
Pirmą kartą mokykloms parengti siūlymų metmenys, numatantys leisti poveikio priemones netinkamai besielgiantiems vaikams. Šiais siūlymais siekiama padėti mokyklų darbuotojams efektyviai duoti atkirtį kraštutiniams ir netinkamiems mokinių veiksmams ir užtikrinti psichologiškai ir fiziškai saugią aplinką mokyklos bendruomenėje.
„Projektas bus pateiktas svarstyti mokykloms, pedagogų profesinėms organizacijoms, socialiniams partneriams – kartu nutarsime, kokios priemonės leis užtikrinti darbingą ir draugišką aplinką mokyklose, garantuos tvarką ir efektyvius drausminimo būdus tais atvejais, kai įžūlus mokinio elgesys akivaizdžiai trukdo pamoką, – sako švietimo ir mokslo viceministras Vaidas Bacys. – Mokyklų bendruomenėms reikia turėti aiškias gaires, kaip elgtis vienu ar kitu konfliktišku atveju, apibrėžti, kas mokytojui leistina, kas ne“.
Šie siūlymai buvo parengti remiantis Didžiosios Britanijos švietimo darbuotojų patirtimi ir atitinkamais teisiniais aktais.
Siūlymuose apibrėžiama, kas laikoma netinkamu mokinio elgesiu, kokios gali būti mokyklos darbuotojo poveikio priemonės – veiksmai, kuriais siekiama tai nutraukti.
Pasak viceministro V. Bacio, projekte aptariami ir tokie jautrūs dalykai, kada ir kaip gali būti patikrinti mokinio daiktai arba kokie galimi su fiziniu kontaktu susiję mokyklos darbuotojo veiksmai, kai siekiama užkirsti kelią mokinio elgesiui, keliančiam realų pavojų jo paties ar aplinkinių gyvybei, sveikatai ar saugumui. „Norime aiškiai reglamentuoti, kokiose situacijose ir kokiomis poveikio priemonėmis mokytojas turi drausminti agresyviai besielgiantį auklėtinį. Taip pat bus nurodyta, kokie veiksmai laikomi nepagrįstais, draudžiamais ir gali būti traktuojami kaip smurtas prieš mokinį. Tokių elgesio taisyklių labai reikia šiuolaikinėje mokykloje, kad mokiniai ir mokyklos darbuotojai žinotų savo elgesio „raudonąsias linijas“, kurių peržengti nevalia“, – sako viceministras.
Šiuose siūlymuose numatytos priemonės galės būti taikomos tik tais atvejais, jeigu pokalbiai su mokiniu, tėvais, švietimo pagalbos priemonės nedavė jokių rezultatų.
Mokykla, norinti taikyti tokias poveikio priemones, savo vidaus dokumentuose – ar Mokyklos vidaus darbo tvarkoje, ar Mokinio elgesio taisyklėse, mokymo sutartyje ar kitur – turės nustatyti poveikio priemonių taikymo sąlygas ir tvarką ir supažindinti mokinių tėvus.
Pagal pirminius siūlymų metmenis, kurie yra pateikti Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centro interneto svetainėje, mokyklos darbuotojas pagrįstus fizinius veiksmus mokinio atžvilgiu gali taikyti tik tais atvejais, kai siekiama: apsaugoti mokinį nuo savęs ar kitų asmenų (su)žalojimo mokinio įsiaudrinimo metu; užkirsti kelią ir (ar) nutraukti smurtinį mokinio elgesį prieš kitus mokinius, mokyklos darbuotojus ar kitus aplinkinius asmenis; neleisti mokiniui palikti patalpos, jeigu jo pasišalinimas kelia grėsmę jo paties ar kitų asmenų saugumui; nutraukti mokinių tarpusavio muštynes, jei mokinys(-iai) nereaguoja į žodinius mokyklos darbuotojo paliepimus jas nutraukti; nutraukti mokinio veiksmus, kuriais niokojamas turtas, ir (ar) apsaugoti turtą nuo galimo sunaikinimo ar sugadinimo arba sustabdyti netvarką; atskirti mokinį, griaunantį bendrą klasės tvarką ar mokyklos renginį, kai jis nepaiso pakartotinių reikalavimų ir raginimų laikytis elgesio taisyklių, išvedant jį iš patalpos ir pan.
Siūloma iškilus būtinybei naudoti šiuos fizinius veiksmus prieš mokinį: nuo stovėjimo tarp mokinių gresiant potencialiam atviram jų konfliktui, stovėjimo prieš mokinį, siekiant užkirsti kelią pavojingam mokinio elgesiui, vedimo paėmus už rankos, iki mokinio sulaikymo, fiziškai apribojant mokinio veiksmus.
Mokinio sulaikymas gali būti naudojamas tik ekstremaliose situacijose (pavyzdžiui, kai siekiama nutraukti mokinių muštynes arba savęs žalojimą ir pan.).
Siūlymų metmenyse rašoma, kad fiziniai veiksmai laikomi nepagrįstais, draudžiamais ir traktuojami kaip smurtas mokinio atžvilgiu tokiais atvejais, kai jie: naudojami kaip bausmė; naudojami norint pademonstruoti savo viršenybę; naudojami siekiant sukelti vaikui skausmą; naudojama didesnė nei yra būtina fizinė jėga.
Parengtų siūlymų metmenys artimiausiu metu bus pateikti svarstyti švietimo bendruomenei. Siūlymus rengė Švietimo ir mokslo ministerijoje dirbusi darbo grupė, į kurią įėjo švietimo pagalbos specialistai, mokyklų administracijos, švietimo darbuotojų profesinių sąjungų, Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus tarnybos, ministerijos atstovai. Darbo grupei vadovavo Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centro direktorė Irma Čižienė.