Lietuvoje žengiamas dar vienas žingsnis tvaresnių kelių link – pradedami klimatui neutralių dangų bandymai realiomis eismo sąlygomis. Kaip skelbia AB „Kelių priežiūra“, magistraliniame kelyje A9 Panevėžys–Šiauliai jau įrengtas pirmasis bandomasis ruožas, kuriame naudojami specialiai sukurti mažesnio pasipriešinimo riedėjimui asfalto mišiniai.
Tokio tipo bandymai yra svarbūs ne tik kelių priežiūros praktikai, bet ir platesnei tvarios transporto sistemos plėtrai. „Inovacijos yra neatsiejama bendrovės veiklos dalis. Įgyvendindami šį projektą siekiame, kad keliai būtų ne tik patvarūs ir saugūs, bet ir atitiktų šiuolaikinius tvarumo standartus. Mažesnio pasipriešinimo riedėjimui dangos turi didelę reikšmę – jos prisideda prie transporto priemonių išmetamųjų dujų ir degalų sąnaudų mažinimo, triukšmo lygio kontrolės bei patogesnių kelionių užtikrinimo. „Kelių priežiūroje“ siekiama, kad tokios naujovės būtų patikrintos realiomis sąlygomis ir užtikrintų maksimalią naudą visiems eismo dalyviams“, – sako AB „Kelių priežiūra“ generalinis direktorius dr. Audrius Vaitkus.
Pasak bendrovės atstovų, pirmojo projekto įgyvendinimo etapo metu įrengti penki 100 metrų ruožai, kuriuose panaudoti trys VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto mokslininkų sukurti inovatyvūs mišiniai bei du tipiniai, palyginamajai analizei skirti mišiniai. Dalyvaudama mokslas–verslas projekte, AB „Kelių priežiūra“ turi galimybę šiuos produktus patikrinti realiomis eismo sąlygomis.
Be to, bendrovės iniciatyva pirmą kartą Lietuvoje įrengti du papildomi asfalto viršutinio sluoksnio ruoželiai, kuriuose panaudota beveik 30 proc. naudoto asfalto granulių. Iki šiol nėra natūrinių duomenų apie tokios sudėties dangos patvarumą Lietuvos klimato sąlygomis.
Įgyvendinant projektą bendradarbiaujama su AB „Via Lietuva“, užtikrinant, kad bandymams būtų pasirinkta tinkamiausia vieta magistraliniame kelyje. Tokia projekto struktūra leidžia viename objekte atlikti įvairių dangų palyginimą ir objektyviai įvertinti jų savybes.
Įrengus bandomuosius ruožus, toliau bus vykdoma ilgalaikė jų stebėsena ir vertinimas. Pavyzdžiui, dangų eksploatacinės savybės bus tikrinamos tiek vizualiai, tiek atliekant specializuotus matavimus, priklausomai nuo poreikio ir kintančių eismo bei klimato sąlygų. Tokia metodika leis tiksliai įvertinti inovatyvių mišinių patvarumą, efektyvumą bei jų potencialą platesniam pritaikymui Lietuvos keliuose.
Parengta pagal „Kelių priežiūros“ pranešimą