Vytutas Lukšas, www.alkas.lt

Mano šeimoje yra senas paprotys įėjus į namus batus dėti taip, jog šie nosimis rodytų į vidų. Šis simbolinis veiksmas reiškia, jog į namus visada turėsią užklysti sėkmę ir laimę nešantys svečiai.
Svečių tema išties šventinė. Kūčios ir kalėdos – laikas, kuomet svečiams skiriamas išskirtinis dėmesys. Prie kūčių stalo kviečiami visi prašalaičiai: Vėjas, mirusiųjų vėlės ar vieniši gyvenimo klajokliai. Svečiui rodoma išskirtinė pagarba: jis sudievinamas, sakoma: „Svečias į namus – dievas į namus“. Svečias pasidalija savo patirtimi, džiaugsmais ir netgi tampa šeimos, suvienytos šventinio stalo, nariu.
Lietuvos valstybė – namai, tauta – didelė šeima, šventinis stalas – kultūra. Svečiams čia nuo seno skiriama ypatinga pagarba reiškiama ritualais. Apeiginių eitynių metu per Kalėdas užsidedamos svetimųjų viešinčių mūsų pasaulyje/namuose kaukės: tai svečiai/imigrantai – svetimtaučiai, taip pat už gyvųjų ir kultūros pasaulio gyvenančios būtybės: velniai ir laumės, simbolizuojantys laukinę gamtą, miško žvėrys, vaiduokliai ir mirusieji, taip pat krikščioniški personažai – trys karaliai. Apeiginis susitapatinimas su svečiais – siekis užsitikrinti jų palankumą, draugystę bei priimti juos į savo šeimą. Svetimieji: svetimšaliai, gamta už kultūros ribų, vaiduokliai – įasmeninti mūsų sąžinės priekaištai slypintys pasąmonėje, bus palankūs bendruomenei tik tuomet, kuomet bus gerbiami ir taikingai priimami kaip savi.
Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje galiojo kiek kitokia tautos samprata nei šiuolaikinė etnolingvistinė. Didysis kunigaikštis Gediminas, siekdamas praturtinti valstybę naujovėmis, iš Europos kraštų kvietėsi naujakurius amatininkus, kurie nors ir gyveno miestuose, save laikė lietuviais (nesvarbu kalbėjo lenkiškai ar vokiškai). Pagonys Lietuvos kunigaikščiai, iškeliavę į slaviškas žemes, nesiekdavo primesti savo tvarkos, bet perimdavo vietinę, išlaikydami savimonę, galų gale tapdavo ypatingai gerbiamais stačiatikių šventaisiais. Jų palikuonių dinastijos ištirpo tarp slavų, tačiau išlaikė lietuvišką tapatybę ir ją paskleidė. Šiandien keliaudami po Baltarusiją ir Ukrainą matome šių tautų pastangas stiprinti LDK paveldą, kuris yra idėjinė ir kultūrinė atsvara Rusijos įtakai, ukrainietis ar baltarusis dar ir šiandien šiek tiek jaučiasi lietuvis.
Svetingumas – prigimtinė europiečių tradicija. „Barbariškoje“ Europoje už svečio paniekinimą bendruomenė ištremdavo savo narį sudegindama jo namus, pasak istorinių šaltinių, šis paprotys žinotas tiek germanams, tiek mūsų artimiems giminaičiams prūsams. Tačiau ne visada svečiai ateidavo su gerais ketinimais: indėnai pagal pagonišką paprotį, sudievinę svečius iš už jūrų marių, tapo konkistadorų pasipelnymo aukomis. Panašiai dėl agresyvios evangelijos sklaidos ir tyčiojimosi iš vietinių papročių, anais laikais įprasta mirties bausme buvo nubaustas vienuolis Adalbertas Prūsijoje – beje, tai tapo kryžiaus žygio pretekstu. Toks pat likimas ištiko ir misionierių Brunoną, deginusį pagoniškas šventybes Lietuvos pasienyje. Homeras Odisėjoje pasakoja apie bausmę įsilėbavusiems svečiams Itakėje.
Vakaruose įvyko kivirčai dėl romų ir musulmonų mažumų nusikalstamumo, pasigirdo nacionalistiniai gąsdinimai Islamo atėjimu ar Europos tautų išnykimu, kurį skatina neva bloga tolerantiškoji Europos Sąjungos politika. Raginama kurti valstybę pagal savo tradicijas, nesilankstant prieš tariamai neigiamus kaimynus. Istoriko P. Stankero atleidimas iš darbo, dėl blogai parinkto žodžio, prilyginamas sovietmečio cenzūrai ir įvardijamas piktybiniu susidorojimu kaip su kitaip manančiu. Šūkis „Lietuva – lietuviams!” bandomas aiškinti kaip šūkis „už tokią Lietuvą, kur lietuvis jaustųsi šeimininkas, kur lietuvis jaustųsi saugus, kur jis nebūtų persekiojamas už savo pažiūras ar abejones“.
Tokie pasisakymai yra smarkiai perdėti. Keletas draugiškų kebabų kepėjų, pigiai samdomų statybininkų kiniečių ar baltarusių vargiai kėsinasi į tautos ir valstybės pamatus, nėra kažkas blogo juos priimti į savo šeimą. Šūkis „Lietuva – lietuviams“ nepatraukliai parodo mūsų namus ir sukuria blogą įspūdį žmonėms, nežinantiems perkeltinių jo prasmių „paraštėse“ – dėl to jis nėra patriotiškas, o greičiau gėdingas ir šovinistinis. Šį šūkį visai tiesiogiai supranta bei vartoja ir pusiau skustas jaunimėlis, mėgstantis palėbaut ir sunkiai į gaidą pataikantis „Tautinę giesmę“.
Tradicijų priešinimas su modernybe bei suplakimas su agresyviais, nedraugiškais poelgiais, jas padaro pajuokos objektu. Tradicijos yra gyvos ir kintančios, tradicijų puoselėtojas jokiu būdu nėra nuo modernybės atsilikusi, asociali, naiviai bambanti ir berete pasidabinusi bobutė ar piktas skinas su juoda vėliava.
Neatsukime batų į namų duris.
httpv://www.youtube.com/watch?v=pCu2h6DrLr8
Hoperija – Lietuva Lietuviams.
“naujakurius amatininkus, kurie nors ir gyveno miestuose, save laikė lietuviais (nesvarbu kalbėjo lenkiškai ar vokiškai).”
Tikrai? Ar jau kur nors paskelbei apie šį sensacingą atradimą?
“Pagonys Lietuvos kunigaikščiai, iškeliavę į slaviškas žemes, nesiekdavo primesti savo tvarkos, bet perimdavo vietinę, išlaikydami savimonę, galų gale tapdavo ypatingai gerbiamais stačiatikių šventaisiais.”
Kaip jie tą savimonę išlaikydavo, pavyzdžiui, Daumantas, gal galėtum pailiustruoti pavyzdžiais? Gal gali parodyti, kokią įtaką tokia ištirpimo neprimetant savo tapatybės politika padarė rytinėms lietuvių teritorijoms (dabartinėje Gudijoje) amžių perspektyvoje?
“Jų palikuonių dinastijos ištirpo tarp slavų, tačiau išlaikė lietuvišką tapatybę ir ją paskleidė. Šiandien keliaudami po Baltarusiją ir Ukrainą matome šių tautų pastangas stiprinti LDK paveldą, kuris yra idėjinė ir kultūrinė atsvara Rusijos įtakai, ukrainietis ar baltarusis dar ir šiandien šiek tiek jaučiasi lietuvis.”
Lietuvis ar litvinas – slavų liutičių genčių palikuonis? 😀
Pastaba alkas.lt: tuoj gal ir video su Maiklu Džeksonu pradėsite dėti? Smarkiai krintat akyse su tokiais video, kur tyčiojamasi iš tautinės ideologijos ir aiškinama apie buvimo pasaulio piliečiais privalumus. Matau, kad vardan nuomonių įvairovės net nepaklausote V. Lukšo patarimo išlaikyti savo tapatybę prieš ištirpstant svetimose kultūrose…
Gabaliukas tikrai skoningesnis, įdomesnės kompozicijos, ir originalesnis, nei kai kurių atseit patriotinių metaliūgų (beje jame pataikoma į natą bei šiuolaikiškai išplėtota sutartinė pritaikyta visuomenės bėdoms iškelti).
paprastas požiūris nesišvaistant skambiais žodžiais:
– kodėl LDK valdovai kvietėsi svetimšalius amatininkus ir pirklius?
– tikėjosi ekonominės naudos, ir atvirumo įvaizdžiu pasirodyti draugiški vakarams, kad šie nebesiųstų savo kariuomenių.
– kokios buvo šių kvietimų pasekmės?
– 1. atvykėliai nesiintegravo į visuomenę (taip kaip lietuviai išvykę iš etninių žemių į slavų kraštus), skleidė svetimą kultūrą ir tapo vietine atrama puolimų neatsisakiusiai priešo kariuomenei. 2. išplito svetimųjų primesta teisė ko pasekoje LDK ir abiejų tautų respublikos pasidalino svetimieji – valstybė išnyko.
pats žodis svečias apibrėžia laikiną, draugišką namų lankytoją. svečias priimamas, pavaišinamas, apnakvyndinamas, o vėliau išlydimas. per ilgai besisvečiuojantys tampa išlaikytiniais, našta šeimininkui. atsiranda sąvoka “neprašytas svečias”.
šūkis Lietuva – lietuviams yra savigyna nuo svetimųjų įtakos. niekas nepaneigs, kad esame draugiška ir svetinga tauta. net per daug, nes nesvarstę ir iš mandagumo priimame ką svetimieji mums siūlo, bruka, primeta, nurodo.
kas gi šitoje valstybėje yra šeimininkas ir kas svečias? akivaizdu, kad šeimininkas ir svečias negali būti lygūs, nes vienas priimdamas malonę teikia, o kitas atvykdamas malonės prašo. bet jei svečias užsibūna per ilgai, jei svečias ima mokyti šeimininką, tai jau iškreipia svečiavimosi ir elementaraus mandagumo normas.
“- 1. atvykėliai nesiintegravo į visuomenę (taip kaip lietuviai išvykę iš etninių žemių į slavų kraštus), skleidė svetimą kultūrą ir tapo vietine atrama puolimų neatsisakiusiai priešo kariuomenei. 2. išplito svetimųjų primesta teisė ko pasekoje LDK ir abiejų tautų respublikos pasidalino svetimieji – valstybė išnyko.”
Šiais laikais lietuviai užuot skleidę (kūrę, naujai interpretavę) savo kultūrą šūkauja “Lietuva lietuviams”
“net per daug, nes nesvarstę ir iš mandagumo priimame ką svetimieji mums siūlo, bruka, primeta, nurodo.”
Nu žmonės savo noru žiūri MTV, nes komercinė LT televizija nieko įdomaus nerodo savo 🙂 Arba žmonės žiūri History Chanel, nes ką rodo nacionalinė televizija – per daug ribota.
Vytai, kodėl tu apsimeti, kad nesupranti ką norėjau pasakyti savo komentaru arba kiti čia rašantys? be to šmaikščiai atsikirtinėdamas kiekvienam komentatoriui, kalbėdamas daug žodžių teisesnis nepasirodysi. bet tau patinka daug kalbėti turbūt 🙂 prisiskaitęs daug knygelių gal ir gali žaisti protingą, bet va iki išminties ir supratimo kas yra kas vargu ar “prisiskaitysi”.
mačiau gerai kažkas buvo pakomentavęs po vienu tavo straipsniu – alkas.lt galėtų atidaryti humoro skyrelį tavo straipsniams. sėkmės ir toliau žaidžiant klouną 😉 jei etnokultūra būtų šiaip kažkokia eilinė subkultūra – tai žaisk sau į sveikatą, o dabar tamsta tyčiojiesi iš viso to paveldo ant, kurio pastatytas mūsų kultūros pamatas. ne gėda?
Publikuotas video tikrai parodo kas yra kas. Pana6iems autoriams labiau pritiktų publikuotis anarchija.lt, o ne tautiniu save įvardijančiame puslapyje. Na, bet čia jūsų reikalas. Mums su tokiais nelabai pakeliui.
publikuotas video parodo dvi besivaidijančias puses: nusivylusį viskuo kraštutinį globalistą ir kraštutinį nacionalistą. Vienas teigia, kad viską valdo pinigai, renkasi prekybą narkotikais, kitas agresyviai nusiteikęs prieš tariamas grėsmes tautai svajoja apie sprogdinimą dinamitu. Iškeliama problema apie visuomenės bėdas: ar lietuviai geresni už kitus ar lygiaverčiai, ar blogis turėt svetimtautę meilę…. Pasakė bernulis “Lietuva lietuviams” – aš tą liežuvėlį… Daina labai neutrali ir skatina pamąstyti, aišku ką jau čia padarysi, jei norim visur įžvelgti priešus – paranoja.
“daina” nėra neutrali. joje pateikta “nacionalisto” pozicija yra tokia šaržuota ir kvaila, kad net šiaulietis “gervaldijos” propaguotojas nėra toks kvailas. nekalbant jau apie normalius Lietuvos patriotus.
Apie tavo draugiškus kebabų kepėjus. http://www.youtube.com/watch?v=dAykWv94G7A
Kaip graudu, minorinė bretanietiška daina sukergta su perspausta ateities vizija ir išgalvotais skaičiais 🙂 Galima būtų ir paveikesnį klipą padaryti
Juokingiausia kada apie Kūčias ir Kalėdas kaip apie šventę kalba aršus krikščionybės priešas. Išverstaskūris ir liks išverstaskūriu. Norėčiau pažiūrėti apie kokius tautinius papročius šnekėtų jo maišytas lietuvio-kiniečio-baltaruso-turko anūkas, gyvenantis kur nors Australijoje.
“piktas skinas su juoda vėliava” :)))) Autorius stereotipų auka?
Juodai raudonos vėliavytės geresnės?
“Svetingumas – prigimtinė europiečių tradicija.(…) indėnai pagal pagonišką paprotį”
Čia suprast kad Indėnai irgi indoeuropiečiai? Ai, tiesa, jie gi iš Sarmatų kilo=tiesioginiai Lietuvių palikuonys 😀
Pats pateiki daugybę pavyzdžių, kaip baudžiami vietinių tradicijų nesilaikantys ir papročius niekinantys svečiai. Ar lietuvių kaltė, kad atvykę (daugeliu atvejų, nors ir ne visais) nori čia jaustis kaip šeimininkai, o ne kaip svečiai? Užtenka vien Kirtimų pavyzdžio, kur pūlinys niekinantis mūsų valstybę (kaip suprantu tauta – tau ne rodiklis), spjaunantis į jos įstatymus, ir turintis tik teises o ne pareigas. Manai tautiečių pasipiktinimas neteisėtas? “Esi Romoje – elkis kaip romėnas.”
Aišku, skustagalviai daug kur perlenkia lazdą. tas šūkis man asmeniškai irgi nepriimtinas, kaip ir smurtinis problemos sprendimas. Bet problema yra, tik kai kas nenori jos matyti.
Apie lėbauti mėgstantį jaunimėlį patylėsiu, kam jau kalbėt, bet ne tau 😉
Indėnai pavyzdys, kad ne tik Europiečiai svetingi, tai iš principo labai senas paprotys svečius dievinti.
“r lietuvių kaltė, kad atvykę (daugeliu atvejų, nors ir ne visais) nori čia jaustis kaip šeimininkai, o ne kaip svečiai? Užtenka vien Kirtimų pavyzdžio,”
Mes kirtimuose visai neseniai dainavom Čigonų tabore, esminė problema kad čigonai gyvena visiškam skurde, o apie kažkokį kitokį gyvenimą nenutuokia, jiems auklėt galėtų būt rengiamos programos, pvz. rodomi filmai, rengiami renginiai, o dabar ten beveik nieko nėra. Iš kur 5 metų čigonas paims pavyzdį?
“Apie lėbauti mėgstantį jaunimėlį patylėsiu, kam jau kalbėt, bet ne tau”
Oho, matei mane kada girtą? :O
Kiek buvo programų parengta Kirtimams? mokymų. darbo programų, siūlyti socialiniai būstai… Veltui viskas. Jie net malkų nenori gatavų nemokamai atvežamų (kur matei, kad lietuviams ar lenkams tokį dėmesį savivaldybė skirtų), reikalauja geriau grynuosius duot. Manau neverta čia šios temos plėtot. Atskiras klausimas tie čigonai (neįžeidus tradicinis žodis, nes Romai – naujadaras, kurio niekad nevartosiu).
O “lėbauti” – ne vien gerti 😉 Jei šį žodį taip tesupranti, tai jau tavo reikalas tada. Matyt nesusišnekėjom…
na nežinau ką tamsta turi galvoj sakydamas lėbauti ir man neįdomų tiesą sakant 🙂
Indėnai yra pavyzdys, kas bus jeigu “svečius” užsileisi ant galvos – sukimšti į rezervatus, tikintys į Jėzų ir Mariją.
P.S. vien dėl to, kad kai kurie žmonės nemoka dainuoti ir “nepataiko į gaidą” (ne visi yra apdovanoti absoliučios klausos dovana), nereiškia, kad jie yra neteisūs. Prašau nenaudoti žmonėse minusų, kurie nesutampa su tema. 😛
Aš – už svečius. Bet svečias vadinasi svečiu todėl, kad jis galiausiai IŠVYKSTA.
“P.S. vien dėl to, kad kai kurie žmonės nemoka dainuoti ir “nepataiko į gaidą” (ne visi yra apdovanoti absoliučios klausos dovana), nereiškia, kad jie yra neteisūs. Prašau nenaudoti žmonėse minusų, kurie nesutampa su tema.”
Nu tai užuot darius gėdą tėvynei galima eit palavint klausą 🙂
Ne visiem duota ta klausa, o ir lavintis ne visi turi resursų
V.Lūkšai mesk vartoti alkoholi ir visus kitus “priedus” 😉
Suprantu tave,nes tavo draugų rate yra labai daug “lietuvių”,na jų pavardės už save šneka 😀 .Tad negi “stumsi” ant savo draugų,juk Vilnius yra Wilnius ir ka ten bepridursi 😀 .Sunku susikalbėti nuvažiavus į Wilniu lietuviškai,nes nelabai kas supranta ten tos senosios kalbos 😀
Kaip yra pasakymas nori pamatyti Pasauli-nuvažiuok į Londoną,tad greitu laiku nebereiks į Londoną važiuoti,užteks Wilniaus 😀
Tikras “Rastamanas” tu 😉
mūsų Konstituciją ir pamatysit kad ten būtent ir įtvirtinta “Lietuva lietuviams” koncepcija.
Net smetotinėje konstitucijoje (priimtoje po perversmo) nėra tiek nacionalistnio radikalumo kiek dabartinėj.
Kaip gali 600 tūkst oficialių mūsų kitataučiu, kuriu daugelis yra čia gimę, integruotis ir būti Valstybės piliečiai, kaip pirma statomas mistinis “tautiškumas”.
Beje smetonos perversmas buvo įvykdytas kai tautininkai gavo Seime tik 3 vietas (kaip ir vokiečiai ir žydai – po 3).
Aha tai tie 3 vieni perversmą ir padarė, be jokio visuomenės ir kariuomenės palaikymo. 🙂
Beje latviai, totoriai, karaimai ar vokiečiai kažkaip normaliai integruojasi, tai kur problemos, kad kai kurios mažumos to daryt nenori? 🙂
Keletas draugiškų kebabų kepėjų, pigiai samdomų statybininkų kiniečių ar baltarusių vargiai kėsinasi į tautos ir valstybės pamatus, nėra kažkas blogo juos priimti į savo šeimą, sako tolerantiškas ir matyt kebabus labai mėgstatntis Lukšas. Marselyje ir Roterdame musulmonai jau sudaro 25 proc. gyventojų, 20 proc. – Malmėje, 10 proc. – Paryžiuje ir Londone, JAV migracijos politikos instituto duomenimis, 2050 metais kas penktas Europos pilietis bus musulmonas.
o gal laisvamanis?
užsukau i alkas.lt, bet, atrodo, patekau i delfi ar bernardinai.lt, ar dar žemesnį lygį. Pigaus populiarumo vaikotės su tokiais straipsniukais?
Šiaip delfi ir bernardinai gan aukšto lygio 🙂
Alka.lt vis su savo oreantacija neapsisprendžia, ir apmaudu, jog labai krypsta į tolerastiją. Baranauskas, Lukšas va dar Bumblauskas su Donskiu pradės spausdintis…
kuom Baranauskas neįtiko? kad nepučia į vieną dūdą su gėdos ir sarmatos neturinčiais ir istoriją iškraipančiais “Sarmatistais”???
kiti trys aišku – beviltiški pacientai jau.
http://www.gc.vgtu.lt/upload/geod_zurn/geodezija_vol36_no3_123-129_girkus.pdf
man susidarė įspūdis, kad dažniausiai komentuoja idijotai 🙂
nes autorius – pats šauniausias ir nuostabiausias, neprilygstamiausias ar ne?
be abejo 😀
Mat tai susidarė įspūdis, kad teksto autorius idiotas, nes neslėpsiu ir anksčiau panašiai galvojau. Stebina gal tik tai, kad alkas.lt leidžia pas save reikštis tokiems idiotams. 🙂
P.S. Vycka, nieko asmeniško. 🙂
Siaip jau turetu buti: “Lietuva-lietuvos pilieciams!”,bet pas musu jaunus patriotus per daug karstos koses galvoj,o smegenys dar tik formuojasi…Dekit ant smegenu kopusto lapus, padeda!
Nesupratau straipsnio tikslo… Cit. “Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje galiojo kiek kitokia tautos samprata nei šiuolaikinė etnolingvistinė”, tačiau autorius straipsnyje kalba iš etnolingvistinės tautos sampratos, jokiu būdu ne iš senosios, paremtos šeima, klanais, galiausiai konfesija. Čia prieš nacionalizmą ar už? Susidaro įspūdis kad tiesiog bangos keliamos bile banguotų… :/ Minusas puslapiui. Ir taip vagonai “bile ko” prirašyta, tai kam dar gausinti tokią literatūrą? Jei taip toliau tęsis, nesu Lizdeika, bet pranašystė akivaizdi – puslapis su gražia ir kilnia idėja pavirs eiliniu “pseudo-mokslo” portalu, gaus nacionalizmo “brandą” ir aptarnaus tik labai siaurą, specifinę, nacionalistiškai ir neo-pagoniškai angažuotą auditoriją, t.y. poveikio į tautą vargu ar turės… O ši toliau maitinsis bulvarinės spaudos (tame tarpe – “mokslinės”) greituoju maistu. Tiesiog nuomonė…
“Keletas draugiškų kebabų kepėjų, pigiai samdomų statybininkų kiniečių ar baltarusių vargiai kėsinasi į tautos ir valstybės pamatus, nėra kažkas blogo juos priimti į savo šeimą.”
Balundi, gal nukvakai visiškai, Kalėdų karštligė? 🙂 Kvietiesi kebabus ne tik į savo namus, bet ir į savo šeimą? Daugiau niekas į svečius neateina? 🙂