Lietuvos dailės muziejus ir VšĮ Rytų Prūsijos dailės mylėtojų draugija „Nidden“ 2014 m. gegužės 8 d., ketvirtadienį, 17 val. kviečia į Prano Domšaičio galerijoje (Liepų g. 33, Klaipėda) atidaromą parodą „Nuostabioji žemė. Dailininkai Rytų Prūsijoje. XIX a.–XX a. pirmos pusės tapyba ir grafika iš Aleksandro Popovo rinkinio“.
Parodoje eksponuojami kūriniai iš draugijos „Nidden“ nario A. Popovo pastaraisiais metais sukaupto dailės rinkinio, pristatoma Rytų Prūsijoje gimusių, nuolat gyvenusių ar tik epizodiškai čia buvojusių dailininkų kūryba.Pirmą kartą pristatoma kolekcijos visuma, atskleidžiant šio kryptingai sukaupto unikalus dailės meno vertybių rinkinio savitumą ir vertę.
Grupė kraštotyros ir istorijos mėgėjų 2009 m. Klaipėdoje įkūrė Všį Rytų Prūsijos dailės mylėtojų draugiją „Nidden“, kurios tikslas – dailės darbų, sukurtų Rytų Prūsijoje ir vaizdingai bylojančių apie regiono gamtą, praeitį, gyventojus, paieškos, rinkimas bei sklaida. Vienas aktyviausių draugijos narių, jos pirmininkas, verslininkas ir meno mecenatas Aleksandras Popovas jau beveik dešimt metų renka dailės kūrinius, susijusius su Rytų Prūsija. Šiuo metu rinkinyje yra maždaug 1000 tapybos ir grafikos darbų, kurie reprezentuoja beveik 300 dailininkų.
Rytų Prūsijos dailininkai palaikė plačius tarptautinius meno ryšius, šio krašto dailėje tampriai pynėsi Europos mene plitusios stilistinės kryptys ir tendencijos. Sudėtinga Rytų Prūsijos istorija nunešė užmarštin daugelio čia kūrusių dailininkų vardus, didžioji dalis kūrinių buvo prarasta, dalis jų pateko į privačias rankas ir tik vienas kitas – į muziejus. Šiame kontekste A. Popovo rinkinys turi ne tik estetinę, bet ir istorinę-pažintinę reikšmę.
Prano Domšaičio galerijoje atidaroma paroda – didžiausias ir išsamiausias rinkinio pristatymas visuomenei. Joje supažindinama su daugiau nei 100 dailininkų kūryba, eksponuojama per 200 tapybos ir grafikos darbų, kurie sukurti XIX a.–XX a. pirmoje pusėje, kuomet Rytų Prūsijos dailė išgyveno pakilimą, o kraštas buvo tapęs traukos centru daugeliui dailininkų.
Paveikslai, nutapyti aliejumi, tempera, akvarelės, pastelės, įvairiomis grafikos technikomis sukurti estampai, piešiniai, reprodukcinė grafika atspindi ryškiausius Rytų Prūsijos dailės istorijos reiškinius – Karaliaučiaus meno akademiją ir Nidos dailininkų koloniją, supažindina su kitų dailininkų kūryba.
Parodoje vyrauja Rytų Prūsijos peizažai, juos papildo figūrinės kompozicijos, natiurmortai ir portretai. Greta Rytų Prūsijos vaizdų matome kitų vietovių motyvus. Įprastas laikotarpiui dailininkų mobilumas, keitimasis idėjomis, naujų meno stilių pažinimas prisidėjo prie Rytų Prūsijos dailės įvairovės ir sklaidos toli už krašto ribų.
Plati stilistinė parodoje eksponuojamų kūrinių skalė – nuo akademizmo, sentimentalaus realizmo, vėlyvojo impresionizmo, natūralizmo iki ekspresionizmo ir naujojo daiktiškumo. Keli jau XX a. antroje pusėje sukurti darbai, atstovaujantys vėlyvojo ekspresionizmo krypčiai, atskleidžia fenomenalų Rytų Prūsijos dailės tąsos po 1945 m. bruožą – negalėdami vykti į pamėgtas vietas, dailininkai, remdamiesi atmintyje giliai įstrigusiais įspūdžiais, tapė „prisiminimų“ paveikslus.
Iškalbingi parodos kūriniai, eksponuojami galerijoje Klaipėdoje greta Prano Domšaičio nuolatinės ekspozicijos, leidžia geriau pažinti iš Prūsijos Lietuvos kilusio tapytojo kūrybos ištakas ir istorinį kontekstą. Daugelis parodoje pristatomų dailininkų buvo P. Domšaičio amžininkai: mokytojai, kolegos, draugai, su kuriais studijavo Karaliaučiaus meno akademijoje, tapė Sembos pakrantėse, lankėsi Kuršių nerijoje, diskutavo apie meną ir kartu dalyvavo parodose Karaliaučiuje, kituose Vokietijos ir Europos miestuose.
Paroda Prano Domšaičio galerijoje veiks iki 2016 m. gegužės 8 d.