
Šiandien, lapkričio 18 dieną, Seimo Informacinės visuomenės plėtros komiteto (IVPK) posėdyje buvo svarstomi Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo Nr. I-2721 58, 64, 66, 671, 68, 78, 79, 82 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 811 straipsniu įstatymo projektas Nr. XIIP-3445 ir Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo Nr. IX-929 51, 53, 57, 601, 69 straipsnių pakeitimo ir papildymo 641 straipsniu įstatymo projektas Nr. XIIP-3446.
Minėtų įstatymo projektų tikslas – palaipsniui pradėti naudoti elektroninį balsavimą per elektroninio balsavimo terminalus, nustatant, kad elektroninio balsavimo terminalai bus pradedami naudoti balsuojant iš anksto artimiausiuose 2016 m. Seimo rinkimuose ir referendume (jeigu jis vyktų).
Komitetas nusprendė atmesti abu įstatymo projektus, nes:
- svarstomuose įstatymo projektuose yra numatytas konkretus, vienas iš daugelio galimų elektroninio balsavimo įgyvendinimo būdų ir yra siūloma veikiančią rinkimų sistemą priderinti prie siūlomo sprendimo. Komiteto nuomone, iš pradžių turi būti apsispręsta, kaip elektroninis balsavimas bus inkorporuotas į Lietuvoje veikiančią rinkimų sistemą ir technologinis sprendimas turėtų atitikti visus elektroninio balsavimo būdui įstatymuose nustatytus reikalavimus;
- elektroninis balsavimas visiems rinkimams turi būti realizuojamas vienodai. Neturint teisiškai patvirtinto visų rinkimų organizavimo elektroniniu būdu varianto, bet koks dalinis laikinas sprendimas, būtų tik papildomos išlaidos. Žingsniai, kuriais žengiama link rinkimų organizavimo tik elektroniniu būdu, turi logiškai sekti vienas paskui kitą, kad visi galėtų įsitikinti rinkimų organizavimo elektroniniu būdu patikimumu, skaidrumu, pasiekiamumu ir saugumu;
- laukiama kol Seimui bus pateiktas Internetinio balsavimo įgyvendinimo įstatymo projektas, kuriame turėtų būti numatyti elektroninio balsavimo rinkimuose organizavimo techniniai, saugumo, organizaciniai, palaipsninio įgyvendinimo aspektai ir numatyti pereinamojo laikotarpio žingsniai.
Komiteto siūlymą atmesti įstatymo projektus dar svarstys pagrindiniu paskirtas Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas.
Kadangi šis klausimas atidedamas iki šv. Nežinia kada, reiktų bent tuo pasirūpinti, kad pertekliniai reikalavimai netrukdytų rinkti piliečių parašų VRK lapuose. Juk nežinia, kiek dar iniciatyvų gali kilti, o tokie persidraudimai labai varžo pilietinę iniciatyvą…
Manyčiau, pakaktų rašyti ne visą asmens kodą, o 7 pirmuosius skaičius.
Jei tikrinant parašų tikrumą sutampa ir rinkėjo deklaruojamas adresas, ir asmenvardžiai, ir jo gimimo data (asmens kode), tiek sutampančių duomenų turėtų įtikinti, jog ne parašų rinkėjas tiek tikslių duomenų apie rinkėjus žinojo ir dar viską skirtingu braižu įrašė bei pasirašė!
Užtektu tik parašo, kam ten dar vardas, pavardė, asmens kodas, adresas. Tuomet visos iniciatyvos būtų sėmingos!