiu žalią rūtelę.
[5]

Mitinis kosmologinis elnio vaizdinys žinomas įvairioms tautoms. Vengrų kalėdinėse giesmėse stebuklingas elnias tiesiogiai siejamas su žiemos dangumi.[6] Rusų tyrinėtojai Tamazas Gamkrelidzė ir V. Ivanovas yra išsakę nuomonę, kad mitinis elnias kadai sietas būtent su žvaigždėtu dangumi.[7] Kai kurių Šiaurės bei Centrinės Amerikos ir Eurazijos tautų tradicijose elnias, išmargintas šviesiomis dėmelėmis, simbolizuoja žvaigždėtą dangų. Šiaurės Amerikos ir Eurazijos tautos milžinišką elnią sieja su dangaus poliarinio rato žvaigždėmis – Kasiopėja ir Persėjo bei Vežėjo žvaigždynų žvaigždėmis arba su Grįžulo Ratų žvaigždynu. Kartais elnio vaizdinys siejamas su Oriono ir Tauro žvaigždynais.[8]

Vytautas Tumėnas linkęs manyti, kad kalėdinio devyniaragio elnio raguose kalama taurė – tai žvaigždyne gimstanti Saulė.[9] Panašios nuomonės laikosi ir N. Laurinkienė: „Juk apie Kalėdas, baigiantis seniesiems metams, kai tamsa trukdavo didžiąją paros dalį, turėjo būti aktualu laukti Saulės ir jos šviesos. Tą Saulę, matyt, atnešdavo elnias su ugnele ant vieno iš devynių ragų arba su kalviais, ją kalančiais.“[10] Panašiai manė ir P. Dundulienė: „Elnias per Kalėdas greičiausiai buvo garbinamas kaip žiemos nugalėtojas, drauge su Saule atgimstančio pavasario simbolis.“[11]

Bulgarų ir rusų liaudies dainose dangiškasis elnias tiesiogiai siejamas su ekliptika ir ja keliaujančiais dangaus šviesuliais:

Pavertė elniu jį Dievas
su skaisčia saule ant kaktos,
su mėnuliu ant krūtinės,
su gausiom žvaigždėm per kūną.

(Bulgarų liaudies daina)[12]

Auksinė skydo plokštelė iš Pajuodjūrio, 600 m.pr.m.e., Ermitažo muziejus
Auksinė skydo plokštelė iš Pajuodjūrio, 600 m.pr.m.e., Ermitažo muziejus

Oi buvau aš prie Dunojaus ant krantelio…
Gėrė elnias vandenį, o pats įsismarkavo…
Oi, ant dešinės šlaunies jaunas šviesus mėnulis,
oi, ant kairiosios šlaunies skaisti saulutė,
oi, priešais elnią žara rytinė
oi, po elnio tankios žvaigždės.
(Rusų liaudies daina) [13]

Žinia, jog apdainuojamojo elnio fone pasirodo Mėnulis ir Saulė, gali tiesiogiai reikšti, kad elnias yra šių šviesulių kelyje, t. y. Zodiako juostoje. Be to, rusų liaudies dainoje elnias vaizduojamas stovintis prieš ryto žarą, tai jau galima laikyti nuoroda į Elnio žvaigždžių padėtį danguje prieš Saulės tekėjimą.

Šamanas su elnio ragais, Rytų Rusija
Šamanas su elnio ragais, Rytų Rusija

Tautosakininkei Aldonai Ragevičienei 1984 metais Varėnos rajone pasisekė užrašyti labai įdomią sakmės nuotrupą apie iš dangaus nukritusį baltą elnią su gražiu vainiku:

„Mama vaikams sakydavo: „Vaikai, – sako, – laukit, žiūrėkit per langus – atbėgs elnias… Jis bus labai gražus… baltas baltas… su labai gražiu vainiku… ir pėdukės elnio bus baltos, ir uodegytės galas baltas, tai jau, – sako, – skirkit… Atseit sako, kai jis krito iš dangaus, tai jam debesys nuplovė uodegą ir kanopas padažė.“ Ir kai elnias išeina iš miško, tai tada ir būna Kalėdos.“ [14]

