Valdas Rutkūnas, www.alkas.lt
Lietuvių tautai sunkiai sekasi saugoti savo tautiškumą, persekiojamas jis buvo sovietiniais metais, deja, yra ne vienas atvejis, rodantis, kaip tautiškumas dar labiau stumiamas iš mūsų gyvenimo šiais laikais.
Didžiausia Lietuvos autokelių kryžkelė-Kryžkalnis. Susikryžiuoja pagrindinė Lietuvos Vilniaus- Klaipėdos magistralė su senuoju Hanzos keliu Peterburgas-Berlynas. Čia nuo seno žmonės stabteldavo trumpam poilsiui, dažnas pasmaguriaudavo Kryžkalnio koldūnais, ši vieta buvo kaip malonus tarpinis etapas ilgose kelionėse, teikiantis atokvėpį, nusiraminimą.
Todėl nuo seno keliaujantys žmonės žvalgydavosi – bene jau pamatys aukštą Kryžkalnio kalną, kaip ženklą, kad jau įveikta didžioji dalis kelionės.
Didžioji kryžkelė ir į ją besiremiantis kalnas visuomet buvo kaip Lietuvos širdis. Simboliška ir tai, kad ties šia vieta sueina keturių Žemaitijos rajonų ribos: Raseinių, Kelmės, Tauragės ir Šilalės. Taigi išvaizdusis Kryžkalnio kalnas, nuo kurio matosi tolumos į visas pasaulio puses, yra viena didžiausių Lietuvos ir lietuviškos dvasios vertybių. Tai buvo žinoma ir jaučiama jau seniai. Todėl nenuostabu, kad užvaldyti Kryžkalnio didybę ir svarbą bei pajungti ją savo interesams trokštančių visuomet atsirasdavo.
Dar tarybiniais laikais komunistų ideologai subruzdo panaudoti Kryžkalnio kalno aurą. Tokioje vietoje turėjo neišvengiamai atsirasti politinis akcentas. Partiniuose koridoriuose buvo sugalvota ir duotas įsakas pastatyti Kryžkalnyje memorialą tarybinei armijai išvaduotojai. Kaip ta idėja buvo vystoma, tikrai turėtų aprašyti tų įvykių dalyviai, bet kaip ji atrodė įgyvendinta, pamatė visa Lietuva.
Dar vaikas buvau ir ryškiai prisimenu reginį, kai per mano gimtąją Kelmę iš lėto prariedėjo milžiniškas automobilių sąstatas, vežantis neįprastų formų krovinį. Niekas nežinojo, kas tai buvo, bet tarp kelmiškių sukėlė susidomėjimą ir kalbas.
Po kurio laiko ant Kryžkalnio kalno, prie kryžkelės, pro kurią visi kelmiškiai išvažiuodavo į plačiąją Lietuvą – Vilnių, Kauną, Klaipėdą, Tauragę, iškilo didinga moters, laikančios ąžuolo vainiką, figūra. Ji stovėjo tvirtai, išdidžiai iškėlusi galvą, apsisiautusi ilgu sijonu. Kryžkalnio Motina – žemaičiai iš karto davė skulptūrai pavadinimą, taip vadino ir visa Lietuva. Man, kaip ir visiems lietuviams, pravažiuojantiems pro Kryžkalnį, giliai įsirėžė moteriškės bruožai ir kiekvieną kartą ją išvydus tarsi iš pasąmonės vėrėsi amžių kodai: ąžuolo vainikas – gyvybės simbolis; moteris-motina – labiausiai gerbiama Lietuvoje, o ypač žemaičiams yra būdinga pagarba motinai maitintojai; žemaitiški tautiniai rūbai – svarbi tautos vertybė; išdidus stotas ir pakelta galva – savivertė, dvasios stiprybė ir tikėjimas ateitimi.
