Lietuvos strateginė vizija „Lietuva 2050“ kalba apie būsimą valstybę, kurioje gera gyventi visiems. Betgi, ne iš neturėjimo ką veikti ūkininkai jau prieš keletą metų savo laukuose statė žalius kryžius, o labiau prasimanę iš savos žemės, pamatę, kad niekas nesikeičia, su moderniais traktoriais suvažiavo į Gedimino prospektą Vilniuje prieš beveik du metus.
Tada po pokalbio su premjere I. Šimonyte, kuri pasakė, kad „ant pinigų maišo nesėdžiu“, ne kažką pešę, sakė sugrįšią vėlei. Į ką tik užtelėjusį kultūrininkų asamblėjos mitingą atpypsėjo dar tik vienuolika didžiaračių, tačiau, atrodo, kad tai tik preliudija, nes jei nepatenkinti modernesnieji ūkiai, tai ką jau bekalbėti apie smulkesnius.
Nesakyčiau, kad ir ši valdžia ūkininkų balso negirdi, tačiau, kadangi tebevykstant kapitalo koncentracijai, darbo ir pinigų nuvertėjimo užkardymo sprendinys glūdi Lietuvos Konkurencijos tarybos, Lietuvos banko, Lietuvos Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Vidaus prekybos skyriaus, Finansų ministerijos mokesčių ir investicijų skyrių bei Žemės ūkio ministerijos ekonomistų bendroje sąveikoje su Socialinių tyrimų centro Kaimo raidos instituto bei „stulginskiečių“ mokslininkais, tai jo ir iki šiol nebėra, nes tam reikia ne tik kietos premjero rankos, bet ir proto bei sudėtingokų kompiuterinių skaičiavimų.
Ką sugalvojo tame viešų ryšių technologai socdemuose?
Ogi, įkūrė Maisto tarybą, kuri tikrai neįstengs nudirbti tai, ką privalėjo aukščiau išvardinta šūsnis palaidų institucijų ir pareigybių. Todėl, laukime dar vienos visai natūralios ūkininkų „transformeriškos“ dvasios akcijos, juolab jie ir Briuseliui šiomis dienomis ramiai posėdžiauti neduos.
Gal į tokią vėl nokstančią reikalingą viešą akciją po išvardintų įstaigų langais smarkesni ūkininkai besišiaušiančius Vilniaus menininkus pasikviestų talkai? Juolab pastarieji dar, matyt, gerai neišsiaiškinę pačios labai jau plačios kultūros sąvokos. Ji anaiptol nesutampa su tuo, kuo dabar rūpinasi Kultūros ministerija ar užsiima smulkesni kultūros centrai, kuriuos anksčiau vadino kultūrnamiais.
Kultūra yra gerokai daugiau nei teatrai, koncertai, muziejai, parodos ir bibliotekos, nors tai irgi svarbu. Jei pradėti nuo bendravimo kultūros, tai kaimo žmonės gerokai lenkia miestelėnus, nes pastarieji amžinai skuba lekia, dažnai nepažįsta daugiabučio laiptinės kaimynų, o kaimuose žmonės yra bendruomeniškesni, „parapijaškesni“ ir atidesni bei geresni vieni kitiems, nes dažnai ir bendras darbas tokiais vertė būti, o ir laimė nelaimė laikė vienus prie kitų.
Kinta, tobulėja darbo kultūra – pažangios technologijos su robotizacija mažina sunkaus fizinio darbo poreikį, o dirbtinis intelektas per kompiuterizaciją prieinamas kiekvieniems namams, tačiau su verslų ir valdymo bei politine kultūra – dažna bėda.
Prieš keletą savaičių sukau galvą vyriausybėje su bičiuliu ministru Andrium Palioniu, kaip padėti ir kur rasti resursų pieno ūkiams. Su mažų skerdyklėlių „ant ratų“ perspektyva lyg ir neblogai, mažesnių pieninių tokio pakaitalo nėra. Trumpų grandinių fondas vegetuoja, nėra populiari priemonė ūkininkuose, tad gal ją reikia kitaip pristatyti?
Imkite, ūkininkėliai, susimetę furgoniukus prekybai ir važiuokite į miestus prekiauti pienu, mėsa, daržovėmis patys: keletas gerų sėkmingų pavyzdžių juk yra. Nežinau dėl kokių priežasčių užstrigo ir regioninių sandėlių idėja, kurią Žemės ūkio ministerijoje švedai kaip pavyzdį pristatė prieš dešimtmetį. Kasdien morkų kilogramo į mokyklos valgyklą nevežiosi, o štai pristatei derlių į sandėlį – ir ramu.
Briuselio politikieriai, pagaliau pamatę ištuštėjusius kaimus ir vakaruose, niekaip negali sutvarkyti teisės aktų, kad ūkininkams niekada netektų dirbti į „minusą“.
