Po metų, sutinkant kitus Naujuosius, Greitosios medicinos pagalbos (GMP) ne vienam gali tekti palaukti, ypač – rajonų gyventojams. Jeigu tauta ir toliau švęs taip, kad sienos dreba, o Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) nepradės ūkiškiau tvarkytis. Šito baiminasi GMP stočių vadovai, su nerimu stebėdami, kaip ruošiamasi IV sveikatos reformos etapo įgyvendinimui.
Gyventojų mažiau – darbo daugiau
Šiuos Naujuosius, kaip ir kasmet ilgųjų švenčių metu, greitosios medicinos pagalbos stotys pasitiko iš anksto padidinusios brigadų skaičių.
„Aišku, baiminamės, kaip teks dirbti po metų, – paklausta sako Panevėžio GMP stoties direktoriaus pavaduotoja Rūta Ramoškienė. – Mes jau ir dabar su savo pajėgomis vos išsitenkame, o rajonai apskritai turi tik po dvi brigadas, kurios dar veža ligonius į Panevėžį, Anykščiai – į Uteną, Ukmergė – į Vilnių. Nes rajonai neturi specializuotų ligoninių. Tačiau įgyvendinus IV sveikatos reformos etapą gali būti dar blogiau. Kol kas dar gerai, kad Kupiškio ligoninė turi vaikų skyrių, tad vaikų dar neveža į Panevėžį. Po reformos turėsime mes važinėti į apskritis, o jie – pas mus dar dažniau ir daugiau“.
Portalo pašnekovė pabrėžė ir kitą aspektą, dėl kurio labai apsunkinamas greitosios darbas, dar net ir nepanaikinus neefektyviai veikiančių skyrių rajonų ligoninėse: „Brigadų skaičius priklauso nuo gyventojų skaičiaus, o jis visoje Lietuvoje mažėja. Tačiau tuo pat metu mūsų krūvis didėja, nes visuomenė sensta. Todėl mūsų darbo krūvis yra labai išaugęs, palyginti su buvusiu prieš 10 metų. Belieka tikėtis, kad finansavimo klausimas bus peržiūrėtas“.
Automobilius perka ne tiems
Vilniaus miesto GMP stoties viršininkas Tadeušas Rodz vardija ir kitas problemas, kurias, jo nuomone, SAM sprendžia netinkamai arba netgi visai nesprendžia: „Įgyvendinus reformą, gali būti, kad krūvis iš tiesų teks GMP stotims. Tačiau daugiau rūpesčių tai kelia rajonams, o ne, pavyzdžiui, Vilniaus miestui. Vis dėlto SAM pozicija yra keista, kad vykdydama reformą netolygumams tarp miestų ir rajonų mažinti ji ketina pirkti keliasdešimt naujų GMP automobilių rajonų sveikatos priežiūros įstaigoms. Mes, Lietuvos GMP įstaigų asociacija, ministerijai rašėme, kad GMP stočių automobilių parko niekaip nepavyksta atnaujinti. O ligoninės, turėdamos naują transportą, kažin kaip jį panaudos. Tikrai jie nebus panaudojami maksimaliai, kai mums, stotims, jų trūksta jau dabar“.
Viršininkas pateikė skaičius: iš viso Lietuvoje GMP stotys turi apie 250 automobilių, iš jų 67 yra nuvažiavę daugiau nei po 500 tūkst. km, 110 yra nuvažiavę nuo 300 tūkst. km iki 500 tūkst. km, per metus vienas miesto GMP automobilis nuvažiuoja apie 50 tūkst. km, rajono – nuo 60 iki 70 tūkst. km.
„Tie 67 automobiliai yra jau „ant ribos“, o per tą laiką, kol bus nupirkti nauji, tokios prastos būklės automobilių dar padaugės, – kalbėjo portalo pašnekovas. – Beje, naujasis ministerijos kancleris kreipėsi į mane, prašydamas patarimo, ką daryti, kad ministerija galėtų nupirkti kuo daugiau naujų automobilių. Pateikėme jam pavyzdžių, kaip mes vykdome pirkimus, kad pakanka vidutinės klasės automobilio su minimalia medicinine įranga ar net be jos, nes ją galima įsidėti iš seno transporto. Ministerija iš dalies atsižvelgė į mūsų patarimus – iš tiesų planuoja pirkti tokius automobilius, bet … ne mums“.
T. Rodz pabrėžia, kad GMP asociacijos nariai, įeinantys į specialiai GMP pokyčiams įgyvendinti sudarytą darbo komisiją, yra ir „sustreikavę“ prieš SAM planus stotims taip reikalingas transporto priemones pirkti rajonų ligoninėms.
„Greitosios automobilis turi dirbti kiekvieną dieną ištisą parą. Ir nepakanka vien jo. Tam reikia budinčių vairuotojų, medicinos personalo – taigi visos brigados. Ar tai racionalus lėšų panaudojimas? Kai mes, visos greitosios pagalbos stotys, esame sudariusios sutartis su visomis ligoninėmis dėl ligonių pervežimo. Tikrai yra brangiau išlaikyti visą personalą nei užsakyti paslaugą. Ūkiškumo ministerijai labai trūksta, jei ji priima tokius sprendimus“.
Finansavimo tvarka keistina
Lietuvos GMP įstaigų asociacijos vadovas Nerijus Mikelionis, vadovaujantis ir Kauno GMP stočiai, sako, kad jau dabar reiktų pradėti ruoštis ne ateinantiems Naujiesiems metams, bet apskritai – IV ligoninių restruktūrizavimo etapo įgyvendinimui: „Užsidarys daug ligoninių skyrių, o greitosios brigadų skaičius bei jų finansavimas iki šiol priklauso nuo to regiono gyventojų skaičiaus. Šia sistemą reikia keisti. Tačiau ministerijoje yra parengta darbo grupė, kuriai priklausome keli asociacijos nariai. Vis dėlto ministerija ruošiasi pirkti automobilius ir perduoti juos rajonų sveikatos priežiūros įstaigoms, o ne mums, nors, asociacijos nuomone, kurią esame pareiškę ir ministerijai, būtina atnaujinti greitosios stočių automobilių parką. Jau net sutinkant šiuos Naujuosius pamainos vyresnioji skambino rajonų žmonėms, prašydama palaukti brigados“.
Ar N. Mikelionis tikisi teigiamų pokyčių iš SAM sprendimų, ypač kad pats irgi įeina į minimą darbo grupę? „Kol kas Vyriausybei yra rengiama poveikio vertinimo pažyma. Ir kol kas komentuoti net neturiu ko, nes vyksta darbiniai posėdžiai“, – sakė portalo pašnekovas.
O ar Lietuvos GMP įstaigų asociacijos vadovas nesibaimina, kad po metų, sutinkant dar kitus Naujuosius, štai ims ir pritrūks automobilių?
„Greitosios visada savo darbą dirbo labai gerai. Ne veltui, pacientų požiūriu, esame geriausiai vertinami iš visų Lietuvos sveikatos priežiūros sričių. O kol tauta švęs taip, kad sienos dreba, mūsų brigadoms darbo tikrai netrūks per šventes“, – atsakė N. Mikelionis.