Tik po kelerių metų atsitiktinai sužinojau, kad oficialiai paminklas skirtas tarybinei armijai išvaduotojai. Nuvykau apžiūrėti iš arčiau. Pamačiau nedidelį muziejėlį po moters kojomis. Tuomet jau žinojau ir supratau daug dalykų ir su pagarba iki šiol turiu paminėti, kad ir tais ideologinės priespaudos laikais talentingi lietuvių menininkai surado būdą, kaip iš ideologinio komunistų partijos užsakymo padaryti puikų tautinės simbolikos kupiną paminklą, o partiniai funkcionieriai turėjo tiek išminties ir drąsos, kad palaimino tai. Tarybinė armija atsidūrė po žemaitės padu, o ji žvelgė ne į ateinančios armijos pusę, o priešingą. Koks psichologinis ir dvasinis poveikis buvo tautai, nesunku paskaičiuoti: Tautinė Kryžkalnio Motina buvo matoma už dešimties kilometrų, o užrašas, kad skirta tarybinei armijai – tik iš kelių metrų. Taigi poveikis tautiškumo naudai buvo santykiu 1000:1, praktiškai net žymiai didesnis, nes iki užrašo retas kuris ir yra nuėjęs. Tarybinės armijos reikalai tapo tik formalia priedanga tautiškai simbolikai.
Visi gerai pamename didžiąją sumaištį, atgavus nepriklausomybę, kai kilo nusivylimo, nusikalstamumo, nesiskaitymo ir griovimo banga. Žmonės tiesiog sugniužo, jų nuomonė tapo niekam neįdomi. Vienas griovimo karalius žiniasklaidoje pasigyrė savo darbais: jis su draugais pakišo dinamitą ir išsprogdino Kryškalnio Motinos sijono kraštą. Kryžkalnio Motina atsilaikė prieš purvo gaivalus. Bet neatsilaikė prieš naująją Raseinių rajono, kurio teritorijai priklausė kalno viršūnė, valdžią. Raseinių tautos išrinktieji nesivargino pasitarti su tauta, nesiėmė jokių teroristų persekiojimų, o jiems talkino ir lengva ranka nugriovė dešimtmečius stovėjusią tautinę Kryžkalnio Motiną. Liko aptrupėjęs potstamentas- šalia jo tuoj pat buvo pastatytas kreivas kryžius. Tai buvo tie laikai, kai niekam nepasiskųsi, nebuvo dar ir šiuolaikinės viešąjį interesą galinčios atstovauti žiniasklaidos, tautinių vertybių neatsirado kam ginti. Kryžkalnio Motina buvo priglausta Grūto parke.
Kryžkalnio didybė išliko ideologiniu taikiniu. Apstulbau, sužinojęs, kad kunigas Svarinskas nusprendė šią tautos pasididžiavimo vietą paversti savo asmeninių svajonių įgyvendinimo centru. Scenarijus toks pats kaip ir tarybiniais laikais. Liaudis nieko nežino, vienas ideologas sugalvojo, keli susinepatoginę pakelia rankas, skiriama 100 tūkstančių litų iš tautos kišenės ir galingas rajono klerko antspaudas ant popierėlio išleidžia džiną. Tuoj pat atsiranda talkininkų, dažniausiai artimų draugų rate, kurie mielai pasisiūlo išleisti tautos pinigus. Pasidomėjus Raseinių savivaldybėje, pasirodo deputatai kėlė rankas už partizanų atminimo įamžinimą, nežinodami apie milžiniškus kryžius. Pasirodo projektas yra prastūminėjamas ir milijoninėms tautos lėšų investicijoms gauti Vilniuje. Bet yra vienas pagrindinis dalykas, skiriantis abu paminklų kūrimus. Tai visiškai atvirkščias rezultatas. Anais laikais tarybine ideologija buvo pasinaudota išaukštinti tautiškumą, o dabar tautinės idėjos ir partizanų atminimas bus matomas kelių metrų atstumu, o ideologinis akcentas bus matomas iš didelių tolių. Stebėtina, kaip kunigas Svarinskas, Kryžkalnio kryžiaus iniciatorius tyčiojasi iš tautos duoto Kryžkalnio Motinos vardo, ja vadindamas „katiuša“.
Niekas nepaklausė rajono gyventojų, niekas nepaklausė Lietuvos gyventojų, ar jie nori vietoj tautinės Kryžkalnio Motinos matyti nuo daugelio kilometrų atstumo milžinišką kryžių. Paskambinau keliems raseiniškiams draugams – jie irgi nieko nežino, nežino ir paklausti net savivaldybės tarnautojai ar kultūros paminklų apsaugos specialistai – paaiškėja, kad gyventojų nuomonė grupelei kryžių statytojų yra neįdomi. Tai yra tikras skandalas!