Jei sekdami etnologų mintimis pabandytumėme šio mitinio elnio paieškoti danguje tarp žvaigždžių, tai turėtumėm ieškoti tokio žvaigždyno kurio iki žiemos Saulėgrįžos danguje nebuvo matyt ir kuris pasirodo būtent per Kalėdas. Šias sąlygas atitinka – Skorpiono žvaigždynas. Šis žvaigždynas per Kalėdas išsilaisvina iš Saulės spindulių ir ryškiausios jo žvaigždės spėja pasirodyti virš pietryčių horizonto dar prieš prašvintant. Tokį pirmą žvaigždyno pasirodymą išnyrant iš už Saulės spindulių astronomai vadina heliakine teka (tai yra „saulinė teka“, mat graikiškai heliakós – „saulinis“).

Po rudens lygiadienio pradėjus sparčiai ilgėti naktims, kosminis Elnias dingsta vakaro Saulės spinduliuose (heliakinė laida) – prapuola už horizonto skelbdamas žiemą. Nematytas beveik pustrečio mėnesio po ilgiausios metų nakties jis vėl pasirodo ryto žarose. Ši kosminė žvaigždyno padėtis palanki jam priskirti herojaus, keliaujančio į požemio pasaulį parnešti Saulės, vaidmenį.

Reikšmingą kitą žvaigždyno padėtį – jo kosminį (vakarinį) patekėjimą –  patogu susieti su pavasario pradžia ir gamtos atbudimu. Elnio, kaip Saulės grąžintojo, vaizdinį sustiprina lietuvių kalėdinėje dainoje apie devyniaragį elnią minimi kalviai. Savaime kyla kadaise galėjusio  gyvuoti ritualo paveikslas, kai žynys (jis yra ir kalvis), užsidėjęs elnio ragus, leidžiasi į mistinę-ritualinę kelionę vaduoti pagrobtos Saulės. Juoba kad šamanizmo tradicijose šamano pagalbininkas kelionėje į aną pasaulį, be žirgo ir paukščio, dažniausiai  yra būtent elnias.

Elnio, pagrobusio pirmapradę ugnį ir atnešančio ją žmonėms, vaizdinys būdingas Šiaurės Amerikos ir Eurazijos tautų mitams. Kita vertus, rudens lygiadienio metu Saulės spinduliuose dingstantis Elnio žvaigždynas gali simbolizuoti elnią kaip Saulės grobiką. Toks kosminio elnio vaizdinys irgi žinomas tiek Eurazijos, tiek Amerikos tautų mituose apie kosminę medžioklę. Ugnis ir Saulė sugrąžinami žmonėms, kai sumedžiojamas kosminis elnias. Sumedžioto elnio kūno dalys išmėtomos po žvaigždėtą dangų ir virsta žvaigždynais.[15]

Kosminis elnias iš Vakarų Skitijos, Pajuodjūris, 400 m.pr.m.e.
Kosminis elnias iš Vakarų Skitijos, Pajuodjūris, 400 m.pr.m.e.

Elnio, raguose atnešančio (sugrąžinančio) Saulę, vaizdinys siejasi su įvairioms Europos tautoms žinomu personažu – Kalėdų Seneliu (šv. Mikalojumi, Santa Klausu ar kt.), atvažiuojančiu elniais. Jei elnius čia atitiktų Skorpiono žvaigždynas, tai Santą Klausą turėtų atitikti pati Saulė. Raudonus drabužius dėvintis ir dovanas dalijantis herojus tokiu atveju būtų ne kas kitas, kaip grįžtanti Saulė. Lietuvių sutartinėse tiesiogiai išsitariama, kad atriedanti Saulė dalija dovanas:

Kas tar teka
par dvarelį?
Saulā riduołėłā. 
Saulalā!
                            S a u l a l ā!  
Saulalā! Riduołėłā.   

Kų tar neša
Tekėdama?
Saulā riduołėłā. 
Saulalā!
                          S a u l a l ā!  
Saulalā! Riduołėłā. 

Ataneša
Dāvanėlių,
Saulā riduołėłā. 
Saulalā!
                        S a u l a l ā!
Saulalā! Riduołėłā.
[16]

Rugiapjūtės sutartinėje tekanti Saulė lyginama su marčia, nešančia dovanas:

 Sauliulė
Rateliu tekėjo.
Dai kas teka?
Rateliu tekėjo.

