Pirmadienis, 30 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra Etninė kultūra

N. Marcinkevičienė. Rugpjūčio 15-ąją – Žolinė

Nijolė Marcinkevičienė, „Saulės arkliukai“, www.alkas.lt
2022-08-14 14:00:38
0
N. Marcinkevičienė. Rugpjūčio 15-ąją – Žolinė

N. Marcinkevičienės nuotrauka

Žolinė – metas, kai švenčiama augalijos branda, dėkojama už naują derlių, tikimasi  iš Aukščiausiojo išprašyti kitiems metams dar geresnio. Šventės pavadinimas Žolinė, o Dzūkijoje dar ir Kopūstinė, Rytų Aukštaitijoje pavadinama ir Obuoline, kaip ir liaudiškieji jos  papročiai, rodo, kad šventės šaknys slypi gilioje senovėje, žymi vasaros ir rudens sandūrą, svarbiausiųjų vasaros žemės darbų pabaigą.

Per Žolinę visi, kas eina į bažnyčią, nešasi šventinti žolynus, dažniausiai darželio žydinčias gėles.  Buvo sakoma, kas Žolinių dieną bažnyčioje neturi žolynų, tam velnias uodegą duoda palaikyti. Parneštomis iš bažnyčios žolėmis apkaišydavo namus, kad netrenktų žaibas.  

Sudžiovintus žolynus laikydavo pirkioje už šventųjų paveikslų, užėjus griaustiniui, jais smilkydavo namus, susirgę gerdavo jų arbatą. Ne taip seniai valstiečiai į puokštę įmaišydavo rugių, miežių, avižų varpų, žirnių, kopūstų, morkų, obuolių.

Pašventintas varpas pavasarį sutrindavo ir suberdavo į sėjamus javus, kad užaugtų geresnis derlius. Daržoves, pasidaliję su visais šeimos nariais, suvalgydavo kaip vaistą. Dalį atiduodavo gyvuliams.

N. Marcinkevičienės nuotrauka

Liaudiškuose Žolinės papročiuose yra susipynusios ne tik  senoji  žemdirbiškoji, bet ir  mirusiųjų minėjimo tradicija. Paprotys neštis į bažnyčią ne tik žolynų, bet ir javų, daržovių, vaisių, bus atėjęs iš pačių seniausių laikų, kai nuėmę derlių valstiečiai auka atsidėkodavo tiek dievams, tiek mirusiems protėviams. Dzūkijoje, Rytų Aukštaitijoje iki šių laikų išlikęs paprotys per Žolinę pašventinus žolynus pakišti po karsto pagalvėle . Šitomis žolėmis parūkydavo karstą.

Prieš gerą dešimtmetį teko Žolinę švęsti Kapčiamiesčio (Lazdijų r.) bažnytėlėje. Beveik visų vyresnių moterų rankose žydėjo darželio gėlių puokštelės, pora pagyvenusių vyrų laikė rankoje kelias rugių, miežių, avižų varpeles ir tik viena moteris turėjo mažą karklo vytelių krepšelį su obuoliais ir slyvomis.

Vėliau turėjau progą paklausinėti šio krašto moterų apie senuosius Žolinių papročius. Vieną kitą pokalbio fragmentą, su nedideliu savo komentaru, siūlau ir skaitytojams.

Būtinai žolynų nešė pašventyt. Per Devintines, tai žiūrėjo, kad priraut kur grabesnių, kad būt vaistam, tai nuverda, o tuos žagarukas sudegina. Žolinėm, tai daugiau darželio žolynus nešėm ir dar nusnešam. Už balkio užkišam ir ilgai jos sau ti džiūsta. Paskiau, jei kas numiršta, tai sudeda paduškutėn. Jei nereikia, tai ir jas sudegina, kad jau šventytos (Monika Kanopkienė, g. 1935 m. Palačionių k.).

Per Žolinį visko nešas: žolynų, javo varpelių, barščį, morkų, kopūstų, aguonų. Nieko neišmeta, viskų suvalgo. Žolynai cik lienka… (Salomėja Varnelienė, g. 1913 m. Padumblių k.)

