Gruodžio 15 d. 17 val. Vilniaus universiteto Senato posėdžių salėje įvyks penktasis pašnekesys iš ciklo, skirto atminties kultūrų dialogui ULB erdvėse, kuriame dalyvaus istorikai ir intelektualai iš Lietuvos, Lenkijos, Baltarusijos. Šio susitikimo tema „Vilniaus okupacija“ ir „Rytų kresai“: dviejų kultūrinių kategorijų reikšmė regiono visuomenėms“.
Šis renginys yra ir sudėtinė projekto „Atminties kultūrų formavimo strategijos Lietuvos urbanistinėse erdvėse“, finansuojamo Lietuvos Mokslo Tarybos, dalis.
Į istorinius įvykius apeliuojančias sąvokas naudojame ne tik siekdami prisiminti praeityje vykusius įvykius, bet dažnai tai darome bandydami paaiškinti dabartyje vykstančiu procesus. Tokių kultūrinių terminų kategorijai be abejonės priklauso ir „Vilniaus okupacijos“ bei „Rytų kresų“ sąvokos. Renginyje ir bus bandoma aiškintis šių dviejų sąvokų genezę, jų sklaida Lietuvos ir Lenkijos visuomenėje, bus keliamas klausimas, kokiu tikslu ir kaip šios sąvokos vartojamos šiandien.
„Vilniaus okupacijos“ bei „Rytų kresų“ tematika tik iš pirmo žvilgsnio priklauso Lietuvai ir Lenkijai. Iš tikro šios temos vienaip ar kitaip paliečia ir kitus dviejų šalių kaimynus. Tad bus aiškinamasi „Vilniaus okupacijos“ ir „Rytų kresų“ temos yra suvokiamos Baltarusijoje.
Renginyje dalyvaus Lenkijos Mokslų Akademijos Mokslo ir technikos instituto direktorius ir Varšuvos universiteto profesorius, daugelį metų tyrinėjęs švietimo sistemą taip vadinamuose „Rytų kresuose“ prof. Lešekas Zastovtas (Leszek Zasztowt). „Vilniaus okupacijos“ sąvokos gimimą ir jos sklaidą XX-XXI amžiaus Lietuvoje pristatys Lietuvos istorijos instituto mokslo darbuotojas dr. Dangiras Mačiulis. „Vilniaus okupacijos“ ir „Rytų kresų“ sąvokų reikšmę Baltarusijos visuomenei aptars Baltarusijos istorijos ir kultūros tyrinėtojas baltarusių Europos humanitarinio universiteto Vilniuje prof. Aleksandras Smaliančukas.
Šį renginių ciklą organizuoja Lietuvos istorijos institutas kartu su Vilniaus bei Varšuvos universitetų Istorijos fakultetais, Lenkijos istorijos muziejumi, Lenkų ir Getės (Goethe) institutais Vilniuje. Projekto globėjai: Lietuvos ir Lenkijos kultūros ministrai.
Seminaro dalyviai temos fone galėtų panagrinėti ir hitlerinę Čekoslovakijos Sudetų okupaciją bei aneksiją, kuri buvo argumentuota teiginiais, nusižiūrėtais nuo Pilsudskio-Želigovskio komentarų. Abi aneksijos buvo palaimintos tuometinės Europos diplomatų. Skirtumas tik toks, kad Sudetų aneksija palaiminta netgi avansu.
Įdomu, ar dabartinė Vokietija irgi kedena savo “kresų” klausimą kaimyninėse šalyse panašių seminarų pavidalu? Ir dar už ES pinigus.
Beje, “dalinantis” Čekoslovakiją, “sudalyvavo” ir Lenkija.
Priminsiu vieną dažnai pamirštamą faktą:
Lenkija atėmė iš Čekoslovakijos Ciešino sritį 1938 m.
http://lndp.lt/diskusijos/viewtopic.php?t=1686
O taip pat ir tai:
Ribentropo-Beko paktas: juo Lietuva buvo padalinta į dvi dalis
http://lndp.lt/diskusijos/viewtopic.php?t=3914
Ir šias deportacijas (ne tik lietuviai ir vokiečiai buvo deportuoti iš žemių, kurias Lenkija užgrobė):
Operacija “Vysla” – ukrainiečių deportacija Lenkijoje
http://lndp.lt/diskusijos/viewtopic.php?t=4736
Visa tai yra vienos ir tos pačios Lenkijos valstybinės geopolitikos nuoseklus įgyvendinimas – naujos, jau grynai lenkiškos, “žečpospolitos” kūrimas.
O kokiu tikslu vartojama sąvoka “sovietinė okupacija”, jau išsiaiškinta? Kaip nori gyvatę versk, vis vien gyvatė. Tikslas čia niekuo dėtas.
Mokslininkai bandys aiškintis kokiu tikslu vartojamos „Vilniaus okupacijos“ bei „Rytų kresų“ sąvokos (2)
———————————
O argi tai kam nors dar neaišku? 🙂
Taip, neaišku – tiems, kurie nori viską supainioti. Mokslininkais aš jų nevadinčiau…
Keistai atrodo jau vien pačių sąvokų “Vilniaus okupacija” ir “Rytų kresai” sugretinimas, nes jos – labai skirtingos prigimties. Keistai atrodo ir klausimas “kokiu tikslu vartojama sąvoka “Vilniaus okupacija” – juk faktas toks buvo, čia teisinis terminas ir istorinis faktas. Gal tiktų klausti kokiu tikslu įmanoma nepavartoti šios sąvokos, kai kalbama apie tarpukario Vilnių?
Pagal lenkų ir rusų logiką šios dvi slavų tautos niekada nieko neokupuoja, tik išvaduoja. Būtent tai ir stengsis įkalti į galvą “chamams Litwinams” profesoriai “z Warszawy”, padedami mūsų bumblauskų, sirutavičių ir š. liekių.
Mums tai seniai aišku. Malonu, kad turime dar vieną bendramintį.
Čia kiek suprantu lenkai įrodinės,kad dangus nemėlynas,žemė neapvali,o vanduo nešlapias.