Šeštadienis, 31 gegužės, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Visuomenė Švietimas

„Baubas“ pamokoje: kaip išnaudoti mobiliojo telefono galimybes?

www.alkas.lt
2016-09-05 09:05:18
0
„Baubas“ pamokoje: kaip išnaudoti mobiliojo telefono galimybes?

Silvija Valatkaitė | asmeninė nuotr.

Silvija Valatkaitė | asmeninė nuotr.
Silvija Valatkaitė | asmeninė nuotr.

Ne tik suaugusieji, bet ir mokiniai be mobiliojo telefono vargiai įsivaizduoja savo dieną. Mobiliuoju telefonu galime bendrauti per atstumą, fotografuoti, naršyti internete, žaisti, naudotis žemėlapiais ir atlikti daugelį kitų funkcijų. Tačiau, nepaisant to, dažnai mokykloje mobilusis telefonas yra uždraustas prietaisas. Mokytojai neišnaudoja šio prietaiso galimybių mokymosi tikslais, ignoruoja tai, kas mokiniams yra aktualu, svarbu. Toks mokinių poreikių nepaisymas lemia pasekmes – mokiniai mobiliaisiais telefonais pamokų metu naudojasi slapta.

„Manau, kad, įtraukus mobilųjį telefoną pamokų metu, jis mokiniams neatrodys toks trokštamas kaip uždraustas vaisius. Be to, dabar kita vaikų karta – jie vienu metu gali atlikti kelis darbus ir būti dviejose erdvėse vienu metu: skaitmeninėje ir realioje. Todėl nuo pat pirmos klasės švietėjai mokinius turi mokyti abiejose erdvėse“, – įsitikinusi Lietuvos edukologijos universiteto (LEU) pradinio ugdymo studijų programos bakalaurė Silvija Valatkaitė, kuri savo baigiamąjį darbą rašė tema „I klasės mokinių žinutės rašymo gebėjimų ugdymas“. Darbą mergina glaudžiai siejo su mobiliaisiais telefonais ir trumpųjų žinučių siuntimo funkcija.

Valatkaitė sako pastebėjusi, kad mokiniai negeba atskirti formalios kalbos nuo neformalios ir jų vartojimo kontekstų. „Privati rašytinė kalba veržiasi ne tik į mokyklinę formaliąją kalbą, bet ir pasireiškia skaitmeninėje viešojoje erdvėje. Vis dažniau skaitome įvairių komentarų, tekstų, kurie pilni netaisyklingų santrumpų, skirtingų kalbų samplaikų, nerašomi skyrybos ženklai, lietuviškos raidės su paukščiukais, nosinės raidės ir kt., o vaizdžią kalbą, išreiškiamas emocijas pakeitė simboliai – veidukai. Galima teigti, kad mokiniai „žinutina“ formalioje rašytinėje kalboje. Manau, kad tai esminė prastėjančio mokinių raštingumo problema, kurią reikia nedelsiant spręsti. Tačiau noriu pabrėžti, kad dažnai mokiniai kreipia dėmesį į pačią problemą – „žinutinimo“ poveikį formaliai kalbai, o ne į pozityvų problemos sprendimą – kaip mokyti mokinių formalios ir neformalios kalbos gebėjimus, kaip mobilųjį telefoną galima panaudoti šiems gebėjimams stiprinti. Noriu pasakyti, kad ne trumposios žinutės ar mobilusis telefonas yra  „baubas“, kurio reikia vengti, o dėl dažnų netaisyklingų žinučių rašymo susiformavę neigiami rašymo įpročiai, tokie kaip skubėjimas, neatidumas, netaisyklinga kalba. Tai reiškia, kad turime formuoti taisyklingus rašymo įgūdžius, įpročius, nuostatą rašyti taisyklingai privačioje rašytinėje kalboje, įskaitant ir trumpąsias žinutes. Turime su mokiniais kalbėti apie tai, kad rašyti taisyklingai reikia ne todėl, jog to prašo mokytoja ar dėl pažymio, bet dėl to, jog gerbiame skaitytoją, tokiu būdu atskleidžiame savo išsilavinimą, pagarbą lietuvių kalbai ir tai gali padėti gauti darbą ateityje“, – sako S. Valatkaitė ir pataria mokytojams nuo pat pirmos klasės mokinius mokyti ne tik taisyklingai rašyti ranka, bet ir mobiliųjų įrenginių klaviatūra, kas užtikrintų taisyklingų rašymo įgūdžių susiformavimą, padėsiantį stiprinti mokinių rašytinę kalbą. S. Valatkaitė pabrėžia, kad gebėjimas rašyti mobiliųjų įrenginių klaviatūra jau yra įtrauktas kaip laukiamas rezultatas atnaujintoje 2016 m. pradinio ugdymo lietuvių kalbos programoje. „Turiu galvoje ne tik tokio pobūdžio pamokas, bet ir mokinių skatinimą mokytis už mokyklos ribų – bendrauti tarpusavyje taisyklinga rašytine kalba. Tokiu būdu mokiniai daugiau skaitytų ir rašytų, todėl daugiau praktikuotųsi“, – patikslina ji.

Valatkaitė prisipažįsta, pradėjus tyrimą su pirmos klasės mokiniais buvo daug abejonių, manyta, kad kurti dalykinio teksto žanrą – žinutę – jiems yra per sunku, nes jie dar tik susipažįsta su raidėmis, mokosi skaityti. Tačiau atlikus mokinių apklausą raštu išsiaiškinta, kad pirmame pirmos klasės pusmetyje nuosavą mobilųjį telefoną turėjo net 12 mokinių iš 22, o antrame – 18 iš 22. Paaiškėjo, kad daugelis mokinių jau yra rašę žinutes. Tai reiškia, kad poreikis naudotis mobiliuoju telefonu jau pirmoje klasėje yra didelis, o trumposios žinutės tenkina mokinių komunikacines reikmes, šis procesas yra natūralus ir aktualus, todėl šio žanro teksto kūrimas nėra sudėtingas darbas pirmos klasės mokiniams. Tai reiškia, kad pirma klasė – pats tinkamiausias laikas ne tik mokytis rašyti žinutę, bet ir formuoti taisyklingus rašymo įgūdžius ir įpročius tiek formalioje, tiek neformalioje kalboje, kol dar mokiniai tik pradeda mokytis rašyti, skaityti.

„Žinutės rašymo gebėjimus mokiau ne tik rengdama žinutės rašymo mobiliuoju telefonu veiklas, bet ir rašymo ranka, jog galėčiau palyginti. Tai atskleidė žinutės rašymo ranka ir rašymo mobiliuoju telefonu privalumus: rašant ranka mokiniai lavino rašytinių raidžių rašymą ir jų jungimą žodžiuose, o rašant telefonu – teksto kūrimą, kadangi mokiniams nereikėjo galvoti apie raidžių rašybą, jie labiau orientavosi į žinutės turinį. Mokant mokinius kurti žinutę abiem būdais galima pasiekti gerų rezultatų ugdant jų formalųjį raštingumą. Taip pat atsiskleidė mokinių motyvacija rašant žinutę mobiliojo telefono klaviatūra“, – apie tyrimą pasakoja LEU bakalaurė.

Valatkaitė teigia, kad mobiliųjų telefonų galimybės turėtų būti ne ignoruojamos, bet panaudojamos ugdymo metu, siekiant stiprinti taisyklingos rašybos ir skaitymo įgūdžius. Vienas iš didžiausių mobiliųjų telefonų privalumų, kuriuo mokytojai turėtų pasinaudoti, – galimybė mokytis bet kur ir bet kada siunčiant mokiniams skaitymo tekstus ar susirašinėjant.

LEU bakalaurės baigiamajame darbe nurodomi keli būdai, kaip galima kūrybingai mokyti mokinius atskirti neformalią kalbą nuo formalios. Visų pirma, reikėtų daryti įvairius vertimo pratimus, pavyzdžiui, perfrazuoti šiuolaikinius trumpus sakinius į sudėtingesnius ir ilgesnius. Mokiniai tai galėtų daryti sąsiuviniuose arba kompiuterinėmis programomis. Taip pat būtų galima įvairius tekstus perfrazuoti į moderniąją kalbą trumpinant žodžius, ką mokiniai ir daro kurdami trumpąsias žinutes. Be to, svarbu kurti pasakojimą neformalia kalba, bendrauti su skirtingomis žmonių grupėmis. Tai ne tik ugdys skaitymo ir rašymo gebėjimus, bet ir suteiks pasitikėjimo bendraujant su skirtingais žmonėmis virtualioje erdvėje. Galima mokiniams duoti užduotį parašyti tą pačią žinutę skirtingiems adresatams: draugui, tėvams, mokytojai. Tai išmokys etiketo ir atskleis kalbos skirtumus. Galima daryti konspektus mobiliųjų telefonų klaviatūra. Kadangi mokiniai rašydami mobiliaisiais įrenginiais nepaiso rašybos taisyklių, rašymo procesas vyksta daug greičiau. Be to, galima žaisti žaidimą kuriant naujus žodžius. Svarbu išrinkti geriausius, juokingiausius, logiškiausius žodžius. Toks žaidimas gali padėti sukurti slaptą klasės kalbą. Tokio tipo pratimai padeda suartinti klasę. Šią užduotį galima atlikti susirašinėjimo būdu arba rašant kuo greičiau. Taip pat galima sujungti šnekamosios kalbos žodžius su taisyklingomis žodžių formomis. Šiame pratime gali būti pavartoti ir trumpiniai. Ši užduotis tinka visoms amžiaus grupėms.

Taigi žinučių rašymas gali padėti ugdyti pamatinius skaitymo įgūdžius, fonologinį sąmoningumą ir plėsti žodyną. Siūloma su mokiniais diskutuoti apie formalią ir neformalią kalbą žinutėse lyginant sintaksę, kalbą, gramatiką ir kt. Mobiliųjų telefonų įtrauktis į ugdymo procesą gali padidinti mokymosi motyvaciją, nes mokyklinio amžiaus vaikai telefonus laiko vertingais, tai jiems asmens saviraiškos įrankiai, o didelis mokinių susidomėjimas trumpųjų žinučių rašymu gali būti išnaudojamas švietimo tikslais.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Internete vyks paskaita-diskusija „Muziejai ir bibliotekos kaip įtraukiančios mokymosi erdvės“
  2. Rengiami patarimai mokytojams kaip tramdyti nedrausmingus mokinius
  3. Kaip padėti išsirinkti sporto būrelį savo vaikui?
  4. Mokiniai ir tėvai siūlė, kaip spręsti švietimo problemas
  5. Patarimai: kaip pagal moksleivio amžių parinkti telefoną, planšetę ar kompiuterį
  6. V.V.Landsbergis: Partizanai – asmenybės, kuriomis galima remtis ne mažiau kaip Basanavičiumi ar Kudirka
  7. Kaip istorijos pamokose ugdyti veiklesnį pilietį
  8. Šalies mokytojai gilina žinias, kaip dirbti su gabiais vaikais
  9. Egzaminų baimė. Kaip ją įveikti?
  10. V. Juozapaitis. Laisvės premija arba kaip gyvena kaimo mokytojas
  11. Mokytojai kviečiami dalyvauti konkurse „Pamoka gamtoje: svajokime drauge!“
  12. Neterminuotas pedagogų streikas pradedamas vasario 22 d.
  13. Artėja nauji mokslo metai: kokių pokyčių laukti?
  14. Naujoji karta verčia keisti požiūrį į ugdymą
  15. V. Rutkūnas. Mokykla pakils, ar palaidos save?

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

Sūduviai
Etninė kultūra

Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo

2025 05 31
Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda | voruta.lt nuotr.
Istorija

Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda

2025 05 31
Liuteronų sodas | M. Avik nuotr.
Architektūra

Vilniaus viešosios erdvės – tarp geriausių Lietuvoje: įvertintos Nacionaliniuose architektūros apdovanojimuose

2025 05 31
„Stasys Museum“ | V. Garlos nuotr.
Gamta ir ekologija

„Stasys Museum“ pirmųjų veiklos metinių proga pristato „Vaikų miško paviljoną“

2025 05 31
V. Zelenskio ir D. Trampo susitikimas Ovaliajame kabinete
Ukrainos balsas

