Gimiau Švenčionių rajone, Papiškių kaime, už kurio, palei Gojalio giraitę, sruvena iš Švento ežero ištekantis Šventelės upelis, o Šventame ežere – pusiasalis Alkas.
Už Gojalio Gūrių girioje kūpso slaptingi pilkapiai… Jei būčiau likęs gyventi kaime, tai būčiau lankęs aštuonmetę mokyklą Šventoje, į kurią būtų tekę eiti pro laukuose užsilikusius senus ąžuolus.
Kai išsikėlėme į Švenčionis. Čia baigiau Zigmo Žemaičio vidurinę mokyklą. Mus švenčioniškius moksleivius nuolat traukdavo Perkūno kalnas dungsantis prie užpelkėjusio ežerėlio ir netoliese tekančio Kūnos upelio, kuris irgi man siejosi su mano pavarde.
Juoba, kad visai netoli nuo Perkūnkalnio į šiaurės vakarus dėmesį traukė gyvenvietė – Vaiškūnai…
Švenčionių miestas įsikūręs giliame Kūnos senvagės slėnyje. Nors dabar upelis numelioruotas ir įkalintas į vamzdžius po miesto grindiniais, bet senolių pasakoje, Kūna – plati ir srauni upė,per kurią keldamiesi antro pasau linio karo metu, jų atmintyje, skęsta Napaleono kareiviai…
Švenčionijos sąsajos su šventumu, augo su lyg mano augumu ir dėsningai virsto manosios asmenybės dalimi. Gimtinės šventumas, ,,įaugęs“ į mane, visur su manimi keliauja.
Nuvažiavęs į Indiją irgi pamačiau tą patį prigimtinį vietinių žmonių šventumą. Paklausti kas yra Jūsų dievai. Jie atsakė: štai tas kalnas, tie medžiai, šis ežeras, tas upelis… O kokie jų vardai? Tai to kalno, to ežero, to upelio vardas.
Manau, kad esminį prigimtinį pagrindą duoda gimtoji žemė. Ji šaukia.
Kažkada atgulsiu Švenčionių kapuose, kur ilsisi mano tėvai ir senelis knygnešys Stanislovas Vaiškūnas. Mes gimstame šventybėje ir aiškinamės, ką tai reiškia…
Esu tiksliųjų mokslų ragavęs fizikas, bet lieku priaugęs prie žemės ir savo tėviškės. Nuo jos niekur nebėgau,gyvenu Kulionyse, Labanoro girios pakraštyje. Už girios – Kretuono ežeras, Papiškių kaimas, Šventa, Švenčionėliai, Švenčionys.
Visa tai palaiko mane. Tarsi būčiau Nalšios žemės galo galindas.
Ir šis šventumas plinta tolyn ratilais nuo Švenčionių link Šventosios per visą Aukštaitijos žemę.
Švenčionys man – kosmoso centras, šventosios žemės vidurys, gimimo ir mirties vieta.
Džiaugiuosi, kad niekur nuo jų nenutolau. Jei išvažiuoju pasidžiaugti, kaip kitur gražu, privalau grįžti į savo erdvę kaip žuvis į vandenį, kad atgaučiau orą ir amą.
Beje, Švenčionių heraldinis ženklas – dvi žuvys. Žuvys visuotinis dvasinis simbolis. Jų panirimas į vandenį – susitapatinimas su dvasios gelme. Tad Švenčionių ženklas šio krašto šventumą be žodžių liudija dviem nebyliomis žuvimis.
Nesupratusieji mūsų dvasinio šaltinio ištakų – mus pavadino pagonimis…
O mes esame – švenčionys!
Posted by Jonas Vaiškūnas on Thursday, March 2, 2023
Jaučiuosi nepaprastai laimingas galėdamas šiuo garbingiausiu apdovanojimu pasidžiaugti švenčiausioje Pasaulio vietoje – gimtuose Švenčionyse – pastate, kuriame prabėgo mano vaikystė.
Esu dėkingas visiems sukūrusiems šį nei svajotą, nei sapne susapnuotą stebuklą.
Ačiū mieli bičiuliai, ačiū mieli švenčionys.
Puiku,kad Švenčionių kraštas išlieka lietuvių tautinės kultūros tvirtove.Mano nuomone, labai keistai nuskambėjo LRT Ekspedicijos laidoje gerb. Bumblausko pareiškimai,kad Vilnijos gyventojų daugumą ( jei teisingai supratau) sudaro nelietuvių kilmės gyventojai( cituoju iš atminties),o viena ekspedicijos dalyvių pasiūlė pakeisti Lietuvos regionų žemėlapį.išskiriant Vilnijos regioną.Tad Švenčionys, anot ekspedicijos dalyvių,nebepriklausytų Aukštaitijai? Tarsi gerb. Bumblauskas nebūtų skaitęs Vladislovo Sirokomlės ( laikė save lietuviu- litwin. o ne polak ar rusin) 1857 m. knygos ” Iškylos iš Vilniaus po Lietuvą”,kurioje jis mini aplink Vilnių gyvenant lietuvius, rusinus, totorius,žydus ir karaimus. Tarsi Bumblauskas nebūtų skaitęs Mykolo Balinskio 1835 m. išleistos knygos ” Vilniaus miesto statistinis aprašymas”, kurioje rašoma,kad Vilniuje gyvena lietuviai, rusai, vokiečiai ir žydai. Tarso Bumblauskas nebūtų skaitęs apie rusijos caro 40 metų vykdytą lietuvių kalbos draudimą?
Štai,mano nuomone, iki kokių apsurdų gali nusiristi kai kurie gerb. istorikai… O gal tai tiesiog kai kieno finansuojamas projektas?
LRT rodyto laidų ciklo pats pavadinimas “Nacionalinė ekspedicija” regėjosi, ir tai patvirtino ekspedicijos maršrutai, kad žodis “nacionalinė” čia gali reikšti ne Lietuvos, o Lenkijos istorinįo valstybiškumo propagavimą Lietuvoje, žiūrovų auditorijoje apskritai. Taigi iš esmės šio ciklo laidomis buvo gaivintas, propaguotas istorinis Lietuvos, lietuvių lenkiškas nacionalumas (valstybiškumas). Ir tas laidų ciklas pirktas už Lietuvos biudžeto pinigus. Tad kokio lietuviškumo žmonės yra valstybės valdžių sudeleguoti į LRT tarybą, kad ši leidžia LRT programomis veikti prieš Vasario 16-osios akte deklaruotą LIetuvos valstybiškmo atskyrimą nuo istorijoje buvusio su Lenkija. Sąjūdis Lietuvą atkūrė ne tam, kad į ją ir vėl būtų šliaužinama Lenkija. Tarpukariu Oskaras Milašius prisakė su Lenkija nesidėti, nes tai Lietuvos prapultis. Taip ir įvyko 1938 m. Smetona su ja susidėjo – valstybė buvo prapuldyta. Dabar valstybės valdžiose įtaisėme žmones, kurie šitai nepaiso. Pagaliau, kas yra V. Landsbergis, jeigu jam dėl lenkinamos Lietuvos širdies neskauda. Regis į LRT tarybą asmenis nuo savęs yra delegavęs ir valstybės vadovas Nausėda, taigi gal laikas viešai pareikalauti jų atsakomybės dėl to, kad, kaip matyt, LRT savo programomis vykdo ne Vasario 16-osios Lietuvos, o Lenkijos (žečpospolitos) nacionalinę misiją…
Va, buvo įrašyta, bet tapo “išmoderuotas” -, serveriai, esantys Susisiekimo ministro žinioje, kad teiktų viešąją paslaugą – kam tarnauja?… Europa, žiūrėk kas praktiškai su demokratija dedasi Lietuvoje. Mažink, subsidijas, kaip Vengrijai, siųsk komisarus pasižiūrėti ir įsitikinti…
Kažin
Your comment is awaiting moderation
1 sekundė ago
LRT rodyto laidų ciklo pats pavadinimas “Nacionalinė ekspedicija” regėjosi, ir tai patvirtino ekspedicijos maršrutai, kad žodis “nacionalinė” čia gali reikšti ne Lietuvos, o Lenkijos istorinįo valstybiškumo propagavimą Lietuvoje, žiūrovų auditorijoje apskritai. Taigi iš esmės šio ciklo laidomis buvo gaivintas, propaguotas istorinis Lietuvos, lietuvių lenkiškas nacionalumas (valstybiškumas). Ir tas laidų ciklas pirktas už Lietuvos biudžeto pinigus. Tad kokio lietuviškumo žmonės yra valstybės valdžių sudeleguoti į LRT tarybą, kad ši leidžia LRT programomis veikti prieš Vasario 16-osios akte deklaruotą LIetuvos valstybiškmo atskyrimą nuo istorijoje buvusio su Lenkija. Sąjūdis Lietuvą atkūrė ne tam, kad į ją ir vėl būtų šliaužinama Lenkija. Tarpukariu Oskaras Milašius prisakė su Lenkija nesidėti, nes tai Lietuvos prapultis. Taip ir įvyko 1938 m. Smetona su ja susidėjo – valstybė buvo prapuldyta. Dabar valstybės valdžiose įtaisėme žmones, kurie šitai nepaiso. Pagaliau, kas yra V. Landsbergis, jeigu jam dėl lenkinamos Lietuvos širdies neskauda. Regis į LRT tarybą asmenis nuo savęs yra delegavęs ir valstybės vadovas Nausėda, taigi gal laikas viešai pareikalauti jų atsakomybės dėl to, kad, kaip matyt, LRT savo programomis vykdo ne Vasario 16-osios Lietuvos, o Lenkijos (žečpospolitos) nacionalinę misiją…