Seimo narys Naglis Puteikis įregistravo įstatymų pataisas, kurias priėmus būtų panaikinti apribojimai, varžantys valstybės institucijų ir piliečių teisę kreiptis į teismą ginant viešąjį interesą.
Visuomenininkai apie tokių pataisų būtinybę kalba jau daug metų, bet visos valdžios stengiasi šias iniciatyvas numarinti. Todėl iki šiol tik prokuratūra turi teisę kreiptis į teismą dėl viešojo intereso visais atvejais, o kitos institucijos ir piliečiai tai daryti gali, kaip sakoma Civilinio proceso kodekso ir Administracinių bylų teisenos įstatymo straipsniuose, tik „įstatymų nustatytais atvejais“. Būtent šią neapibrėžtą frazę N. Puteikis siūlo iš minėtų įstatymų išbraukti.
„Kadangi tie atvejai, kai piliečiai ir institucijos gali kreiptis į teismą dėl viešojo intereso, dažnai visai nėra numatyti – ir, kaip konstatavo Valstybės kontrolė*, būtent tose srityse, kur pažeidimų daugiausia – jiems belieka prašyti, kad viešąjį interesą gintų prokuratūra. Pvz., Kultūros paveldo departamentas pats gali kreiptis į teismą tik dėl kilnojamųjų kultūros vertybių (dėl nekilnojamųjų – ne), o piliečiai – tik dėl aplinkos klausimų, numatytų Orhuso konvencijoje“, – pastebi N. Puteikis.
„Paniškai bijoma suteikti institucijoms, o tuo labiau piliečiams realius įgaliojimus – ir aišku, kodėl. Galima įsivaizduoti, kad tai padarius Kęstutis Čilinskas, pvz., galbūt būtų kreipęsis į teismą dėl „Leo LT“ sandorio pripažinimo negaliojančiu ir žalos atlyginimo, o judėjimas „už Lietuvą be kabučių“ – dėl „Lietuvos“ kino teatro privatizavimo. Suteikus didesnius įgaliojimus, Valstybės kontrolė, užuot perdavusi medžiagą prokuratūrai, galbūt būtų pati teisme gynusi viešąjį interesą bylose dėl projektų, kurie buvo vykdomi pažeidžiant įstatymus ir švaistant dešimtis milijonų biudžeto lėšų – tokių kaip Valdovų rūmai, nacionalinis stadionas, VEKS’as, Nacionalinio operos ir baleto teatro scenos rekonstrukcija. O dabar prokuratūra šias rezonansines bylas numarino“, – primena N. Puteikis.
Kad prokuratūra vis prasčiau gina viešąjį interesą, patvirtina ir Valstybės kontrolės pateikti duomenys**: prokurorai 2013 m. pateikė teismui 54 proc. mažiau ieškinių dėl viešojo intereso gynimo nei 2011 m.; priėmė 25 proc. mažiau nutarimų, kuriais pareikalavo valstybės ir savivaldybių institucijų imtis priemonių viešajam interesui jų veiklos srityse apginti, atliko 32 proc. mažiau tyrimų savo iniciatyva dėl viešojo intereso pažeidimo nei 2012 m.; nuo 2012 m. ypač smarkiai sumažėjo prokurorų priimtų sprendimų dėl viešojo intereso gynimo skaičius, o 2013 m. teritorinėse prokuratūrose jų priimta beveik 40 nuošimčių. mažiau nei 2011 m. Be to, Valstybės kontrolė nurodė, kad vykdant prokuratūros pertvarką apylinkių prokuratūrose neliko prokurorų pareigybių, kurių paskirtis vykdyti viešojo intereso gynimo funkciją, o bendras jų skaičius prokuratūroje sumažėjo apie 15 nuošimčių.
____________________
* 2014 m. gegužės 23 d. Valstybės kontrolės audito ataskaita „Viešojo intereso gynimo organizavimas“, psl. 13–16
** ten pat, psl. 18–22
Pasakykite iš kur jūs sužinote koks yra viešasis interesas? Kur tas mechanizmas, leidžiantis išsiaiškinti koks yra viešasis interesas? Kiek suprantu, viešasisi interesas dabar atsiranda garsiausiai rėkiančių galvose ir, turint galimybes, ištransliuojamas į aplinką, o vėliau galbūt, irgi turint galimybes, realizuojamas, t.y. primetamas visuomenei, kuri iki šiol nieko apie tai nežinojo, nes niekas jos ir neklausė.
Dabar Puteikis nori tokio atskirų asmenų ar grupių galvose kilusių interesų, kuriuos jie norėtų vadinti viešais, gynimo ir realizavimo galimybes perduoti įstaigoms ar atskiriems asmenims. Man atrodo, ne nuo to galo pradedama.
Jeigu patsai gerb. Seimo narys nėra ir nebus pajėgus
“vykdyti konstituciją”
ką ir yra viešai prisiekęs juo tapdamas,
tai tuomet jau ne jo (bailio, žioplio ar bent nevykėlio)
apgynimo pareiga taps viešojo intereso GYNYBA
šiuo įstatymu (papildytu priėmus laiku! pataisą).
Pvz.
Lietuvos Konstitucinis Teismas 2014-01-24
savo nutarime paskelbia, kad 125 str. pakeitimas prieštarauja
Konstitucijai ir galios ta apimtim (kur dar vis dėl bailių, žioplių ar nevykėlių
palikta) dėl Lietuvos banko emisijos teisių “išėmimo” neturi,
o kažkokia gauja ar šutvė, visai be jokios konstitucinės santvarkos
(Lietuvoje, kaip kol kas dar demokratinėje Respublikoje) įstatyminių svertų
neteisėtai nori iš apyvartos litą “išsiimti”. Ir čia jau visai be reikšmės kuo gi “nori”
keisti.
Keisti ties Seimo nariai, šiuo atveju visi be išimčių, ir patį “drąsuolį” N. Puteikį įskaitant,
nes šiuosyk “šutviauja” gviešdamasis antikonstituciškai nuo visų mūsų litą nukratyt
norėdamas.
Metas jau keisti juos, išvarys gi Lietuvą už Konstitucinės demokratijos respublikos sampratos.
Pavers į beteisių savavaldžiautojų valdomą pseudokilchozą;
juk net “batenka” Lukašenka tokio lygio antikonstancinei aferai
nepribrendęs.
O mES, subrandinom Konstitucijos darkytojų šutvę,
TAD VIEŠASIS INTERESAS TAM – KAD PROKURATŪRA JAU TEISĖTĄ TAVO KREIPINĮ
GAVUSI, TEISĖTAI JĖ IR VYKDYTŲ, INTERESO PAŽEIDĖJUS ATRIBOTŲ NUO VISŲ
SVERTŲ, KURIAIS JIE TAVO INTERESĄ PAŽEIST GALI
(laužyt Konstituciją ir savą Seimo nario priesaiką pvz.).
Todėl po tokio teikinio pvz. labai sveika, kad siekiant išsaugoti demokratiškai konstitucinę
Lietuvos santvarką, visi be išimčių Seimo nariai 2014-12-31 būtų sulaikyti, –
idant suturėti nuo galimo neteisėto antikostitucinio savavaldžiavimo i š l i t i n a n t
Lietuvos banko teise neteisėtai kitokiomis svetimybėmis.
K U R I Ų JOKS ĮSTATYMAS NĖRA PAGAL VIS DAR GALIOJANČIĄ KONSTITUCIJĄ
n u m a t ę s.
Juk Lietuva ant antikonstitucinio PERVERSMO ribos.
Jau jau.
Kelią įveikia einantis…Sistema priešinsis, bet kada nors bus įstatyminis pokytis pagal sąžiningo politiko Naglio siūlymą …Ačiū jam…
Manyciau , kad N.Puteikis kelia problema teisingai ir sprendzia ja teisingai. Visuomene turi tureti teise gintis pati. Cia yra Konstituciska. Valdzios istaigos… deja gina tik save ir savo atlyginimus. Lietuvos valdzia jau senai nesilaiko nei istatymu, nei konstitucijos…. i viska nusispjauna, ne i mazo vaiko pagalbos klyksma. Lietuva valdo koloborantai, vagys, banditai ir dvasiniai iskrypeliai.