Ir javo prie žolynų insidėdavo. Jau per Žolinį būna šviežios duonos. Padėka už duonų. Duona kaimo žmogu buvo svarbiausia, o rugiapjūtė – sunkiausias darbas. Per rugiapjūtį didziausi karščiai. Pjauni ir jau karščis tamavoja, tai atsiciesi ir sakai: „Klimūt, Klimūt, vėjelis turi būc. Klimūt, Klimūt, vėjelis turi būc…“ Šitep pašaukia vėjų.  Per Žolinį atsidūsėji nuo darbų ir tais žolynais, javo varpelėm duodi garbį Globėju. Taiko, kad buketas būt gražus, o ir javų parenka… Kopūstų cik senukės kadaise su visom šaknim atsineša…. (Agota Žitkauskienė, g. 1911 m. Kapčiamiestyje).

Insideda ir kokių varpų prie kvietkaicų. Ir iš sodo nešė kas jau sunokį. Mano mama iki Žolinės tai nevalgydavo jokio vaisiaus ir mum neduodavo, kad šventa Marija dar jų nepriaugino, dar jie be jos palaiminimo. Jau Žolinė, tai neša bažnyčion obolių, daržovių ir gėlių. Nešė ir jonažolas, čiobrukus… Tai ne grožio puokštė, bet naudinga ir kap vaistas, ir pagerbimas. Sudžiūvusias laikė pagrabu (Ona Sukackienė, g. 1924 m. Paveisnikų k.).

Žolynai ir oboliai. Obolius pašventia ir suvalgo. Pasdalina po obolį, šventinto neišmes… Sakė, kad motinos negali iki Žolinės nei atsikųst obolio, ale cik tos, katros turi mirusių vaikų. Marija dalina vaikam obolius, o katro motina neiškentėjo, tai tam neduoda. Pašvencina ir gali valgyc, tai vaiku bus langviau tan pasaulin. Kokius tris insideda. Ankscyvukus nešės (Genovaitė Lazauskienė, g. 1926 m. Kapčiamiestyje).

N. Marcinkevičienės nuotrauka

Žolinių legendoje kalbama apie didžiausią širdgėlą – mirusius vaikus, todėl paprotys nevalgyti motinoms, turinčioms mirusiųjų vaikų, obuolių iki Žolinės išliko iki mūsų dienų.

Mano kaimynė Žibutienė iki Žolinių nevalgo jokio obuolio. Jos mergaitė mirus, tai ji sako, kaip aš galiu valgyt obuolius iki Žolinės, jei mano mergaitė mirus? Švenčiausia Marija visiem dalis obuolius, o mano mergaitei neduos. Ir tep laikos, pradeda valgyt po Žolinės (Genovaitė Lazauskienė, g. 1926 m. Kapčiamiestyje).

Jei motina turi mirusių vaikų, tai nevalgo iki Žolinės jokių vaisių. Aš pažystu tokių moteriškį. Ji būna nepatenkinta, kad ir kiti jos vaikai valgo obuolius. Sako, ateis Žolinė, Švenčiausia Marija dalis vaikeliam obuolius, o mano vaiku neduos. Švč. Marija – vaikų globėja ir kol obuoliai nepašventyta, negalima, kad Marijos neužrūstyt, kad jie būtų Marijos globon, kad jiem ty būtų gerai (Anelė Jurkonytė, g. 1937 m. Kapčiamiestyje).

Bažnytinėje tradicijoje Žolinė – viena didžiausių šv. Mergelės Marijos švenčių, Paėmimas į Dangų. Javo, daržovių, žolynų šventinimas, kaip jau minėta,  siejamas su auka, padėka už naują derlių. Sunkiau paaiškinti visoje Lietuvoje žinomą tikėjimą, kad moterims, kurios turi mirusių vaikų, negalima valgyti obuolių, pakol jie nepašventinti, – kitaip jos vaikas negaus Danguje obuolio.

