Jau daug kartų girdėjome, kad mažmeninę degalų kainą lemia daug įvairių veiksnių: svyruojanti naftos kaina rinkoje, naftos perdirbėjo marža, valstybės taikomi mokesčiai, degalinių tinklų konkurencija ir taip toliau ir panašiai. O didžiausią degalų kainos dalį sudaro mokesčiai – akcizas ir pridėtinės vertės mokestis, taikomas galutinei degalų kainai.Ar žinojote, kad jei degalinėje litras degalų kainuoja 1 eurą, tai vien mokesčių dalis gali sudaryti daugiau nei pusę visos bendros kainos.?
Tačiau mokesčiai degalams pastaruoju metu nesikeitė ir degalų kainos kilimui įtakos turėti negalėjo. Tai kodėl kyla degalų kainos?
O gi todėl, kad žaliavinės naftos kaina tarptautinėse rinkose pradėjo sparčiai stiebtis į viršų jau nuo 2020-ųjų metų pabaigos.
Pavyzdžiui, 2020 metų lapkričio pabaigoje „Brent“ rūšies naftos kaina siekė 37,46 JAV dolerio už barelį, kai šių metų rugsėjo viduryje barelis kainavo daugiau nei dvigubai – virš 75 dolerių.
Kadangi mažmeninės degalų kainos sudėtyje naftos žaliava sudaro apie 25 nuošimčius, tai lėmė dyzelino bei benzino kainų ūgtelėjimą degalinėse.
O kas paskatino tokį reikšmingą naftos brangimą?
Pasak Biodegalų asociacijos prezidento Mindaugo Palijansko, dėl pandemijos sumažėjus transporto srautams ir ekonominiam aktyvumui, naftos paklausa smarkiai krito, o dėl to smuko ir degalų kainos. Tačiau dabar padėtis sparčiai keičiasi – pasaulio ekonomika po pandemijos šoko vėl įgauna pagreitį, tad pagrindinių energijos išteklių, tarp jų ir žaliavinės naftos, paklausa sparčiai auga.
Pastaruoju metu dėl brangstančių degalų bandoma apkaltinti biodegalus, kurių kaina rinkose taip pat augo. Tačiau Biodegalų asociacijos prezidento teigimu, biodegalų įtaka galutinės degalų kainos struktūroje siekia vos 5 nuoš.
„Akivaizdu, kad biodegalų kainos svyravimai galutinei degalų kainai turi vos kelių centų įtaką, todėl biodegalus laikyti svarbia kainų kilimo priežastimi būtų nekorektiška. Beje, palyginimui, to paties tinklo degalinėse litro benzino ar dyzelino kaina gali skirti net keliomis dešimtimis centų“, – pažymėjo M. Palijanskas.
Pasak Biodegalų asociacijos prezidento, biodegalų kainos taip pat skiriasi – pavyzdžiui, Lietuvoje iš rapsų metilo esterio pagaminto biodyzelino tonos kaina siekia 1500 eurų už toną, kai iš palmių aliejaus ar jo produktų pagaminto HVO biodyzelino tonos kaina rinkoje 2200 tūkst. eurų už toną.
„Biodegalų įmaišymas į degalus Lietuvoje yra privalomas pagal teisės aktų reikalavimus (dyzeline – 7 nuoš. benzine – 10 nuoš.), tad verčiau rinktis vietoje pagamintus biodegalus, kurie yra ne tik pigesni, bet juos renkantis palaikome Lietuvos ūkį, o ne aplinkosaugos pažeidimais nuolat kritikuojamą Indonezijos ar Malaizijos palmių aliejaus pramonę“, – pabrėžė M. Palijanskas.
Ir vis tik kalbant apie didėjančias degalų, o gal ir ne vien degalų, kainas vis dažniau iš atminties iškyla anekdotas apie itin brangią vištą:
„Turgus. Diedukas pardavinėja vištą. Žmonės eina ir stebisi – kodėl tokia didelė kaina? Klausia jo:
– Gal višta veislinė kokia?
– Paprasta.
– Tai gal deda itin daug kiaušinių?
– Kaip visos.
– Tai gal tie kiaušiniai auksiniai?
– Paprasti kiaušiniai.
– Tai kodėl tokia brangi višta?
– Labai reikia pinigų…
Kieno ta taip susimąsčiusi vištytė?… Ir ką ji mąsto?
Musėt apie tai, kaip protinga save laikančiai žmonijai padėti išsikapstyti iš to, kur pati savo noru entuziastingai kadaise įklimpo, tikėdama, jog pinigai = pažanga, jog jie viską išspręs lengvai ir elegantiškai… 🙁
Manydami, kad vištos ir gaidžiai mąsto, todėl ir gyvename taip 🙂
O gal, beribe valdžia per pinigus apsirūpinę, patikime, jog esame ne tik už vištas protingesni?
– Tai kodėl tokia brangi višta?
– Labai reikia pinigų.
Taip, bet dabar vyksta globalus finansinių srautų perskirstymas. Atrandamos naujos aukso kasyklos: Klimato gelbėjimas, korona, 5G, crypto pinigai, kibernetiniai įsilaužimai … pinigai nuplaukia ten į naujų milijardierių kišenes. Lygiai kaip neišleisi įstatymo visus vakcinuoti, reikia, kad savo noru tai darytu. Tam ir visokie suvaržymai, gyvulių pasai …, tai ir negali būt įstatymo nuo pigios energetikos pereiti prie brangios. Tiesiog, buvusi pigi paverčiama labai brangia. Tikslas pinigai ? Ne tik, tai ir politika : ekonomiškai – finansiškai sužlugdyti ES.
Trumpai sakant: užaugo nauja , moderni multi-miliardierių karta, kuri ir perima Pasaulį į savo rankas. Žinoma, be be paklusnių pimpačkiukų nieko nebūtų, bet jų visur pilna – Labai jiems reikia pinigų…
Tai kad viskas labai paprasta: Lietuvoje pagrindiniai mokesčiai (ypač PVM) renkami nuo vargdienių ir vidutinės klasės likučių. Tų pagrindinis vartojimo produktas – višta. Taigi, norint tiems patiems durneliams vargdieniams padidinti algas ar išmokas 10 eurų, reikia pakelti jų pačių mokamus mokesčius (aišku, galima paimti ir su atsarga). Turto mokesčio jie nemokės, nes neturi, o omarų ir krabų irgi nepirks. Taigi, lieka branginti vištą. Beje, normaliame pasaulyje pagrindinis mokesčių krūvis tenka vidutiniam ir aukštesniajam sluoksniams ir kapitalui, todėl ten gali branginti omarus su krabais, o ne vištas. Lietuvoje, nepriklausomai, kas valdžioje – kairieji r dešinieji, sistemingai buvo stabdomas arba net naikinamas vidutinis ir turtingųjų sluoksniai. Anie arba išnyko, arba pasislėpė. Toks gyvenimas. Ir kol durneliai vargdieniai balsuos už tuos, kurie pakelia išmokas 10 eurų arba kurie sprendžia vaivorykštines problemas, užuot sprendę ekonomines, tol šiknoj ir gyvensime.
Lygiai tas pats vyksta ir Europoje. Vidurinė klasė naikinama. Pinigai plaukia super milijardieriams. Kuriasi super koncernai. Liks tik super ubagai ir super turčiai. Na, žodžiu – super.
Tarkim, Google metinė apyvarta virš 100 milijardų, Pfizer vien šiais metais susikrovė virš 35 milijardų. Ir tokių, naujųjų super daug. Kam tarnauti valdžiai: savo tautai, savo oligarchams ( ką jie išgali sumokėti ? ) , ar naujiesiems super ?
Lietuvą netrukus purtys ne tik pandemijos krizė, bet ir kitos: gyventojus tam ragina ruoštis iš anksto
– lrytas.lt/verslas/rinkos-pulsas/2021/09/29/news/lietuva-netrukus-purtys-ne-tik-pandemijos-krize-bet-ir-kitos-gyventojus-tam-ragina-ruostis-is-anksto-20900334
– Specialistas atskleidė, kada galime tikėtis smarkaus elektros kainų šuolio
– Galima neleisti kainoms kilti
– Patarė, kaip taupyti
Vairuotojus ragina suskubti: šios prekės pasiūla Lietuvoje bus limituota, pakilo kainos
– lrytas.lt/auto/rinka/2021/09/29/news/vairuotojus-ragina-suskubti-sios-prekes-pasiula-lietuvoje-bus-limituota-pakilo-kainos-20908837
(padangos dings, padangos brangs)
Geras vairuotojas sugeba važiuoti be padangų – ratlankiais. Tai vadinasi kolaboratyvinė limituota liberkonotacija ant suplonintos asfalto dangos (ką pasodino, kiek konfiskavo?). Išgyvenau ne vieną diktatūrą ir krizę, išgyvensiu ir dabar.