Liepos 18 d. JAV Sveikatos ir socialinių paslaugų sekretorius Robertas F. Kenedis jaunesnysis ir valstybės sekretorius Markas Rubijus (Marco Rubio) padarė viešą pareiškimą apie tai, jog JAV atmeta 2024 m. birželio 1 d. priimtus Tarptautinių sveikatos taisyklių pakeitimų pakeitimus.
Tai politinis dabartinės JAV prezidento administracijos sprendimas. Prezidentu tapus D. Trampui, JAV iškart pasitraukė iš Pasaulinės sveikatos organizacijos (PSO). Tačiau JAV, kaip ir kitos 196 pasaulio valstybės, yra priėmusios PSO formate patvirtintas Tarptautines sveikatos taisykles, skirtas valdyti visuomenės sveikatos krizes. Tai tarptautinė sutartis kuri šiai valstybei kol nedenonsuota, tebegalioja.
Šios taisyklės, pradžioje vadintos Tarptautinėmis sanitarijos taisyklėmis (1951), buvo techninės, ir nustatė bendrus profilaktikos standartus susijusius su keleivių ir prekių gabenimu.
2025 m. jos buvo performatuotos į viršnacionalinį tarptautinių visuomenės sveikatos krizių valdymo mechanizmą.
Didžiausiu šių taisyklių veikimo išbandmu tapo Covid-19 pandemija. JAV vertinimu (dar ankstesnės D.Trampo administracijos), PSO nesugebėjo laiku ir tinkamai reaguoti į prasidėjusią visuomenės sveikatos krizę.
PSO neprieštaravo radikalioms ekstremalių situacijų valdymo priemonėms, kurias taikė kai kurios valstybės (Kinija, N. Zelandija), nekreipė dėmesio į tai, jog valstybių taikomos priemonės pažeidžia bazines žmogaus teises sveikatos srityje, ir netgi jas laimino.
Galiausiai, PSO atvirai skatino iki galo neištirtų skiepų nuo Covid-19 masinį vartojimą, prisidėjo formuodama žmonių lūkestį, jog tai yra panacėja, kuri vienintelė išgelbės žmoniją nuo šios rykštės.
PSO neigė tikrąją Covid-19 atsiradimo kilmę, tokiu būdu kolaboruodama su tuo, kas vadinama BigPharma, kurios eksperimentai su ateities virusais (gain of function research) ir tinkamos laboratorinės kontrolės stoka, ir lėmė agresyvaus štamo atsiradimą ir ištrūkimą į laisvę.
Tad ne nuostabu, jog dabartinė JAV admininstracija chroniškai nepasitiki šia institucija, kai ir jos galimybėmis save reformuoti. Nepasitiki ir šiais Tarptautinių sveikatos taisyklių pakeitimas, kurie mano nuomone yra tik kosmetiniai, didinantys administracinė reguliavimą (atsiranda nacionaliniai TSPT komitetai ir tarptautinis šalių narių komitetas).
Tačiau administracinio reguiavimo didinimas be realios reformos ir pasitikėjimo atstatymo nebus efektyvus. Tas sakoma ir pareiškime „Be to, jose tinkamai nesprendžiamas PSO jautrumo politinei įtakai ir cenzūrai – ypač iš Kinijos – protrūkių metu klausimas.“
Šis JAV nepritarimas TSPT pakeitimams yra labiau nepritartimas ne jiems, bet apskritai ekstremalių situacijų valdymo rėžimui, kuris buvo nustatytas 2005 m. priėmus pačias taisykles.
JAV neinicijuoja pasitraukimo iš TSPT tik todėl, kad jomis standartizuotos tarptautinės keleivių gabenimo ir prekių vežimo taisyklės, kurių atsisakymas sukeltų JAV tarptautinės prekybos suvaržymus (reikėtų nustatyti savus standartus ir juos suderinti su kitomis valstybėmis).
Ir galiausiai pora fakto klaidų:
– ne, TSPT pakeitimai nenustato pareigos šalims narėms turėti privalomą skaitmeninį vakcinacijos pažymėjimą. Pakeitimai nustato galimybę turėti dvi formas. Citata (TSPT 35 str. 2 d.):
Sveikatos dokumentai pagal šias taisykles gali būti išduodami neskaitmeniniu formatu arba skaitmeniniu formatu, atsižvelgiant į bet kurios valstybės, šios Konvencijos Šalies, įsipareigojimus dėl tokių dokumentų formato, kylančius iš kitų tarptautinių susitarimų.
- ne, TSPT pakeitimų atmetimo terminas nesibaigia liepos 20 d. Jis yra 18 mėnesių, ir šis terminas dar nėra pasibaigęs. Citata (TSPT 59 str. 1 d.): Vykdant PSO Konstitucijos 22 straipsnį numatytas laikotarpis, per kurį galima atmesti arba padaryti išlygą dėl šių Taisyklių ar jų pakeitimų, yra 18 mėnesių nuo tos dienos, kai Generalinis direktorius praneša apie šių Taisyklių ar Taisyklių pakeitimų priėmimą Sveikatos asamblėjoje. Bet koks atmetimas ar išlyga, kuriuos generalinis direktorius gavo po to, kai baigėsi šis laikotarpis, neturi galios.
Tiek politikai, tiek žurnalistai yra linkę informacinę antklodę tempti į savo pusę. Tą visada reikia turėti omenyje vertinant viešą informaciją.
JAV pareiškimas:
TSPT pakeitimai ČIA [pdf].
Viena vertus, nemažai sričių, kur reiškiniai nepaiso jokių sienų ir veikti reikia išvien. Ir, kad tai sukoordinuoti ir užtikrinti bendrą veikimą, reikia kokio tai viršnacionalinio darinio, o šalys jo nurodymus privalėtų vykdyti.
Bėda ta, kad visos viršnacionalinės organizacijos yra globalaus kapitalo rankose ir naudojamos ne globalioms problemoms spręsti, o valstybių ir žmonių pajungimui globalaus kapitalo valdžiai. Priedo, dalis globalių problemų netgi dirbtinai sukuriama, išpučiama, kad tik daugiau įgauti valdžios.
Sudėjus visa tai akivaizdu, kad, nors poreikis ir yra, bet viršnacionalinės organizacijos nesprendžia tų klausimų, dėl kurių jos sukurtos, o žala nuo jų nepaprastai didelė. Todėl jos turi tapti tik kaip koordinaciniai konsultaciniai dariniai, be viršenybės teisės prieš atskiras šalis.
Tai gal žvėriškiausias tas “globalus kapitalininkas” yra Rusija. Antai, jos globalinimuisi pasipriešinusią Ukrainą ši užpuolė karine jėga ir tos ginkluotos jėgos kurpiasi dar ir dar…
Kaip šalis – gal. Bet riba tarp blogio ir gėrio eina ne tik valstybinėmis sienomis. Kiekvienoj šaly ir tautoj yra abi pusės.
O NATO plėtra ir planai į ją priimti Ukrainą čia buvo kas – taikos žygis į rytus?
КРЕПЧЕ ЗА БАРАНКУ ДЕРЖИСЬ, БАРАН: 8 ПУНКТОВ #веллер 22 07 2025:
youtube.com/watch?v=XblJ5B9WsSg&t=14s