Ar gali Lietuvoje vykti tokie dalykai, kai šventas partizanų atminimas panaudojamas vieno žmogaus svajonėms išpildyti ar tam tikros grupės ideologiniams įsitikinimams propaguoti? Čia kalbama ne apie kuklų paminklėlį, kurį kas nori pasistato pagal savo norus ir supratimą, o apie svarbią ir brangią visems Lietuvos piliečiams vietą, kurios neišeina apeiti, o tuo labiau pavojinga užsimerkti važiuojant greitkeliu.
Kryžkalnio Motina, nors ir pažeminta, nugrūsta į tremtį Grūto parke, ir toliau stebi mus, savo vaikus, kaip mes saugome tautines vertybes, ar sugrąžinsime joms deramą pagarbą. Akivaizdu, kad pažeistas tautos dvasinis viešasis interesas, ir tik mes savo nuomonės pareiškimu ir aktyviais veiksmais nulemsime, ar tauta turės jėgos atgauti orumą ir pati nuspręsti koks paminklas šioje vietoje turėtų būtui statomas. Ar spėsim sustabdyti tylų tautos milijonų iššvaistymą projektui sunkmečio metu.
Būtina nedelsiant stabdyti statybas. Jei mes gyvename civilizuotoje demokratinėje valstybėje, turi būti įvykdyta ne tik rajono, bet ir visos Lietuvos gyventojų apklausa, surinktos nuomonės, atsižvelgta visų grupių interesus, nes Lietuvos partizanai kovojo už visų lietuvių dvasinę laisvę ir santarvę, jie turėjo laisvos Lietuvos viziją, kur klesti darna ir nėra nesantaikos.
Valdas Rutkūnas, Kelmė
Nuostabus straipsnis, argumentuota nuomonė, jėga. Dar neseniai Veliuonoj ant piliakalnio katalikai norėjo vietoj deivės Veliuonos pastatyti dar vieną Mariją, visur prikaišiota marijų ir jezusėlių, kryžių. Skališkių oloje netoli Nemenčinės, senoje mūsų protėvių šventvietėje irgi kryželių prismaigstyta ir vienas dideliausias sukaltas, jau ir atgabento kunigo pakrapytas. Perfrazavus hitlerio laikų dainą “bezdnyčia uber ales”?
O Kryžkalnio motina nuostabi skulptūra, gražioj vietoj,dabar žinau ir kokioj svarbioj vietoj, vat užkliuvo ir ji kažkokiems berazumiams. Ir ta berazumystė, jos siautėjimas tęsiasi.
Dzūkijos vienkiemy, kur užaugau pas dziedulius, kiekviena šeima turėjo savo “miškėlį” – Žuramskų miškėlis, Gudapskų miškėlis… Paskyrė naują kolchozo pyrminyką ir tas numelioravo viską, miškėlius iškirto, o šalia mūsų miškėlio buvusius žmogaus dydžio akmenis skaldė ir laidojo. Vietovė tapo lygiu lauku, kukurūzų pasėliu.
Tai kuo gi skiriasi dabartiniai nekurie personažai nuo ano meto kolchozo pyrminyko?
Dėl Svarinsko, / užkrito vardas, atsiprašau/ tai jie galėtų pasirūpinti savo dviguba pilietybe, ir savo akcinėm bendrovėm / vyskupystėm / kurios vagia Lietuvos piliečių pinigus, nes moka ‘dešimtine ‘ Vatikanui, ar galima savo didingu nežinojimu apsimesti tuo kuo jis nėra, patriotu. Dabar Vilniuje svarstoma dėl sovietnių laikų sukurtos “Žinios’Prisimenu, kaip jis užsipuolė paveikslą prezidentūroje ir ar gali tokie ‘menininkai’begindami Vatikano interesus reikšti savo nuomone. Regis bažnyčia atskirta, nuo valstybės.
V.Rutkūnas. Ar apginsime tautos vertybes?
Atsakau į klausimą – jūs neapginsite.
Straipsnis durnesnis už durną. Juodaskverniai dabar gali visiems aiškinti, kad jums mielesnis paminklas pasitinkantis rusų ‘išvaduotojų’ kariuomenę ir jūs esate prieš partiznų atminimo įamžinimą!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vienas sakinys mane sudomino: “…vienas ideologas sugalvojo, keli susinepatoginę pakelia rankas, skiriama 100 tūkstančių litų iš tautos kišenės ir galingas rajono klerko antspaudas ant popierėlio išleidžia džiną.” Kur romuvių IDEOLOGAI? WCERE? ECERE? Ar ‘keltiškos’ muzikos angliškai klausosi?????????
Lenkiu galvą prieš pokario pasipriešinimo kovų dalyvius, gerbiu jų religinius įsitikinimus. Bet ‘motina’ pasitinkanti ‘išvaduotojų’ kariuomenę, ar kryžiaus ženklas įtvirtinantis krikščionybę mums lietuviams yra svetimų atėjūnų primesti. Nors Valdas Rutkūnas vartoja žodžius ‘ideologija’, ‘ideologai’ bet neturi žalio supratimo apie tų žodžių reikšmę. Šio straipsnio viešas spausdinimas dar labiau nuteiks lietuvius prieš ‘pagonis’ t.y. mus – protėvių pasaulėžiūros tęsėjus :-[[
Daugiau alkas.lt svetainėje nesilankysiu. Likite sveiki, romuviai.
Ach, matai, pavadinimas “katiuša” – pasityčiojimas iš “tautos vertybių”, “tautinio pasididžiavimo objekto” ir pan. O gal pastarieji apibūdinimai yra pasityčiojimas, kas atsakys? Straipsnis būtų neblogas, jei ne ta visa demagogija ir kiršinimas. Tiek autorius, tiek Svarinskas gyveno sovietų laikais ir gali turėti skirtingą nuomonę apie tą objektą. Bet kokiu atveju, objektas išgabentas į Grūto parką turbūt jau seniai (?) ir gerb. A. Svarinsko iniciatyva statyti kažką tuščioje vietoje, matyt, nėra susijusi su tuo išgabenimu, nėra ko priešinti nesusijusių dalykų.
Žodžiu, teisingai atkreiptas dėmesys į tam tikrą sovietmečio meno kultūrinę (ne politinę) vertę ir būtinybę jį kažkuriomis formomis išsaugoti. “Kryžkalnio motinos” arba “katiušos” atveju (antrasis pavadinimas taip pat visai vykęs, nes būtent taip ir vadintos sovietų armijai garbę savanoriškai atidavinėjusios merginos) dabartinis jos užlaipinimas ant beveik kubinės formos postamento ant kažkokios kalvelės Grūto parke pažeidžia paminklo vientisumo ir monumentalumo. Kita vertus, lipdyti totalitariniam menui “Tautos Vertybės” etiketę, užmerkiant akis prieš aiškų jo ideologinį meninį kontekstą, nedera.
Dar daugiau, visas rašinio tekstas tik ir kursto naujapagoniškąjį mankurtizmą, šviečiantį, pavyzdžiui, Barboros komentare. Matai, ilgaamžė liaudiškojo religingumo tradicija, kurioje atsispindėjo ir krikščionybės ir senesnių tikėjimų elementai, jau nebeteisinga, ją reikia išrauti iš kultūrinės atminties ir apšaukti okupantiška. “Pasaulį seną išardysim…”, o ant pamatų savo naują ideologiją lipdysim, girdėta dainelė. Atsikvošėkit, didžiulis kryžius ant Skališkių olos stovėjo dar XIX amžiuje (http://www.vambutai.eu/istorija/skailiskiu_ola_Tiskeviciaus.gif), ir dar neaišku, kas į ją daugiau pretenzijų turėtų reikšti. Bet kokiu atveju, manau, kad vietiniai gyventojai, o ne iš miestų atvykę ideologai.
Su visa derama pagarba Senajam Protėvių tikėjimui, visų pusių radikalams atvirai nepritariu ir tą garsiai sakysiu.
Rokai, pasaulį seną ardė krikščionys ir savajį kūrė ant jo griuvėsių. Ir nereikia man pasakų pasakot 😛
Tiek tavo, tiek Kemblio komentarai prasideda durninimais ir išvadinimais visokiais ten mankurtais. Pradžioje išsiplaukit burnas, kitaip diskusijos nebus.
Gal vertėtų kryžiaus-saulutės su žalčiukais idėją svarstyt. Ir vilkas sotus, ir avis sveika, ir istoriškai teisinga, emociškai komfortabilu….
Juokiasi puodas. Iš pradžių apie savo “bezdnyčios” praskalavimą pagalvokite, paskui to reikalaukite iš kitų.
Vilmantas Rutkauskas
2010 12 14 at 23:14 · Reply
Krikščionybė-judaistinė pasaulio valdymo koncepcija, todėl visų valdžių visada palaikoma. Tiesiog amžių patikrintas efektyvus baimės modelis, paradoksaliai virstantis į nesibaigiantį mazochistinį kančios garbinimą.
Kauniečiai, Lietuviai, mes gi turime tai, kas brangiausia-protėvių etninę žemę ir dvasią , globokime ir puoselėkime tai, gana okupacinio importo, kuris jau nuo XIII a. tęsiasi ir savo apetitu tiesiog stulbina.
2010 m. Rugsėjo …… d. (reikia patikslinti) prie Kauno pilies Kauno miesto meras Kupčinskas susitiko su arkivyskupu Tamkevičiumi ir dar kitais bažnyčios mobilizuotais asmenimis ir nutarė: iki 2011 m. Kovo mėn. pastatyti (ne savo rankomis ir ne savo uždirbtais pinigais ir ne ant savo žemės) paminklą popiežiui Jonui Pauliui II.
Dabar vėl- kryžiai Kryžkalny,tas pats okupantų ir jų koloborantų siekis- tiesiog pasižymėti ”savo” teritoriją.
Manau, kad ,statydami tokius ”paminklus”-po kiek laiko tampančiais ”kultūros” paveldais ant mūsų Žemės, krikščionys stengiasi galutinai įteisinti Lietuvos okupaciją.
Labai norėčiau apie tai parašyti išsamiau, su ”ryškiasniais” nusikaltimų faktais, pamąstymais, ne lozungais.Tačiau, visgi tai tik kalbų pasaulis šiltai ir saugiai sėdint.
”Sąjūdžio” laiku tarp okupantų krikščionių fundamentalistų buvo madingas lozungas: ”Lietuva- Marijos žemė”,kuris man keldavo juoką.Tačiau vėliau, kai pamačiau, kad tie judaistai nejuokauja- man irgi pasidarė nebejuokinga.
Vilmantas Rutkauskas
tel. 8 696 50838
P.S.
prašau jūsų patarimo dėl būsimos peticijos teksto ir aplamai teisinio profesionalumo, kad būsimieji parašai tiesiog netaptų niekiniais
Pagarba, Vilmantai,- jūsų straipsnis, kaip lakmuso popierėlis, parodantis komentuotojų apsisprendimą, kurioje Armagedono pusėje jiems patogiau. O kartu ir apmaudu, kad dar tiek brolių bendratautiečių nė nesupranta, kokių dvasinių juodškių tikslams patarnauja. Žinoma, jei jie- tikrai bendratautiečiai, o ne jais apsimeta…
Labai geras straipsnis. Jo teiginiai tiksliai apibendrina mūsų kartos (puikiai pažinusios ir savo kailiu atlaikiusios anų laikų gyvenimo malonumus) dabartinę savijautą. Todėl labai džiaugiuosi, kad jis taip nepatiko p. “Kembliui”, prižadėjusiam nebesilankyti “Alke”, manyčiau, kartu su juo pradings ir isteriški komentarai. “Alkas” – vienas iš nedaugelio tinklapių, kur dar gali rasti žodžius SĄŽINĖ ir GARBĖ.
Komentaras dėl buvusios statulos vardo. Kaip iš tikrųjų liaudis ją vadino – galit pasiklausinėti 100 km spinduliu, aš irgi esu sena vietinė gyventoja – vadino ją Kryžkalnio Motina ir oficialiai, ir gyventojai. Jei norėdavo pašmaikštauti – vadino Raseinių Magde – kaip Maironio poemoj. Apie jokias prostitutes niekam nebuvo nė galvoj – nebent kokiems girtuokliams – gal jų uodegoj, bet jie visais laikais tokie. Su tokiais nebendravau nei tada, nei dabar. Stebiuosi ir kun. Svarinsko, ir kai kurių komentatorių poveikio priemonėmis.
