Pirmadienis, 21 liepos, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Skaitiniai Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos

V. Urbis. Žemaičių Kalvarijos kalnai – vis dar žemaitiškos tapatybės dalis?

Viktoras Urbis, www.alkas.lt
2025-01-03 08:00:00
2
Žemaičių Kalvarija, 1977 m. Iš ciklo „Atlaidai“ | R. Požerskio nuotr.

Žemaičių Kalvarija, 1977 m. Iš ciklo „Atlaidai“ | R. Požerskio nuotr.

Jei esi kilęs iš Žemaitijos ar bent lankęsis, buvęs joje per žmogaus laidotuves ar kitą gedulo akimirką, tikriausiai būsi girdėjęs Žemaičių Kalvarijos kalnus arba tiesiog Kalnus.

Kalnai – tai senos Kristaus kančios istoriją pasakojančios giesmės, kurios kelis šimtus metų giedamos gavėnios, šermenų, mirties metinių minėjimo metu.

Tai išskirtinis giedojimo paprotys, kuri 2020 metais buvo įtraukta į Nematerialaus kultūros paveldo vertybių sąvadą. Paprotys gyvas ir šiandien. Tačiau, sakyčiau, nebe toks kaip prieš šimtmetį arba bent ieškanti naujo savo veido – formos ir vietos. Apie tradicijos pokyčius ir svarbą norisi pakalbėti plačiau.

Giesmės giedamos daugiau nei 4 šimtus metų

Žemaičių Kalvarijos kalnų giedojimo paprotys pradėjo formuotis nuo maždaug XVII a. Kada buvusiame Gardų kaime buvo pastatytos tikrosios Kalvarijos kalnųs ir Kristaus kančios istoriją primenančios stotelės – koplytėlės ir ši vieta pradėta vadinti Naująja Jeruzale, dar vėliau ir iki šiandien – Žemaičių Kalvarija.

Ilgainiui prie kalbamų maldų buvo sukurtos, pritaikytos ir giesmės, kurias būtų galima giedoti vaikštant per kalnus nuo vienos koplytėlės iki kitos.

Kaip rodo ankstesnių tyrinėjimų išvados, giesmių tekstai buvo pritaikyti verčiant iš lenkų arba lotynų kalbos. Kalnų giesmių melodijos liaudiškos, nusistovėjusios. Tačiau nevienodos – atskirose regiono vietose pasižyminčios skirtingomis melodinėmis vingrybėmis ir muzikinėmis puošmenomis.

Jei iš pradžių šias žemaitiškai parašytas giesmes giedojo ir platino broliai domininkonai, įvairios draugijos ir bendruomenes. Vėliau kalnų giesmes išmoko tikinčiųjų bendruomenės visoje Žemaitijoje ir giedodavo įvairių gedulinių akimirkų, gavėnios metu, per didžiuosius Žemaičių Kalvarijos atlaidus.

Per tris šimtmečius šis giedojimo paprotys tapo, galima sakyti, Žematiškos – katalikiškos tapatybės neatskiriama dalimi.

Kalnų giesmės pradėtos giedoti ne tik Žemaičių Kalvarijoje ar kitose vietose, kur suformuotos kryžiaus kelio stotys. Be kalnų giesmių nebūdavo įsivaizduojami šermenys – kelis vakarus iš eilės artimieji, kaimynai, draugai giedodavo gedėdami mirusiojo.

Žemaičių Kalvarija | Vikipedijos nuotr.
Žemaičių Kalvarija | Vikipedijos nuotr.

Giedojimai vis ilgėjo augo pabaigos giesmių skaičius – vienas giedojimas trukdavo net 3 ar 4 valandas. Taigi, Žemaičių Kalvarijos kalnų giesmės tapo maldos forma ir privalomas laidojimo apeigų atributas Žemaitijoje.

Vieniems atgyvena – kitiems tapatybės dalis

Galima sakyti, kad Žemaitijos Kalnų giedojimo paprotys gyvybingai ir tvirtai tęsėsi iki šio tūkstantmečio pradžios. Nors aš pats gimęs praeito amžiaus pabaigoje, tačiau dar ne kartą esu dalyvavęs šermenyse, kurių metu buvo giedami Kalvarijos kalnai.

Kalnus ir dabar dar renkasi giedoti bendruomenės įvairiose parapijose gavėnios metu, jie taip pat neatskiriama Žemaičių Kalvarijos atlaidų dalis. Tačiau kalnai šiuo metu vis rečiau girdimi šermenų ar kitų asmeninių žmogaus gyvenimo įvykių metu.

Kaip aiškėja kalbantis su žemaičiais, dėl ilgos giedojimo trukmės, šermenų ir kitų gedulinių susirinkimų metu bandoma sutrumpinti arba pagreitinti giesmes arba išvis vengiama jas giedoti. Taip daroma sakant, jog giesmės skamba nuobodžiai, senoviškai.

