Didėjant prekių ir paslaugų kainoms, išaugo ir nebrangių bei patikimų naudotų automobilių paklausa. Nors naudota transporto priemonė yra finansiškai naudingas pasirinkimas, svarbu nepatekti į nesąžiningų automobilių pardavėjų pinkles. Draudikai aptaria, ką privalu žinoti perkant naudotą transporto priemonę.
Draudimo bendrovės „Gjensidige“ Transporto žalų vadovas Agnius Gučius pataria rinktis saugius ir patikrintus naudotų automobilių pardavėjus, patartina apsilankyti ir pas oficialius automobilių atstovus. „Jie dažnai prekiauja naudotais automobiliais, kurie dar turi likusį garantinį laikotarpį arba suteikia papildomą savo, kaip pardavėjo, garantiją“, – kalba draudimo bendrovės atstovas.
Nuslepia trūkumus
Pasak draudiko, pasitaiko atvejų, kai naudotų automobilių pardavėjai nuslepia transporto priemonės trūkumus. „Kai kurie tai daro tyčia, o kai kurie trūkumai gali būti nežinomi ir patiems pardavėjams. Todėl, norint neapsigauti, būtina atlikti nuodugnią apžiūrą patiems arba patikėti ją profesionalams. Ją reikėtų pradėti nuo automobilio išorės.
Jei turite galimybę, naudokite dažų storio matuoklį, šis prietaisas parodys, kurios metalinės dalys yra dažytos ar remontuotos, atkreipkite dėmesį į galimus kėbulo dalių atspalvio skirtumus, tai gali būti ženklas apie kėbulo dažymą.
Apžiūrėkite ir sunkiau matomas automobilio dalis – dugną, slenksčius, vidines sparnų puses, nes šiose vietose dažniausiai prasideda korozija. Atkreipkite dėmesį į variklio skyriuje esančius kėbulo elementus, ypač į jų sujungimo vietas, nes stipraus priekinio smūgio metu šios vietos deformuojasi ir, jei remontas atliktas nekokybiškai, galima pamatyti jo pėdsakus“, – pabrėžia A. Gučius.
Draudimo bendrovės atstovo teigimu, nereikėtų pamiršti patikrinti padangų – vasarinių padangų protektoriaus storis turi būti ne mažesnis kaip 1,6, žieminių padangų – ne mažesnis kaip 4 mm. „Taigi, jei protektoriaus balansas artimas šiems skaičiams, į biudžetą būtina įtraukti naujų padangų pirkimą.
Dar vienas svarbus dalykas yra padangų pagaminimo data – jei padangos pagamintos seniai, greičiausiai saugiau būtų įsigyti naujas. Apžiūrėjus išorę, būtinai apžiūrėti automobilio saloną: ar nėra keisto kvapo, ar neįtrūkusios ir nedėmėtos sėdynės, taip pat reikia įsitikinti, kad veikia visos reguliavimo parinktys ir mygtukai“, – kalba draudikas.
Pasak A. Gučiaus, variklis yra transporto priemonės šerdis, todėl svarbu ištirti viską, kas yra po automobilio variklio dangčiu. „Tikrindami transporto priemonę, atidarykite variklio dangtį ir vizualiai apžiūrėkite, ar nėra skysčių nuotėkio, korozijos, įtrūkusių žarnelių ir diržų.
Jei yra galimybė, verta pabandyti paleisti ir šiltą, ir šaltą variklį. Jei apžiūrimas automobilis yra su dyzeliniu varikliu, būtina papildomai patikrinti, ar nepadidėjęs jo dūmingumas, ir įvertinti jo spalvą. Jei dūmas turi sodrų baltą, juodą arba mėlyną atspalvį, tai signalas, kad netrukus gali prireikti variklio remonto.
Jeigu turite galimybę, prie transporto priemonės prijunkite paprastą diagnostinį prietaisą, jame galite pamatyti variklio generuojamus klaidų kodus ir suprasti apie papildomas variklio problemas.
Tačiau šiuolaikiniai varikliai labai sudėtingi, todėl saugiau būti jo apžiūrą patikėti profesionalams, ypač, jei perkate automobilį, kurio variklis pasižymi „įgimtomis ligomis“ ir remontas pakankamai brangus“, – pataria draudimo bendrovės atstovas.
Daugelį šių trūkumų, pasak A. Gučiaus, galima patikrinti ir nesudėtingai pašalinti servise, todėl pastebėjus kurį nors iš jų nebūtina iš karto atsisakyti automobilio, bet reikėtų paminėti juos kaip argumentą derantis su pardavėju dėl kainos.
Nepamirškite apie bandomąjį važiavimą
Pasak A. Gučiaus, bandomasis važiavimas yra vienas svarbiausių naudoto automobilio pasirinkimo etapų. „Verta patikrinti, ar transporto priemonė atitinka pirkėjo ūgį, ar ja patogu važiuoti ir ar visos automobilio funkcijos veikia taip, kaip turėtų.
Patartina pasirinkti maršrutą, kuris apimtų ir miesto gatves, ir greitkelį. Bandomojo važiavimo metu atkreipkite dėmesį ir pajuskite, kaip veikia automobilio stabdžiai, kaip jis greitėja ir yra valdomas.
Patikrinkite, ar kelionės metu automobilis neskleidžia neįprastų garsų, ar automatinė pavarų dėžė veikia sklandžiai, ar veikia oro kondicionierius, radijas, jutikliai, valytuvai, posūkių signalai, klimato kontrolės ir papildomos vairavimo sistemos (autopilotas, atstumo jutikliai, radaras) ir kitos lemputės.
Renkantis automobilį nereikia skubėti, todėl prieš priimdami galutinį sprendimą saugiai pavažiuokite keliais automobiliais“, – pataria Transporto žalų vadovas.
Naudotą automobilį parodykite mechanikui
A.Gučius atkreipia dėmesį, kad apžiūrint ir įvertinant transporto priemonę, ne visiems pavyksta pastebėti kiekvieną jo trūkumą. „Į pagalbą bet kada galima pasikviesti profesionalų automechaniką, kuris galės nustatyti, ar automobilis turi kokių nors esminių problemų arba vietų, kurios ateityje gali sukelti bėdų.
Mechaniko paslaugos nebus nemokamos, tačiau toks sprendimas gali padėti sutaupyti automobilio remonto išlaidų ateityje. Svarbu pasirūpinti, kad testą atliktų mechanikas, kurio specializacija yra pasirinktos markės automobilių remontas.
Tai nebūtinai reiškia, kad transporto priemonę reikia parodyti pardavėjo salone, bet reikėtų pasirinkti specializuotą tam tikros markės automobilių remonto servisą, nes jo darbuotojai geriau išmano pasirinkto modelio trūkumus“, – pabrėžia draudikas.
Patikrinkite automobilio istoriją
A.Gučiaus teigimu, informacija apie konkretaus automobilio istoriją yra svarbus veiksnys renkantis transporto priemonę. „Statistika rodo, kad pirkėjų, kurie nusprendžia patikrinti automobilio istorijos duomenis, skaičius yra ypač mažas.
Deja, automobilių pardavėjai ne visada būna sąžiningi ir atskleidžia visą automobilio istoriją, todėl prieš perkant automobilį rekomenduojama naudotis internetinėmis priemonėmis, leidžiančiomis sužinoti visus reikiamus duomenis.
Yra keletas interneto svetainių, kuriose, įvedę transporto priemonės gamintojo identifikacinį numerį, galite sužinoti, ar transporto priemonė anksčiau patyrė avariją, ar ji turi esminių problemų, iš kur ji buvo importuota, kiek savininkų turėjo konkretus automobilis ir ar pardavėjo nurodoma rida atitinka tikrovę.
Jei perkate automobilį, kuris pagamintas Jungtinėse Amerikos Valstijose, galite pabandyti į bet kurią paieškos sistemą suvesti VIN numerį. Galbūt pavyks rasti dominančio automobilio aukciono Jungtinėse Amerikos Valstijose informaciją su fotografijomis“, – pasakoja draudimo bendrovės atstovas.
Atkreipkite dėmesį į automobilio ridą
Pasak draudiko, automobilio rida – tai ne tik skaičius hodometre, bet ir informacija, kuri gali padėti sąmoningiau bei saugiau įsigyti naudotą transporto priemonę. „Dešimties metų senumo automobilis, kurio rida didelė ir kuris vis dar yra geros būklės, dažniausiai bus daug patikimesnis pasirinkimas nei penkerių metų senumo automobilis, kurio rida mažesnė ir kurio būklė prastesnė.
Iš anksto išstudijavus duomenis apie konkretų transporto priemonės modelį, taip pat galima geriau įvertinti, kaip dažnai automobiliui gali prireikti remonto.
Kitaip tariant, jei po 100 000 km ridos reikia atlikti stabdžių techninės priežiūros darbus, o automobilis, kurį planuojate pirkti, yra nuvažiavęs 90 000 km, reikėtų turėti omenyje, kad netrukus laukia apsilankymas servise ir galbūt detalių keitimas. Tai taikoma ir kitoms automobilio dalims“, – sako A. Gučius.
Išanalizuokite duomenis apie automobilio modelį ir markę
Kiekvienas pirkėjas, pasak A. Gučiaus, norėtų galingo prabangaus automobilio su odiniu salonu ir elegantišku kėbulu. Tačiau dėl įmantrios išvaizdos ir didelės arklio galios, tikėtina, reiks daugiau mokėti už atsargines dalis, remontą ir valymą.
Draudiko teigimu, prabangaus automobilio priežiūra ilgainiui gali būti daug brangesnė nei, pavyzdžiui, ekonominės klasės transporto priemonės. Todėl verta nepasiduoti pagundai ir prieš perkant automobilį išstudijuoti prieinamus duomenis apie jo dalių, remonto ir priežiūros kainas.