Dar vienas pasakojimas: Marija Žolinėje dalina mirusiems vaikams obolius, o tie vaikai, katrų motinos neslaiko šito prigrasinimo, obuolio negauna. Marija sako: tavo obolį suvalgė motina. Mano kaimynka vienais metais atbėgo verkdama, kad jų motka keikia rūgoja, kad valgo obolius, kad jos nebaščiku bernėku Marija neduos obolio, kad jį lanks. Sakau, tavo motka durna ir tu durna. Kur tai ragėta, kad Marija Švenčiausia Motina lanktų, kad ir mažiausį žmogų! Būk, spakaina – tavo vaikas Dangun, o Dangun nėra skriaudų… Aš tep jų raminau, aš gi ty nebuvau, aš tai nežinau, bet raikia proto turėc… (Agota Žitkauskienė, g. 1911 m. Kapčiamiestyje).  Kai kuriuose kaimuose mirusių vaikų moterys nevalgė ir kriaušių, slyvų, bet dažniausiai minimas obuolys.

Obuolio išskirtinumą gal galima paaiškinti rojaus vaizdiniais, t. y. rojus įsivaizduotas kaip vaismedžių sodas… Obuolys šiuo atveju yra ne paprastas vaisius, bet rojaus, t. y. gerovės – dvasinės ir materialinės pilnatvės simbolis.

Mūsų tautosakoje obuolys simbolizuoja pačią saulę – auksinis obuolėlis po žemę ridinėja. Šitaip obuoliu mįslė užmena Saulę, ir tai kuo gražiausiai nusako šviesią, sakralią, saulinę obuolio prigimtį.

Apskritas, geltonas kaip auksas ar raudonas, sugėręs karščiausią vasaros saulės šilumą obuolys puikiausiai atstovauja pilnatvę simbolizuojančiai Žolinei. Mituose ir pasakose Saulė nokina ne tik žemiškuosius sodus – ji šeimininkauja ir aukštai danguje sodindama sodus arba prižiūri Dievo įveistąjį.

Stebuklingi sodai pilni aukso, sidabro, deimanto obuolių medžių. Be to,  pasak tyrinėtojų, obelis įkūnija medžio-pramotės idėją ir simbolizuoja moteriškąjį, motiniškąjį pradą. Ji daugelio tautų mėgstamas motinos simbolis. Pati obelis yra motina, o obuoliai jos vaikai. Prie obels, kaip prie motulės, glaudžiasi našlaičiai, Sigutės pasakos obelis, tik našlaitei leidžianti nusiskinti aukso obuolių, taip pat brėžia motiniškąją liniją.

Draudimą iki šios datos nevalgyti šiųmetinio derliaus galima aiškinti ir primicijų tradicija, t. y,  senosiose religijose praktikuoto pirmųjų gamtinėje erdvėje rastų vaisių ar išauginto pirmojo derliaus dalies aukojimu, o tik po to galima valgyti patiems. Tai susiję su įsiteikimu dievams ar Dievui, kad žmogui ir šiame, ir aname pasaulyje  būtų geriau. Pašventinimas šiuo atveju asocijuojasi su aukojimu.

Žolinė Kabeliuose. | N. Marcinkevičienės nuotrauka

Projektas Svarbiausi tautinio identiteto dėmenys: kalba ir etninė kultūra. 6 tūkst.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. N. Marcinkevičienė. Viskas sužydėja, sumargava – ažnet papartis, ir anis neiškentėja
  2. N. Marcinkevičienė. Andriejus mergicas monina?
  3. N. Marcinkevičienė. Mėnesiai ir šventės: lapkritis (nuotraukos)
  4. N. Marcinkevičienė. Mėnesiai ir šventės: gruodis (nuotraukos)
  5. N. Marcinkevičienė. Strokai
  6. N. Marcinkevičienė. Adventas ir vilkai
  7. N. Marcinkevičienė. Mėnesiai ir šventės: birželis
  8. N. Marcinkevičienė. Mėnesiai ir šventės: liepa
  9. N. Marcinkevičienė. Mėnesiai ir šventės: rugpjūtis
  10. N. Marcinkevičienė. Mėnesiai ir šventės: rugsėjis
  11. N. Marcinkevičienė. Mėnesiai ir šventės. Spalis
  12. N. Marcinkevičienė. Nuo kurstiniuko iki smalinių amato
  13. N. Marcinkevičienė. Iš Lankininkų kaimo praeities
  14. N. Marcinkevičienė. Apie bulviakasį ir kitus mažmožius (nuotraukos)
  15. N. Marcinkevičienė. Dieveniškių apylinkių Kūčių papročiai

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Kad poilsio gamtoje neapkartintų bauda
Gamta ir žmogus