Man irgi gaila Kryžkalnio motinos, kuri man vaikystėje buvo tiesiog “didelė teta”, žyminti pusiaukelę kelyje į Palangą. Sutinku su autorium, kad realiai ji nebuvo priimama kaip paminklas armijai “išvaduotojai”. Bet ką dabar daryti? Paminklas nugriautas, Kryžkalnis atrodo nei skustas, nei luptas, reikia jį kažkaip tvarkyti, ir geriau tegul ten Svarinskas (kuris, beje, nusipelno pagarbos jau vien už tai, kad ėmės ginti Pilėnus nuo Dariaus Barono išpuolių) ten stato kryžius, nes jei nespės, ateis kokie “progresyvūs” menininkai ir pastatys vamzdį (ar ką nors panašaus).
Bet pritariu, kad tartis su rajono (ir ne tik) visuomene reikia.
Sustatyti priešiškus Lietuvai kryžius vien dėl to, kad Svarinskas kažkada apgynė…Pribloškiantis požiūris. Tai tuomet paminklą Kristinai Brazauskienei už tai, kad praleido paskutines ir gražiausias akimirkas su AMB.
Sugebu nukalti dideles akmenines moterų ir vyrų skulptūras bei įvairaus dydžio geležinius kryžius. Ir pagiedoti pastatęs galiu, jei gerai užmoka.
Jei gerai užmoka – aš irgi būnu kalvis.
Jonui Vaiškūnui: Už honorarą galima tik pagiedoti. Kalvystė Lietuvoje yra šventa profesija.Jūsų ironiška replika truputį pigoka, neatitinka Tamstos kvalifikacijos. Ne ant pinigų kalviai užauga. Jeigu kalbėti apie visiškai konkrečius dalykus, tai gal reikėjo pirmučiausiai susitikti keletui vyrų “prie bokalo” ir išsiaiškinti kas ten buvo Kryžkalnyje. Konkrečiau: Butkevičius, Murza, Rutkūnas. Priėjus supratimą ir sutarimą būt buvę prasminga ir kreiptis į tautą. Dabar gi dar kartą vieni kitus durniais išsivadinsim, o karavanas tai eina, ar ne?
Gerbiamieji ,siulau pavasarį susiorganizuoti ir pasodinti ažuolų giraitę , numatyti vietą aukurui .Važiuodami sustosime ,kūrensime aukurą ,susiliesime su gamta,vaikam priminsime protėvių papročius ,toks susiliejimas su ugnimi ir Ąžuolais taps ritualu ir darbu ,nes reiks ir tvarkyti ,prižiūrėti ,tai veiksmas į ateitį .Linkiu VISIEMS šiltų SAULĖS spindulių !
Kalvi, spaudžiu dešinę už profesiją ir visa kita:)
Mielai mamai: gal galėtumėt pateikti argumentuotos informacijos apie egzistavusius jūsų išvardintus veiksmus? Turiu galvoje organizuotą giraitės sodinimą (Kryžkalnyje?), ugnelės pakūrenimą, susiliejimą su ugnimi? Jaučiu, kad tai yra jūsų poetiškos vaizduotės aprašai. niekaip neįstengiu įsivaizduoti, kad tai galėjo būti realiai egzistavusi kultūra. Čia užuodžiu kažkokį sektantiškos meditacijos dūmelį…
Mama,jei kalbėjote rimtai,
labai palaikau jūsų sumanymą ir tikrai prisidėčiau. Iš mano pusės- krovininis automobilis, 1 kubinis metras lauko akmenų (turėtų pakakti Aukurui), žvyrius ir cementas betonui maišyti. Suorganizuokite talką, aš visiškai rimtai.
Reikėtų po Naujų metų ten vietoj susitikti ir aptarti. Numanau, kas dar galėtų realiai, o ne žodžiais padėti.
Mano tel. 8-696 50838 .
el.p. vilmantasrutkauskas @ yahoo.com
🙁 Na ką Jūs čia darot vėl bratkos ir sesės? …
kas yra “krikščionybė”? jei kalbame ne apie graikų filosofiją ir judėjų nacionalizmą – tiesiog košė iš įvairių Europos ir Azijos pagoniškų tautų, prasunkta pro Romos politinės santvarkos filtrą. Tačiau lietuvių tradicijos unikalumas tas kad atėjusi jau po vizų inkvizicijų į mūsų kraštą, krikščionybė buvo interpretuota, transformuota ir adaptuota mūsų poreikiams. Ir liaudies krikščionybė mūsuose įgijos nuostabias formas, dėka kurių ir išliko BET KOKIO pagoniškos apraiškos tradicijoje. Jos pavidalas čia neturi nieko bendro su pavidalu Knygoje (t.y. ciesoriaus – ciesoriui, o mums – kas mūsų)…
Tačiau deja šiandien galima matyti tik iš vienos pusės krikščionišką fundamentalizmą (Svarinskai ir Co.), iš kitos – ne ką mažesnį neo-pagonišką fundamentalizmą. Sąmoningai rašau NEO (nes “pasaulį naują ant seno pamatų…”) ir fundamentalizmas (nes tarp šių dviejų srovių lygybės ženklą deda Tolerancijos nebuvimas).
Tuo tarpu tikroji, sinkretinė, unikali tradicija (labai artima pvz Meksikos ir kitų vėliausiai pakrikštytų kraštų) – nyksta, lieka be objektyvių tyrėjų dėmesio… Jei tikrai nieks to nepastebi tai greičiausiai galas mums kaip genčiai ir matyt taip mums ir reikia nes sudurnom visiškai… :/
Kalvis klausia Rutkausko: Aukurėlį sumūryti ir ugnelę užkurti yra labai paprasta. Bet aukuras yra ne žaizdras. Pagal prabočių tradicijas tokią ugnelę vaidilutė turi nuolatos daboti, o tąją vaidilutę turėtų sugoti kai kokie treniruoti ginkluoti kariūnai. (Kad koks Bonifacijus vėl nesumanytų nepadoriai pasielgti, kaip buvo prieš 1000 metų). Aš siūlau apgalvoti viską iki galo. Juk klaikiai atrodo vienišas likimo valiai paliktas užgesęs aukuras. Kožnas neprietelius galės rodyti pirštu ir šaipytis: štai užgeso pagonių ugnis. Toks aukuras būtų panašus į likimo valiai paliktą mergvaikį. Patarčiau jums dar pasitreniruoti vaikų smėlio dėžėje, tenai gali kilti racionalių idėjų.
Valdai, puikiai išdėstei Kryžkalnio Motinos esmės ir jos praradimo istoriją. Pritariu, kad negalima palikti taip, kaip yra dabar. Reiktų plačiau paskleisti problemą ir ieškoti sprendimo. Gerai būtų neskubėti, bet ir delst nereikia.
Dalia
Kalvi,
nebūk pesimistas. Ant aukuro galima pritvirtinti lentelę:”Pakeleivi, užkurk
Aukuro Ugnelę…”
Jei kokie Brunonai apgriaus ?- laikraščiai parašys, bus apie ką padiskutuoti ir… atstatyti.
Puikus straipsnis. Visiškai pritariu
Pamaniau, jeigu Jėzus būtų ne nukryžiuotas o pakartas, ką statytų Kryžkalnio Motinos vietoje? 🙂
Nesikapstant ideologinėse paskirties istorijose, skulptūra visada atrodė įspūdingai, profesionaliai. Kiti pakaitalai (kreivas kryžius, dabar beformė koplyčia su kalaviju) kol kas atrodo apgailėtinai. Važiuojant plentu, visada kyla mintis, kad tai spyglys į dangų…. Gal jei jau taip piktino ta skulptūra, tai geriau būtų negadinę kraštovaizdžio ir nieko nestatę, nekliurkinę, kol padoriau nesugalvojo.
Iš tolimiausių svetimų kraštų atgabentos ir su žiauriausia prievarta diegtos svetimos vertybės nėra mūsų tautos vertybės. Nesvarbu, iš kur jos atkeliavo: iš pietų, šiaurės, vakarų ar rytų.