Prof. Povilas Gylys ragina aukščiausius valstybės vadovus nedelsti ir inicijuoti esminius pokyčius teismų, prokuratūros ir teisėtvarkos įstaigų veikloje.
Nepartinio demokratinio judėjimo (NDJ) pirmininkas prof. Povilas Gylys kreipėsi į šalies visuomenę, Lietuvos Respublikos Prezidentę, į Lietuvos Respublikos Seimo pirmininkę bei į Lietuvos Respublikos Ministrą Pirmininką, ragindamas inicijuoti esminius pokyčius teismų, prokuratūros ir teisėtvarkos įstaigų veikloje.
Kaip teigia prof. Povilas Gylys, teisiniai procesai, kuriuose ginamas viešasis interesas, nagrinėjamos korupcinės, žmogaus teisių pažeidimų bylos, pastaraisiais metais itin sunkiai skinasi kelią į teismų sales, o ten patekusios neretai sulaukia senaties. Tyrimai yra nepateisinamai lėti, bylų vilkinimas ir jų baigtis per daug dažnai įaudrina visuomenę, sukelia nepasitikėjimą viešuoju teisingumu ir skatina imtis privataus teisingumo veiksmų – keršto, savivaldžiavimo ir t. t. Lietuvos saugumo karininko Vytauto Pociūno, Leo sutarties, Darbo partijos buhalterijos, Kauno pedofilijos, VEKS’o, Policijos statybų, Kalvarijos pareigūnų, Eglės Kusaitės, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos tyrėjos Linos Andriuškevičienės ir kitų bylų netinkamas tyrimas ar tų bylų tyrimo vilkinimas, apskritai vengimas tirti svarbias bylas sukėlė gilią Lietuvos teisėtvarkos institucijų, prokuratūros, teismų ir apskritai visos teisinės sistemos krizę, skatinančią antivalstybinį elgesį ir skaldančią visuomenę. Iki šiol netiriamos bylos, susijusios su didelės žalos padarymu valstybei.
Nepartinio demokratinio judėjimo nuomone, už šią sisteminę krizę didelė atsakomybės dalis tenka politikams, atsakingiems už teisėtvarkos įstaigų, prokuratūros ir teismų veiklos politinių, teisinių, materialinių prielaidų sudarymą.
Žalą daro neefektyvi parlamentinė kontrolė, delsimas reformuoti teisėsaugos įstaigų, teismų veiklą, įstatymų spragos, kurias sąmoningai ar nesąmoningai palieka teisėkūros institucija – Seimas. Atsakomybė tenka tiems, kurie palaiko teisingumo sistemos uždarumą, delsia sukurti sąlygas viešumui ir informacijos prieinamumui, ir nesudaro galimybių visuomenei kontroliuoti šias institucijas.
Prof. Povilas Gylys pažymi, kad didžiulę žalą daro tyrėjai, prokurorai ir teismai, kurie neretai nepakankamai sąžiningai ir kvalifikuotai atlieka teisinius veiksmus, laiku nereaguoja į skundus ir prastai komunikuoja su visuomene, yra šališki ir politikuoja. Teisininkų bendruomenės nariai, taip pat kai kurie akademiniai teisininkai, diskutuojantys visuomenės siekį domėtis viešaisiais reikalais bei kontraversiški teisinių institucijų sprendimai menkina šalies teisingumo sistemą. Teisininkų bendruomenė iki šiol nesugeba prisiimti jai tenkančios atsakomybės dalies, demonstruoja aroganciją ir skuba pasmerkti teisingumo siekiančius, savo ir artimųjų teises, viešąjį interesą ginančius žmones.
NDJ ragina užtikrinti galimai greitą ir nešališką minėtų ir kitų bylų tyrimą. Prie tokių priskiria ir pastarąją daug klausimų visuomenei sukėlusią FNTT vadovų atleidimo istoriją. NDJ kviečia teisininkų bendruomenę nepersekioti žmonių, kurie aktyviai gina savo teises. Priešingai – kviečia skatinti žmonių domėjimąsi teisingumo problemomis, palaikant viešojo intereso gynimą.
Taip pat NDJ ragina imtis neatidėliotinų priemonių traukti atsakomybėn tuos pareigūnus, kurie nesąžiningai ar nekvalifikuotai atliko ikiteisminio tyrimo veiksmus, laiku nereagavo į pagrįstus skundus ir taip sukėlė didžiulę žalą teisingumo sistemai ir tuo pačiu visuomenei. Taip pat ragina nuolat ir objektyviai, be išankstinių nuostatų informuoti visuomenę apie ikiteisminių tyrimų eigą ir rezultatus vaikų tvirkinimo, nužudymų, pareigas sąžiningai atlikusių ir dėl to persekiojamų pareigūnų bylose.
Nepartinis demokratinis judėjimas, būdamas įsitikinęs, kad teisingumą Lietuvoje turi vykdyti teismai, kad prokurorai turi atlikti nusikalstamų veikų tyrimą bei tinkamai bei nuolat informuoti visuomenę apie jai svarbius procesus, kartu konstatuoja, kad teismų uždarumas, klaninė elgsena, atskaitomybės visuomenei stoka, menkstantis įvairių teisėsaugos struktūrų bendradarbiavimas, korupcija šiandien suformavo situaciją, kai šios institucijos dažnai nebegali garantuoti piliečiams teisingumo.
Kreipimosi tekste NDJ ragina aukščiausius valstybės vadovus, visus politikus nedelsti ir inicijuoti šiuos esminius pokyčius teismų, prokuratūros ir teisėtvarkos įstaigų veikloje: įsteigti bendrosios kompetencijos teismuose ir administraciniuose teismuose tarėjų arba visuomenės atstovų institutą, kuris dalyvautų nagrinėjant valstybės tarnautojų bylas dėl korupcijos, piktnaudžiavimo tarybine padėtimi, dėl žalos padarymo itin stambiu mastu, taip pat bylose, kuriose kaltinimai iškelti viešojo intereso gynėjams; įpareigoti teismus viešai aiškinti savo sprendimus; užtikrinti, kad ikiteisminio tyrimo pareigūnais, prokurorais galėtų dirbti tik aukštos moralės ir kvalifikacijos, motyvuoti, darbo patirtį teisėsaugos įstaigose turintys pareigūnai, apsaugoti juos nuo žalingos politinės įtakos (teisė dirbti su slapta informacija gali būti ribojama tik teismo sprendimu); pripažinti piliečiams teisę kreiptis į teismą su ieškiniu ginant viešąjį interesą.
Steigti draugovių būrius, laisvanoriškas priėmimas į kolchozus ir t t. lyvis
NDJ pirmininko raginimai atrodo, kaip parengti be teisinės kompetencijos asmens. Neturinčio elementaraus supratimo apie Konstitucijoje nustatytą valstybės valdžių atskyrimą, kuriuo išreiškiama kiekvienos iš atskirtų valstybės valdžių veiklos sritis ir galia. Tarp kitų valstybės valdžių Konstitucijoje, kaip atskira, yra numatyta ir valstybės teisminė valdžia.
Iš raginimų adresavimo – jie adresuoti Prezidentei, Seimui, Vyriausybei, atrodo lyg valstybės teisminės valdžios konstitucines galias būtų uzurpavusios šios kitos valstybės valdžios. Beje, tai patvirtintų ir tas faktas, kad NDJ savo raginimais į pačią valstybės teisminę valdžią nesikrepia. Tokiu atveju kyla klausimas, kaip pati NDJ supranta, kas yra demokratinė respublika ir jos kaip valstybės demokratinis valdymas.
Apskritai tokie bendro pobūdžio raginimai šalyje esamoje situacijoje neturi jokio reikšmingumo, jie nieko niekam neįpareigoja. Tai tik NDJ atrodymas, nuomonė, su kuria galima sutikti ar nesutikti, reaguoti ar nereaguoti ir tiek. O jeigu dar nuomonei trūksta kompetencijos, tai apskritai…
Taigi veikiant tokiais raginimais, šalis ir toliau vilksis ES uodegoje visais atžvilgiais.
Jai nebus imamasi teisėtvarkos pertvarkos,tai bus teisingumas tik saviems,o kiti, už kritiką bus medžiojami, kaip pikti žvėrys.Pavyzdys Venskienė,niekam ten nebuvo įdomu išsiaiškinti, kaip iš tikrūjų ten buvo,bet buvo stengiamasi kuo greičiau pašalinti “pūlinį”
Seimas neatlieka savo misijos ir nekontroliujas atskirų tarnybų veiklos.