NŽT: prieiti prie vandens telkinių turi teisę visi

2025 06 30
Druskininkuose – Justino Marcinkevičiaus vardu pavadintas miesto skveras | E. Tamkevičiaus nuotr.
Lietuvoje

Druskininkuose – Justino Marcinkevičiaus vardu pavadintas miesto skveras

2025 06 30
Šalies vadovas pasveikino Šiaurės Amerikos lietuvių dainų šventės dalyvius | vilnieciams.lt nuotr.
Kultūra

Šalies vadovas pasveikino Šiaurės Amerikos lietuvių dainų šventės dalyvius

2025 06 30
ICBM vilkikas ir T-72 tankai priešais Šv. Vasilijaus soborą Maskvoje dienos šviesoje
Ukrainos balsas

Ar tikrai Rusija mažina karines išlaidas?

2025 06 29
Senamiestis nuo Išganytojo kalvos | sonsdaughters.lt nuotr.
Kultūra

Vilniečiams dovanoja ekskursiją ausinėse: veda į mažiausiai žinomą, bet labai gražią senamiesčio dalį

2025 06 29
baltoji banga.lt
Lietuvoje

„Baltoji banga“ ragina Seimą pirmadienį nemažinti atsakomybės už piktnaudžiavimą pareigomis

2025 06 28
Vilniuje pirmąkart istorijoje vyks Europos šalių geografijos olimpiada | linesa.lt nuotr.
Lietuvoje

Vilniuje pirmąkart istorijoje vyks Europos šalių geografijos olimpiada

2025 06 28
Sargėnų estakada
Lietuvoje

Atidaromas eismas Sargėnų estakada

2025 06 28

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Rimvydas apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
  • Nauja koalicija? apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • +++ apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
  • Prudentia Tech apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • NŽT: prieiti prie vandens telkinių turi teisę visi
  • Ukrainiečiai mokėsi senovinių lietuvių žaidimų – „Pasijautėme kaip savi“
  • Druskininkuose – Justino Marcinkevičiaus vardu pavadintas miesto skveras
  • Šalies vadovas pasveikino Šiaurės Amerikos lietuvių dainų šventės dalyvius

Kiti Straipsniai

2025 m. birželio 27 d. Vilniuje prasidėjo Lietuvos kultūros kongreso šimtmečio suvažiavimas Vilniuje

K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos

2025 06 29
ICBM vilkikas ir T-72 tankai priešais Šv. Vasilijaus soborą Maskvoje dienos šviesoje

Ar tikrai Rusija mažina karines išlaidas?

2025 06 29
Automobilis BMW

Kodėl 10 metų automobilis – patraukliausias pasirinkimas?

2025 06 29
Trampas Hagoje po smūgių Iranui

M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?

2025 06 28
Su draugėmis, 1974 m. | R. Vikšraitis | LNM nuotr.

Laiminga vaikystė – baloje, tarp gėlių, su blynu rankoje

2025 06 28
Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos valstybės iškilmingas minėjimas Kaune, Valstybės teatre 1938 m. sausio 15 d. | Istorinės Lietuvos Respublikos Prezidentūros Kaune archyvo nuotr.

I. Jakubavičienė. Prezidento Antano Smetonos dėmesys kultūros laukui

2025 06 28
Kultūros kongresui – 100

Lietuvos kultūros kongresui – 100: nuo Čiurlionio link ateities kultūros politikos

2025 06 27
Gitanas Nausėda

Prezidentas EVT: būtina skubiai stiprinti ES gynybos pajėgumus

2025 06 26
Alkas.lt nuotr.

Valstybinės kalbos likimas – Seimo kontrolieriaus rankose: „Talka“ kaltina ŠMSM neveiklumu

2025 06 26
Daugiabutis | enmin.lrv.lt nuotr,

Seimas patvirtino NT mokestį

2025 06 26

Skaitytojų nuomonės:

  • Rimvydas apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
  • Nauja koalicija? apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • +++ apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
  • Prudentia Tech apie M. Navys, M. Sėjūnas. JAV pralaimėjimas. Ar pergalė Irane?
  • Rimvydas apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Sviestas | pixabay.com, Rodeopix nuotr.

Įvairių skonių sviestą ruošiame namuose

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai