Nuo 2026 m. pradžios Lietuvoje turėtų pradėti veikti Valstybinis kelių fondas. Jis užtikrins stabilų ir tvarų finansavimą valstybinės reikšmės kelių atkūrimui – atnaujinimui, kapitaliniam remontui, aplinkkelių tiesimui ir finansuos kelių infrastruktūros pritaikymą gynybiniams pajėgumams.
„Šis svarbus darbas – sukurti Valstybinį kelių fondą – buvo numatytas Vyriausybės programoje ir tai leis užtikrinti tvarų valstybinės reikšmės kelių tinklo atkūrimo finansavimą. Bus išspręstos ilgus metus besitęsiančios kelių finansavimo problemos, nes didžioji dalis šalies kelių neatitinka techninių reikalavimų, auga avarinės būklės tiltų skaičius. Kyla pavojus vairuotojų gyvybėms, didėja grėsmė nacionaliniam saugumui. Artimiausiais metais finansavimas šalies keliams, įskaitant Valstybinio kelių fondo lėšas, turėtų siekti beveik 1 milijardą eurų“, – teigia Ministras Pirmininkas Gintautas Paluckas.
Susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis pabrėžia, kad tokio fondo steigimas – būtinas žingsnis sprendžiant ilgus metus besitęsiantį kelių finansavimo trūkumą, dėl ko didžioji dalis šalies kelių neatitinka techninių reikalavimų, daugėja avarinės būklės tiltų.
Beveik 40 proc. kelių blogi
„Transporto srautai auga, o keliai vis prastėja: beveik 40 proc. valstybinės reikšmės kelių yra blogos ar labai blogos būklės, ypač didelį nerimą kelia tiltai ir viadukai, nes daugiau nei 100 šių statinių sparčiai byra ir yra avarinės būklės. Jei norime reikšmingai pagerinti situaciją ir neberizikuoti žmonių gyvybėmis, būtina kuo greičiau užtikrinti tvarų finansavimą. Naujas fondas leis gerinti kelių ir tiltų būklę visoje Lietuvoje“, – pažymi E. Sabutis.
Pasak ministro, bendras trūkstamo finansavimo poreikis valstybinės ir vietinės reikšmės keliams vien tik 2025 metams siekia virš milijardo eurų ir ši suma, tikėtina, kasmet didės dėl infliacijos bei augančių statybos kaštų. Todėl dabartinis finansavimo per Kelių priežiūros ir plėtros programą (KPPP) modelis yra nepajėgus sumažinti susikaupusių problemų masto. Tik konsolidavus įvairius kelių finansavimo šaltinius, nukreipus juos į Valstybinį kelių fondą ir užtikrinus jo lėšų tikslinį naudojimą galima sustabdyti kelių infrastruktūros degradavimą ir pradėti realius jos atkūrimo darbus.
Susrinktos lėšos leis greičiau atnaujinti kelius
Steigiamas Valstybinis kelių fondas veiks kaip specializuotas ilgalaikis finansavimo mechanizmas. Skaičiuojama, kad fondo metinės pajamos galėtų siekti apie 400 mln. eurų, o jo lėšas sudarys įvairūs šaltiniai – ne tik valstybės biudžeto asignavimai, bet ir kelių naudotojo mokesčio ir kelių rinkliavos įplaukos, transporto priemonių registracijos mokesčiai, pajamos iš baudų už Kelių eismo taisyklių pažeidimus, kelių mokesčių nesumokėjimą ir kitos pajamos. Į fondą taip pat keliaus pasiskolintos lėšos, pajamos už investuotas laisvas lėšas, ES ir kita parama.
Ministro teigimu, fondas pagaliau leis užtikrinti teisėtą gyventojų lūkestį: lėšos, surenkamos iš kelių infrastruktūros, bus nukreipiamos atgal keliams.
Fondo lėšų sąmatą pagal pajamas ir išlaidas tvirtins Seimas kartu su metiniu biudžetu, o išlaidų paskirstymą pagal tikslus ir prioritetus tvirtins susisiekimo ministras.
Fondo lėšos bus naudojamos strateginiams valstybinės reikšmės kelių atkūrimo projektams: rekonstrukcijai, kapitaliniam remontui, aplinkkelių tiesimui ir infrastruktūros pritaikymui gynybos bei civilinės saugos poreikiams. KPPP lėšos išliks kaip pagrindinė priemonė, užtikrinanti kasdienį kelių būklės palaikymą ir priežiūrą. Šios lėšos taip pat išliks kaip esminis finansavimo šaltinis savivaldybėms priklausančių vietinės reikšmės kelių infrastruktūrai plėtoti.
Fondo lėšomis bus siekiama atkurti visų valstybinės reikšmės kelių būklę, kad jie atitiktų to kelio kategorijai nustatytus reikalavimus bent 80 proc. rodikliu. Fondas veiks tol, kol bus pasiekti kelių būklės atkūrimo tikslai.
Numatoma, kad fondo administratorė bus akcinė bendrovė „Via Lietuva“, ji bus atsakinga už lėšų pervedimą rangovams, biudžeto planavimą, sutartinių įsipareigojimų vykdymą ir atskaitomybę.
Planuojama, kad šio fondo įsteigimo klausimas bus svarstomas Seimo pavasario sesijoje.
Parengta pagal Susisiekimo ministerijos pranešimą