Liepos 12 d., ketvirtadienį, 16 val. Trakų salos pilyje vyks parodos „Baltijos jūros pakrantės miestų vaizdai XVI–XX a. grafikoje“ iš Olštyno Varmijos ir Mozūrų muziejaus rinkinių atidarymas. Renginį organizuoja Trakų istorijos muziejus bei Olštyno Varmijos ir Mozūrų muziejus (Lenkija).
„Trakų istorijos muziejus su Olštyno Varmijos ir Mozūrų muziejumi bendradarbiauja nuo 1997 metų, – sako Virgilijus Poviliūnas, Trakų istorijos muziejaus direktorius. – Kartu buvo dalyvauta bendruose projektuose, iš abiejų muziejų rinkinių, organizuojamos parodos Lietuvoje bei Lenkijoje. Ši paroda – jau šeštoji“.
Parodą sudaro daugiau nei 70 grafikos darbų. Eksponatai parinkti pagal geografinius ir kultūrinius kriterijus, t.y. pagal miestų išsidėstymą Baltijos jūros pakrantėje. Šiuos darbus sieja tradiciniai ikonografijos tipai: panorama, vaizdas iš paukščio skrydžio, perspektyva, miesto dalies vaizdas, planas arba miesto apgultis.
–Ikonografijos rinkinių tyrinėtojų dėmesys labiausiai sutelktas į du aspektus, – pasakoja Andžej Žempoluch (Andrzej RzempoBuch), parodos kuratorius. – Svarbiausias yra vaizdo turinys ir pažintinė informacija, o eksponatų, kaip meno kūrinių, tyrinėjimas lieka antrame plane. Gausiausiai mūsų kolekcijoje yra pristatomi eksponatai, vaizduojantys buvusią Prūsiją (Karaliaučių, Gdanską, Malborką, Elblongą, Branevą, Kulmą, Bartšyną, Balgą ir Klaipėdą), Pomeranijos regioną (Šceciną, Kolobžegą, Volgast, Barthą) bei Meklenburgo regioną (Rostoką, Štralzundą, Vismarą ir Anklamą). Be jau minėtų, parodoje galima rasti ir kitų šalių miestus: Sankt-Peterburgą, Rygą, Kopenhagą ir Malmę bei kitus Vakarų Pomeranijos, Meklemburgo ir Novomarchijos regionų miestus. Kai kuriais atvejais pristatomi darbai yra seniausi grafikos arba seniausi apskritai šių miestų vaizdai. Tarp tokių yra Rygos (medžio raižinys iš Sebastiano Miunsterio Cosmografijos, apie 1550 m.), Karaliaučiaus, Rostoko ir Vismaro vaizdai (visi trys iš Georgo Brauno ir Franso Hogenbergo Civitates orbis terrarum). Lyginant su kitais, ypač gausiai yra pristatoma Štralzundo ir Karaliaučiaus ikonografija, tame tarpe ir vaizdai arba miestų planai, turintys ypatingą reikšmę šių dviejų miestų pažinimui“.
Skirtingai nei ankstyvieji darbai, vaizduojantys XX a. ir dalinai XIX a., yra autorių patirties originalus perteikimas. Jų meninė vertė yra ne mažiau svarbi nei turinys.
Dar kitokį vaidmenį vaidino preciziški dokumentiniai apgulties planai, mūšių schemos, atkurtos iš esmės pagal karo inžinierių išmatavimus. Jie buvo skirti profesionalams kaip トstudijų medžiagaヤ karo meno mokslams. Parodoje šioje darbų grupėje ypatingo dėmesio yra verti kūriniai, iliustruojantys Anklam tvirtovės apgultį 1676 m. (autorius nežinomas) ir Kolobžegą (Kolberg) 1758 m. (autorius Carl Gottfried Nestler); taip pat rodomas vienintelis Klaipėdos tvirtovės XVIII a. 2 ketvirčio inventorizacijos piešinio originalas.
Trakų salos pilyje paroda bus eksponuojama iki spalio 15 dienos.