Automobilio variklis negali veikti be tinkamo tepalo. Jo specifikacija yra tokia pat svarbi kaip ir kiekis tepimo sistemoje bei jo būklė. Todėl šiame straipsnyje aptarsime, kaip pasirinkti tinkamą automobilio variklio tepalą.
Kokią reikšmę variklio tepalas turi pavaros blokui?
Alyva – tai variklio skysčio dalis, turintis tiesioginės įtakos pavaros agregato veikimui ir efektyvumui. Jau variklio projektavimo etape inžinieriai parenka tinkamą tepalo specifikaciją, pritaikydami jo siurblio našumą, kanalų, kuriais tepalas tiekiamas į tepimo mazgus, skersmenį arba tepalo filtro talpą.
Svarbiausios tepalo funkcijos:
- sutepti veikiančias mechanines dalis ir palikti ant jų apsauginę plėvelę;
- aušinti variklį;
- iš tepalo filtro pašalinti teršalus;
- apsaugoti variklį nuo korozijos.
Kaip pasirinkti tinkamą tepalą savo automobiliui?
Kiekvieno automobilio vadove ir (arba) techninės priežiūros knygelėje pateikiama informacija apie tepalo specifikacijas, kurias reikia naudoti tame variklyje. Jų reikia laikytis visą techninį pavaros agregato tarnavimo laiką. Nepriklausomai nuo to, ar variklis yra penkerių, ar dvidešimties metų senumo.
Gamintojas pateikia tepalo specifikaciją:
- pagal SAE standartą: pvz., 5W30 arba 0W20 – tai svarbiausias specifikacijos elementas;
- pagal ACEA standartą – pvz., C2 (antrinis standartas);
- papildomos rekomendacijos, pvz., LOW SAPS – mažai pelenų turinti alyva, skirta naudoti automobiliuose su kietųjų dalelių filtrais.
Kaip atpažinti gerą tepalą?
Ant tepalo etiketės rasite informaciją, ar tam tikras tepalas atitinka mūsų automobilio gamintojo standartus. Pavyzdžiui, ant pakuotės bus nurodyta, kad tepalas atitinka GM6064m standartą, t. y. tinka tam tikriems “Opel” automobilių modeliams.
Kuris tepalas skirtas dyzeliniam, kuris – benzininiam varikliui?
Dyzeliniams varikliams naudojami tie patys tepalai kaip ir benzininiams varikliams. Skirtumas tas, kad anksčiau dyzeliniuose varikliuose vyravo kietųjų dalelių filtrai.
Todėl buvo gaminami Low Saps (mažą sulfato, pelenų, fosforo ir sieros kiekį turintys) tepalai, skirti dyzeliniams varikliams su DPF/FAP kietųjų dalelių filtrais. Šiais laikais kietųjų dalelių filtrai montuojami į benzininius ir dyzelinius variklius.
Kaip dažnai reikia keisti tepalus?
Tepalai susidėvi per visą variklio eksploatavimo laiką. Jie per tam tikrą laiką užsiteršia, prasiskiedžia, todėl praranda savo savybes. Be to, užsikemša ir tepalų filtras, kurio stiprumas (talpa) yra ribotas.
Tepalus patariama keisti kas 15 000 km ridos. Jei automobilis varomas suskystintomis dujomis, tepalus reikėtų keisti kas 10 000 km. Panašiai ir tuo atveju, jei automobilis daugiausia eksploatuojamas mieste ir trumpose kelionėse. Jei automobiliu važinėjama labai mažai (mažiau nei kelis tūkstančius km per metus), tepalus reikėtų keisti kartą per metus.