
Birželio 14 d., ketvirtadienį, 16 val. Trakų salos pilies didžiojoje menėje vyks atkurto nacionalinio burlaivio, Trakų Vytinės, pristatymas naujo istorinio fakto atradimo kontekste bei filmo „Trakų Vytinė“ peržiūra. Vėliau – laivo, stovinčio Karališkame uoste, apžiūra. Trakų salos pilies mažojoje menėje 15 val. vyks spaudos konferencija. Renginį rengia VšĮ „Trakų kultūros centras“.
Vytinės – didžiuliai prekybiniai Nemuno laivai, būdingi tik Lietuvai (LDK prasme) nuo XV iki XIX a. pabaigos. Renginyje du mokslininkai, prof.dr. Raimonda Ragauskienė (LII) ir prof. dr. Aivas Ragauskas (LEU) pasidalins savo pastarųjų metų tyrimų atradimu – žinia, kad Žygimantas Augustas turėjo pramoginį laivą Trakuose, analizuos jį LDK vidaus vandenų kontekste. Pagal atliktų tyrimų duomenis, šis laivas pagal konstrukciją bei statybai panaudotų medžiagų kiekį galėjo būti artimas vytinei.
„Laivybos Trakų ežeruose istorija yra žymiai turtingesnė nei manyta iki šiol,- paskoja prof.dr. Raimonda Ragauskienė.- Liaudišką jos istoriją galima papildyti, nors ir trumpalaikiu, tačiau „karališku“ jos puslapiu iš XVI a. vidurio. Kaip matyti iš istorinių šaltinių, Trakų ežeruose plaukiojo ne tik žvejų valtys, bet ir rimtesni, daugiau pramogai skirti vidaus vandenų laivai. Vieną tokių turėjo paskutinysis Jogailaitis – Lenkijos karalius ir Lietuvos didysis kunigaikštis Žygimantas Augustas. Iki šiol praktiškai nebuvo žinoma, jog šio valdovo nurodymu Trakuose 1545-1546 m. buvo pastatytas laivas, skirtas plaukioti vidaus vandenyse, tai yra Trakų ežeruose“.
Atstatyti tokio tipo laivą Trakų Galvės ežere prieš penkerius metus sumanė VšĮ „Trakų kultūros centras“ direktorius Robertas Volosevičius. Darbai buvo pradėti 2011 m.sausio mėnesį, juos vykdė Vaido Bliūdžiaus įmonė iš Švėkšnos bei vilnietis kalvis Egidijus Latėnas. Kaip ir Žygimanto Augusto laivą, Trakų Vytinę statė aštuoni meistrai pusantrų metų, iki šių metų birželio mėnesio.
23, 5 metrų ilgio bei 5,8 metrų pločio burlaivis pastatytas iš pušies ir ąžuolo, viso sunaudota apie 120 kubinių metrų medienos. Jo konstrukciją laiko 5 000 kaltinių vinių bei rankų darbo kaustytos detalės. Laivas sveria arti 30 tonų.
„Ši idėja nebūtų realizuota be specialistų pagalbos,- pasakoja VšĮ „Trakų kultūros centras“ direktorius Robertas Volosevičius.- Istorinės medžiagos rinkime daug prisidėjo Lietuvos Jūrų muziejus, Lenkijos jūrų muziejus Gdanske, Trakų istorijos muziejus. Istorinę studiją paruošė prof.dr. Raimonda Ragauskienė (LII) ir prof. dr. Aivas Ragauskas (LEU). Noriu pabrėžti, kad vytinė – tai užmiršta ir nūnai atkuriama Lietuvos istorijos dalis, tai priemonė, padėjusi valstybei uždirbti pinigus pilims, mokslui, karams, menams.“
Trakų Vytinė – kultūriniam turizmui skirtas laivas, jo viduje bus įrengta gyvosios istorijos ekspozicija – upeivio gyvensenos įranga, duonkepė krosnis, darbo įrankiai, drabužiai. Čia bus demonstruojamas edukacinis filmas apie vytinių istoriją, statybą. Ypatingo dėmesio turėtų sulaukti kartu su Vilniaus edukologijos universitetu ruošiamos edukacinės programos moksleiviams ir suaugusiems, užsakomosios kulinarinio paveldo degustacijos.