Sauliulė
Rateliu tekėjo.
Marti teka.
Rateliu tekėjo.

 Sauliulė
Rateliu tekėjo.
Dai ką neša?
Rateliu tekėjo.    

Sauliulė
Rateliu tekėjo.
Dovanėles.
Rateliu tekėjo.[17]

Ir lietuvių kalėdinių dainų veikėjas Kalėda, atvažiuojantis ratais, ir dalijantis dovanas Kalėdų Senelis, regis, yra ne kas kitas, o pati Saulė.[18] Saulės vadinimas Kalėda folklore gali būti pagrįstas ir garsine (ne etimologine) sąsaja su kalimo veiksmu: Kal-ėda – kal-ti, kal-vis. Kadangi lietuvių ir latvių mitologijoje Saulę nukala dangiškasis kalvis, tai sąskambiai čia tik patvirtina, kad Kalėda – naujai nukalta Saulė.

Be Santa Klauso, dar vienas krikščioniškas šventasis susijęs su nepaprastu elniu – tai šv. Hubertas. Jis laikomas metalurgų (!) globėju, siejamas su lapkričio 3 d., medžiokle, Kalėdomis. Legenda pasakoja, kad Kalėdų vakarą Hubertas išėjo medžioti ir pamatė elnią milžiniškais dešimties šakų ragais. Jis norėjo sviesti ietį, tačiau užkliuvo ir pargriuvo. Staiga elnias sušvito, ir Hubertas tarp jo ragų pamatė spindintį auksinį kryžių.

Kosminis elnias iš Vakarų Skitijos, Pajuodjūris, 600-500 m.pr.m.e.
Kosminis elnias iš Vakarų Skitijos, Pajuodjūris, 600-500 m.pr.m.e.

Tatjana A. Bernštam (Tatiana A. Bernshtam), tyrinėjusi rusų jaunimo žaidimų jaščer ir olenj semantiką, remdamasi įvairių tautų elnio vaizdinio analize, daro išvadą, kad žaidybinį elnio vaizdinį galima suvokti kaip pavasario plačiausia prasme – Saulės skleidžiamos šilumos gausos, augalijos, gyvūnijos ir žmonių pasaulio prabudimo – simbolį.[19] V. Ivanovas su V. Toporovu irgi linkę laikyti elnią zoomorfiniu pavasario ir vyriškojo prado simboliu.[20] N. Laurinkienė elnio vaizdinį sieja su pasaulio atgimimu. Elnias, kaip pasaulio atsinaujinimo simbolis, žinomas evenkams, gruzinams ir kai kurioms kitoms tautoms. Evenkai pavasario šventės inkonipka apeigų  metu inscenizuodavo kosminio briedžio medžioklę. Kosminis briedis būdavo nudobiamas, tačiau vėliau per stebuklą atgydavo, o kartu su juo nubusdavo ir visa gamta. Su pavasariu elnią siejo ir gruzinai, tikėję, kad šv. Jurgio dieną dievybė atsiųsdavusi šventės dalyviams elnią.[21]

Taigi spalio pradžioje Elnias (Skorpiono žvaigždymanas) dingsta vakaro žarose ir daugiau nepasirodo danguje iki gruodžio pabaigos – žiemos saulėgrįžos, kai vėl trumpai švysteli ryto žarose virš pietryčių horizonto. Nuo tada rytais jis vis aiškiau matomas. Pagaliau apie gegužės vidurį žvaigždynas pirmą kartą pasirodo virš rytų horizonto iškart po saulėlydžio. Vasaros saulėgrįžos vakarais, kai  sutemsta, nors dar sunkiai įžiūrimas šviesaus vasarvidžio dangaus fone, Elnias jau iškyla aukščiausiai virš pietų horizonto – kulminuoja. Kad ši žvaigždyno padėtis, nepaisant šviesaus Rasų laikotarpio dangaus, nelikdavo nepastebėta, galima spręsti iš lietuvių minklės „Kas rasą neša ant savo ragų?“ (Elnias) [22]. Regis, ši minklė ne atsitiktinai elnią sieja su rasa, apie tai galima spręsti ir iš skandinavų „Edos“:

Taip princus visus Helgis pranoko
Kaip uosis kilmingas, virš usnies kur pakyla, 
Ar kaip elnias jaunasis, rasa apšlakstytas,
Kur elnius kitus bėgdamas pralenkia,
Ir šviečia ragai lig aukštybių dangaus.[23]    

