Siekdama gerinti Lietuvos tiltų būklę ir saugą, Susisiekimo ministerija ir AB Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) šiais metais planuoja atnaujinti tiltų techninės priežiūros taisykles – tam norima įsiklausyti į tiltų priežiūros srityje dirbančių ekspertų nuomonę.
Susisiekimo ministerijoje esamą tiltų būklės situaciją ir galimus sprendimus ilgalaikiam būklės gerinimui aptarė LAKD, AB „Kelių priežiūra“ specialistai, VŠĮ Transporto kompetencijų agentūros, tiltų projektavimo ir tyrimų ekspertai bei Vilnius TECH ir Kauno technologijos universiteto mokslininkai, dirbantys tiltų priežiūros srityje.
„Esama šalies tiltų būklės situacija netenkina, būtini ilgalaikiai ir novatoriški sprendimai, todėl norime atnaujinti tiltų techninės priežiūros taisykles ir pritaikyti jas šių dienų realijoms. Turime įvertinti, kiek yra efektyvi esama tiltų techninės ir naudojimo priežiūros tvarka ir kaip ją tobulinti, kad kuo ilgiau užtikrintume tinkamą tiltų būklę. Turime lūkestį ilgainiui sukurti tokį tiltų priežiūros mechanizmą, kad tiltai apskritai nepatektų į blogos būklės sąrašą – jie turėtų būtų sutvarkomi iki tol“, – sakė susisiekimo viceministras Julius Skačkauskas.
Viceministro teigimu, Susisiekimo ministerija jau ne vienus metus yra atkreipusi dėmesį į prastėjančią tiltų būklę ir jai gerinti skiria vis didesnį finansavimą. Pernai tiltų, viadukų ir tunelių tvarkymo projektams buvo skirta apie 50 mln. eurų, šiais metais – 100 mln. eurų. Tačiau praeityje yra buvę laikotarpių, kai tiltams per metus tekdavo tik 6 mln. eurų.
LAKD nuolat prižiūri 1548 tiltus, esančius valstybinės reikšmės keliuose. Direkcijos specialistai kasmet vertina visų tiltų būklę, prastos būklės tiltus stebi ir vertina kiekvieną mėnesį. Jei tilto konstrukcijoje randama pažaidų ar plyšių, tiriama nuodugniau. Tiltų būklės duomenų bazėje kaupiami duomenys apie kiekvieno tilto būklę, atliktas jų apžiūras ir bandymus, remonto ar rekonstrukcijos darbus.
LAKD duomenimis, tiltų tvarkymo prioritetinėje eilėje yra 72 prastos būklės tiltai. LAKD tiltų ekspertas dr. Saulius Zadlauskas atkreipė dėmesį, kad vis labiau prastėja 1960–1980 m. statytų tiltų būklė, nes jie buvo įrengiami be tinkamos hidroizoliacijos. Tokių tiltų Lietuvoje yra apie 600. Dėl tinkamiausio tokių tiltų tvarkymo planuojama tartis su ekspertais ir mokslininkais.
„Neturime galvoti apie tiltų gyvavimo trukmę – prižiūrimas tiltas stovi 100 metų. Viskas prasideda nuo smulkių dalykų – vandenį leidžia, pažeidžiamos sijos, perdangos, atramos. Pradėkim nuo to, kad pažaidų, pratekėjimų negali būti, nes čia investicija į ateitį“, – sakė Vilnius TECH prof. dr. Darius Bačinskas.
Profesoriaus teigimu, prižiūrint blogos būklės tiltus svarbu neapsiriboti techninėmis apžiūromis, būtina daryti tiltų ekspertizes. Ekspertai turi pasakyti, ar tiltas tenkina laikomosios galios reikalavimus.
Diskusijoje taip pat aptarta užsienio šalių patirtis, pasidalinta nuomonėmis, kaip būtų galima patobulinti tiltų projektavimą, kad būtų užtikrintas ilgesnis jų tarnavimo laikas, geresnės sąlygos techninei priežiūrai.
Viceministro J. Skačkausko teigimu, naujos tiltų techninės priežiūros taisyklės taps pagrindiniu dokumentu, siekiant gerinti šalies tiltų būklę ir užtikrinti efektyvesnę jų priežiūrą. Planuojama ateityje daugiau dėmesio skirti patenkinamos būklės tiltams, o potencialiai rizikingų šalies keliuose turi nebelikti. Rengiant atnaujintas taisykles ir toliau numatoma kviesti tiltų ekspertus ir mokslininkus dalintis įžvalgomis ir pastabomis.