Vieni kaip užkietėję rinkos fundamentalistai – liberalai aiškina, kad valdžioms kištis į rinką negalima. Kiti protingesni, matydami, kaip rinkos iškraipymai, stambiems perdirbėjams bei prekybininkams nukonkuravus smulkius ir vidutiniokus, nuvedę prie minimaliausių supirkimo ir maksimaliausių pardavimo kainų vos ne diktato, nuvarinėja žmones nuo žemės, gerokai vėluoja „skambinti pavojaus varpais“ ir tebemąsto kaip sureguliuoti rinkas, grąžinant į jas konkurenciją.
Ir gamta, ir visuomenė tuštumos nemėgsta, todėl Europą ir užplūdo milijoninės migrantų armijos iš Azijos bei Afrikos. Kliūva ir Lietuvai pabėgėlių nuo karo, neregėto karščio ir skurdo į išsvajotą ekonominį gerovės rojų.
Viktorija Čmilytė turėjo paraudonuoti kai papriekaištavau, kad liberalai nesirūpino sveikos laisvos konkurencijos maisto grandinėse nuo perdirbėjo iki prekybos išsaugojimu, todėl sukeltas kainų šėlsmas visiems, ir, ypač pensininkams stipriai kirto per pinigines, o ūkininkams ne kažką davė.
Niekaip neįstengiau išaiškinti ir rinkos fundamentalistui Viktorui Pranckiečiui, ir snūduriuojančiai Mokslų Akademijai, kad kaimas tai nėra vien žemės ūkio technologijos ir produktyvumas, o seniausiai laikas pradėti galvoti ir apie jo ekonominę, socialinę, aplinkosauginę, kultūrinę bei demografinę raidą, ir imtis realių veiksmų.
Tartis Kaimo reikalų komitetui Seime su kitais ir tą patį priversti daryti ministerijų valdininkus, tačiau tam jau reikia premjero rankos. Kuriam jų „skaudėjo“ dėl Lietuvos kaimo?
Gal tik dr. Algirdui Butkevičiui, kuris ir išprašinėjamas nėjo iš ES komisijos vadovo K. Junkero kabineto, kol negavo bent dalies reikiamos sumos pieno ūkiams.
Bėda, kad socdemai jau dešimtmečius nebeturi tokių Lietuvos kaimo patriotų, kokiais buvo šviesaus atminimo ministras Vytautas Einoris ar viceministras Albinas Ežerskis, o su politikos „piemenimis“ toli nenuvažiuosi.
Tuo tarpu prezidentūra svajojusi apie sprendinį – Regionų ministeriją prieš metus surengė didelį pasitarimą. Deja, ir ten supratimas apie regionus bei jų politiką rėmėsi teisės aktu, kuris eliminuoja kaimų teritorijas su visais ūkiais iš regionų.
Vaizdžiai kalbant, regionai ponams prezidentūroje prilyg… olandiško sūrio skylutėms, tad su tokiu fragmentuotu mąstymu – nė iš vietos.
Paklauskime – kodėl nacionalinis biudžetas nėra pakankamai „riebus“? Todėl, kad ir kvalifikuotos darbo jėgos trūksta. Kodėl jos mažai? Kad daug jaunimo išemigravo, o kaimas nepriaugino. Kodėl vaikų kaime mažai? Todėl, kad smulkūs ir vidutiniai ūkiai gavo per mažai paramos ir išsipardavė.
Kodėl taip nutiko? Nes nacionalinis biudžetas per menkas, o ir stambiausiems ūkiams bei perdirbėjams su prekyba pernelyg daug teko – šie nusavino ūkininkų sukurtos vertės dalį.
Ratas užsidaro, nes Lietuvos valstybėje ir Briuselyje stigo sveiko proto bei politinės valios, o dabar ne tik Seime verkiama dėl demografinės duobės bei karštligiškai mąstoma, kaip stabilizuoti lietuvių kiekį ties … 2.4 mln. riba.
Betgi, ir sveikiau mąstančio Seimo Kultūros komiteto pirmininko Kęstučio Vilkausko „kibucų“ įteisinimo idėją, pasak kurios, jaunos šeimos lengvatinėmis sąlygomis galėtų bandyti kurtis valstybinės žemės lopinėliuose, seimūnai atidėjo tobulinimui, gal ją net matydami „korta“ prieš savivaldos rinkimus.
Kaimo vietovėse gyventi, jei vairuoji automobilį ir kelias ne itin duobėtas, gera, nes ten daug pievos, dangaus ir debesų, gryno oro bei saulės, kad ir darbas žemės ūkyje bei savam darže ir sode nelengvas, pinigas ne taip paprastai duodasi, o ir purvo po lietaus ar atlydžio daugiau nei mieste.
Tačiau žmogaus gyvenimo trukmė kaime vidutiniškai ilgesnė dešimčia metų, tai ar neateis laikas, kai migracijos srautai stipriai pasisuks atgalios?






















Apie 2000-uosius metus Lietuvoje buvo maždaug 250 tūkst. ūkių,o dabar žemės valdų perpus mažiau ir, anaiptol, ne visose užsiimama žemės ūkiu. Turint galvoje vidutinį ūkininkų amžių galima teigti, kad Lietuvos demografinis resursas žmonių nuvarymo nuo žemės politika yra sunaikintas
Dėkui autoriui.
Puikios mintys/patarimai valdžiai. Vienintelis, ko trūksta, – kad nevykėliai tautos atstovai bent teiktųsi perskaityti ir susimąstyti.
Aksiomos apie tai, kad kaimas yra absoliutus gėris, netgi nereikia įrodinėti. Aš ant miesto akmens gimęs ir užaugęs, pastarosius -iolika metų kaimo sodyboje praleidžiu 4-5 mėnesius per metus. Kai esi pats sau viršininkas, “nuotolinių” miesto darbų laikais visai gerai dirbasi prie kompiuterio kiemo pavėsinėje. Pertraukose tarp tikrų kaimiškų darbų 😀
Lietuvos žemę pasisavina užsienio subjektai – sukčiai.
____________________________________________-
Dėmesio
* Mirtinas pavojus Tautai bei Lietuvai *
Citata
„Bemaž trečdalį Lietuvos žemių yra supirkę užsienio fondai. Aš pats nuomojuosi dalį žemės ūkininkavimui iš vokiškų fondų.“ (Lietuvos ūkininkas – milijonierius)
Kitų šaltinių teigimu, gerokai daugiau Lietuvos žemių yra pasisavinę sukčiai – užsienio subjektai.
Tikrovėje nežinia ir todėl reikia skelbti registrų centro skaičius.
1996 birželio 20 bei 2003 sausio 23, buvo suklastotas konstitucijos 47 straipsnis (žemės tema) užsienio subjektų naudai, pažeidžiant konstitucijos 153 straipsnio (bei kitų) nuostatą.
2003 sausio 23, seime s_u_k_l_a_s_t_o_j_u_s 47 straipsnį, naujo pavyzdžio konstitucijos knygelėje nebėra konstitucinės nuostatos buvusio tokio sakinio – “Žemė, vidaus vandenys, miškai, parkai nuosavybės teise gali priklausyti tik Lietuvos Respublikos piliečiams ir valstybei.”
Vadovaujantis naujausio pavyzdžio s_u_k_l_a_s_t_o_t_o_s konstitucijos knygele yra panaikinta žemės priklausomybė valstybei ir piliečiams, leidžiant užsienio subjektams įsigyti (sukčiavimo būdu pasisavinti) Lietuvos žemę.
Katastrofa
Visi seimo nariai ir prezidentai nuo 1996 birželio 20 buvusieji bei iki šiol esantieji (…) yra verti pačios didžiausios bausmės – tremties iš Lietuvos su Lietuvos pilietybės panaikinimu už tai, kad dirba seime Lietuvos žemgrobių svetimšalių naudai ignoruodami 47 str klastotę.
Nuoroda
youtube Kas gali paneigti, kad V. Landsbergis sąmoningai norėjo išparduoti Lietuvą?
Kai girdžiu, kad kai kurie ūkininkai savo vaikams nupirko ar perka butus Vilniuje be banko paskolų, pagalvoju, ne taip ir blogai tame kaime. ES parama žemės ūkiui neapmokestinama, net jei siekia kelis milijonus eurų. Labai iškalbingos kai kurių su žemės ūkiu susijusių kandidatų į Seimą viešai skelbiamos pajamų deklaracijos- gali susidaryti įspūdis, kad kai kas nuo kelių milijonų eurų metinių pajamų sumokėjo vos pusantro ar kelis procentus pajamų mokesčio.
Taip, kai kas gerai gyvena ir kaime, ir mieste. Kai kas ir per karą sugeba pralobti. Bet tautai nuo to ne geriau.
Bet tie, “kas gerai gyvena”, dabar taip pat yra tauta, o ne šlėktos tampa kaip lenkmečiu kelis šimtus metų buvo.
Tai, geriausiu atveju, tik tautos dalis. Nors po gaisro kai kurios namo dalys išlieka sveikos, namo kaip tokio nebėra.
Tai, kad pasiturinčiai gyvenančiais Lietuvoje save laiko ar ne per 60 % gyventojų.
,,Tai, kad pasiturinčiai gyvenančiais Lietuvoje save laiko ar ne per 60 % gyventojų.”
Na, jei tai reiškia, kad 40 % gyvena nepasiturinčiai, tai nelaikyčiau didele gerove. Ir tie milijonas, išvykę iš tėvynės, turbūt, irgi daugelis išvyko ne dėl to, kad gyveno gerai.
Bet juk ne tame čia klausimas.
Kalba eina apie tai, kas sodžius – tai sveika, palankii žmogui gyvenama aplinka, čia guvendami žmonės susilaukia daugiau vaikų ir tai yra tautos gyvasties ir išlikimo šaltinis. Bet, kad jos toks būtų, reikia, kad sodžiuje gyvento pakankamai daug žmonių, kur kas daugiau, nei dsbar. O tai įmanoma, jei išgyvena ir smulkūs bei vidutiniai ūkiai. O čia ir yra didžiulė problema, kaip jiems išgyventi. Pvz., grūdų ūkiai smulkūs būti negali. Pieno ūkiai – tik jei patys gamina galutinį ir dargi išskirtinį produktą, o ne “žalią” pieną.
Būti ūkininku yra pats naturaliausias (sveikiausias) žmogaus gyvenimo būdas, tačiau tokiai gyvenimo galimybei tai žmonijai yra jau praeitas etapas. Išetis, kad išlikus sveikesniems, yra būtina stambių ir vidutinių ūkių šeimoms turėti kuo daugiau vaikų (arti 10). Tokiu atveju miestai daugiau pasipildytų kaime užaugusiais sveikesniais žmonėmis. Objektyviai žiūrinti gal būtų galima tokia tautos gyvenimo ateitis.
Tikriausiai tamsta ūkininkas ir ūkininkaujate Dzūkijoje,miške renkate uogas ir grybus ?
esminis dalykas žmonių nuvarymo nuo žemės politikoje: NEADEKVAČIAI ŽEMOS ŪKININKŲ PRODUKCIJOS SUPIRKIMO KAINOS, kurios tapo įmanomomis dėl konkurencijos perdirbime ir prekyboje pradingimo. Rinkos nustaomas kainas pakeitė jų diktatas, aišku, ne ūkininko naudai
Kitas svarbus veiksnys – sunaikinta infrastruktūra. Net rajonuose. Kaime išvis viskas išgramdyta.
tai labiau žmonių nuvarymo nuo žemės pasekmė: nėr žmonių, tai užsidaro krautuvė, dingo policijos nuovados, dalis gaisrinių, mažintos taupkasės, pašto skyriai, vaistinės, ambulatorijos, prastėja, dėvisi melioracijos įrenginiai…eroduoja dirva…įsigali totali stambiausių ūkių naudojama intensyvi chemizacija
Klausimas kas pirmiau. Lietuvos valdžia vaizduoja, kad siekia susigražinti tėvynę palikusius žmones. Bet, asišku, supranta, kad žmonės iš šalių, kuriose infrastruktūra yra, negrįš į savo kaimus, kur nėra nieko.
valdžiose daug besmegenių ir kenkėjų
” Bet, asišku, supranta, kad žmonės iš šalių, kuriose infrastruktūra yra, negrįš į savo kaimus, kur nėra nieko.” Deja bėda yra didesnė. Ne infrastrutūra svarbiausia, bet žmonių tarpusavio santykiai. Aš gyvenu Vokietijoje ne dėl infrastruktūros, bet , kad vokiečiai gerbia vienas kitą . Jie nėra tavo draugai, bet visada tau bėdoje pagelbės. Aš nesu vokietis, bet elgiuosi kaip vokietis, ir jie tai užskaito.
Kas mane labiausia stebina, Vokietijos kaimai. Savitas kiekvienas namas. Nauji čerpiniai stogai. Kaimai visur kas du tris kilometrus. Apaugę šimtamečiais medžiais. Kaip smetoninėj Lietuvoje. ( Čia ne apie čerpes) .Visur tik vokiečiai, jokių babajų. Kaimuose pilna vaikų, vežiojamų į mokyklas miestuose. Tėvai irgi važinieja į darbus miestuose. Kelionės išlaidos išskaičiuojamos iš apmokestinamų pajamų. Vokietijos ateitis – tik kaimas.
,,Deja bėda yra didesnė. Ne infrastrutūra svarbiausia, bet žmonių tarpusavio santykiai.”
– Aš nesakau, kad svarbiausia. Sakau, kad tai ,,dar vienas veiksnys”.
o aš sakau: tai svarbiausias veiksnys. Kad ir kokie sunkūs laikai buvo – žmonės gyveno su daina, su darna. Lietuviai išgyveno krikštą, bolševikus, bet šitam virusui neturi imuno sistemos…
Geriems žmonių santykiams reikia tam tikrų sąlygų. Kai rusų komunistai užgrobia pusę Vokietijos, žmonių santykiai tose pusėse ima skirtis. Tas pats su Vidurio Europa ir tas pats su posovietinėmis šalimis. Tai panašu į potrauminį sindromą.