Šeštadienis, 16 rugpjūčio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Kultūra

K. Stoškus. Apie „Lietuvos Respublikos kultūros politikos pagrindų įstatymo“ projektą

Krescencijus Stoškus, www.alkas.lt
2020-09-24 11:22:19
7
Krescencijus Stoškus | Alkas.lt,, J. Vaiškūno nuotr.

Krescencijus Stoškus | Alkas.lt,, J. Vaiškūno nuotr.

Krescencijus Stoškus | Alkas.lt,, J. Vaiškūno nuotr.
Krescencijus Stoškus | Alkas.lt,, J. Vaiškūno nuotr.

Informacija, pastabos, pataisos ir siūlymai

Patį seniausią, bendriausią ir tiksliausią kultūros apibūdinimą yra palikę romėnai (Markas Katonas vyresnysis, Markas Tulijus Ciceronas ir kt.). Jie kultūra laikė žmogiškąją veiklą, perdirbančią gamtą, keičiančią patį žmogų ir paliekančią atitinkamus produktus. Taigi kultūra buvo tai, kuo žmogus išskiria save iš visos gamtos. Kadangi tie skirtumai ryškiausiai regimi dvasinėje veikloje, vėliau kultūros sritis susiaurinama iki auklėjimo, ugdymo ir kitų dvasinės veiklos sričių.

20 amž. susiaurėja ir ta sritis: su kultūra pradėtas tapatinti menas. Tam pagrindą davė meno universalumas, t.y. galimybė atlikti šviečiamąsias, pažintines (filosofines, sociologines, psichologines, mitologines ir kt.), politines, religines, ir bet kokias kitas funkcijas.

 „Kultūros politikos pagrindų įstatymo“ projekte kultūra apibrėžimu dar labiau susiaurinama. O jos ribos pasidaro dar neaiškesnės. Ja vadinama „reikšmių, simbolių ir įgūdžių sistema, įkūnijanti žmonių pasaulėžiūrą ir vertybes“. Ir čia pat tos vertybės įvardinamos: žinios, menai, raštija, tikėjimai, moralė, papročiai“. Klausimai: 1) kodėl nurodomos tik „reikšmės“ ir „simboliai“? (juk reikšmes turi ir paprasti ženklai, ir atvaizdai, ir pasakos, ir ligų simptomai, ir temperatūrų pokyčiai…); 2) koks loginis ryšys sieja „simbolius ir įgūdžius“? (o nėra istoriniais ir socialiniais ryšiais įtvirtinamų faktų, įvykių, pasakojimų); 3) kodėl vertybių sąraše yra moralė, bet nėra etiketo, teisės, religijos, politikos, žiniasklaidos, socialinės kritikos ir pan.?

Dar siauresnis kultūros akiratis atsiveria pro kultūros ministerijos langus. Nors ji kultūrą laiko sisteminiu dariniu ir mėgina nustatyti svarbiausius dvasinės kultūros politikos principus, tačiau realiai ji to padaryti negali. Pirma, ji neapima visų dvasinės kultūros sričių: jai nepriklauso nei švietimas, nei mokslas, nei teisė, nei politika, todėl ją mažai tedomina ir šių sričių reali būklė.  Antra, ministerijos administruojamos sritys nesudaro kokios nors sistemos, nes jos funkcijų visuma sudaryta atsitiktinių sprendimų būdu. Jos centre yra menas, o prie jo prisegti visai autonomiškai egzistuojantys kultūros procesai   (pvz., žiniasklaida ir lietuvių kalba).  Todėl ji neturėtų sau priskirti kompetencijos formuoti „kultūros srities“ „valstybės kultūros politiką“ (2 sk. 6 str. 1). 

Projektas ne tik susiaurintu žvilgsniu mato kultūros politiką, bet ir visuomeninę bei individualią kūrybinę veiklą suveda į „kultūros paslaugų teikimą“, tolygų ne tik standartinių kultūros įstaigų darbui, bet ir prekių  tiekimui į prekybos centrus. Projektas autoritariškai nustato kūrėjų ir visuomeninių kultūros „organizacijų vaidmenį įgyvendinant kultūros politiką.“ Pirma, jis nenumato tų demokratinių principų ir būdų,  pagal kuriuos valdžios įstaigos turėtų bendradarbiauti su (1) kultūros kūrėjais,  (2) visuomeninėmis organizacijomis ir (3) pilietine visuomene.  Antra, kultūros kūrėjus jis sutapatina  su „kultūros  paslaugų teikėjais“, o kultūrinę veiklą suveda į „kultūros paslaugas“. Projekto autorių žodžiais, tai esanti  „kultūrinė, meninė ar pažintinė (?) veiklą, kuria teikiama nemateriali nauda (?) ar sukuriarimas materialus produktas (?), tenkinantis viešuosius (?) visuomenės kultūrinius poreikius ir interesus.“

Kultūros politikos principų sąraše yra teisingai suformuluotas šeštasis principas: kultūros politiką formuoti „atsižvelgiant į objektyvius kultūros būklės ir procesų rezultatus, sudarančius galimybes priimti pagrįstus sprendimus“. Bet čia pat pateiktas ir „darnumo principas“, kuriame pasakyta, kad „kultūros politika sudaro  darnios ir tolygios visų kultūros sričių raidos <…> sąlygas“ (3 str.).

Pirma, šie principai neigia vienas kitą. 

Antra, kultūra didžia dalimi yra spontaniško jėgų  veikimo padarinys, todėl „darnios ir tolygios“ įvairių sričių raidos pasaulyje nebūna.

Trečia, kadangi meno  ir visos kultūros sritys yra labai skirtingos, todėl projekto rengėjai turėjo aptarti, kokiu būdu bus subalansuojama tuos skirtumus atitinkanti rėmimo politika. Tai pats sunkiausias ir atsakingiausias kultūros politikos uždavinys. Bet tai projekto autorių nedomina.

Skirtingoms kultūros sritims yra reikalingos ne „tolygios“, o gana skirtingos  sąlygos.

Vienos sritys pačios yra verslios (pvz., didžioji masinės kultūros dalis) ir net gali pasitarnauti giminingų sričių rėmimui.

Kitos sritys (kartu ir įstaigos bei atskiri kūrėjai) turi būti mecenatų ar valstybės išlaikomos, kadangi jos užtikrina paties aukščiausio profesionalumo ir turiningumo pasiekimus (pvz., nacionaliniai teatrai).

Trečios yra tos kultūros įstaigos, kurios tik teikia paslaugas (aptarnauja) vartotojams (pvz., kino salės). Kaip iš „kultūros paslaugos teikėjo“ apibūdinimo, taip ir iš „darnumo“ principo formuluotės matyti, kad visų kūrybinių įstaigų, organizacijų  ir pačių kūrėjų funkcijas jie sutapatina su pačių paprasčiausių aptarnaujančių įstaigų darbu.

Bet kokias paslaugas galima teikti tik tada, kai yra ką teikti. O tai reiškia, kad kultūros politika privalo subalansuoti dvi pagrindines kultūros raidos kryptis – vertikalinę (kultūros auginimo, turtinimo, stiprinimo ir gilinimo) kryptį  ir  horizontalinę (platinimo) kryptį. Bet tą „ką“ iš esmės apeina aptariamas projektas. Šis projektas yra vienkryptis. Tai tik jau turimos kultūros ir kontrkultūros skleidimo, platinimo, unifikavimo, banalizavimo ir proletarizavimo (populiarizavimo) politikos projektas.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Lietuvos kultūros veikėjai ragina Seimą neignoruoti jų parengto Lietuvos kultūros įstatymo projekto
  2. K. Stoškus. Kontrkultūrinė kultūros politika!? (III)
  3. R. Ozolas. Kultūros politikos siekiniai
  4. Atstatydinta kultūros ministrė pristatė Kultūros strategijos iki 2030 m. projektą
  5. V. Juozapaitis: Lietuvoje stinga principinio kultūros politikos supratimo ir įgyvendinimo
  6. Lietuvos kultūros taryba kviečia dalyvauti Regioninių kultūros tarybų rinkimuose
  7. Kultūros bendruomenė kviečia pasirašyti viešą laišką, raginantį valdžią susirūpinti Lietuvos kultūros ateitimi
  8. Kultūros ministerijos siūlomos Viešųjų pirkimų įstatymo pataisos
  9. K. Stoškus. Nerimo apimtas, bet… viltingas susitikimas
  10. K. Stoškus. Nesusikalbėjimo akligatviai
  11. Gauti Lietuvos nacionalines kultūros ir meno premijas siekia 43 kultūros ir meno kūrėjai
  12. Apdovanoti Lietuvos metų kultūros rėmėjai
  13. Lietuvos kultūros taryba kviečia į forumą
  14. Tęsiamas Lietuvos ir Lenkijos bendradarbiavimas kultūros paveldo srityje
  15. Darbą pradėjo naujoji Lietuvos kultūros ir meno taryba

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Pastabos 7

  1. Romas says:
    5 metai ago

    Kultūros “siaurinimą”, vienpusiškumą labiausiai įtakoja totalitarinė politinė sistema. Prieš 30 metų totalitarinę sistemą (kaip pasekmę) siejome su vienos partijos dominavimu. Įsivaizdavome, kad esant daugiapartiniai politiniai sistemai, turėsime ir demokratiją…
    Bet klydome. Viską lemia ne partijos, jų skaičius, o valdžia. Jeigu ji totali, koncentruota vienoje vietoje – “viršuje”, neturinti proporcingos atsvaros, tai tokia sistema tampa totalitarine, nepaisant to, kas parašyta konstitucijoje.
    Tokioje sistemoje ir visa didžioji žiniasklaida nustoja buvusi “ketvirtąja valdžia”, patampa tik oficiozine tarnaite. Iš kurios lupų pasigirsta nauji terminai (keiksmažodžiai) – “populistai”, “marginalai” ar net “patvoriniai”. Čia jie taip apie tautą, kuri nepaklūsta vienai (oficioziniai) krypčiai…
    Be jokios abejonės totalitarinė sistema turi pragaištingą įtaką visoms gyvenimo sritims, tame tarpe ir kultūrai. Akivaizdus tam pavyzdys – pliažas Lukiškių aikštėje…

    Atsakyti
    • Pajūrietis says:
      5 metai ago

      Žiniasklaida yra verslas. Toks pats, kaip, pvz., sportas, politika ar mūsų tautinio patiekalo, vadinamo kebabais, čirškinimas. Jei kažkas pavadino žiniasklaidą „ketvirtąja valdžia“, tai toji valdžia yra žiniasklaidos verslas: UAB-ai, dirbantys tam tikroms grupuotėms, kurios tą žiniasklaidos verslą ir maitina. Taip yra visame pasaulyje.

      Atsakyti
    • Katė says:
      5 metai ago

      “Daugpartinė politinė sistema” – visi žodžiai moteriškos giminės, bet galūnės balsiai yra skirtingi. Todėl turėtų būti ” esant daugpartinei politinei sistemai’. O toliau jau galima sampotauti apie viską…

      Atsakyti
  2. urba says:
    5 metai ago

    reikia ne trečias dešimtmetis pezėti apie įstatymą, o reikalauti konkretikos – “Metų kultūros knygos” parengimo Kultūros tyrimų instituto, Socialinių tyrimų centro pajėgomis, kad jos gynimas – pristatymas visuomenei taptų įvykiu nei kiek ne menkesniu nei metinė prezidento kalba. Nesugeba K- kongresas išreikalauti, tai patys sukurkite. Visuomenė turi teisę žinoti situaciją įvairių kultūros procesų srityse, jų prognozes ir reguliacines galimybes

    Atsakyti
  3. Pajūrietis says:
    5 metai ago

    Kultūros politika – šlovinti valdančiuosius, pajusti, apie ką šiuo metu reikia parašinėti (tai nesunku), kad gautum neblogą piniginę premiją (politizuotą!), o gal net ir metalinį medalį? Poetui, rašančiam apie jausmus, o ne apie politika, jokia kultūros politika nereikalinga. Jei talentingas, jo knygeles išgraibstys. Jei talento nėra, tegu rašo kalbas politikams. Liaudies meistrui jokia kultūros politika nereikalinga. Jei talentingas, parduos savo kūrinius ir išgyvens. Jei talento nėra, tegu drožia šaukštus. Ko mums būtinai reikia, tai lietuvių kalbos ir senojo, tikrojo lietuvių tikėjimo išsaugojimo politikos.

    Atsakyti
    • Katė says:
      5 metai ago

      Pritariu visiškai

      Atsakyti
  4. Katė says:
    5 metai ago

    Būtų labai gerai, kad šias prof. K. Stoškaus pastabas perskaitytų ir pasistengtų suprasti Kultūros ministras ir jo klerkai. Tik vargu ar to galima tikėtis, nes jie ir neskaitydami viską žino …

    Atsakyti

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Vytautas Sinica
Lietuvoje

Nacionalinio susivienijimo Valdyba pašalino Seimo narį Vytautą Sinicą iš partijos

2025 08 15
Renovacija 2
Kultūra

Norvegijos kino šventėje Haugesiunde – išskirtinis dėmesys į Baltijos šalis

2025 08 15
Šiuolaikinė muzika Kintuose – koncertai, svarstantys apie ateitį, jaunystę ir bendruomeniškumą
Kultūra

Šiuolaikinė muzika Kintuose – koncertai, svarstantys apie ateitį, jaunystę ir bendruomeniškumą

2025 08 15
Saulės elektrinė
Energetika

Ministras: ESO turi keisti klientų aptarnavimo algoritmus

2025 08 14
Vairuotojo pažymėjimas
Lietuvoje

Siūloma šauktiniams atlyginti išlaidas už vairavimo mokslus

2025 08 14
Žemės ūkis
Lietuvoje

Ūkininkams primenama apie kelių mokesčio lengvatą

2025 08 14
Lėktuvas.
Lietuvoje

Kitąmet numatomi skrydžiai iš Palangos oro uosto į Kretą

2025 08 14
I. Ruginienė. Valdantieji praleido progą pasukti valstybės vairą gerovės kryptimi
Lietuvoje

I. Ruginienė paskirta Ministre Pirmininke

2025 08 14

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Deja, apie Nacionalinio susivienijimo Valdyba pašalino Seimo narį Vytautą Sinicą iš partijos
  • Kaltininkas nustatytas... apie V. Zelenskis. Rusija nesiruošia taikai, o rengia kariuomenę kovoms
  • ? apie S. Buškevičius. Šiandienos Vilnius: lietuviškai kalbantis vaikas išvadintas „labusu“
  • ? apie S. Buškevičius. Šiandienos Vilnius: lietuviškai kalbantis vaikas išvadintas „labusu“

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Pažinčių programėlių nauda nevienareikšmė
  • Kokias klaidas darome naudodami alyvuogių aliejų?
  • Oro uostai: kaip pasiruošti kelionei ir išvengti streso?
  • Atsiskaitymai grynaisiais toliau mažėja

Kiti Straipsniai

Saulės elektrinė

Ministras: ESO turi keisti klientų aptarnavimo algoritmus

2025 08 14
Sveikata

Pensininkams – papildomos PSD garantijos

2025 08 11
Slaugos ir globos namai

Kaune plečiamos slaugos ir globos paslaugos

2025 08 08
Kiek gali kainuoti profesionalios namų tvarkymo paslaugos? | freepik.com nuotr.

Kaip surasti patikimą namų tvarkytoją?

2025 08 03
Žemė

Žemės paslaugos – greičiau ir patogiau

2025 08 01
Ar jūsų nekilnojamojo turto verslas gali pasinaudoti valdymo sistema? | freepik.com nuotr.

Gaminių ir paslaugų prieinamumo įstatymas – ką svarbu žinoti verslui?

2025 07 31
Kultūros ir kūrybinių industrijų sektorius kviečiamas pasinaudoti beveik 16 mln. eurų investicijomis

Kultūros ir kūrybinių industrijų sektorius kviečiamas pasinaudoti beveik 16 mln. eurų investicijomis

2025 07 24
Sveikata

Sveikatos paslaugų apmokėjimo pakeitimus tirs teismas

2025 07 16
Eugenijus Sabutis

Susisiekimo ministerija patvirtino pokyčių planą

2025 07 15
Notaras

Po Valstybės kontrolės – teigiami pokyčiai notarų veikloje

2025 07 14

Skaitytojų nuomonės:

  • Deja, apie Nacionalinio susivienijimo Valdyba pašalino Seimo narį Vytautą Sinicą iš partijos
  • Kaltininkas nustatytas... apie V. Zelenskis. Rusija nesiruošia taikai, o rengia kariuomenę kovoms
  • ? apie S. Buškevičius. Šiandienos Vilnius: lietuviškai kalbantis vaikas išvadintas „labusu“
  • ? apie S. Buškevičius. Šiandienos Vilnius: lietuviškai kalbantis vaikas išvadintas „labusu“
  • --->nei apie S. Buškevičius. Šiandienos Vilnius: lietuviškai kalbantis vaikas išvadintas „labusu“
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Emanuelis Makronas | almasdarnews.com nuotr.

Vilniaus universitete lankysis Prancūzijos prezidentas Emanuelis Makronas

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

Furnitūra | fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai