
AB „Lietuvos geležinkeliai“ darbuotojų profesinė sąjunga „Solidarumas“ pranešė, jog profsąjungoms pavyko pasiekti pergalę – įmonėje „Lietuvos geležinkeliai“ jau pradėta mokėti už prastovas! Neįtikėtina, bet vienoje didžiausių ir pelningiausių Lietuvos įmonių, AB „Lietuvos geležinkeliai“, dvidešimt metų, pažeidžiant Lietuvos įstatymus, darbuotojams nebuvo už tai apmokama.
Pernai vasario mėnesį AB „Lietuvos geležinkeliai“ darbuotojų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas Stanislavas Fedaravičius dėl to kreipėsi į Darbo inspekciją. Nustačius pažeidimą šios valstybinės įmonės vadovybė 2016 balandį už paskutinius tris mėnesius (2016 m. I-ąjį ketvirtį) sumokėjo daugiau nei 15 000 eurų išmoką AB „Lietuvos geležinkeliai“ bendroves darbuotojams tai yra šilumvežių mašinistams ir šilumvežių mašinistų padėjėjams. Pinigus atgavo virš 350 darbuotojų. Tuomet profesinė sąjunga kreipėsi į įmonės vadovybę reikalaudama sumokėti skolą ir už ankstesnį laikotarpį. 2016 lapkritį darbuotojai atgavo pinigus ir už paskutinius trejus metus.
Profesinė sąjunga neketina sustoti ir jau kreipėsi raštu į naująją įmonės vadovybę reikalaudami grąžinti visas skolas savo darbuotojams.
Pasak profesinės sąjungos pirmininko S. Fedaravičiaus, Valstybinėje įmonėje „Lietuvos geležinkeliai“ tvyro nepakenčiama darbo aplinka. Buvęs įmonės vadovas Stasys Dailydka, pradėjęs vadovauti 2006 m., įvedė naują, unikalią apmokėjimo sistemą su kintamosiomis atlyginimo mokėjimo dalimis, už taip vadinamą asmeninį indelį į bendrovės ar jos padalinio veiklos rezultatus, kuri, pasak profesinių sąjungu pirmininko, leido padalinių vadovams piktnaudžiauti tarnybine padėtimi ir savivaliauti.
„Esant tokiai padėčiai padaliniu administracija masiškai mažindavo jiems nepatinkančių darbuotojų sąžiningai uždirbtą atlyginimą, kai tuo tarpu dalis darbuotojų, turinčių vadovų palankumą, gaudavo žymiai didesnius atlyginimus ir dirbdavo žymiai palankesniu darbo grafiku negu kiti darbuotojai. Galima įtarti, kad tokias išskirtines sąlygas jie gaudavo už kyšius“, – sakė S. Fedaravičius.
Tuo metu, likę darbuotojai, anot S. Fedaravičiaus, ypač profesinės sąjungos nariai, buvo diskriminuojami, verčiant juos dirbti nepatogiu darbo grafiku bei mažinant atlyginimus už menkiausius neva padarytus darbo drausmes pažeidimus, net tokius, kurie nepadarydavo jokios materialinės žalos ir neturėdavo kitokių neigiamų pasekmių.
„Neatlaikydami tokio savo vadovų priekabiavimo ir nepagarbos 2016 m. nusižudė net du šilumvežio mašinistai: jaunas tik 25-ius metus turintis 1-ojo Vilniaus lokomotyvų depo darbuotojas Anatolijus Iljasovas, buvęs AB „Lietuvos geležinkeliai“ darbuotojų profesinės sąjungos „Solidarumas“ narys, kuris panaudojus psichologinį smurtą buvo priverstas prieš nusižudant išstoti iš mūsų profesinės sąjungos, ir kitas Vilniaus lokomotyvų remonto depo darbuotojas, turėjęs tik trisdešimt metų“, – teigė „Lietuvos geležinkeliai“ darbuotojų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas.
Pasak S. Federavičiaus AB „Lietuvos geležinkeliai“ darbuotojų profesinės sąjungos „Solidarumas“ tarybos narys Jurijus Pirogovas, nebeatlaikęs nuolatinio psichologinio savo tiesioginio viršininko smurto ne darbo metu jį sumušė. Vietoj to, kad aukštesnė vadovybė ištirtų kodėl darbo kolektyve vyksta tokie pasibaisėtini dalykai, ji nutarė 2017 sausio 30 d. atleisti J. Pirogovą pagal LR DK 245 str. šiurkštų darbo drausmes pažeidimų sąraše nesantį punktą (už muštynes ne darbo metu).
Pats profesinės sąjungos pirmininkas S. Fedaravičius jau antri metai bylinėjasi teismuose dėl neteisėto savo atleidimo iš darbo tai pat už išgalvotą ir šiurkštų darbo drausmes pažeidimų sąraše nesantį kaltinimą – savivaliavimas.
Vasario 10 d. Lietuvos profesinės sąjungos pirmininkė Kristina Krupavičienė su Lietuvos vežėjų profesinės sąjungos bei AB „Lietuvos geležinkeliai“ darbuotojų profesinės sąjungos „Solidarumas“ atstovais susitiks su naująją AB „Lietuvos geležinkeliai“ vadovybe aptarti susidariusios nepakenčiamos darbo aplinkos įmonėje ir ieškoti būdų kaip ją pagerinti.