Gegužės 27 d. Valstybinės kultūros paveldo komisijos (toliau – Paveldo komisija) posėdyje buvo svarstytas užsienio šalių karių palaidojimo bei susijusių atminties vietų klausimas (istorinės atminties įamžinimo kontekste).
Ar tikrai užsienio šalių karių kapinės yra mūsų kultūros ir paveldo dalis, kurią mes turime puoselėti, saugoti ir vertinti?
Diskutuojama buvo ir apie visų istorinių laikotarpių karinių konfliktų aukų, kapinių, palaidojimo ir užkasimo vietų priežiūros teisinės bazės bei institucinės sistemos nebuvimo problemą, – rašoma pranešime žiniasklaidai.
„Svarstant šiuos sudėtingus klausimus ypač svarbu remtis žinovų nuomone“, – tvirtina Paveldo komisija.
Šiandienos kontekste svarbus 2016 m. Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto mokslininkų atliktas fundamentalus tyrimas „Antrojo pasaulinio karo memorialai ir atmintys Lietuvoje: ideologinės tendencijos ir jų valdymo galimybės“, kurio rezultatas – kolektyvinė monografija „Kariai. Betonas. Mitas: Antrojo pasaulinio karo Sovietų Sąjungos karių palaidojimo vietos Lietuvoje“ (Vilnius: Vilniaus universiteto leidykla, 2016).
Tyrimu siekta nustatyti esamas ir galimas grėsmes, susijusias su Antrojo pasaulinio karo sovietinių karių įamžinimo vietomis ir pateikti siūlymus dėl atitinkamo tų vietų valdymo.
Reiktų paminėti ir šių metų gegužės 6 d. Vilniaus universitete vykusias diskusijas karo, paveldo, atminties ir ideologijos temomis, kurias aptariant išryškėjo šios srities žinovų nuomonės nepaisymo problema (Gegužės 6 d. diskusija Vilniaus universitete „Heritas“ svarbu: karas ir paveldas).
2022 m. birželio 8 d. Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties komisijoje, svarstant įstatymo projektą „Dėl Lietuvos Respublikos draudimo propaguoti totalitarinius, autoritarinius režimus ir jų ideologijas įstatymo projekto“, buvo pasiūlyta į diskusijas kviesti ir paveldo apsaugos žinovus.
Dar 2022 m. balandžio 19 d. Lietuvos Respublikos kultūros ministras, reaguodamas į pastarojo meto naujienas ir visuomenėje tvyrančias nepakantumo sovietiniams reliktams nuotaikas, priėmė įsakymą Nr. ĮV-417 „Dėl kultūros ministro 2005 m. balandžio 15 d. įsakymo Nr. ĮV-150 „Dėl nekilnojamųjų kultūros vertybių vertinimo, atrankos ir reikšmingumo lygmens nustatymo bruožų aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“, kuriuo nustatė, kad sprendžiant dėl teisinės apsaugos reikalingumo nevertinamos vietos (išskyrus neveikiančiose kapinėse, palaikų laidojimo ar užkasimo vietose esančius kapus ir antkapius), kuriuose vaizduojami nacistiniai ar sovietiniai simboliai, partijų veikėjų atvaizdai, skulptūros, užrašai ar kiti simboliai.
Paveldo komisija pritaria šiam dokumentui, tačiau taip pat atkreipia dėmesį į problemos kompleksiškumą, tvarios valdymo sistemos sukūrimą.
Paveldo komisija pabrėžia, kad nors Sovietų Sąjungos karių didesnioji palaidojimo vietų dalis yra oficialiai priskirta (tai paveldėta iš sovietmečio) kultūros paveldo sričiai, o paveldosaugos teisė ir sistema šiandien yra pagrindinė priemonė šioms vietoms administruoti, reikėtų ieškoti kitų alternatyvų – karių kapai, kapinės, palaidojimo ir užkasimo vietos turi būti administruojamos ne kaip kultūros paveldo vietos.
Paveldo komisija atkreipia dėmesį į problemos įvairiapusiškumą, todėl ją spręsti siūlo kompleksiškai:
1. kalbėti ne vien apie sovietinių karių kapų palaidojimo vietas, bet ir apie kitų užsienio šalių karių palaidojimus ir jų priežiūrą;
2. sukurti bendrą visų istorinių laikotarpių karinių konfliktų aukų, kapinių, palaidojimo ir užkasimo vietų priežiūros teisinę bazę bei institucinę sistemą;
3. valdymo sistemoje turėtų dalyvauti ne tik Lietuvos Respublikos kultūros ministerija, bet ir Krašto apsaugos bei Užsienio reikalų ministerijos.
Šie pasiūlymai sutampa su minėtoje monografijoje išsakytu mokslininkų požiūriu.
Nors sovietinių karių palaidojimo vietos saugomos kaip nekilnojamosios kultūros paveldo vertybės, kyla klausimas: ar tikrai visos užsienio šalių karių kapinės yra mūsų kultūros ir paveldo dalis, kurią mes turime puoselėti, saugoti ir vertinti?
„Dauguma sovietinių karių kapinių neturėtų likti įpaveldintos. Tačiau kai kurios kapinės pačios savaime yra pasakojimas, bylojantis apie sudėtingą, daugiasluoksnę ir dažnai trauminę mūsų šalies istoriją.
Užsienio šalių karių, ypač Antrojo pasaulinio karo sovietinių karių, kapinių klausimas yra sudėtingas ir kiekvieną atvejį reikėtų nagrinėti atskirai, pasitelkiant šios srities žinovus,“ – teigiama Paveldo komisijos pranešime.
Valstybinė kultūros paveldo komisija yra Seimo, Prezidento ir Vyriausybės ekspertė ir patarėja valstybinės kultūros paveldo apsaugos politikos formavimo ir įgyvendinimo klausimais.
Lietuviui , o ypač sustiprintam diplomo , dirbančiam visokiuose departamentuose, turi būti savaime aišku : čia negalima styroti jokiems svetimiems paminklam—-hitlerininkų , leniniečių, caro kareivių, kaizerio . Želigovskio.
…nu tada pamirškim ir lietuvių kapų Sibire tvarkymus.
Atsakas tikriausiai toks ir būtų. Bet ne todėl, kad jis teisingas ir lygiavertis. Kapas, jame esantys palaikai – ne tas pat, kas okupantą ir okupaciją šlovinantys gigantiški paminklai okupuotiesiems panosėje.
Paminklas (net gigantiškas) mąstančiam žmogui nelygu – tai gėda, ar garbė… bet tai – istorija pamąstymui. Žuvęs žmogus visose religijose siejamas su amžinybe. Jei mes tikrai mylime savo žuvusius – tai statykim paminklus, kurie būtų ne prastesni už ruskių ir “sovietų”… Aš taip galvoju. O gal mes neįstengsime saviems tokių pastatyti? Va – “kur šuo pakastas”?
Daug skaičiau apie Sibiro kapus . Šabakštynais apaugę .Iki kai kurių reikia visureigiais ar malūnsparniais vykti. Jie ne miestų\miestelių centruose, nes lageriai nebuvo miestuose .Vietiniai neprižiūri, stebėjosi mūsų lietuvių entuziazmu…..Jokių lietuviškumą\katalikiškumą
propaguojančių ideologizuotų paminklų gi ten nėra . O ar pernai, ar užpernai moskovitai uždraudė mūsiškiams ten lankytis . Antistalininė ”Memorial” organizacija RF uždrausta . O štai okupantų PAMINKLAI mūsų asfaltuotose , lengvai lankomose viešose erdvėse—-ideologinė mina . Ilgo veikimo. Tik nekerta per kojas —kaip priešpėstinė mina . O dešimtmečiais veikia smegenis .
Labai ir labai teisinga pastaba. Šaunuolis.
Žuvęs kare žmogus – kai-kam šuns antkapio nevertas? Tokie kai-kas – žmonių vardo neverti…
kalba ne apie kuklius antkapius su pavardės užrašu lentelėje, o apie gigantiškus paminklus, kurių paskirtis – laikyti baimėje okupuotuosius ,,čiabuvius”, paminklus, teigiančius išvirkščią ,,tiesą” apie ,,išlaisvintojus”. Ir tuos, kas su RA čia įvirto, ir tuos, kas ,,partizanais” apsimetę gyvus mūsų žmones degino ir skerdė.
O tai jau ir nežinosime, kad paminklas virš miesto – kurį TIK ruskiai vadavo? JUK VADAVO VISI? Tai gal pavadintume paminklą – “vaduotojų garbė”? Nebūtinai juk ruskiai, bet net ir amerikonai su lenkais! Juk užrašas būtų smulkiomis raidėmis, nurodančiomis ir į vokiečių karių, ir į lenkų nacionalistų palaidojimo vietas? Kodėl užsiciklimamne tik ant ruskių? O šalia pastatytume Lietuvę-MOTINĄ, menkinančią visas “vadavimo” garbes? Kaip galvojat?… Bet juokas-juokais?
Man sukėlė mintis Šiaulių centre ant nuversto kario nugalėtojo skulptūros pjedestalo – vietoje kario pastatytas verkiančios mergaitės miniatūrinis paminklas… O galėjo būti sulyginamo dydžio proporcionaliai su kariu. Štai kur būtų paminklų kompleksas karų prasmei…
Ale ir bjaurios mintys galvon lenda. Na ne kaip neužmirštu tos nuotraukos su paminklu išvaduotojui . Vietoj kūdikio rankose – šikpuodis.
• Pagerbkime Birželio sukilimo didvyrius ir aukas!
– pozicija.org/pagerbkime-birzelio-sukilimo-didvyrius-ir-aukas/comment-page-1/#comment-31891
Ar tikrai užsienio šalių karių kapinės yra mūsų kultūros ir paveldo dalis?
Tikrai ne.
Tikrai ne kultūrą nešė į Lietuvą užsienio kariai, o prievartą, kančias ir mirtį, tad kalbėti apie šių niekšų kapų priežiūrą gali tik visiški besmegeniai.
Lietuva pasiekė tokį satanizmo lygį, jog ims iškasinėti kapus ir kapoti palaikų galvas ? Šaunu. Visų šalių satanistai vienykitės.
Apgailėtini tavo sapaliojimai.
Okupantų šlovės simbolių pašalinimas iš garbingų vietų neturi nieko bendra su satanizmu. Matyt esi artimai susijęs su okupantais arba kolaborantais, kad rašai nesąmones. Mano panieka tokiems kaip tu.
Iš kur tai paėmėte? Kažkas tamstą tyčia klaidina, ar pats nesupranta, apie ką kalbama? Ne apie palaikus kape kalbama! Jų niekas nesirengia kasinėti.
Užkuras toks neapykantos rusams laužas, jog negalėdami žudyti gyvų, dorosis su mirusiais ? Kas tai ? Nerandu sąvokos. To dar nebuvo. Į kur tai veda ?
Neapykantą rusam kelia patys rusai. Užpuolė Sakartvelą 2008 , Ukrainą 2014 , 2022 , Suomiją , Lenkiją 1939 , mus 1940 , numušė keleivinį lėktuvą , grasina visiem kaimynam . Caras Lukašenka tik iš baimės ”draugauja ” su didesniu caru. Draugai-priešai =draušai . Londono laikraštis vadino friends-enemies = frenemies.
Taigi, tai ne dar viena isterinė pastanga išprovokuoti karą ? Paskatinti vietinius rusus maištui ? Sunku patikėti.
Kodėl tokia keista kalba rašote?..
Klausimas skirtas
White Lives Matter
Kalusia arabas ar afrikietis ? Lietuvių kalba jiems tikrai keista.