Elektromobiliams vis srauniau įsiliejant į Lietuvos vairuotojų kasdienybę, ne vienam, svarstančiam iš tradicinės vidaus degimo varikliu varomos transporto priemonės persėsti į naująją elektrinę, kyla galybė klausimų. Vienas iš svarbiausių – ar elektromobiliai tokie pat saugūs kaip ir tradiciniai modeliai? Ar jų ir mums labiau įprastų automobilių saugumą lemia tos pačios priežastys?
Specialistų atsakymas paprastas: elektromobiliai yra tiems patiems fizikos dėsniams paklūstančios transporto priemonės, kaip ir visi kiti eismo dalyviai. Be to, juose montuojama tokia pati saugumo įranga kaip ir vidaus degimo varikliais varomuose modeliuose, kai kada – netgi pažangesnė.
Iškalbingi saugumo bandymų rezultatai
Paprastas būdas įsitikinti elektromobilių saugumu – peržvelgti juos testuojančių organizacijų pateiktus duomenis. O jie signalizuoja, kad elektromobiliai ne tik nenusileidžia, bet neretai ir pranoksta vidaus degimo varikliais varomų transporto priemonių saugumo rezultatus.
Vienu šviežiausių tokių pavyzdžių tapo elektromobilis „Cupra Born“. Per nepriklausomos saugumo organizacijos „EuroNCAP“ bandymus ispaniškas elektra varomas modelis gavo maksimalų penkių žvaigždučių įvertinimą. Gerus rezultatus demonstravo ir daugiau 2022 metais testuotų elektra varomų transporto priemonių: „Tesla Model Y“, „Volvo C40 Recharge“ ar „Kia EV6“.
Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ komunikacijos vadovas Renaldas Gabartas pažymi, jog, kalbant apie elektromobilių pasyvaus ir aktyvaus saugumo sistemas, galima daryti prielaidą, kad jie mažų mažiausiai niekuo nenusileidžia įprastus degalus naudojantiems analogams.
„Kol kas didelė dalis elektromobilių yra pagaminti naudojant vidaus degimo varikliais varomų automobilių platformas, kurios savo ruožtu pasiekė tokį lygį, kad per „EuroNCAP“ bandymus paprastai surenka beveik maksimalų taškų skaičių. Vienintelė abejonė – ar taip pat efektyviai išsklaidoma kinetinė energija, atsirandanti priešpriešinio smūgio metu, kai elektromobilių priekinėje dalyje nėra variklio ir transmisijos. Tačiau, tikėtina, kad konstruktoriai tuos dalykus yra įvertinę ir tam tikras kėbulo vietas sustiprinę“, – sako specialistas.
Elektros pavaros platformos turi privalumų
R. Gabarto teigimu, ant specialiai jiems sukurtų platformų surinkti elektromobiliai lengvai išlaiko saugos bandymus. Tai patvirtina ir „EuroNCAP“ statistika. Pavyzdžiui, per šios organizacijos bandymus šiemet aukščiausius įvertinimus susižėrė tik ant elektromobilių platformos sukurti minėti „Tesla Model Y“, „Kia EV6“ ar „Cupra Born“.
Pastarasis modelis pagamintas naudojant „Volkswagen Group“ modulinę elektros pavaros unifikuotų konstrukcinių blokų sistemą (MEB), pasižyminčią standžia kėbulo struktūra ir daugybe pažangių technologijų. Jos taip pat pritaikytos kuriant elektra varomus „Volkswagen ID.3“, „ID.4“ ir daugybę kitų grupės valdomų prekių ženklų modelių.
Tai leido mažų šeimyninių modelių segmento atstovui pademonstruoti aukštus saugumo rezultatus – jie ypač svarbūs būtent tokių automobilių pirkėjams. Už suaugusiųjų apsaugą „Cupra Born“ skirtas net 93 proc. įvertinimas, o vaikų apsauga įvertinta 89 proc. Pagal pastarąjį rodiklį sportiškasis elektrinis hečbekas netgi pranoko 87 proc. įvertinimą gavusį „Tesla Model Y“.
R. Gabartas pažymi, kad didesnių problemų saugumo atžvilgiu nesukuria ir elektromobilių svoris, nors jis paprastai keliais šimtais kilogramų didesnis nei tradicinę pavarą turinčių automobilių.
„Veikiau priešingai – kadangi sunkios baterijos montuojamos elektromobilio apačioje, svorio centras tampa žemesnis, o transporto priemonės stabilumas padidėja. Elektromobiliams susidoroti netgi su „briedžio testu“ sekasi geriau nei vidaus degimo variklį turinčioms mašinoms“, – paaiškina pašnekovas.
Ši elektromobilių savybė atsitikus nelaimingam eismo įvykiui taip pat mažina tikimybę apsiversti arba verstis pakartotinai. Anot R. Gabarto, aktyviųjų saugos sistemų, montuojamų į elektros energija varomus modelius, sąrašas paprastai būna net ilgesnis nei analoguose su vidaus degimo motorais, nes tai brangesnės transporto priemonės.
Ne mažiau svarbu tai, kad elektromobilių technologijos be pertrūkio tobulinamos ir į šio tipo mašinas kone kasmet diegiami tiek mechaniniai, tiek programiniai patobulinimai. Tai įrodo ir tie patys saugumo testai.
Štai 2020 metais „EuroNCAP“ testais išbandytas „Volkswagen ID.3“ pelnė 6 proc. mažesnį (87 proc.) suaugusiųjų keleivių saugumo ir 2 proc. mažesnį (71 proc.) pėsčiųjų apsaugos įvertinimą nei naujesnis, tą pačią platformą naudojantis, 2022-aisiais išbandytas „Cupra Born“.
Paneigia sklaidančius gandus
R. Gabartas taip pat paneigia interneto forumuose gajų mitą, jog dėl gausybės sujungtų elektros energiją naudojančių įrenginių ir aukštos įtampos grandinės elektra varomos transporto priemonės linkusios dažniau užsidegti, o įvykus avarijai – tai, esą, beveik neišvengiama.
„Elektros energija varomas transportas iš tiesų kaip tik ne toks pavojingas gaisro rizikos požiūriu. Aukštos įtampos grandinės sukonstruotos taip, kad per incidentą, kai suveikia atitinkami davikliai, elektros tiekimas būtų nutrauktas“, – atskleidžia techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas.
yra labai geras dalykas: greitai ir nemokamai pasikrauni, važiuoji smagiu greičiu kur tik nori ir kiek nori, ir kainuoja visai nebrangiai.
Orientuotis į atsinaujinančius šaltinius sveikintina, bet skubinti užsmaugt Golfuku į bažnyčią kartą savaitėj važiuojantį valstietį (ir dukart metuose į malūną), kaltinant jį kad labai teršia gamtą ir lai jis greičiau tegu perka elektromobilį – tai beprotybė.
Su bepročiais reikia kovoti. Iki pergalės. Nes bepročiai yra pavojingi. Nekovok su jais – jie gali pražudyti žmoniją.
tai tik verslas. Ne beprotybė,
Klysti. Ne verslininkai sumanė uždrausti vidaus degimo variklius, o skaitmeninio konclagerio projektuotojai.
už politikų visame pasaulyje visada stovi verslas, korporacijos, karo pramonė, stambūs gamintojai, vaistų pramonė ir t.t., verslas politikus išstumia ir finansuoja, tampo už virvučių, kaip lėles, paperka. Pinigai valdo, tik pinigai viską valdo pasaulyje, godumas valdo, viršpelniai valdo visų valdžių priimamus politinius sprendimus. Gal apsidairyk čia pat, toli nekeliaudamas. Kur čia politiniai sprendimai, dėl kurių stambiausias verslas nukentėtų? Teko gal girdėti? Niekas nieko neprojektuos, įskaitant elektromobilius, jei iš to nebus milžiniškos piniginės naudos. Reiškia, jie stipresni, priėjo ir gavo, ko siekė.
Klysti tamsta. Elektromobilių verslas nebus pelningesnis už benzininių ir dizelinių mašinų verslą.
ir isterikuodami uždraus vid. degim. variklius, visa auto pramonė atsidurs kieno rankose? Jau dabar gamintojai persitvarko, leidžia mišrius automobilius, kurių ateity, aišku, neliks. Bus ne pelnas, bus viršpelniai!. Tiems, kas gamina auto, ir įkrovimo stoteles, ir akumuliatorius, elektros variklius, elektroniką, o ką jau bekalbėti apie elektros tiekėjus! Štai čia aukso gysla – kulonų tiekimas! O elektra iš kur? Gal iš skiedrų ir šiaudų? Vėjo jėgainės, gal atominės ir t.t. Užteks naftos pumpuotojamas pelnytis, nauja verslinyyykų liber karta atėjo! Tyla apie neigiamas pasekmes, įskaitant panaudotų akumuliatorių, elektronikos perdirbimą, jėjo jėgainių žalą ir t.t. Dar kartą pagalvokite, kodėl partijos galimai turi juodas kasas, kodėl net atskiri verslininkai stipriai jas remia prieš rinkimus? Todėl, kad neturi kur pinigų dėti, gal tiesiog dovanoja? Neteikės atidirbti po rinkimų? Netikiu tokia nesavanaudiška donoryste.