Tarnybos, atsakingos už bešeimininkių atliekų tvarkymą, kiekvieną rudenį ir pavasarį pajunta padangų keitimo sezoną – grioviuose, pakelėse, pamiškėse, kitose nuošalesnėse vietose vis atsiranda didesnė ar mažesnė rietuvė senų padangų.
Ima mokesčius
Nors oficialiai deklaruojama, kad padangos turėtų būti renkamos nemokamai, nes padangų gamintojai ir importuotojai moka tam mokesčius, realiai automobilių servisai dažnai ima mokestį iš tų, kurie nori palikti senas padangas.
Senų padangų priėmimą riboja net savivaldybių įkurtos stambių gabaritų atliekų surinkimo aikštelės – priduodant didesnį kiekį reikia mokėti, nemokamai priimamos tik keturios padangos. Žmonės, norėdami išvengti kad ir nedidelio, bet vis tiek dar vieno mokesčio, senų padangų nepalieka automobilių servise, krauna jas į automobilį ir „papuošia“ jomis pamiškę ar palaukę.
Išspręsta situacija su tepalais ir filtrais teikia vilčių
Automobilių prekyba ir priežiūra užsiimančios bendrovės „Inchcape Motors“ servisų vystymo vadovas Artūras Kviliūnas sako, jog senų automobilių padangų surinkimas dabar yra didžiausias aplinkosauginis rūpestis servisų darbe.
„Būtų gerai, kad su senomis padangomis būtų surastas toks pats sprendimas, kaip buvo išspręsti tepalų ir filtrų tvarkymas ar kiti klausimai. Juk buvo laikas, kai tepalų ir filtrų taip pat niekas nesupirkdavo, todėl mažesni, rečiau tikrinami automobilių servisai juos tiesiog išmesdavo. Dabar šis klausimas puikiai išspręstas, tepalai ir filtrai superkami, todėl taršos aplinkai tikrai sumažėjo“, – pasakoja „Inchcape Motors“ servisų vystymo vadovas.
A.Kviliūnas sako, jog gamintojai, su kuriais bendradarbiauja jų servisai, griežtai kontroliuoja Europos Sąjungos keliamų aplinkosauginių reikalavimų įgyvendinimą. Būdami Gamintojų ir Importuotojų Asociacijos (GIA) nariais bei bendradarbiaudami su bendrove „Atliekų tvarkymo centras“, servisai randa reikalingus aplinkosauginius sprendimus.
„Jei turime klausimą, į jį gauname atsakymą“, – apie darbą su atliekų tvarkymo organizatoriais sako A.Kviliūnas. Jo atstovaujama bendrovė anksčiau yra dirbusi su kitais atliekų tvarkytojais, tačiau netenkino kainodara bei trūko veiklos organizavimo.
Tikisi pakeisti situaciją
Gamintojų ir Importuotojų Asociacija (GIA) vienintelė Lietuvoje turi licencijas organizuoti automobilių servisuose susidarančių apmokestinamųjų gaminių, tarp jų ir padangų bei alyvų atliekų tvarkymą. Asociacijos vadovas Alfredas Skinulis sako, jog asociacijos parinktas atliekų tvarkytojas „Atliekų tvarkymo centras“ narius aptarnauja tvarkingai, iš savo klientų padangos surenkamos nemokamai, tačiau kiti padangų gamintojai ir importuotojai klausimus sprendžia įvairiai, todėl rinkoje susiformavo netolygi situacija, kai kur už padangų priėmimą reikalaujama mokėti pinigus.
Iki 2011 metų, kol GIA subūrė didžiausius automobilių ir jų dalių gamintojus ir importuotojus, tokius kaip „AD BALTIC“, „Inter Cars Lietuva“, „Skuba“ ir kiti, situacija buvo apgailėtina. Monopolininko teisėmis veikusi bendrovė rinkdavo mokestį iš gamintojų ir importuotojų už apmokestinamųjų gaminių sutvarkymą, tačiau automobilių servisus dar kartą apmokestindavo už tuos pačius gaminius. Neapsikentę susidariusius situacijos didelė dalis atsakingų gaminių gamintojų ir importuotojų 2011 metais nutraukė tiesioginį bendradarbiavimą su monopoline bendrove ir pavedė GIA organizuoti gaminių atliekų tvarkymą.
„Panaši situacija kaip dabar su padangomis, buvo ir su tepalais ir filtrais, bet pasistengus pavyko ją išspręsti. Nustačius, kad už filtrus bus mokama, susiformavo tam tikra rinka, servisų darbuotojai tvarkingai priduoda atliekas, už tai gaudami tam tikrą lėšų sumą“, – sako A.Skinulis. Jis tikisi, kad tokią sistemą pavyks suformuoti ir su senomis padangomis, nors tam reikalinga pakeisti kai kuriuos teisės aktus.
Skaičiuojama, kad guminės padangos, patekę į gamtą, suyra apytikriai per 120-140 metų. Viena lengvojo automobilio padanga sveria maždaug iki 10 kg. Perdirbamos jos gali pavirsti įvairiomis dangomis sporto aikštynams ar žaidimų aikštelėms, parkavimosi borteliais ir kitais gaminiais, kuriems tinka perdirbta guma.