Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacija (LVRA) Vyriausybei pateikė visą eilę argumentų, kodėl sumažintas maitinimo sektoriaus PVM yra ne „biudžeto skylė“, o verslui ir valstybei abipusiai naudingas sprendimas. Vyriausybės argumentas apie nesurinktus į biudžetą 120 mln. Eurų – lengvai paneigiamas VMI duomenimis, pagal kuriuos 2022-ais paskaičiuotas pardavimo PVM jau lenkia 2019-tų skaičius.
Vyriausybė, teigdama, kad sumažintas PVM pakenks biudžeto surinkimui, prieštarauja savo pačios turimai informacijai. VMI duomenimis, 2019 metais, per pirmąjį pusmetį Lietuvos viešojo maitinimo sektoriaus pardavimo PVM – 87 mln. eurų.
Asociacija primena, jog 2019-tais metais nebuvo nei pandemijos, nei PVM lengvatos. 2022 metais per pirmąjį pusmetį, po-pandeminiu laikotarpiu ir jau galiojant PVM 9 proc. lengvatai, viešojo maitinimo sektoriaus pardavimo PVM buvo 88,8 mln. eurų. Kitaip tariant, PVM lengvata ne sumažino PVM surinkimo į biudžetą, bet padidino šio mokesčio surinkimą 2 procentais. Vadinasi, Vyriausybė ir Finansų ministerija, gąsdindama „biudžeto skyle“, teikia nekorektiškus duomenis, arba, tiesiog nepatikrina savo turimos informacijos.
„Ar tai įmanoma? – klausia Evalda Šiškauskienė, LVRA prezidentė. – LVRA manymu, tam turėjo įtakos suaktyvėjusi restoranų veikla ir išaugusi tokio pobūdžio paslaugų paklausa po pandemijos, tačiau didžiausią reikšmę turėjo nemažos dalies nedidelių maitinimo įstaigų išėjimas iš šešėlio. Smulkiems pavieniams restoranams, nuolat balansuojantiems ties išlikimo riba, PVM lengvata turi didžiulę įtaką apsisprendžiant dėl veikimo būdo. Todėl mes esame įsitikinę, kad lengvatos panaikinimas daliai sektoriaus vėl lemtų pasirinkimą tarp dviejų blogybių – bankroto arba šešėlio.“
LVRA vyriausybei pateikė ir kitus argumentus dėl lengvatinio PVM tarifo svarbos. Juk svetingumo sektoriui sumažintas PVM yra Europos Sąjungos standartas, kurio laikosi didžioji dalis Europos šalių. Pandemijos metu šalys dar kartą mažino jau sumažintus tarifus. Europos pavyzdys rodo, jog daugumos šalių vyriausybės išskiria šį sektorių kaip išskirtinai svarbų infliacijos suvaldymo, emigracijos stabdymo ir vartojimo didėjimo įrankį, kuris be to yra ir išskirtinės multiplikacijos – beveik visas šiame versle dalyvaujantis kapitalas lieka Lietuvoje mokesčių ar pelno pavidalu. Juk didžiąja dalimi industrijoje naudojamos vietinės žaliavos, o visi nuomos, darbo jėgos ir valdymo kaštai patiriami Lietuvoje.
Įvertinusi galiojančios lengvatos poveikį ir atsižvelgdama į neigiamus geopolitinius bei makroekonominius pokyčius, neigiamai veikiančius visos industrijos veiklą, LVRA siūlo pratęsti svetingumo sektoriui 9 procentų PVM galiojimo terminą neribotam laikui. Tai leistų sektoriui išsaugoti ir sukurti naujas darbo vietas, užtikrinti biudžeto pajamų augimą, įsidarbinimo galimybes pažeidžiamoms visuomenes grupėms – jaunimui, moterims, žemos kvalifikacijos darbuotojams ir karo pabėgėliams
Taip pat užtikrinti mažų įmonių apyvartumą ir galimybes sektoriui investuoti į tvaresnius, ekologiškus sprendimus. Papildomas pajamas atneštų ir išaugęs vartojimas bei gausesnis veiklą išlaikyti sugebėjusių įmonių skaičius, kuris moka ir kitus (ne tik PVM) mokesčius, o taip pat ir toliau augantis sektoriaus skaidrumas ir šešėlinių pajamų legalizavimas.