Elnio sąsajų su vasaros ir žiemos saulėgrįžomis randame ir rumunų kalėdinėse giesmėse, kur elnias nori pasiversti šv. Jonu, tačiau atsisako šio sumanymo ir pasirodo kaip žvėris, kuris keliauja žeme ir dangumi.[24]

Ir nencai, samiai, evenkai, nganasanai manė, kad Saulę po tamsių žiemos naktų į tundrą raguose atneša elnias. Evenkai tebepasakoja apie baltą stebuklingą elnią su žyrančiomis kibirkštimis ir šiaurės pašvaistę primenančia šviesa tarp ragų. Pasak evenkų sakmės, Paukščių Takas atsirado iš sniego sūkurių, sukeltų lekiant dviem elniams.[25] O Skorpiono žvaigždynas šiaurės platumose kaip tik regimas Paukščių Tako gale, ties jo sandūra su horizontu.

Beje, nganasanai, nencai ir encai Saulei paskirdavo elnius, išpjaudami jiems kailyje tam tikrą Saulės ženklą. Šitaip pašventintų elnių nebuvo galima kinkyti, jie tapdavo Saulės motinos nuosavybe.[26]

O įdomiausia žinia yra ta, kad ant XVI a. datuojamo apeiginio pagoniško kaušo, XX a. viduryje aptikto vienos Gardino bažnyčios rūsyje, atvaizduotame originaliame 12-os Zodiako ženklų rate-kalendoriuje, būtent Skorpiono ženklo vietoje vaizduojami du atbėgantys elniai su dviem spinduliuojančiomis saulėmis (žr. pirmus 2 pav.).


[1] M. Gimbutienė, Senoji Europa, Vilnius, Mokslo ir enciklopedijų leidykla, 1996, p. 178–179.

[2] U. Becker, Simbolių žodynas, Vilnius, Vaga, 1995, p. 67–68.

[3] F. Šletė, Keltai tarp Alezijos ir Pergamo, Vilnius, Mokslas, 1984, p. 131.

[4] A. J. Greimas, Tautos atminties beieškant: apie dievus ir žmones, Vilnius, Mokslas; Chicago: A. Mackaus knygų leid. Fondas, 1990, p. 468; N. Laurinkienė, Devyniaragio elnio semantikos akcentai, Liaudies kultūra, 2000, Nr. 1, p. 30–33.

[5] Merkinė, 1937,  žr. J. Balys, Lietuvių tautosakos skaitymai, Tubingen, 1948, p. 120.

[6] The Encyclopedia of Religion, Edited by M. Eliade, Vols. 1–16, New York, Collier Macmillan, 1987, Vol. 6, p. 530.

[7] Т.  Гамкрелидзе, В. Иванов, Индоевропейский язык и индоевропейцы, Тбилиси, Тбилисский университет, 1984, т. 2, c. 519.

[8] M. A. Rapenglück, Tracing the celestial deer – an ancient motif and its astronomical interpretation across cultures, Astronomy and cosmology in folk traditions and cultural heritage, ed. J. Vaiškūnas, (Archaeologia Baltica, Vol. 10), 2008, Vilnius, p. 64.

[9] V. Tumėnas, Eglutės ir svastikos ornamentų simbolika Lietuvoje, Senovės baltų simboliai, Vilnius, Academia,, 1992, p. 64.

[10] N. Laurinkienė, Devyniaragio elnio semantikos aspektai, Liaudies kultūra, 2000, Nr. 1, p. 33.

[11] P. Dundulienė, Lietuvių šventės: tradicijos, papročiai, apeigos, Vilnius, Mintis, 1991, p. 41.

[12] Т. Бернштам, Следы архаических ритуалов и культов в русских молодёжных играх «ящер» и «олень» (опыт реконструкции), Фольклор и этнография, Проблемы реконструкции фактов традиционной культуры, Ленинград, 1990, c. 32.

[13]  Ten pat.

[14] A. Ragevičienė, Kai dar baltieji elniai iš dangaus krisdavo, Šiaurės Atenai, 1996 12 14, Nr. 48 (342), p. 9.

