Loterijų populiarumas ir normalizacija visuomenėje
Loterijos bilietą šiandien galima įsigyti beveik kiekvienoje parduotuvėje – tai plačiai paplitusi ir jau tapusi įprasta pramoga visuomenėje. Nepaisant to, kad laimėjimo tikimybės itin mažos, žmonės vis tiek masiškai perka bilietus, svajodami apie didįjį prizą.
Pavyzdžiui, 2017 m. Lietuvoje buvo nupirkta net 88,9 mln. loterijos bilietų. Loterijų populiarumą didina tai, kad jos laikomos „saugia“ ir socialiai priimtina azarto forma – dalis pajamų net skiriama geriems tikslams, pavyzdžiui, sportui ir kultūrai. Per kelis dešimtmečius laimingo bilieto dėka atsirado ne vienas milijonierius, o laimėtojų istorijos nuolat plačiai pasakojamos žiniasklaidoje.
Visa tai rodo, kad loterijos mūsų visuomenėje yra normalizuotos kaip kasdienio gyvenimo dalis – daugelis bent retkarčiais perka bilietą, o net ir menka laimėjimo galimybė žavi bei vilioja.
Kodėl žmonės dalyvauja loterijose?
Viena pagrindinių priežasčių, kodėl žmonės dalyvauja loterijose – tai viltis laimėti ir kardinaliai pakeisti savo gyvenimą. Net žinodami, kad šansai laimėti pagrindinį prizą yra vos vienas iš kelių šimtų milijonų, daugelis negali atsispirti pagundai. Psichologai pastebi, kad žmogaus smegenys linkusios suteikti didelę reikšmę labai mažai tikėtiniems, bet itin viliojantiems įvykiams, pavyzdžiui, tapti milijonieriumi ir pasukti gyvenimą nauja vaga.
Už kelių eurų bilietą perkama ne tik galimybė laimėti, bet ir svajonė – kelios dienos ar valandos, kol laukiama rezultatų, praleidžiamos maloniai fantazuojant apie sėkmę. Daugeliui tai atrodo nedidelė kaina už viltį – jei nepabandysi, nelaimėsi, tad bilietas tampa lyg investicija į galimą geresnę ateitį.
Loterijų populiarumui daro įtaką ir vadinamasis aukso puodo efektas. Kai didysis prizas pasiekia rekordinę sumą, loterija ima gyventi visi – bilietus puola pirkti net tie, kurie įprastai loterijose nedalyvauja. Milžiniški laimėjimai aptarinėjami žiniose, darbe, namuose, o toks visuomenės dėmesys sukuria FOMO (baimės praleisti progą) jausmą.
Žmonės nenori likti nuošalyje, kai kyla „aukso karštinė“. Prie to prisideda ir loterijų rinkodara: reklamose dažnai matome besidžiaugiančius laimėtojus, skambias frazes apie svajonių išsipildymą – tai sustiprina tikėjimą sėkme. Iš tiesų viešumoje daugiausia girdime apie laimėtojus, o ne apie milijonus pralaimėjusiųjų, todėl susidaro įspūdis, kad laimėti nėra jau taip neįmanoma.
Be to, dalis žaidėjų puoselėja ir neracionalius įsitikinimus – pavyzdžiui, jei ilgai nelaimėjo, ima manyti, kad „jau turėtų pasisekti“ (vadinamasis lošėjo klaidos efektas). Tokios emocijos ir įsitikinimai palaiko žmonių norą vėl ir vėl bandyti laimę.
Loterijos bilieto pirkimo ritualas
Nuolatiniai loterijų žaidėjai neretai turi savo bilieto pirkimo ritualus ir įpročius. Vieni perka bilietą kiekvieną savaitę tą pačią dieną, pavyzdžiui, prieš sekmadienio Teleloto laidą, kiti – kiekvieno apsipirkimo metu prekybos centre įsimeta po bilietėlį. Kai kuriems tai tampa malonia rutina: tas pats pardavėjas, ta pati parduotuvė, net tie patys „laimingi“ skaičiai biliete suteikia pastovumo jausmą.
Žaidėjai linkę tikėti savo pasirinkimų magija – renkasi gimtadienių datas ar kitus reikšmingus skaičius, manydami, kad tai padidina laimėjimo tikimybę. Nors iš tiesų visų loterijų rezultatai yra visiškai atsitiktiniai, galimybė patiems pasirinkti skaičius sukuria klaidingą pasitikėjimą sėkme.
Tai psichologinė iliuzija, kurios dėka yra pajuntamas kontrolės jausmas. Loterijos bilietai dažnai būna spalvingi, patrauklaus dizaino – ryškios spalvos ir blizgesys traukia akį bei kelia pozityvias emocijas. Prekybos vietose loterijų stendai išdėstyti strategiškai prie kasų, kad laukiant eilėje kiltų pagunda spontaniškai įsigyti bilietą.
Pardavėjai neretai primena: „Gal norėsite įsigyti laimingą Teleloto bilietą?“, – taip paskatindami impulsyvų pirkimą. Visa ši aplinka – ryškūs stendai su laimingais veidais, dideliais laimėjimais – veikia pirkėjo pasąmonę ir skatina manyti, kad bilieto įsigijimas yra natūrali apsipirkimo dalis.
Ilgainiui loterijų pirkimas gali peraugti į įprotį, kurį sunku nutraukti. Pavyzdžiui, jeigu žmogus daugybę metų perka bilietus su tais pačiais skaičiais, jam darosi baugu praleisti nors vieną tiražą. Mintis, kad nustojus žaisti būtent tada iškris jo skaičiai, sukelia stiprų nerimą. Loterijos entuziastas ima manyti, kad viską mesti dabar būtų nelogiška, nes visi ankstesni bandymai nueitų perniek.
Vis dėlto, kad ir koks svarbus žmogui būtų bilieto pirkimo procesas, galutinis tikslas lieka tas pats – sulaukti tiražo ir patikrinti, ar bilietas atnešė laimėjimą. Dabar tai padaryti lengviau nei bet kada: loterijų rezultatų tikrinimas galimas internetu ar telefonu iškart po žaidimo.
Bilietų tikrinimo emocinis poveikis
Loterijos rezultatų sužinojimo akimirka – tikra emocijų kulminacija. Žaidėjui belaukiant šio momento, širdis ima plakti stipriau – apima jaudulys, nerimas ir kartu saldi viltis. Tikrinant bilietą, užlieja adrenalinas: akys greitai laksto per skaičius ieškodamos sutampančių skaičių, rankos gali net šiek tiek drebėti iš įtampos. Tai trumpas, bet labai intensyvus laikas, kai atrodo, kad bet kurią sekundę gyvenimas gali apsiversti aukštyn kojom.
Rezultatams paaiškėjus, emocijos išsilieja visa jėga. Laimėjimo atveju – net ir nedidelis prizas sukelia didžiulį džiaugsmą. Žmogų gali apimti euforija, didžiulis pakylėjimas. Laimėtojai neretai puola dalintis gera žinia su artimaisiais, švenčia kad ir simboliškai.
Nelaimėjus dažniausiai juntamas nusivylimas. Kartais jis trunka tik akimirką – ypač jei iš anksto tikėtasi nedaug, tuomet galima gūžtelėti pečiais: „Na, gal kitą kartą…“. Visgi kitais atvejais pralaimėjimas sukelia liūdesį, neretai ir susierzinimą – ant savęs, ant „nelemto“ bilieto ar tiesiog blogos sėkmės. Tokiu atveju žmogus stengiasi save nuraminti primindamas, kad laimėti apskritai buvo mažai šansų, arba atvirkščiai – kad buvo visai netoli pergalės.
Tas „beveik laimėjimo“ pojūtis yra svarbus fenomenas. Pavyzdžiui, jei pritrūko tik vieno skaičiaus iki pilnos laimingų skaičių kombinacijos arba, tarkime, iš šešių reikalingų skaičių atspėjote keturis – techniškai tai pralaimėjimas, tačiau psichologiškai jaučiasi beveik kaip pergalė.
Tyrimai rodo, kad tokie vos per plauką nelaimėti atvejai sužadina emocijas beveik taip pat, kaip tikras laimėjimas. Žaidėjas jaučiasi buvęs per ploną plauką nuo sėkmės. Šis vadinamasis vos vos efektas paradoksaliai gali sustiprinti norą žaisti toliau – juk jeigu buvau taip arti, tai kitą kartą gali iš tiesų pasisekti. Todėl pralaimėjimas, kuris beveik virto laimėjimu, emociškai veikia kitaip nei visiškas pralaimėjimas: jis suteikia adrenalino ir vilties, o ne vien nusivylimą.
Akivaizdu, kad emocijos loterijoje ne visada atitinka racionalią logiką. Žinome, kad šansai laimėti kaskart yra tokie pat maži, tačiau širdžiai neįsakysi – azartas skatina pamėginti dar kartą. Taip žaidėjai pakliūva į savotišką emocijų ciklą: bilieto pirkimas suteikia viltingą laukimą, rezultatų tikrinimas – didžiulį jaudulį, po to seka euforija arba nusivylimas, o galiausiai vėl grįžtama prie vilties.
Daugelis netrunka vėl pakartoti šį ciklą, įsigydami naują bilietą kitam tiražui. Laimėjimas suteikia stiprią teigiamą paskatą bandyti dar kartą, o pralaimėjimas (ypač vos nelaimėjus) sužadina atkaklumą arba bent smalsumą: „o gal kitą sykį pasiseks?“. Taip formuojasi užburtas azarto ratas, galintis ilgainiui paveikti žmogaus nuotaiką ir elgesį.
Greitas rezultatų tikrinimas ir psichologinė savijauta
Šiuolaikinės technologijos leidžia loterijos rezultatus sužinoti kone akimirksniu, tačiau toks greitis psichologiškai turi dvejopą poveikį. Viena vertus, sutrumpėjęs laukimo laikas reiškia trumpesnę nežinią – žaidėjui nereikia ilgai kankintis spėliojant, ar jis laimėjo. Greitai patikrinus bilietą, iš karto aišku, ar laimėta, galima tuoj pat džiaugtis arba susitaikyti su nesėkme.
Tai tarsi „nuplėšti pleistrą“ – trumpas aštrus jausmas, po kurio emocinė įtampa atslūgsta. Vis dėlto prarandamas ir tam tikras teigiamas laukimo malonumas: anksčiau žmogus galėdavo kelias dienas pagyventi galbūt būsimo laimėtojo būsena, o dabar ši svajonė išsisklaido per minutes. Dėl greito rezultatų sužinojimo emocijų šuoliai tampa staigesni – euforija arba nusivylimas smogia staiga, be jokio pasiruošimo.
Be to, labai greitas ir dažnas rezultatų tikrinimas gali paveikti psichologinę savijautą neigiamai. Kai žmogus nuolat akimirksniu gauna atsakymą, kad nieko nelaimėjo, jo emocinė būsena ima svyruoti tarsi amerikietiški kalneliai. Tyrimai rodo, kad greitai po lošimo gaunami rezultatai labiau skatina azartą. Momentinės loterijos ir nuolatinis bilieto tikrinimas iškart po tiražo gali labiau „užkabinti“ žaidėją.
Greiti laimėjimai suteikia staigų dopamino pliūpsnį, o greitos nesėkmės – staigų nusivylimą, kuris provokuoja impulsyviai ieškoti revanšo (pvz., tuoj pat nusipirkti kitą bilietą nuraminti emocijoms). Jei žmogus nespėja emociškai nusiraminti tarp žaidimų, kyla rizika, kad dalyvavimas loterijoje ims stipriau valdyti jo nuotaiką.
Dėl to psichologai pataria neskubėti: leisti sau nusiraminti po nesėkmės (ar net po didelio laimėjimo), stebėti savo emocijas. Pernelyg staigūs emocijų šuoliai gali varginti psichiką, todėl svarbu nepasiduoti akimirkos azartui.
Išvados: sąmoningas ir atsakingas dalyvavimas loterijose
Loterijos suteikia unikalių išgyvenimų – nuo vilties iki kartaus nusivylimo. Svarbu suvokti šiuos psichologinius mechanizmus, kad žaidimas išliktų malonus ir neperaugtų į problemą.
Patarima loterijose dalyvauti atsakingai: nusistatyti ribas, kiek pinigų ir laiko tam skirsite, nesitikėti, kad laimėjimas išspręs visas gyvenimo bėdas, ir nepamiršti, jog bilietas – tai pramoga, o ne užtikrintas būdas praturtėti.
Žmogaus elgsenos specialistai netgi perspėja, kad netikėtai išlošus labai didelę sumą galima patirti ne tik džiaugsmą, bet ir stresą. Tad tiek laimėjimus, tiek pralaimėjimus vertėtų priimti ramiai, apgalvoti, kaip jie veikia jūsų savijautą.
Sąmoningumas – geriausias palydovas azarto pasaulyje. Turint atsakingą požiūrį, loterija išliks smagus žaidimas ir nesukels psichologinių nemalonumų: bilieto pirkimas tuomet teiks azarto džiaugsmą, bet netaps pavojinga kasdienio gyvenimo ašimi.