Šis giedojimo paprotys neretai pakeičiama charizmatinėmis, šiuolaikinėmis giesmėmis. Reikia pastebėti, kad mažėja mokančiųjų giedoti ir rengti giedojimus per asmeninius šeimų mirusiųjų minėjimus.

Jei anksčiau giesmes giedodavo visi dalyvaujantys apeigose arba kviečiami didžiausią giedojimo patirtį turintys bendruomenės nariai, šiandien giedoti giesmes kviečiami muzikantai – giedotojai, kuriems ir atsilyginama finansiškai už giedojimą.

Galiausiai, dėl sutrumpėjusio velionio gedėjimo papročio (nuo trijų dienų iki vienos), praktiškai nebelieka laiko, kada susitelkti giedojimui.

Vykstant sekuliarizacijai, velionių palydėjimo paprotys stipriai keičiasi

Trumpėja gedėjimo trukmė, bandoma individualizuoti apeigas, ieškant išskirtinių giesmių, dainų ar net poetinių žodžių ir Kalvarijos kalnų giesmės daliai žemaičių jau atrodo nebepriimtinas, nesuprantamas praeities reliktas.

Kita vertus, galima pastebėti ir kitą ryškų požiūrį ar net tendenciją – galima sutikti žemaičių, kurie turi aiškią poziciją dėl Žemaičių Kalvarijos kalnų kaip jų tapatybės dalies. Ši visuomenės grupė kritiškai vertina įvairias kitas šiuolaikines giesmes ar naujai įvedamus papročius.

Dargi, esama pavyzdžių, kada kalnus renkamasi giedoti ne tik gedulo akimirkų proga, tačiau ir kitų susibūrimų metu – štai, namų įkurtuvių proga, sukviečiant draugus, artimuosius.

Taigi, dalis, laikydamiesi papročio ir Žemaičių Kalvarijos giesmes matydami kaip privalomą maldos už mirusįjį formą, prašo giedotojų atlikti šias giesmes atskirai, negirdint artimiesiems, nes galima numanyti jau nebeturi emocinio ryšio su giesmėmis, o taip pat ir nelaiko to savo tapatybės dalimis.

O kita dalis atvirkščiai – šias giesmes mato kaip papročio tąsą ir formą tinkamai pagerbti mirusiuosius ar įprasminti kitas svarbias gyvenimo akimirkas ir stengiasi šias giesmes giedoti, tvirtai pasisako dėl jų išsaugojimo, turi ir brangina prisiminimus, susijusius su giedojimu.

Kaip prisitaikyti ir išlaikyti?

Tiek jaunas, tiek vyresnio amžiaus Žemaitijos gyventojas kalnų giedojimo praktiką žino, turi asmeninę patirtį, santykį ir dažnai net išgrynintą požiūrį į šias giesmes kaip reiškinį – patinka, nepatinka, gražu, nuobodu, atgyvena, šventa ir pan. Dažnu atveju šis požiūris paremtas emocinio ryšio su giesmėmis turėjimu arba neturėjimu.

Tačiau lygiai taip pat šie papročiai gyvybingumui turi įtakos ir modernybės atnešami pokyčiai. Žemaitijos visuomenė bandydama prisitaikyti ieško būdų kaip iš dalies laikytis tradicijos, tačiau kartu gyventi ir elgtis kaip patogu.

Sunku būtų įrodyti, kad žemaičiai, kuriems negražiai skamba ar neatrodo prasmingos Žemaičių Kalvarijos giesmės, neturi estetinio skonio, pagarbos papročio.

Vietoj šių giesmių ieškoma kitų subjektyviai gražių giesmių, dainų, o tai tik leidžia suprasti, kad šios giesmės nebėra suprantamos, artimos, ypač tiems, kurių šeimos ar bendruomenės giedojimo paprotys pasikeitęs.

Galiausiai, jei norint išgirsti kalnus reikalinga kviestis profesionalius muzikantus – tai rodo, kad atitolstama nuo pradinės šių giesmių paskirties – melstis vaikštant per kalnus.

Todėl tampa akivaizdu, kad norint prisitaikyti ir išlaikyti šimtametę tradiciją reikės surasti tiek emocinį, tiek estetinį, tiek intelektualinį ir dvasinį balansą, nebijant prisitaikyti Žemaičių Kalvarijos giesmių taip, kad jos būtų mielos, gražios ir neabejotinai – savasties dalis.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Lietuvių žaidimas „Ripka“ ir Fizikų diena įrašyti į Nematerialaus kultūros paveldo vertybių sąvadą
  2. Iškilmingame renginyje Rotušėje pagerbti išsaugotų papročių puoselėtojai
  3. Atrastas mitologinis Kuliškių akmuo
  4. Nematerialaus kultūros paveldo vertybių sąvadą papildė iki šiandien svarbūs papročiai
  5. Kviečia Utenos perkusijos, džiazo ir improvizacijų šventė „Laisva muzika“
  6. „Griežynė“ kvies išgirsti įvairių tautų muziką

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 2

  1. Rusas says:
    7 mėnesiai ago

    Man visada budavo nuostabu, kaip kalnus giedantys zmones tai darydavo per visa nakti.

    Atsakyti
  2. Algmėns says:
    7 mėnesiai ago

    Žemaitiu Kalvarijės kalnā vėsomet bova ė būs tėkrū žemaitiu tapatībės dalės. Straipsnie īr bandoma ton somenkėntė misliju.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Ukrainos gynėjų vaikų vasaros stovykla
Lietuvoje

Prezidentas atidarė Ukrainos gynėjų vaikų vasaros stovyklą

2025 07 21
Pasieniečiai padeda Latvijos kolegoms
Lietuvoje

Dar 8 pasieniečiai išvyko saugoti Latvijos sienos su Baltarusija

2025 07 21
Valgyklų atnaujinimas
Lietuvoje

Kariuomenės valgyklų atnaujinimui KAM skiria 8,6 mln.

2025 07 21
Mokinių sveikatos patikra
Gamta ir žmogus

Profilaktinė vaikų patikra vasarą – mažiau steso ir rūpesčių

2025 07 21
Gėlynai
Gamta ir žmogus

Baltijos sostinės varžosi dėl gražiausio gėlyno

2025 07 21
Paspirtukas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.
Lietuvoje

Daugėja gaisrų dėl netinkamo ličio jonų baterijų naudojimo

2025 07 21
Grįžta tradicinė kuprinių svėrimo akcija
Lietuvoje

Dėl paramos mokiniams metas kreiptis jau dabar

2025 07 21
Agnė Bilotaitė
Lietuvoje

Dėl ministro veiksmų A. Bilotaitė kreipėsi į STT ir prokuratūrą

2025 07 21

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Kažin apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Vilna apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Denisas Jelisievičius apie A. Medalinskas. D. Trampo pažadai: viltys, rūkas ir ir leidimas dar 50 dienų daužyti Ukrainą?
  • Rimvydas apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Prezidentas atidarė Ukrainos gynėjų vaikų vasaros stovyklą
  • Dar 8 pasieniečiai išvyko saugoti Latvijos sienos su Baltarusija
  • Kariuomenės valgyklų atnaujinimui KAM skiria 8,6 mln.
  • Profilaktinė vaikų patikra vasarą – mažiau steso ir rūpesčių

Kiti Straipsniai

Grįžta tradicinė kuprinių svėrimo akcija

Dėl paramos mokiniams metas kreiptis jau dabar

2025 07 21
Telefonas

Pagrindinės taisyklės, užtikrinant telefono apsaugą

2025 07 20
Ausinės

Ką gali išgirsti išmanieji įrenginiai?

2025 07 20
Banko kortelės

Pirmieji veiksmai, pametus ar radus mokėjimų kortelę

2025 07 20
ANBO-I: nuo pirmojo skrydžio iki Lietuvos aviacijos šimtmečio | etm.lt nuotr.

ANBO-I: nuo pirmojo skrydžio iki Lietuvos aviacijos šimtmečio

2025 07 20
Vyksta Žagarės Vyšnių šventė

Vyksta Žagarės Vyšnių šventė!

2025 07 19
Kaip elgtis apsipirkus maisto prekių parduotuvėje?

Įdomioji matematika: ką pajūryje žmonės perka dažniau ir gausiau

2025 07 19
Telefonas

Daugėjant ryšio trikdžių, telefone atlikite vieną veiksmą

2025 07 19
Autosmilgos plastikinės dėžės

Panevėžyje gaminamos dėžės, kurios laikosi metų metus

2025 07 19
Vanago Lieuva

A. Ramanauskas-Vanagas įkvepia Lietuvos žmones – valia gintis ir remti Ukrainą kovoje prieš okupantus

2025 07 19

Skaitytojų nuomonės:

  • Kažin apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Vilna apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Denisas Jelisievičius apie A. Medalinskas. D. Trampo pažadai: viltys, rūkas ir ir leidimas dar 50 dienų daužyti Ukrainą?
  • Rimvydas apie K. Urba. Baltų raida ir virsmai
  • Rimvydas apie A. Medalinskas. D. Trampo pažadai: viltys, rūkas ir ir leidimas dar 50 dienų daužyti Ukrainą?
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Lionginas Baliukevičius-Dzūkas (1925-1950) | archyvinė nuotr.

Alytuje bus pagerbtas Lionginas Baliukevičius-Dzūkas

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai