Ketvirtadienis, 26 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Mokslas

A. Guogis. Dėl sociologijos teorijų santykio su rinkodara

Arvydas Guogis, www.alkas.lt
2024-06-18 07:30:00
3
Prof. Arvydas Guogis | Asmeninė nuotr.

Prof. Arvydas Guogis | Asmeninė nuotr.

Dažniausiai privataus sektoriaus rinkodaros teorija ir praktika yra nagrinėjama siauresniu požiūriu – tik apibrėžiant, interpretuojant ir vertinant rinkodarą, kaip tokią, savo paties objekto rėmuose ir nepastebint jos konteksto. Šio dalyko literatūroje galima pastebėti bendrosios atskirų kitų socialinių mokslų metodologijos trūkumą, pavyzdžiui, politologijos ar sociologijos prieigų trūkumą. Rinkodaros vystymui daugiausia trūksta modernių ir postmodernių sociologinių teorijų prieigos analizės, kuri padėtų tiek pažinimo, tiek ir vertybiniu atžvilgiu.  Pirmiausiai šiuo požiūriu reikalinga modernių bei postmodernių sociologinių teorijų, susiformavusių po antrojo pasaulinio karo ir tebesančių aktualių  21-ame amžiuje, analizė.

Modernių sociologinių teorijų ekskursą reikėtų pradėti nuo pokarinio laikotarpio Vakarų pasaulyje, kai susiformavo struktūrinio funkcionalizmo teorija, kurios esmę sudaro tai, kad socialinis audinys yra sudarytas iš struktūrų, kurių kiekviena turi savo funkcijas. Taip, T. Parsons domėjosi socialinėmis sistemomis, turinčiomis tam tikrą skaičių būtinų funkcinių sąlygų.

Pagal šį autorių, kiekviena padėtis (status), turėdama savo vaidmenį, kurį individai atlieka, „pasitinka“ atitinkamus elgesio lūkesčius, kurie neturi būti prieštaringi, ir, veikiant pagal taisykles, individai elgiasi pagal laukiamo standartizuoto elgesio modelį. Tačiau struktūrinio funkcionalizmo teorija nepaaiškina pokyčių, ji tik konstatuoja apie esamą pusiausvyros padėtį visuomenėje, ir negali atsakyti apie kūrybos, motyvacijos ir inovacijų dedamąsias, taip pat turint omenyje ir rinkodarą bei jos vystymą.

Struktūriniame funkcionalizme neišeinama į naują poreikių ir lūkesčių lygį, kurį formuoja rinkodara, o apsiribojama integracija į jau esamą sistemą ar situaciją siekiant „status quo“. Tokia kartais statiška, kartais – prisitaikymo ir fatalizmo situacija yra iš principo priešinga rinkodarai kaip inovatyviam būdui plėsti produktų (versle) pardavimus ar paslaugų teikimo (viešajame ir nekomerciniame sektoriuje) ratą bei intensyvumą – todėl jo paaiškinti negali. Inovacijoms priešingą struktūrinio funkcionalizmo teoriją bandė keisti jau neofunkcionalizmo atstovai P. Kolomis (P. Colomy), J. Aleksanderis (J.  Alexander) ir kiti.

Jie teigė, kad socialinių sistemų susipynimas suteikia įtampą, tampančią  ir kitimo, ir socialinės kontrolės šaltiniu, o kitimas ir inovacijos traktuojami ne kaip prisitaikymo augimas, o labiau kaip individuacijos ir institucinio įtempimo padarinys.

Ypač reikšminga rinkodaros teorijos ir praktikos aiškinimui iš sociologinių teorijų pusės yra simbolinio interakcionizmo teorija, kuri pabrėžė socialinę sąveiką ir procesus, o ne struktūras. Didžiausias simbolinio interakcionizmo pasiekimas yra tas, kad jis per sąveiką paaiškina žmogaus sugebėjimą mąstyti ir reflektuoti.

Taip H. Blumeris išskiria „simbolinę sąveiką“ ir jos reikšmę žmogaus mąstymui. Mąstant analizuojami realaus pasaulio objektai, kuriuos galima suskirstyti į tris tipus: 1) fiziniai objektai (prekė, žaliava ir t.t.), 2) socialiniai  objektai (pirkėjas, pardavėjas, paslaugos teikėjas, gavėjas ir t.t.), 3) abstraktūs objektai (idėjos, principai, bendroji metodologija ir t.t.).

Svarbiausias metodologinis H. Blumerio principas yra ne pats daiktų išskyrimas ar jų grupavimas, o tai, kaip juos aiškina, interpretuoja, kokias reikšmes jiems suteikia žmonės. Į ženklą žmonės reaguoja negalvodami, o į simbolį jau reaguoja mąstydami. Simboliai yra socialiniai objektai, kuriais perduodamos reikšmės, o tas reikšmes jiems suteikia žmonės.

Taip bet koks rinkodaros ženklas gali tapti simboliu, jeigu taip pateikia žmogus. Simboliai palengvina žmonių sąveiką su pasauliu, nes jie apibrėžia, kategorizuoja ir įprasmina supančius daiktus, fizinius veiksmus ir žodžius. Jie įneša tvarką, palengvina suvokimą, pagerina galimybes sprendžiant problemas.

Svarbūs yra tiek kalbiniai, tiek vaizdiniai simboliai, o, jeigu analizuosime 21-o amžiaus raišką, tai vaizdiniai simboliai, ypač jaunesnių kartų požiūriu, ima dominuoti, nors tyrimais yra ne kartą įrodyta, kad kalbiniai simboliai labiau praturtina mąstymą, yra reikšmingesni refleksijai ir analizei.

Bet kokiu atveju, remiantis naujoviška daiktų filosofija, kurią išreiškia rinkodaros simboliai, yra kuriama reklama, logotipai, vyksta reprezentacijos ir kiti rinkodaros renginiai. Vaizdumo dėlei tokią filosofiją galima įvardinti tiesiog kaip „daiktologiją“, kuriai metodologinę prieigą suteikė ne kokia kita, o būtent sociologinė teorija simbolinio interakcionizmo pavidalu.

Kita aktuali moderni sociologijos teorija, galinti prisidėti prie rinkodaros aiškinimo, galėtų būti dramaturginė teorija, kuri remiasi „įspūdžio vadyba“, o būtent „įspūdis“, dažnai  – pirminis įspūdis, pastebint produktą ar paslaugą, o vėliau – ir juos perkant ar gaunant, yra centrinė rinkodaros ašis, apie kurią sukasi visi kiti rinkodaros elementai.

Dramaturginėje teorijoje, be „įspūdžio vadybos“ yra ir kitų reikšmingų aiškinimo schemų, kurios gali prisidėti prie rinkodaros aiškinimo, pavyzdžiui, jos „rėminė analizė“. Per „rėmą“, kaip per langą, žmogus faktiškai žiūri į pasaulį, rėmas jam sudaro savotišką interpretacinį lauką, kuris suteikia įvykiams ir reiškiniams prasmę bei atlieka veiksmų valdymo funkciją.

Dar viena reikšminga rinkodaros vystymui yra tinklaveikos teorija, kurią kūrė R. Burtas, M. Castells‘as ir kiti.  Ši teorija pabrėžia horizontalių informacijos tinklų, pagrįstų šiuolaikinėmis skaitmeninėmis technologijomis, svarbą keičiantis informacija ir dalyvaujant viešajame gyvenime. Iš tiesų, viešieji ryšiai ir rinkodara jau nebeįsivaizduojami be kompiuterio, mobilaus telefono, blogų, internetinių portalų ir kt.

„Skaitmeninės rinkodaros“ dalykas yra tapęs vienu iš pagrindinių universitetų socialinių mokslų dėstomųjų dalykų, kuris nesusiduria nei su dėstytojų, nei su studentų stygiumi, o šios tematikos straipsniai pradeda dominuoti rinkodaros moksliniuose žurnaluose.

Ne visos socialinių mokslų, ar sociologinės teorijos sudaro pozityvų metodologinį pagrindą rinkodaros vystymui, egzistuoja daugiau ar mažiau potencialiai negatyvesnių teorijų, remiantis kuriomis, galima būtų kritikuoti ar vertinti patį rinkodaros objektą ir jo naudojamus metodus. Jeigu ekonomikoje tam gali puikiai pasitarnauti  „asimetrinės informacijos“ teorijos, tai sociologijoje – postmodernizmo teorija.

Jeigu „asimetrinės informacijos“ teorijos byloja apie galimai melagingą reklamos turinį ar jos formas, kurios iškreipia rinką ir faktiškai kenkia produktų ir paslaugų vartotojams, arba būna perteklinės, tai sociologinė postmodernizmo teorija metodologiškai kritikuoja visą naujausiąją žmonijos istoriją ir visus jos socialinius mokslus su savo prieigomis ir metodais – galima teigti, kad postmodernizmas yra totaliai negatyvus ir pesimistinis šiuolaikinės pažangos ir vystymosi atžvilgiu.

Štai, prancūzų postmodernistas J. Baudrillardas, teigdamas, kad vartojimas yra pasidaręs socialinės tvarkos pagrindu, rašė, kad prekėms svarbiausia yra jų ženklinė funkcija, skleidžiama reklamos. Rinkodara turėtų multiplikuoti nenutrūkstamą ženklų grandinę, kuri sukeltų vartotojo aistrą pirkti ir vartoti.

„Mes perkame ne produktą, o jo ženklinę vertę arba įvaizdį“, – rašė Ž. Bodrijaras (J. Baudrillard). Pasak Ž. Bodrijaro, vartojimo prekių funkcija – ne tik patenkinti individų reikmes, bet ir susieti juos pagal statuso, tapatybės, priklausomybės, prestižo ir socialinės pozicijos ženklus.

Tačiau pažymėtina tai, kad Ž. Bodrijaras, kaip ir kiti postmodernistai, nelaiko šių ženklų iš tiesų reikšmingais. Jis juos vadina tiesiog „simuliakrais“, t.y. fiktyviais ženklais, kurie neslepia savyje jokios giluminės prasmės ir neišgali paaiškinti ir pagerinti pasaulio iš principo.

Tokia būtų ir rinkodaros paskirtis – traukti „simuliakrus“ iš istorinės praeities, kurie reikalingi dabartiniam vartojimui, ir, juos naudojant pasyviai, prisitaikyti prie kasdienybės, nekeliant jokių rimtesnių pažangos siekimo tikslų, nes pažanga iš principo yra neįmanoma nei moksliniu, nei socialiniu-politiniu, nei kultūriniu požiūriu.

Ši teorija akcentuoja lankstumą, takumą, prisitaikymą, fatalizmą, ir yra iš principo svetima aiškesnių identitetų suvokimui ir įprasminimui. Tačiau tada rinkodaros atžvilgiu iškyla ne toks jau nereikšmingas metodologinis klausimas, o faktiškai tai sudaro ir prieštaravimą, nes rinkodaros ženklams, simboliams, logotipams ir pan. yra būtinas išskirtinumas, identitetas, aiškumas.

Tai kaip tada su „simuliakrais“? – juk jie iš esmės yra priešingi identitetui, specifikai, jie nebrėžia aiškesnių linijų, tai kaip tada? Galima teigti, kad postmodernizmas tiek daug kalbėdamas apie reklamą, ženklus, „simuliakrus“, pats save paneigia, o jo nihilistiškas, bereikšmis pasaulis egzistuoja beorėje erdvėje, kur nėra gilumos, paslėpto matmens, pastovaus pagrindo – viskas yra matoma, atverta ir kaitu. Toks pasaulis yra pripildytas negyvų reikšmių ir sustingusių formų ir yra hiperrealus, kuriame įtampa tarp realybės ir iliuzijos išnyksta, o hiperrealybė yra realesnė už realybę.

Ne tik remiantis postmodernizmu galima kritikuoti šiuolaikinį pasaulį ir jo tokį svarbų atributą, kokia yra rinkodara. Štai, neomarksistas, Frankfurto mokyklos narys Erichas Fromas 1976 metais paskelbė darbą „Turėti ar būti?“, kur jis rašė, kad „turėjimui“, kurį skatina rinkodara, ir kuris susitelkia į materialinių vertybių angažavimąsi, vartotojiškumą, valdžią bei agresiją, vedančių pasaulį į psichologinę ir ekologinę pražūtį dėl tarpstančio godumo, pavydo ir smurto, turi būti priešpastatytas „buvimas“, kuris būtų pagrįstas meile, troškimu dalytis bei prasminga, kūrybinga ir produktyvi veikla. 

Taigi, skirtingi sociologai ir skirtingos jų teorijos, kurios atspindi jų santykį su privataus sektoriaus rinkodara. Kaip – ir kitų socialinių mokslų, šiuo, rinkodaros atžvilgiu, davusių ne tik skatinančias, bet ir ribojančias „dalijimosi ekonomikos“, „tvarumo“ ir kitas aktualias, bet ekstensyviai rinkodarai mažiau palankias teorines prieigas.

Autorius yra Mykolo Romerio universiteto profesorius

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Renginių reklamavimas naudojant rinkodarą el. paštu
  2. A. Guogis. Apie formalią, bet ne realią demokratiją Lietuvoje
  3. A. Guogis. Lietuvos socialinės apsaugos sistemos nepakeičiamumas
  4. A. Guogis. I. Grincevičiūtė. Numatyta piniginė socialinė parama – kodėl ji nepasiimama?

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 3

  1. Biškį says:
    1 metai ago

    Straipsnis tragiškantis skaitytoją nebaigusį filosofijos studijų, išskirčiau pasaulėžiūrinį teiginį apie turėjimą ir buvimą, manau tai reiktų panagrinėti giliau, nes atvedęs į aklavietę vartotojiškumo skatinimas baigia sužlugdyti pasaulį

    Atsakyti
    • biškį says:
      1 metai ago

      traiškyti

      Atsakyti
  2. Kažin says:
    1 metai ago

    Būtina trumpinti materialiems gaminiams gaminti darbo savaitę, tokiu būdu mažinti gamybą, stabilizuoti materialių priemonių vartojimą, daugiau bendrauti dvasiškai (ne rinkos principais) tarpusavyje ir su gamta.

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Pinigai | pixabay.com, 22737298 nuotr.
Lietuvoje

Seimas įteisino GPM įstatymo pakeitimus

2025 06 26
Kariuomenė
Lietuvoje

Keisis Lietuvos kariuomenės struktūra

2025 06 26
Daugiabutis | enmin.lrv.lt nuotr,
Lietuvoje

Seimas patvirtino NT mokestį

2025 06 26
Žievėgraužis tipografas suaktyvėjo naujuose eglynų plotuose
Gamta ir ekologija

Žievėgraužio tipografo židinių miškuose mažėja

2025 06 26
Kariai
Lietuvoje

Didės karių algos, keisis ir tarnybos sąlygos

2025 06 26
Kviečia virtuali paroda „Lietuvos atstovavimo Los Andžele istorija“ | lcva.archyvai.lrv.lt nuotr.
Istorija

Kviečia virtuali paroda „Lietuvos atstovavimo Los Andžele istorija“

2025 06 26
Vilniaus mieste tikrinti viešieji užrašai ir išorinė reklama | vki.lrv.lt nuotr.
Kalba

Vilniaus mieste tikrinti viešieji užrašai ir išorinė reklama

2025 06 26
Migracijos departamentas
Lietuvoje

Gyventojų skaičiaus augimą šalyje lėmė tarptautinė migracija

2025 06 26

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • >jo apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
  • >+++ apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
  • +++ apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
  • Rimvydas apie Hagoje įvyko Zelenskio ir Trampo susitikimas

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Seimas įteisino GPM įstatymo pakeitimus
  • Keisis Lietuvos kariuomenės struktūra
  • Seimas patvirtino NT mokestį
  • Žievėgraužio tipografo židinių miškuose mažėja

Kiti Straipsniai

Kviečia virtuali paroda „Lietuvos atstovavimo Los Andžele istorija“ | lcva.archyvai.lrv.lt nuotr.

Kviečia virtuali paroda „Lietuvos atstovavimo Los Andžele istorija“

2025 06 26
Vytauto Didžiojo karo muziejaus rinkinių nuotraukoje – paminklas 1941 m. birželio 24-25 d. Rainių miškelyje nužudytiems žmonėms atminti, 1989–1990 m. | K. Laužadžio nuotr.

Prisimename 1941-ųjų birželio 24–25 d. Rainių žudynes

2025 06 26
Vilniaus mieste tikrinti viešieji užrašai ir išorinė reklama | vki.lrv.lt nuotr.

Vilniaus mieste tikrinti viešieji užrašai ir išorinė reklama

2025 06 26
Migracijos departamentas

Gyventojų skaičiaus augimą šalyje lėmė tarptautinė migracija

2025 06 26
Sveikata

Lietuvos medikų bendruomenės kreipėsi į Seimą

2025 06 25
Patikra

Daugės mokamų kelių krovininiam ir komerciniam transportui

2025 06 25
Kelio darbai

Kelyje link Lenkijos sienos įsigalioja eismo pokyčiai

2025 06 25
Menininkas Kęstutis Svirnelis | M. Žičiaus nuotr.

VDA 700 m² parodų salėse bus atidaryta skulptoriaus K. Svirnelio paroda „Skaitmeninė Dūšia“

2025 06 25
Valstybinė žemė | am.lt nuotr.

Valstybinę žemę bus galima deklaruoti iki liepos 4 d.

2025 06 25
Vaikų žaidimų eikštelė | siauliai.lt nuotr.

Vaikų žaidimų aikštelės: kokie pavojai jose slypi?

2025 06 25

Skaitytojų nuomonės:

  • >jo apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
  • >+++ apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
  • +++ apie G. Jakavonis. Kodėl aš turėčiau bijoti Rusijos okupacijos?
  • Rimvydas apie Hagoje įvyko Zelenskio ir Trampo susitikimas
  • Saulės Vilna apie Jono vardas išlieka plačiai paplitęs ir mėgstamas
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Kernavės archeologinės vietovės valdymo plane – baigiamieji darbai | lrkm.lrv.lt nuotr.

Kernavės archeologinės vietovės valdymo plane – baigiamieji darbai

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai