Pavasarį į sostinės gatves grįžta dviračiai ir paspirtukai – keliauti po miestą šiomis transporto priemonėmis yra daug patogiau ir tvariau nei automobiliu. Edgaras Stankevičius, JUDU (SĮ Susisiekimo paslaugos) judumo ekspertas, primena, kad vilniečiai ir miesto svečiai visada gali pasinaudoti net kelių skirtingų Vilniuje veikiančių dviračių ir paspirtukų dalijimosi platformų paslaugomis.
„Kurdami darniai judantį Vilnių turime galvoti kompleksiškai, todėl skiriame dėmesį ne tik susisiekimo infrastruktūros gerinimui. Viena pagrindinių mūsų veiklos krypčių – užtikrinti, kad kiekvienas kelionėms mieste turėtų galimybę pasirinkti tvarią ir patogią alternatyvą automobiliui. Taip pat siekiame ugdyti mandagaus ir saugaus judėjimo mieste kultūrą“, – sako JUDU judumo ekspertas E. Stankevičius.
Daugiau kaip 5 tūkst. tvarių būdų keliauti
Kartu su sostinėje veikiančiomis dalijimosi platformomis, vilniečių kelionėms iš taško A į tašką B galima pasiūlyti net kelias alternatyvas, pavyzdžiui, trumpam išsinuomoti dviratį arba el. paspirtuką, kurių bendras mieste skaičius šiemet viršys 5 tūkst.
Vilniuje dalijimosi paslaugų platformos kelionėms mieste siūlo beveik 4 tūkst. el. paspirtukų, 200 el. dviračių ir 300 įprastų dviračių. Nuo gegužės mikrojudumo transporto priemonių pasirinkimą papildys ir daugiau nei 1 tūkst. el. dviračių.
Saugioms ir patogioms kelionėms mikrojudumo priemonėmis, šiuo metu Vilniuje taip pat įrengta ir daugiau nei 150 km kokybiškos dviračių infrastruktūros. Praėjusiais metais sostinėje naujai įrengta 11 km dviračių takų, šiemet planuojama įrengti dar 12,5 km dviračių takų.
Senamiestyje galioja specialūs apribojimai el. paspirtukams
Siekiant formuoti darnaus ir saugaus judėjimo kultūrą nuomojamais el. paspirtukais, 2023 m. Vilniaus senamiestyje įvestos papildomos eismą ir saugumą užtikrinančios priemonės.
Senamiestyje ir ant tiltų nuomojamų el. paspirtukų vairuotojai privalo važiuoti ne didesniu nei 12 km/h greičiu. Taip pat nuomojamas paspirtukus privaloma palikti tik specialiose stovėjimo vietose, esančiose Senamiestyje, dalyje Naujamiesčio, Užupio ir Šnipiškių rajonuose. Vilniaus, Pilies ir Savičiaus gatvėse tiek nuomojamiems, tiek privatiems el. paspirtukams ir dviračiams galioja eismą draudžiantys ženklai.
„Visos ribojimo priemonės pirmiausia skirtos saugumui didinti, kad vieni šalia kitų judantys dviračių ir paspirtukų vairuotojai galėtų tai daryti saugiai ir darniai. Taisyklės kartu yra ir augančios bendro transporto priemonių naudojimosi kultūros, kuri vejasi itin sparčiai mieste išpopuliarėjusius paspirtukus, dalis“, – sako JUDU judumo ekspertas E. Stankevičius.
Atkreipia dėmesį į KET taisykles el. paspirtukams
Anot JUDU eksperto, kiekvienas eismo dalyvis privalo žinoti Kelių eismo taisykles (KET). Ypač suklusti turėtų el. paspirtukų vairuotojai, kuriems nuo šių metų sausio 1 d. įsigaliojo kelios naujos taisyklės.
„Svarbiausia atminti, kad važiuoti elektriniu paspirtuku leidžiama tik dviračių takais, pėsčiųjų ir dviračių takais arba dviračių juostomis, o kur jų nėra – tam tinkamu kelkraščiu. Šaligatviu arba važiuojamąja dalimi leidžiama važiuoti tik kai nėra jau išvardintų kelio elementų. Taip pat privaloma neviršyti maksimalus leistino važiavimo greičio, kuris yra 20 km/h, o važiuojant pro pat pėsčiąjį – ne didesnis kaip 7 km/h“, – pažymi ekspertas.
Verta atkreipti dėmesį ir į naujai galiojantį amžiaus cenzą. Taisyklės numato, jog elektriniais paspirtukais ir kitomis elektrinėmis mikrojudumo priemonėmis gali naudotis asmenys nuo 16 metų, o nuo 14 metų – tik išklausę mokymo kursą ir turintys mokyklos išduotą pažymėjimą. Važinėjant gyvenamojo namo kieme amžius neribojamas, tačiau jaunesnius kaip 10 metų vaikus privalo prižiūrėti suaugęs asmuo.