[15] M. A. Rapenglück, Tracing the celestial deer – an ancient motif and its astronomical interpretation across cultures, Astronomy and cosmology in folk traditions and cultural heritage, ed. J. Vaiškūnas, (Archaeologia Baltica, Vol. 10), 2008, Vilnius, p. 64.

[16] Z. Slavinas, Sutartinės, sudarė ir paruošė  Z. Slaviūnas, Vilnius, Valstybinė grožinės literatūros leidykla, 1958, t. I, p. 336, Nr. 150.

[17] Z. Slavinas, Sutartinės, sudarė ir paruošė  Z. Slaviūnas, Vilnius, Valstybinė grožinės literatūros leidykla, 1958, t. I, p. 338, Nr. 152.

[18] P. Dundulienė, Lietuvių šventės: tradicijos, papročiai, apeigos, Vilnius, Mintis, 1991, p. 36–37;  N.  Laurinkienė, Mito atšvaitai lietuvių kalendorinėse dainose, Vilnius, Vaga, 1990, p. 97–100.

[19] Т. Бернштам, Следы архаических ритуалов и культов в русских молодёжных играх «ящер» и «олень» (опыт реконструкции), Фольклор и этнография, Проблемы реконструкции фактов традиционной культуры, Ленинград, 1990, c. 33.

[20] В. Иванов, В. Топоров, Славянские языковые моделирующие семиотические системы: Древний период, Москва, 1965, c. 130–131.

[21] N. Laurinkienė, Devyniaragio elnio semantikos aspektai, Liaudies kultūra, 2000, Nr. 1, p. 31.

[22] Lietuvių tautosaka, t. 5, Smulkioji tautosaka, Vilnius, Mintis, 1968, p. 670.

[23] „Antroji giesmė apie Helgį, Hundingo Žudiką“, posmas 38 – Poetinė Eda, iš senosios islandų kalbos vertė

A. Vijūnas, Vilnius, Aidai, 2009, p. 217.

[24] The Encyclopedia of Religion, Edited by M. Eliade, Vols. 1–16, New York, Collier Macmillan, 1987, Vol. 15, p. 391.

[25] Сказки эвенкийского леса, prieiga per internetą: <http://dalpravda.ru/wap/index.php?mod=new&id=14>.

[26] Православная энциклопедия., prieiga per internetą: <www.pravenc.ru/text/76084.html>.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Baltų religija, lietuviškas Zodiakas ir šiuolaikinio žmogaus tapatybė

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 5

  1. Autorius says:
    12 metų ago

    Šitas įdomus!

    Atsakyti
    • vycka says:
      12 metų ago

      *oi čia ne autoriaus komentaras buvo

      Atsakyti
  2. Džiaugsmas says:
    3 metai ago

    1. Gerbiami analitikai, nei vieno pasaulio tikėjimo ar religijos išpažinėjas neatskleidžia svetimo tikėjimo žmogui sakralių tiesų, žinių. Na kas atiduoda švenčiausius dalykus priešui ar išdavikui?.. Visų narbutų, vėlių ar kitų krikščionių, o juo labiau mokslininkais save vadinančių ateistų bei jų raštais besiriamiančių nūdienos autoritetų išvedžiojimai – tik spekuliacijos iš “kavos tirščių”.
    2. Metai. Vienintelėje lietuvių kalboje šiandien metais vadinamas laikotarpis vadinamas daugiskaitine forma. Kaimyninės tautos – rusai, ukrainiečiai, lenkai, vokiečiai, anglai, prancūzai, ksandinavai – visur vienaskaita… Pasidomėkite, ar kitose kalbose, tautose yra kas vadina daugiskaita? O kodėl? Todėl, kad viena metų dalis (kaip kad dabar mėnuo) buvo vadinama metu (tarkim, jei grubiai ir šiuolaikiškai, kad suprasti lengviau – lapkričio metas, rugiapjūtės metas arba gruodo metas…).
    3. Kyla klausimas, į kiek dalių protėviai dalijo metus? Va tas elnias devyniaragis, kurio nuotraukoms grožimės straipsnyje, ir yra atsakymas į šį klausimą (atkreipkite dėmesį, kad du ragai užlenkti į vieną pusę, o likusieji – priešingą; aiškinkitės mokslinčiai kodėl…). O nuo kada mūsuose atsirado dvylika mėnesių? Ir kodėl atsirado? Dar vienas pasufleavimas: ką reiškia gegužįs birželio mėnesiais katalikų pakištos šventės – šeštinės, sekminės ir devintinės? Posakis “Štai tau boba devintinės”, kokia prasmė?
    Su didžia pagarba Jonui ir kitiems, padėjusiems tiek daug sveikatos ir jėgų ieškant tiesos, bet nepastebėjusiems jos (tokios neišvaizdžios; juk Tiesa – toli gražu ne gražuolė) kaimo močiučių ir senolių šypsančiose akyse bei vis dar gyvoje kalboje.

    Atsakyti
  3. Žemyna says:
    3 metai ago

    Autoriui nuoširdžiausias AČIŪ už tokią pasakišką Naujųjų Dovaną!
    Kuo geriausios sėkmės, maitinant mūsų nuskurdusias sielas štai tokiu maistu…
    Lai visi dievai laimina ranką ir plunksną, tokius kūrinius skaitytojams dovanojančią!

    Atsakyti
  4. Džiaugsmas says:
    3 metai ago

    Gerbiama Žemyna. Spėju, padėką skiriate man; ankstesni komentarai pernelyg seni… Mano komentaras – skaitytojams, ne autoriams. Labiau ne maistas, o kvapas tiems, kas turi nosis ir noro surasti, patiems pažinti tai, kas kvepia (ne vartotojams). Ir ne sieloms, o jųjų turiniui…
    Beje, čia iš tiesų puikus straipsnis… Keista reakcija. Jūs ne sektantė?

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Kiti Straipsniai

Lietuvos išpilietinimo pavojus. Ką daryti?

Lietuvos išpilietinimo pavojus. Ką daryti?

2023 03 20
Sveikina Zigmo Žemaičio gimnazijos direktorė Rima Razmienė ir buvęs astronomijos mokytojas Albertas Dinda | A. Jakšto nuotr.

J. Vaiškūnas. Mes – švenčionys

2023 03 03
Joną Vaiškūną sveikina Švenčionių meras Rimantas Klipčius | A.Jakšto nuotr.

D. Červokienė. Aukštaitijos metų atidaryme – apie savasties ženklus, kalbą ir žemės šventumą

2023 02 28
Rasa Čepaitienė, Jonas Vaiškūnas, Dalia Urbanavičienė | Alkas.lt ekrano nuotr.

„Atspindžiai“: Kaip atkurti ir grąžinti tautinę savigarbą ir galią?

2023 02 28
Jonas Vaiškūnas | Alkas.lt ekrano nuotr.

Ar po kelių dešimtmečių Lietuvoje tebekalbėsime lietuviškai?

2023 02 27
Dr. Jonas Basanavičius | wikipedija.org nuotr.

OpTV: Ne tas Jonas: kas jam drįso skirti Nacionalinę Basanavičiaus premiją?

2023 02 25
Česlovas Iškauskas | Prienų viešosios bibliotekos nuotr.

Č. Iškauskas. Ką darysime su plintančia rusų kalba?

2023 02 23
Aukštaitijos metų atidarymas ir Nacionalinės Jono Basanavičiaus laureato pagerbimas | Rengėjų nuotr.

Švenčionyse – Aukštaitijos metų atidarymo ir Nacionalinės J. Basanavičiaus premijos laureato pagerbimo iškilmės

2023 02 22
Įteiktos Nacionalinės premijos | Alkas.lt nuotr.

Įteiktos Nacionalinės kultūros ir meno bei Nacionalinė Jono Basanavičiaus premijos

2023 02 14
Sukurti Aukštaitijos ir Dzūkijos metų ženklai | Alkas.lt nuotr.

Sukurti Dzūkijos (Dainavos) ir Aukštaitijos metų ženklai!

