Sekmadienis, 29 birželio, 2025
  • Saulės arkliukai
    • Diskusijos
    • Gyvoji tradicija
    • Etninės kultūros paveldas
    • Kultūros teorijų labirintai
    • Iš mokslo tyrimų
    • Ugdytojai ir ugdytiniai
    • Profesijos
    • Subkultūros
    • Kitos kultūros
    • Kūryba
    • Mes skaitome knygas
    • Margos pievos: renginiai
    • Keliauk lėtai: tėvynės pažinimas
    • Praktiniai patarimai
    • Iš mados istorijos
    • Mados tinklarastininkas
    • Fotogalerijos
    • Redakcija
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
Alkas.lt
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai
No Result
View All Result
Alkas.lt
No Result
View All Result
Pradžia Gamta ir žmogus

Kelių barstymas ir automobilių priežiūra

www.alkas.lt
2022-12-03 17:10:42
0
Ką daryti, kad Jūsų automobilio nesugraužtų rūdys

Drivers behind the wheel of an all-new 2016 Focus RS will be able to dominate the elements with a first of its kind manufacturer certified winter tire and wheel option.

Sniegas į Lietuvą atklydo gerokai anksčiau nei kalendorinė žiema. Ir nors kelininkai gatves prevenciškai pradėjo barstyti dar iki pradedant snigti, žiema užsimojo iš peties.

Jau ne vienerius metus kovai su sniegu kelininkai pasitelkia kelių tipų druskų mišinius. Tuo tarpu mokslininkai tikina, kad nors naudojama druska ir efektyvi, ji vairuotojams gali pridaryti nuostolių.

Jau folkloru tapusi frazė „kelininkus žiema užklupo netikėtai“ skamba kasmet. Vairuotojai stebisi, kodėl esant intensyviam snygiui, ne kiekviename kilometre mato kelininkų transportą.

O vos tik druskai nutirpdžius sniegą nuo važiuojamosios dalies, vairuotojai pastebi apnašas ant stiklų ir kėbulo bei nuogąstauja, kad šios pakenks jų transporto priemonei.

VILNIUS TECH Mechanikos ir medžiagų inžinerijos katedros docentas dr. Irmantas Gedzevičius pažymi, kad Lietuvos kelių barstymui dažniausiai pasitelkiamas natriochloridas (druska).

Tai, esą, kainos ir efektyvumo santykiu pasižyminti medžiaga, kuri geriausiai tirpdo sniegą.

„Junginyje esantis chloras labai skatina koroziją, todėl reikia atkreipti dėmesį, kad jis nepaveiktų pažeistų paviršių.

Būtent į pažeistus paviršius druskai patekti lengviausia ir iš ten ją pašalinti sudėtingiausia. Jei automobilis nuolat lauke, korozija gali būti ne tokia greita, tačiau jei automobilis būna tai šaltoje, tai šiltoje erdvėje – korozija gali plisti itin greitai“, – įspėja mokslininkas.

Vilniuje naudojami keli skirtingi mišiniai

Sostinės keliais besirūpinančios bendrovės „Grinda“ Komunikacijos departamento vadovas Egidijus Steponavičius atkreipia dėmesį, kad Vilniuje yra apie du tūkstančiai gatvių, iš kurių tūkstantį septynis šimtus prižiūri „Grinda“.

Už kitų gatvių priežiūrą atsakinga Lietuvos automobilių kelių direkcija, gyventojų ir sodininkų bendrijos, nekilnojamojo turto plėtotojai, kiti juridiniai ar fiziniai asmenys.

Vilniaus miesto gatvių barstymui naudojamos kelios skirtingos medžiagos:

  • Techninė druska, kurios veiklioji medžiaga yra natrio chloridas (NaCl). Efektyviai veikia iki -10⁰C. Valytas natrio chloridas – šiuo metu naudojamas pagamintas Vokietijoje – naudojamas prisotintų druskos tirpalų gamybai. Techninė druska taip pat naudojama smėlio ir druskos mišinio paruošimui.
  • Kalcio chloridas (CaCl2). Efektyviai veikia iki -20⁰C. Naudojamas prisotintų druskos tirpalų gamybai.
  • Magnio chloridas (MgCl2). Efektyviai veikia iki -30⁰C. Naudojamas prisotintų druskos tirpalų gamybai.

„Šiuo metu Lietuvoje daugiausiai naudojamos techninės druskos kilmės šalis yra Marokas, tačiau nėra paslaptis, kad gyventojams kyla nuogąstavimų, ar ši druska veiksminga mūsų klimato sąlygomis.

Jos veiksmingumu galėjome įsitikinti dar šių metų vasario mėnesį, kai nutraukus druskos pirkimus iš Baltarusijos, buvo naudojama druska iš Egipto, ir ką tik pasibaigusį lapkričio mėnesį, kai jau pradėjome naudoti marokietišką druską“, – sako E. Steponavičius.

Dažniausiai pažeidžiamos vietos

Anot dr. I. Gedzevičiaus, dažniausiai su korozijos efektu susiduria labiausiai įkaitusios automobilio vietos, pavyzdžiui, išmetimo sistema.

Šiuo aspektu, elektromobilių vairuotojai gali jaustis kiek ramesni – elektromobiliuose įšylančių detalių yra mažiau.

„Dažnai korozijos pažeidžiamos vietos yra ir ratų arkos arba slenksčiai. Šios kėbulo vietos sugeria daug akmenukų smūgių, dėl kurių atsiranda maži įtrukimai, tinkami korozijos plitimui. Todėl derėtų užmesti akį, ar šiose kėbulo vietose nėra smulkių įtrukimų“, – atkreipia dėmesį ekspertas.

Draudimo bendrovės BTA Transporto žalų reguliavimo skyriaus vadovas Andrius Gasparavičius pažymi, kad korozija dažniausiai yra pažeidimo pasekmė.

Anot draudimo eksperto, dažniausiai KASKO draudimu apsidraudę vairuotojai kreipiasi dėl aplinkos veiksnių sukeltų žalų.

„Šiltuoju metų laiku dažniau, tačiau pasitaiko ir žiemą, kad iš po priešpriešais važiuojančio automobilio ratų pakeliami akmenukai. Jie didele jėga trenkiasi į iš paskos važiuojantį automobilį, dėl ko gali atsirasti įlenkimų kėbule arba skilti stiklai.

Net ir nedidelė stiklo įdauža kintant temperatūroms plečiasi ir skilus priekiniam stiklui automobilį eksploatuoti gali būti neaugu. Tuo metu pažeidimai ant kėbulo gali nepasirodyti rimti, tačiau ilgainiui jie gali virsti korozijos židiniu“, – sako draudimo bendrovės atstovas.

Jis priduria, kad vidutinė žala, kuri patiriama įdužus stiklui, siekia 275 eurus.

Anot BTA atstovo, žiemą verta nepamiršti ir apledijusių namų stogų, nuo kurių gali nukristi ledo gabalėliai.

Jie gali pridaryti žalos ne tik stovintiems automobiliams, bet ir praeiviams. A. Gasparavičius atkreipia dėmesį ir į sunkiasvores transporto priemones, ant kurių gali būti užsilikusių sušalusio sniego darinių.

„Tokie atvejai nėra dažni, tačiau žinome apie įvykius, kuomet nuo puspriekabių nukritęs pašalęs sniegas padarė žalos netoliese važiavusiam automobiliui. Sunkiasvorės transporto priemonės vairuotojas tokio įvykio net nepajuto, o nukentėjusiajam tai buvo nemaloni patirtis.

Todėl, jei yra galimybė, vairuotojai žiemos sezonu turėtų ypač pagalvoti apie registratoriaus įsirengimą, taip pat, nepamiršti tinkamai nuvalyti transporto priemonę prieš kelionę“, – pataria A. Gasparavičius.

Kaip apsaugoti automobilį?

VILNIUS TECH docentas dr. I. Gedzevičius sako, kad norint apsisaugoti nuo korozijos, reikia imtis prevencinių priemonių – naudoti apsaugines medžiagas.

Anot eksperto, ne taip gerai matomas automobilio dalis galima apsaugoti naudojant kaučiuką, bitumą, o vizualiai matomas dalis papildomai apsaugoti galima pasitelkus vašką arba apsauginę dangą.

„Visiškai išvengti korozijos padėtų nebent uoli automobilio priežiūra, tačiau vienas paprasčiausių būdų pristabdyti koroziją – automobilio plovimas. Tačiau ir tai atlikti šaltuoju laikotarpiu reikia atsakingai.

Plaunant šaltą automobilį, kurio kėbulas ne vieną valandą praleidęs minusinėje temperatūroje, gali įvykti terminis šokas. Šiltam vandeniui patekus ant pašalusio kėbulo, gali įtrūkti apsauginis dažų sluoksnis ir kėbulas taps pažeidžiamesnis“, – pataria dr. I. Gedzevičius.

Mokslininkas sako, kad jei yra galimybė, automobilį geriausia plauti uždarose plovyklose, kuriose prieš plovimą automobilio kėbulas galėtų šiek tiek įšilti.

Spausdinti 🖨

Susiję straipsniai:

  1. Viskas apie akumuliatorius: kokia priežiūra reikalinga?
  2. Greita Automobilių raktų gamyba
  3. Jei automobilis sugedo, lieka automobilių nuoma…
  4. Kaip išsirinkti ir prižiūrėti automobilių sėdynių užvalkalus
  5. Europos parlamentas pritarė siūlymui kelių mokestį apskaičiuoti pagal atstumą
  6. Laikas pradėti auginti kanapes – jų pluoštui priklauso automobilių ateitis (video)
  7. Vilniuje įspūdingai pristatytas naujasis „Range Rover“
  8. Prasidėjo akcija „Daugiau erdvės kiemuose“
  9. Ar sutinkate mokėti už kito vairuotojo klaidas?
  10. Saugumas kelyje tiesiogiai priklauso nuo automobilio stabdžių
  11. Saugus automobilio statymas daugiabučio kieme – ne lengva užduotis
  12. Kokius automobilio gedimus gali išduoti sklindantys garsai?
  13. Pavojų vairuotojams kelia ir duobės keliuose
  14. Paskola automobiliui – bene geriausia išeitis vairuotojui, gaunančiam vidutines pajamas
  15. Audi A4 bei Audi A4 S-Line (2019): ryškūs komplektacijų skirtumai, padedantys atsiskleisti tiek sedanams, tiek ir universalams

Siūlomi vaizdo įrašai:

ALKO TURINYS

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujienos

ICBM vilkikas ir T-72 tankai priešais Šv. Vasilijaus soborą Maskvoje dienos šviesoje
Ukrainos balsas

Ar tikrai Rusija mažina karines išlaidas?

2025 06 29
Senamiestis nuo Išganytojo kalvos | sonsdaughters.lt nuotr.
Kultūra

Vilniečiams dovanoja ekskursiją ausinėse: veda į mažiausiai žinomą, bet labai gražią senamiesčio dalį

2025 06 29
baltoji banga.lt
Lietuvoje

„Baltoji banga“ ragina Seimą pirmadienį nemažinti atsakomybės už piktnaudžiavimą pareigomis

2025 06 28
Vilniuje pirmąkart istorijoje vyks Europos šalių geografijos olimpiada | linesa.lt nuotr.
Lietuvoje

Vilniuje pirmąkart istorijoje vyks Europos šalių geografijos olimpiada

2025 06 28
Sargėnų estakada
Lietuvoje

Atidaromas eismas Sargėnų estakada

2025 06 28
Klaipėdos kamerinis orkestras
Kultūra

Kintų muzikos šventėje – pasaulinio lygio pasirodymo lydimos Anatolijaus Šenderovo ir Ugnės Karvelis sukaktys

2025 06 28
Policija
Lietuvoje

Savaitgalį – pareigūnų dėmesys motociklininkų saugumui

2025 06 27
Gitanas Nausėda
Lietuvoje

Prezidentas pasirašė mokesčių, pensijų ir Gynybos fondo įstatymus

2025 06 27

SKAITYTOJŲ PASTABOS

  • >+++ apie K. Stoškus. Apie tautos poetę, išdavystę ir desovietizacijos politiką? (IV)
  • Rimgaudas apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
  • +++ apie K. Stoškus. Apie tautos poetę, išdavystę ir desovietizacijos politiką? (IV)
  • taiva apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos

NAUJAUSI STRAIPSNIAI

  • Trys svarbiausi kriterijai renkantis daržoves
  • K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
  • Kas iš tikrųjų kuria laimingą vaikystę?
  • Ar tikrai Rusija mažina karines išlaidas?

Kiti Straipsniai

Kelionė, automobilis

Draudikai primena kaip tvirtinti vasaros krovinius

2025 06 29
Automobilis BMW

Kodėl 10 metų automobilis – patraukliausias pasirinkimas?

2025 06 29
Automobilis

Kurie vasaros darbai – automobilio priešas Nr. 1?

2025 06 28
Automobilis, visureigis

Kaip statyti automobilį per Joninių renginius

2025 06 22
Kelių priežiūros technika

Kelininkai visu pajėgumu dirba ir vasarą

2025 06 21
Kelionė, automobilis

Kas laukia viršijus greitį su nuomotu automobiliu

2025 06 21
Briedžiai | pixabay.com, Erik Karits nuotr.

Motociklai, žvyrkeliai, briedžiai ir kiti vairuotojų vasaros iššūkiai

2025 06 15
Techninė apžiūra

E. Sabutis siūlo pačioms valstybėms apsispręsti dėl techninių apžiūrų dažnio

2025 06 05
Užkardai Kaune

Per didžiuosius renginius Kaune eismą reguliuos automatiniai užkardai

2025 06 04
Automobilių statymas Neringoje

Nuo birželio – rinkliava už automobilių statymą Nidoje

2025 06 02

Skaitytojų nuomonės:

  • >+++ apie K. Stoškus. Apie tautos poetę, išdavystę ir desovietizacijos politiką? (IV)
  • Rimgaudas apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
  • +++ apie K. Stoškus. Apie tautos poetę, išdavystę ir desovietizacijos politiką? (IV)
  • taiva apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
  • Rimgaudas apie K. Urba. Kultūros kongreso jubiliejaus pamokos
 
 
 
 
 
Kitas straipsnis
Karas Ukrainoje | facebook.com/GeneralStaff.ua

Rusijos ir Baltarusijos invazija. Padėties apžvalga 2022 12 03 11:00

Sekite mus Feisbuke

Naujienos | Nuomonių ratas | Kultūra
Visuomenė | Gamta ir žmogus | Mokslas
Skaitiniai | VideoAlkas | Visi rašiniai | Paremkite Alką
 Pradžia

Alkas.lt su Jūsų parama – už lietuvišką Lietuvą!

 fs22 mods | ket testai | Farming Simulator 25 mods | Inbank vartojimo paskolos | FS25 | fs25 mods | DARBO SKELBIMAI | lėktuvų bilietai

 

© 2011 Alkas.lt - Visos teisės saugomos. | Svetainę kūrė - Studija 4D

  • Saulės arkliukai
  • Renginiai
  • Reklama
  • Turinys
  • Apie Alkas.lt
  • Paremkite Alką
No Result
View All Result
  • Naujienos
    • Lietuvoje
    • Baltų žemėse
    • Užsienyje
  • Nuomonių ratas
    • Lietuvos kelias
    • Lietuvos kūrėjai
    • Sekmadienio sakmė
    • Akiračiai
    • Lietuvos repolonizacijai – ne!
    • Moksleivių mintys
  • Kultūra
    • Etninė kultūra
    • Mes baltai
    • Kalba
    • Religija
    • Istorija
    • Kultūros paveldas
    • Menas
    • Architektūra
    • Literatūra
    • Kultūros politika
    • Šventės
  • Visuomenė
    • Pilietinė visuomenė
    • Politika ir ekonomika
    • Švietimas
    • Žmonės
    • Užsienio lietuviai
    • Ukrainos balsas
    • Žiniasklaida
    • Laiškai Alkui
    • Pareiškimai
  • Gamta ir žmogus
    • Gamta ir ekologija
    • Šventvietės
    • Energetika
    • Sveikata
    • Psichologija
    • Kelionės
    • Kylam
    • Įvairenybės
  • Mokslas
    • Mokslo naujienos
    • Technika ir technologijos
    • Astronomija ir kosmonautika
    • Mokslo darbai
  • Skaitiniai
    • Žinyčia
    • Lituanistikos klasika
    • Prieškario skaitiniai
    • Dienoraščiai, įspūdžiai, apžvalgos
    • Grožinė kūryba
  • Visi rašiniai