V. Zelenskis: Rusija daro viską, kad kitas galimas susitikimas būtų bevaisis

2025 05 30
Mitingas prieš nekilnojamojo turto mokestį
Pilietinė visuomenė

Birželio 10 d. – antrasis mitingas prieš NT mokestį

2025 05 30
Andrius Kubilius ir Gitanas Nausėda
Lietuvoje

Prezidentas su EK nariu A. Kubiliumi aptarė gynybos stiprinimą

2025 05 30
Prezidentas apdovanojo tėvus ir globėjus
Lietuvoje

Prezidentas apdovanojo nusipelniusius tėvus ir globėjus

2025 05 30

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • Rimgaudas apie Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda
  • Rimgaudas apie Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo
  • Rimvydas apie Teismas priėmė nagrinėti skundą dėl VRK atsisakymo registruoti referendumą dėl piliečių nuosavybės apsaugos
  • Jonas apie Teismas priėmė nagrinėti skundą dėl VRK atsisakymo registruoti referendumą dėl piliečių nuosavybės apsaugos

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • D. Kuolys. Lietuvių laisvės kovos: 1863–1864 metų sukilimo patirtys (I)
  • Už kiek šiemet galima pailsėti Palangoje, Turkijoje ir Ispanijoje?
  • Augalai daugiabučiuose: svarbu ne tik grožis, bet ir saugumas
  • Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo

Kiti Straipsniai

Darbą pradeda naujoji Lietuvos nacionalinė UNESCO komisija | D. Rimeikos nuotr.

Darbą pradeda naujoji Lietuvos nacionalinė UNESCO komisija

2025 05 30
Vaikai, telefonai | vilnius.lt nuotr.

100 Vilniaus mokyklų sutarė dėl telefonų ribojimo

2025 05 22
Mokiniai | pixabay.com, Klimkin nuotr.

Trumpės mokslo metai, siūloma reguliuoti mokymosi krūvį

2025 05 21
Darius Kuolys

D. Kuolys. Kaip sugriauti Respubliką? Kaip nuginkluoti ir pavergti laisvą tautą?

2025 05 21
VDU mokslininkė dr. V. Vančugovienė pelnė aukščiausią „Marsh“ apdovanojimą už švietimo pamokas botanikos soduose | Asmeninė nuotr.

VDU mokslininkė pelnė aukščiausią „Marsh“ apdovanojimą už švietimo pamokas botanikos soduose

2025 05 20
Varžytuvių „Kai garsas kuria vaizdą“ apdovanojimų iškilmės Kanuose | unesco.lt nuotr.

Varžytuvių „Kai garsas kuria vaizdą“ apdovanojimų iškilmės Kanuose

2025 05 20
Paveldo komisija pabrėžia paveldo reikšmę valstybės nacionaliniam saugumui | vkpk.lt nuotr.

Paveldo komisija pabrėžia paveldo reikšmę valstybės nacionaliniam saugumui

2025 05 19
Mokytoja, mokiniai | pixabay.com nuotr.

Norintiems tapti mokytojais – dvimetės studijos

2025 05 14
Raminta Popovienė ir Abelardas de la Rosa

Lietuva ir Ispanija bendradarbiaus švietimo srityje

2025 05 12
Vaikai | Alkas.lt, A.Sartanavičiaus nuotr.

Kauno moksleiviai kviečiami vasaroti turiningai

2025 05 09

Skaitytojų nuomonės:

  • Rimgaudas apie Kviečia Petro Bartkaus-Žadgailos 100-osioms gimimo metinėms skirta paroda
  • Rimgaudas apie Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo
  • Rimvydas apie Teismas priėmė nagrinėti skundą dėl VRK atsisakymo registruoti referendumą dėl piliečių nuosavybės apsaugos
  • Jonas apie Teismas priėmė nagrinėti skundą dėl VRK atsisakymo registruoti referendumą dėl piliečių nuosavybės apsaugos
  • Rimvydas apie Sūduvos vardo susigrąžinimas: diskusija dėl istorinės tapatybės ir teisinio įtvirtinimo
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Artėja didysis lietuviškų spektaklių vitrinos savaitgalis

Artėja didysis lietuviškų spektaklių vitrinos savaitgalis

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai