Nuo mažens mokiniai mokomi ne tik skaityti, rašyti ir skaičiuoti, bet ir suvokti istorijos įtaką šių dienų pasauliui, pažinti gyvenimą per fizikinius ir cheminius reiškinius, suprasti geografijos, biologijos, filosofijos ir kitų mokslų svarbą. Šiuo metu moksleiviai mokomi ne tik visų bendrų mokslo dalykų, bet ir kino meno, kuris suteikia jauniems žmonėms įgūdžių kritiškai vertinti supančius vaizdus. Nors Lietuvoje kino edukacija dar gana naujas reiškinys, bet pamažu atsiranda vis daugiau iniciatyvų, skatinančių pedagogus rinktis mokyti iš kino.
Projekto „Mokausi iš kino“ metu ugdomas vizualinis moksleivių raštingumas ir kūrybingumas
Nuo praeitų metų šalies mokyklose plačiai duris atvėrė respublikinis kino edukacinis projektas „Mokausi iš kino“. Dalyvaudami šiame projekte, moksleiviai žiūri filmus, mokosi juos analizuoti ir interpretuoti, padedami kino profesionalų patys juos kuria, o smalsuoliams, besidomintiems kino istorija, rengiamos žaismingos edukacinės ekskursijos kino teatruose.
Vienos iš projekto organizatorių, „Skalvijos“ kino centro edukacinių programų koordinatorės Godos Sosnovskienės teigimu, dalyvavimas projekte paskatina moksleivius kiną suvokti ne tik kaip vieną iš meno rūšių, bet ir kaip kūrybos bei žinių šaltinį. Projektas yra skirtas ne tik parodyti, kodėl svarbu įtraukti kiną į vaikų ugdymo programas, bet ir padėti pedagogams, mokyklų vadovams bei kitiems suinteresuotiems specialistams savarankiškai klasėse inicijuoti mokymąsi iš kino, parodyti jiems, kur galima semtis idėjų ir palaikymo.
„Mokausi iš kino“ truks dvejus mokslo metus – nuo 2011-ųjų iki 2013-ųjų. Projekte dalyvauja beveik visi Lietuvos moksleiviai ir pedagogai tiek iš didžiųjų šalies miestų – Vilniaus, Kauno, Panevėžio, tiek ir iš regionų – Lazdijų, Varėnos, Vilkaviškio, Jonavos, Kėdainių, Kupiškio, Pasvalio, Rokiškio, Neringos, Palangos, Akmenės, Jurbarko, Mažeikių, Plungės, Rietavo, Anykščių, Molėtų ir Utenos savivaldybių.
Projekto išskirtinumas – programų gausa
Dvejus mokslo metus truksiantį projektą „Mokausi iš kino“ sudaro trys dalys: filmų programa su diskusijomis, kino dirbtuvės ir mokymai pedagogams. „Mokausi iš kino“ rengėjai įvairaus amžiaus moksleiviams siūlo pasižiūrėti apie 30 jiems parinktų filmų, kalbančių mokyklinio amžiaus vaikams ir jaunimui aktualiomis temomis. Jiems aptarti parengta metodinė medžiaga, kuria pedagogai galės savarankiškai naudoti pamokose.
Projekto dalyviai gali dalyvauti ir trijų rūšių dirbtuvėse – kūrybinėse kino dirbtuvėse, techninio kino raštingumo ir animacijos. Jose ir moksleiviai, ir pedagogai mokomi kurti trumpametražius filmus, patys praktiškai išbandydami visus pagrindinius kino kūrimo etapus. Dirbtuvės vyksta specialiai įrengtuose mokymo centruose, kur dalyviai gali naudotis reikalinga technika. Organizatorių teigimu, iki 2013 metų birželio moksleiviai regionuose sudalyvaus 282-ose „Mokausi iš kino“ filmų peržiūrose ir 48-iose kūrybinėse kino dirbtuvėse.
Norintys dalyvauti projekte mokiniai ir pedagogai kviečiami stebėti „Kino buso“ keliones šio projekto renginių kalendoriuje ir įsitraukti į „Mokausi iš kino“ filmų peržiūras, kurios vyks jiems geografiškai artimiausiose mokyklose. Belieka tik susisiekti su „Kino buso“ komanda.
Projekto nauda – ne tik mokiniams
Projekto metu mokytis raginami ne tik įvairių klasių moksleiviai, bet ir mokytojai. Jiems ir kitiems švietimo srities specialistams organizuojami specialūs praktiniai užsiėmimai. Dalyvaudami šiuose mokymuose, pedagogai įgyja kino analizės ir kūrimo įgūdžių, sužino, kaip gautas žinias pritaikyti pamokose, kaip paskatinti sėkmingesnį vaikų įsitraukimą į projektą. Mokymai pedagogams rengiami per moksleivių atostogas Vilniuje, Kaune, Panevėžyje ir regionų centruose.
Trijų dienų mokymuose dalyvavusios Panevėžio J. Miltinio gimnazijos etikos mokytojos Virginijos Abramavičienės teigimu, mokymai tikrai labai vertingi ir naudingi. „Aš praplėčiau savo žinias, suvokimą, kas yra kinas ir kaip jį analizuoti. O praktiniai užsiėmimai tik dar labiau sustiprino pojūtį, kad kinas yra lygiavertė edukacinė priemonė. Po šių mokymų pradėsiu labiau gilintis į filmo „virtuvę“, kaip kuriamas filmas, kas jame yra svarbu, kodėl filmuoja taip, o ne kitaip, kodėl naudojamas stambus ar bendras planas ir panašiai. Tačiau kai nežinai, į ką atkreipti dėmesį, tai ir nesuvoki, ką analizuoti ir kaip tai daryti. Jaučiu, kad šį pirminį žinių trūkumą jau panaikinau ir dabar drąsiai galėsiu su savo mokiniais kalbėtis apie kiną“, – sakė projekto dalyvė.
Mokytojai, norintys dalyvauti ir įgyti kino analizės ir kūrimo įgūdžių, gali registruotis interneto svetainėje.