Pirmadienis, 30 sausio, 2023
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
Advertisement
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result

Pradžia Gamta ir žmogus

Nematomi lakūnų sargai – žiniavietės specialistai

www.alkas.lt
2020 09 08 07:00
0
Andrius Jakavickas | ans.lt nuotr.

Andrius Jakavickas | ans.lt nuotr.

Andrius Jakavickas | ans.lt nuotr.
Andrius Jakavickas | ans.lt nuotr.

Neretai daugelio pažintis su aviacija apsiriboja skrydžiu lėktuvu į kelionę ar darbo reikalais – su oreivyste nesusijusiems žmonėms įprastai sudėtinga įsivaizduoti, kiek daug pasiruošimo ir žinių reikia, kad kiekvienas jų skrydis vyktų sklandžiai ir saugiai. Lygiai taip pat, netikėtai pasikeitus iki smulkmenų sustyguotam skrydžio maršrutui, pirmiausia sunerimstame dėl savo planų ir dažnai nepagalvojame, kiek skubaus papildomo darbo ir naujos informacijos pareikalauja tokie pasikeitimai. Už kiekvieno skrydžio ir jo plano slypi atsakingas ir kruopštus specialistų darbas, nuo kurio priklauso oro erdvės saugumas.

Lietuvoje oro navigacijos sauga, reguliarumu ir efektyvumu rūpinasi oro navigacijos paslaugų teikėja VĮ „Oro navigacija“. Viena iš teikiamų paslaugų – oro navigacijos informacijos (ONI) paslauga oro erdvės naudotojams, kurią teikia žiniavietė.

„Žiniavietėje dirbantys specialistai rengia, atnaujina ir platina oro navigacijos informaciją, kuri apima skrydžių planus ir jų sudarymą, priešskrydinius informacinius biuletenius, konsultavimą oro navigacijos, skrydžių maršrutų sudarymo klausimais, vykdomų skrydžių eigos kontroliavimą duomenų sistemose, svarbių oro navigacijos informacijos pranešimų (NOTAM) publikavimą ir kitas skrydžių vykdymui svarbias funkcijas“, – paaiškina ONI instruktorius Andrius Jakavickas.

Pašnekovo teigimu, norint užtikrinti kokybiškų oro navigacijos paslaugų teikimą ir skrydžių saugą, kiekvieno „Oro navigacijos“ padalinio veikla yra reikšminga, todėl žiniavietės komanda yra sklandžiai veikiančio bendro mechanizmo dalis.

„Glaudžiai bendradarbiaujame su skrydžių vadovais, skrydžių informacijos paslaugų operatoriais, skrydžių planavimo ir kitais specialistais. Taip pat dirbame su Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų Aviacijos baze ir centrais bei orlaivių antžeminio aptarnavimo kompanijomis tarptautiniuose oro uostuose. Apskritai, struktūrinio padalinio sklandus veikimas be bendradarbiavimo su kitais padaliniais yra neįmanomas“, – sako A. Jakavickas.

Svarbus visapusiškas procesų išmanymas

Dažniausiai žiniavietėje dirbančių specialistų kompetencijos neapsiriboja viena sritimi: visapusiškas profesinių žinių gilinimas ir praktinė patirtis kitose pozicijose padeda kokybiškiau atlikti reikiamas užduotis, taip pat geriau suprasti pilotų priimamų sprendimų logiką. Būtent todėl ONI instruktoriai turi įvairios darbo patirties – vieni dirbo pilotais, oro uosto inžinieriais ar skrydžių vadovais, o kiti ateina vedami smalsumo dar labiau pagilinti aviacines žinias ir supratimą. Mokymasis dirbant aviacijos srityje niekada nesibaigia – kuo daugiau skirtingų pozicijų supranti, tuo sėkmingiau dirbsi.

ONI vyriausiojo instruktoriaus Algirdo Jasiulionio teigimu, žiniavietės ONI instruktoriaus darbas yra glaudžiai susijęs su skrydžių vadovų ir pačių pilotų sprendimais, kurie keičiasi priklausomai nuo aplinkybių, todėl instruktorius turi būti visada pasiruošęs netikėtiems pasikeitimams.

„Pasitaiko atvejų, kai lėktuve greičiau atlikus keleivių susodinimo ir kitas procedūras, pilotas prašo skrydžių vadovo paankstinti skrydžių planą. Pagal numatytas procedūras jis turi 15 minučių intervalą pakilimui, tačiau norėdamas tai atlikti bent keliomis minutėmis anksčiau nei buvo planuota, turi perduoti informaciją skrydžių vadovui. Šis savo ruožtu kreipiasi į žiniavietės specialistus, kurie perduoda pakeitimus Eurokontrolei, reguliuojančiai visus judėjimus Europos oro erdvėje. Eismas oro erdvėje yra sustyguotas minučių tikslumu, o bet kokie nukrypimai nuo plano pareikalauja nemažai papildomo dėmesio ir visapusiškos specialistų kompetencijos, siekiant užtikrinti saugumą“, – darbo užkulisius atskleidžia A. Jasiulionis.

Lietuvoje dirbantys žiniavietės instruktoriai kas 3 metus važiuoja į savaitės trukmės stažuotes Frankfurto skrydžių centre, kurių metu tobulina profesines kompetencijas. Šalies specialistų profesionalumas nelieka nepastebėtas: lietuviai sulaukia pasiūlymų pasilikti ilgesnio laikotarpio stažuotėms, o vėliau ir įsidarbinti. Visgi, anot A. Jasiulionio, didelė dalis žiniavietės instruktorių įvertina galimybes Lietuvoje ir neskuba išvykti svetur.

Kiekvieno skrydžio pagrindas – skrydžio planas

Pasak A. Jakavicko, skrydžio pagrindas – skrydžio planas, kuris yra Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos nustatytos formos, ir jame pateikiama detali informacija apie planuojamą skrydį: orlaivio šaukinį ir tipą, visą lėktuve esančią įrangą, taip pat skrydžio tipą, pakilimo ir nusileidimo oro uostus, skrydžio trukmę, maršrutą bei kiti svarbūs aspektai.

„Gavus skrydžio planą, jį reikia apdoroti ir, radus neatitikimų, neretai kai kurių pataisymų pats padaryti negali. Juos reikia derinti su ekipažu, kuris privalo raštiškai pažymėti pakeitimus skrydžio plane, taip pat nurodant, kad šie, pavyzdžiui, buvo padaryti kalbant telefonu. Atliekant pakeitimus, labai svarbi kiekviena detalė, kad prireikus, būtų galima atsekti visą proceso eigą ir padarytų pakeitimų logiką“, – sako A. Jasiulionis.

Taip pat pasitaiko atvejų, kai skrydžių planai yra keičiami dėl uždarytų oro erdvių: tai būna laikinai išskirtos rezervuojamosios oro erdvės, kuriose vyksta pratybos ar kariniai skrydžiai. Taip pat kartais būna situacijų, kai pilotai skrydžių metu pasirenka kitą maršrutą, kuriuo draudžiama skristi – žiniavietės specialistai iškart reaguoja į tokias situacijas ir padeda išvengti galimų nelaimingų atsitikimų. Anot A. Jasiulionio, žiniavietės specialistai kartais save ne be reikalo vadina pilotų sargais.

Žiniavietės svarba pandemijos metu dar labiau išaugo

Žiniavietėje kaupiamos išsamios žinios apie Lietuvos aerodromus, navigacijos įrenginius, oro erdvės maršrutus, specialiosios veiklos oro erdvės zonas, skrydžius reguliuojančias taisykles ir teisės aktus, taip pat teikiamas paslaugas bei rinkliavas. Kadangi vykdomas oro navigacijos informacijos apsikeitimas tarp šalių, esant poreikiui, ONI instruktoriai teikia pilotams ir kitų šalių oro navigacijos informaciniuose rinkiniuose publikuojamą informaciją, kuri gali būti reikalinga pasiruošimui skrydžiui.

Netikėtai užklupusi COVID-19 pandemija žiniavietės instruktorių suteikiamos informacijos spektrą ir apimtį dar labiau praplėtė.

„Pandemija buvo iššūkis tiek dažnai keliaujantiems, tiek aviacijoje dirbantiems žmonėms, kurie jautėsi pasimetę dėl greitai besikeičiančių aplinkybių. Tačiau žiniavietės specialistai pavyzdingai susitvarkė su kilusiais sunkumais ir svariai prisidėjo prie bendros tvarkos palaikymo bei visapusiško pilotų informuotumo“, – pažymi A. Jasiulionis ir priduria, kad didžiuojasi visa ONI komanda, kuri sekė, operatyviai apdorojo naujai gaunamą informaciją ir sugebėjo ją aiškiai perteikti oro erdvės naudotojams jiems suprantama, aviacine kalba.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. „Juodžiausias“ skrydžių metas jau praeityje, teigia „Oro navigacija“
  2. Lietuvos oro uostai ir „Oro navigacija” dar daugiau dėmesio skirs skrydžių saugumui
  3. Oro bendrovėms patariama neskristi virš Irano, žmonėms – keliones atidėti
  4. Aviaciją apgaubęs rūkas sklaidos, tačiau nežinomybė ir baimė keliauti išlieka
  5. Skrydžių skaičius išaugo, bet praėjusių metų lygį grįšime dar negreitai
  6. Oro navigacija: aviacinė vasara skrydžiams šiemet šaltesnė
  7. „Kylam“: Aviacijos inžinerija – nuo projekto iki saugaus skrydžio (video)
  8. „Kylam“: Kokios naujovės laukia skrydžių dalyvių (video)
  9. „Kylam“: VĮ „Oro navigacija“ tarptautinėje erdvėje (video)
  10. Lietuvos oro erdvėje aptarnaujama vis daugiau skrydžių

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Kiti Straipsniai

Kauno oro uostas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Pavasarį – dar daugiau skrydžių krypčių

2023 01 21
Lietuvos oro uostas | sumin.lt nuotr.

Oro uostai pristato pagrindinius tikslus

2023 01 16
Lėktuvas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Aviacija ne tik atsigavo, bet ir pradėjo augti

2023 01 15
Lėktuvas | sumin.lrv.lt nuotr.

Lietuva gerina aviacijos verslo sąlygas

2023 01 04
Aurelija Kuezada | Šiaulių oro uosto nuotr.

Ar sulauksime keleivinių skrydžių iš Šiaulių?

2022 11 29
Lėktuvas | ltou.lt nuotr.

Norvegijos oro bendrovė skraidins į Kopenhagą

2022 11 17
Kauno oro uostas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Oro uostai atsigauna vis sparčiau

2022 11 11
Lietuviškas „airBaltic“ lėktuvas | airbaltic.lv nuotr.

„Normalumas“ į aviaciją grįš tik po 2-3 metų

2022 11 01
Lėktuvas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Jau nuo rytojaus – naujos skrydžių kryptys

2022 10 29
Vilniaus oro uostas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Skrydžių ir keleivių skaičiai toliau auga

2022 10 07
Rodyti daugiau

Naujienos

NATO pagaliau supranta, kad Rusijos „ambicijos“ peržengia Ukrainos ribas ir yra pasirengęs karui
Ukrainos balsas

NATO pagaliau supranta, kad Rusijos „ambicijos“ peržengia Ukrainos ribas ir yra pasirengęs karui

2023 01 29
Pinigai | Pixabay nuotr.
Lietuvoje

Sukčiai pernai iš žioplių išviliojo 12 mln. eurų

2023 01 29
Karas Ukrainoje | facebook.comGeneralStaff_ua nuotr.
Ukrainos balsas

Rusija intensyvina puolamąsias operacijas Ukrainos rytuose

2023 01 29
Vaikus ir jaunimą pažaisti kviečia bibliotekos | Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešosios bibliotekos nuotr.
Kultūra

Vaikus ir jaunimą pažaisti kviečia bibliotekos

2023 01 28
Kaip pradėti ekologinės gamybos sertifikavimą?
Gamta ir ekologija

Kaip pradėti ekologinės gamybos sertifikavimą?

2023 01 28
Senieji Užgavėnių papročiai šiandien | Kauno apskrities viešosios bibliotekos nuotr.
Etninė kultūra

Senieji Užgavėnių papročiai šiandien

2023 01 28
Berlyno kino šventėje – ypatingas dėmesys Lietuvai, Latvijai ir Estijai | Rengėjų nuotr.
Kultūra

Berlyno kino šventėje – ypatingas dėmesys Lietuvai, Latvijai ir Estijai

2023 01 28
Ukraina nepasiduos ruskiams | facebook.comGeneralStaff.ua nuotr.
Ukrainos balsas

Rusijos kerštas vakarams – masinis raketų smūgis ukrainai

2023 01 27
Baltiški papuošalai Baltiški papuošalai Baltiški papuošalai
Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“ Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“ Prano Raščiaus (1932–1987) poezijos knyga „Paragauki sulos“

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Pauldrymn apie Z.Vaišvilos spaudos konferencija: Dėl „Lietuvos gėjų lygos“ atsakomybės ir užsienio valstybių kišimosi į Lietuvos vidaus reikalus (video)
  • Vidmantas apie Vaikus ir jaunimą pažaisti kviečia bibliotekos
  • Vidmantas apie Baigta Lazdynų baseino statyba Vilniuje
  • Juras Dariui Aleknai apie „Aktualioji istorija“: Kas II amžiuje negyveno prie Vyslos? Klaudijaus Ptolemajo klaida

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Ko verti ŽŪM pažadai? Vėl bandoma trikdyti NMA veiklą
  • Į klimato kaitą reaguoja ir mūsų kūnas
  • Į Čili troškinį rinkitės spalvingesnį maistą
  • Užimti sergantį mažylį padės išmanūs sprendimai
Lininės rankinės Lininės rankinės Lininės rankinės

Kiti Straipsniai

Pavasarį – dar daugiau skrydžių krypčių

by Ditė Česėkaitė
2023 01 21
6
Kauno oro uostas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Artėjantis pavasaris ir vasara žada naujų atradimų džiaugsmą. Nuo kovo iki birželio mėnesio Lietuvos keliautojams bus pristatytos net septynios naujos...

Skaityti toliau

Oro uostai pristato pagrindinius tikslus

by Ditė Česėkaitė
2023 01 16
2
Lietuvos oro uostas | sumin.lt nuotr.

Tarp Lietuvos oro uostų 2023 metų veiklos strateginių tikslų – naujojo Vilniaus keleivių išvykimo terminalo statybos, Kauno oro uosto šiaurinio...

Skaityti toliau

Aviacija ne tik atsigavo, bet ir pradėjo augti

by Ditė Česėkaitė
2023 01 15
1
Lėktuvas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Nepaisant lėtesnės pradžios - 2022 metai Lietuvos oro uostuose pasižymėjo itin augančiu keleivių skaičiumi: aptarnauti 5,35 mln. keleivių, tai yra...

Skaityti toliau

Skaitytojų nuomonės:

  • Pauldrymn apie Z.Vaišvilos spaudos konferencija: Dėl „Lietuvos gėjų lygos“ atsakomybės ir užsienio valstybių kišimosi į Lietuvos vidaus reikalus (video)
  • Vidmantas apie Vaikus ir jaunimą pažaisti kviečia bibliotekos
  • Vidmantas apie Baigta Lazdynų baseino statyba Vilniuje
  • Juras Dariui Aleknai apie „Aktualioji istorija“: Kas II amžiuje negyveno prie Vyslos? Klaudijaus Ptolemajo klaida
  • Troliai apie Rusija intensyvina puolamąsias operacijas Ukrainos rytuose

Kitas straipsnis
P. Jegorovas. Aleksandras Dambrauskas – Lietuvos esperantininkas nr.1

P. Jegorovas. Aleksandras Dambrauskas – Lietuvos esperantininkas nr.1

srtfondas Init

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt

   https://lazerineklinika.lt/ | https://sportsman.lt/ | Auskarai su deimantais | https://www.aleina.lt | CBD aliejus Lietuvoje | Mažoji Indija | Pakavimo prekės | Farming Simulator 22 mods | ETS2 Mods | FS22 Mods | FS22 mods download | Bigbank.lt | Žūklės reikmenys internetu | Darbo skelbimai | kemi.lt | Šalikai | TIK BALDAI | ATS Mods | Skyrybos internetu - skyrybos bendru sutarimu | fs22 mods | ATWINS | Srotas24.lt - Dalys | Zuza.lt

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
      • Visi rašiniai
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai