Praėjusio savaitgalio dangaus šventė Alytaus aerodrome nustebino ne tik svečius, bet ir pačius šeimininkus. Apie penkis tūkstančius aviacijos mylėtojų ir gerbėjų, suskridusių, atėjusių pėsčiomis, atvažiavusių ir raitais atjojusių – tiek jų sutraukė aviacijos šventė „Alytus–ore“. Šventė skirta paminėti aerodromo 75-mečiui, prancūzų eskadrilės „Normandija–Nemunas“ 70-mečiui ir aeroklubo 55-mečiui
Ar išdrįstų kas nors paprieštarauti, kad pilotai akrobatai, negali pajusti kovinių skrydžių dvasios, kurie 1944 metais prancūzų eskadrilės „Normandijos–Nemuno“ pilotams buvo kone kasdienybė? Karo metu jie beveik du mėnesius bazavosi Alytaus aerodrome ir iš čia vykdė karines užduotis pilotuodami rusų gamybos naikintuvus JAK-1.
Žengdamas į akrobatinio skraidymo aukštumas ir šių dienų jaunuolis pirmąją pamoką pradeda nuo kovinio posūkio, taip pat lėktuvu, vadinamu JAK‘o vardu. Tiesa, Rusijoje veikiantis A. Jakovlevo aviacijos konstruktorių biuras, kadais ištobulinęs naikintuvo prototipą, jį pavadino sportiniu treniruočių lėktuvu. (Šiuolaikiniai sportiniai JAK-52 lėktuvai gaminami Rumunijoje.)
Akrobatai, kurių didžiuma šventėje skrido būtent rusų gamybos akrobatiniais lėktuvais, niekada nesvarsto, ar jiems dera lipti į jį, ar ne. Politinio skeptiko kritikos ko gero neišlaikytų nei pastarieji, nei prancūzų pilotai, kurie kadais neįtarė, kad bus vieno kito kritikuojami dėl kovų bendrojo rezultato – juk suteikta proga rusų valstybei pavergti kone pusę Europos. Pilotai yra tie žmonės, kurie kiekviename skrendančiame balandyje įžvelgia pirmiausiai skrydžio simbolį, o ne sovietinės tariamosios laisvės įprasminimą.
Tenka pripažinti, kad akrobatinio skraidymo „Normandijos–Nemuno“ taurei laimėti vadinamasis „žalias“ jaunimas, rungęsis A kategorijos varžybose, mielai būtų pasirinkęs vakarietiško lėktuvo „Extra 300 L“ kabiną. Šventės žiūrovus sužavėjo būtent šis orlaivis, kurį pilotavo jo savininkas Šarūnas Staniulis. Jo meistriškumas yra toks, kad tenka „lipti ant kulnų“ Lietuvos čempionui Eltonui Meleckiui.
Septynias programos figūras, tarp kurių buvo ir minėtasis kovinis posūkis, A kategorijos varžybų dalyviai, įveikė nesunkiai. Taip pat gerai pavyko suskristi ir dviems pradedantiesiems akrobatams – alytiškiui Tadui Klimavičiui, einančiam Lietuvos aeroklubo generalinio sekretoriaus pareigas, bei Kauno aeroklubui atstovaujančiam jaunuoliui Džiugui Kačanauskui, kuris sugebėjo pasiglemžti net bronzos medalį. Vis dėl to gražiausiai programą ore išraižė senokai skraidantis alytiškis Rimas Gargasas. Jis ir laimėjo mažąją „Normandijos–Nemuno“ varžybų taurę. Rimo skrydžio privalumus, matyt, gelbsti nuolat palaikoma bendroji skrydžių patirtis nuosavu lėktuvėliu „Nimfa“. Visai nesvarbu, kad juo akrobatinių figūrų neišraitysi. Antroji vieta šios kategorijos varžybose atiteko taip pat patyrusiam alytiškiui, prieš gerų porą dešimtmečių pasiekusiam meistro lygį, Valerijui Kurbakovui.
B kategorijos varžybų taurės laimėti susirinko pilotai, atstovaujantys vien Kauno aeroklubui. Trečioji vieta šios kategorijos varžybose atiteko Evaldui Sakalauskui. Tarp besivaržančiųjų dalyvavo ir Lietuvos akrobatinio skraidymo federacijos prezidentas Vytautas Galvonas. Jis abiejuose pratimuose tvirtai laikėsi antrosios vietos. Didžiąją „Normandijos – Nemuno“ varžybų taurę šventės svečias Prancūzijos ambasados gynybos atašė pulkininkas leitenantas Alenas Mulija (Alain Moulia) įteikė kauniečiui Gintautui Staniuliui. Šio oro akrobato patirtis ko gero sutampa su trijulės, skridusios šventėje, lakūnų patirtimi. „JAK‘ai, vedami eksprezidento Rolando Pakso pilotuojamo orlaivio, apžavėjo žiūrovus preciziška skrydžio sinchronija.
Ne, ne, čia jokio rusiško kvapelio nėra… 😀