2023 02 12
Rodyti daugiau

Naujienos

Ukrainos prezidents V. Zelenskis apkasuose su kariais | president.gov.ua nuotr.
Ukrainos balsas

Rusijos biudžetas turi būti – iki trijų dolerių žmogui/dienai

2023 03 29
Kristoferis Kavolis ir Gitanas Nausėda | R. Dačkaus nuotr.
Lietuvoje

Prezidentas: didžiuojamės, kad esame NATO nariai

2023 03 29
Aukštojo mokslo studijos šiemet numatomos pagal specialistų poreikį | Švietimo ir mokslo ministerijos nuotr.
Lietuvoje

Pirmakursių studijoms – 14,1 mln. eurų

2023 03 29
Oro tarša | am.lrv.lt nuotr.
Gamta ir ekologija

Į orą išmetama vis dar daug teršalų

2023 03 29
Mokslas | lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Suaugusiems siekti mokslų bus paprasčiau

2023 03 29
Pinigai | zum.lt nuotr.
Lietuvoje

Verslo paskoloms – papildomas milijardas

2023 03 29
Sveikata | sam.lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Apsilankant pas gydytoją – daugiau paslaugų

2023 03 29
Ingrida Šimonytė | lrv.lt nuotr.
Lietuvoje

Dedamos pastangos dezinformacijos užkardymui

2023 03 29
Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“ Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“ Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Kažin apie M. Kundrotas. Pamilti Žečpospolitą
  • Želvietis , Ukmergės r. apie M. Kundrotas. Pamilti Žečpospolitą
  • Želvietis , Ukmergės r. apie M. Kundrotas. Pamilti Žečpospolitą
  • Rimgaudas apie Vydūnas. Didis darbas

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Rusijos biudžetas turi būti – iki trijų dolerių žmogui/dienai
  • Prezidentas: didžiuojamės, kad esame NATO nariai
  • Pirmakursių studijoms – 14,1 mln. eurų
  • Į orą išmetama vis dar daug teršalų
Lininės rankinės Lininės rankinės Lininės rankinės

Kiti Straipsniai

Lietuvos išpilietinimo pavojus. Ką daryti?

by Jonas Vaiškūnas
2023 03 20
3
Lietuvos išpilietinimo pavojus. Ką daryti?

Lietuvos išpilietinimo pavojus. Ką daryti? Apie tai laidoje „Atspindžiai“ kalbasi prof. Rasa Čepaitienė ir asociacijos „Talka kalbai ir tautai“ tarybos...

Skaityti toliau

J. Vaiškūnas. Mes – švenčionys

by Jonas Vaiškūnas
2023 03 03
3
Sveikina Zigmo Žemaičio gimnazijos direktorė Rima Razmienė ir buvęs astronomijos mokytojas Albertas Dinda | A. Jakšto nuotr.

Gimiau Švenčionių rajone, Papiškės kaime, už kurio, palei Gojalio giraitę, sruvena iš Švento ežero ištekantis Šventelės upelis, o Šventame ežere...

Skaityti toliau

D. Červokienė. Aukštaitijos metų atidaryme – apie savasties ženklus, kalbą ir žemės šventumą

by daiva
2023 02 28
2
Joną Vaiškūną sveikina Švenčionių meras Rimantas Klipčius | A.Jakšto nuotr.

Vasario 24 d. Švenčionių miesto kultūros centre įvyko Aukštaitijos atmintinų metų atidarymo iškilmės, kurias pradėjo Biržų „Saulės“ gimnazijos folkloro ansamblio...

Skaityti toliau

Skaitytojų nuomonės:

  • Kažin apie M. Kundrotas. Pamilti Žečpospolitą
  • Želvietis , Ukmergės r. apie M. Kundrotas. Pamilti Žečpospolitą
  • Želvietis , Ukmergės r. apie M. Kundrotas. Pamilti Žečpospolitą
  • Rimgaudas apie Vydūnas. Didis darbas
  • Antanas (1) apie V. Vasiliauskas. Euforijos pabaiga: Eurazija už vartų
Kitas straipsnis
B. Makauskas. Suvalkų sutartis – po šimto metų (IV)

A. Vailentienė. Ar reikėjo Lietuvai priimti Hymanso projektą?

srtfondas Init

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt

   https://lazerineklinika.lt/ | https://sportsman.lt/ | CBD aliejus Lietuvoje | Farming Simulator 22 mods | ETS2 Mods | FS22 Mods | FS22 mods download | Bigbank.lt | kemi.lt | TIK BALDAI | ATS Mods | Skyrybos internetu - skyrybos bendru sutarimu | fs22 mods | ATWINS | Srotas24.lt - Dalys | Zuza.lt | LIVIN parduotuvė | Grozionamaisfinksas.lt | https://zvejojam.lt | Darbo skelbimai

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai