Vasara – puikus metas pasimėgauti maloniomis pramogomis ar daugiau dėmesio skirti pomėgiams, todėl pirkėjai „šluoja“ sezonines prekes, tokias kaip baseinai, lauko baldai ar šiltnamiai. Labai paprasta šias prekes įsigyti internetu – ir kainas paprasčiau palyginti, ir į technines detales galima neskubant įsigilinti. Deja, elektroninėse parduotuvėse vartotojams tenka įsigyti nekokybiškų prekių ir susidurti su pardavėjais, kurie nesuka galvos dėl vartotojų teisių.
Vartotojų aljansas, įgyvendindamas projektą „Vartotojams draugiška prekyba internetu“, šią vasarą tikrina, ar sezonines prekes parduodančios e-parduotuvės užtikrina vartotojų teises. Pastebima, kad nemažai verslininkų pateikia neteisingą informaciją apie prekėms teikiamą kokybės garantiją. Vartotojai nežino, kaip elgtis, jei, pavyzdžiui, naujas šiltnamis sulūžo vos po poros mėnesių, o pardavėjas savo e-parduotuvėje skelbia, kad dėl nekokybiškų prekių galima kreiptis tik 30 dienų nuo pirkimo dienos. Siūlomi ir išradingesni sprendimai – prekes siūloma suremontuoti, sumokant tik už medžiagų savikainą arba teisinė garantija reklamuojama kaip išskirtinė pardavėjo paslauga.
Projekto vadovė Evelina Gruzdienė pataria nenuleisti rankų ir prisiminti – jei pardavėjai savo el. parduotuvėse ir skelbia apie mėnesio ar metų terminą, Lietuvoje kaip ir visoje Europos Sąjungoje pardavėjas privalo prekėms suteikti mažiausiai dvejų metų teisinę garantiją. Tai reiškia, kad jei per šį laikotarpį išryškėjo kokybės trūkumai, vartotojas turi teisę reikalauti prekę pataisyti arba pakeisti kokybiška preke. Jei tai neįmanoma arba pardavėjas dėl to patirtų neproporcingų išlaidų, vartotojas turi teisę reikalauti, kad būtų sumažinta prekės kaina arba nutraukti sutartį ir susigrąžinti pinigus. Jei prekės trūkumas nedidelis, vartotojas neturi teisės nutraukti sutarties ir turi pasinaudoti kitomis savo teisėmis.
Įsidėmėkite, kad įgyvendindamas šias savo teises vartotojas neturi patirti jokių papildomų išlaidų. Pardavėjas privalo nemokamai pataisyti arba pakeisti prekę, netaikydamas jokių papildomų mokesčių (pašto, vežimo, už darbą ar medžiagas), o grąžindamas pinigus negali išskaičiuoti prekės vertės sumažėjimo.
Svarbu paminėti ir tai, kad vartotojas turi teisę į žalos, atsiradusios dėl netinkamos prekės kokybės, atlyginimą.
Kai kada pardavėjai skelbia užtikrinantys tik gamintojo suteikiamą garantiją (pavyzdžiui, 12 mėnesių), nes vėliau gamintojas garantinio aptarnavimo neapmoka. Tačiau jie neteisūs – nepriklausomai nuo gamintojo ir pardavėjo susitarimų, vartotojas turi teisę reikalauti Civiliniame kodekse numatytos 2 metų garantijos.
Gerokai trumpesnis garantijos terminas (nuo dviejų savaičių iki 6 mėnesių) dažniausiai įvardijamas ir perkant naudotas prekes. Reikėtų įsidėmėti, kad tokiu atveju Lietuvos teisės aktai tikrai numato galimybę pardavėjui ir vartotojui susitarti dėl trumpesnio termino, tačiau šis negali būti trumpesnis nei vieneri metai.
Neretai verslininkai nurodo, kad tam tikroms greitai susidėvinčioms prekėms garantija išvis netaikoma. Tačiau jei daiktui nustatytas tinkamumo naudoti terminas, kuris yra trumpesnis nei 2 m., dėl jo trūkumų pirkėjas gali kreiptis per šį terminą.
Vartotojų aljansas pastebi, kad elektroninių parduotuvių valdytojai kartais išreiškia abejones, ar skelbiant informaciją apie 2 metų garantiją vartotojai tuo nepiktnaudžiaus ir šio laikotarpio pabaigoje nenorės jau pasenusių gaminių nemokamai pasikeisti į naujus. Pirmiausiai, informaciją skelbti privaloma ir bet kokiu atveju teks užtikrinti teisinę garantiją, kuri privaloma pagal įstatymus. Antra, reikėtų įsidėmėti, kad prekės kokybės trūkumas, kuris paaiškėja per vienerius metus nuo prekės pristatymo, laikomas buvusiu pardavimo metu, nebent pardavėjas įrodo kitaip arba kai tai nesuderinama su prekės ar trūkumo pobūdžiu. Tačiau antrus metus jau pirkėjas turi įrodyti, kad prekė sugedo ne dėl jo kaltės ar neteisingo naudojimo – priešingu atveju problema nėra prekės kokybė ir už gedimą pardavėjas neatsako.