Viešojoje erdvėje netylant pasisakymams, kad Vilniaus oro uosto pastatas turi būti nugriautas ir statomas naujas, Valstybinė kultūros paveldo komisija (VKPK) pareiškė, kad Kultūros vertybių registre esančios vertybės negali būti diskusijų dėl galimo griovimo objektas, o pastatas turi būti saugomas kaip ir bet kuri kita šiame sąraše esanti kultūros vertybė. Vilniaus oro uosto pastatas yra įtrauktas į Kultūros vertybių registrą. Jam taikoma ir atitinkama teisinė apsauga.
VKPK žiniasklaidai išplatintame pranešime primena, kad paveldo apsaugą apibrėžiantys įstatymai ir teisės aktai nurodo valstybei išsaugoti Kultūros paveldo registre esančias vertybes. Bet kokia kitokia vieša komunikacija diskredituoja paveldosaugos ir pačios valstybės veiklą.
Pasak VKPK kultūros vertybių išsaugojimo klausimas yra lygiavertis nepriklausomai nuo to, kokio tipo, konfesijų, istorinio sukūrimo laikotarpio vertybės yra įrašytos į Kultūros vertybių registrą, ir kuriai visuomenės daliai jos yra priimtinos arba ne. Teisės aktai įpareigoja, jog kultūros paveldo objektų ir vietovių turi būti atrinkta tiek ir tokių, kad būtų užtikrintas pakankamo pavyzdžių kiekio išsaugojimas kiekvienu atveju.
„Taip, sovietinio laikotarpio palikimas priskirtinas prie nepatogaus paveldo. Visgi reikėtų kalbėti ne apie laikotarpį, kada objektas sukurtas. Reikia vertinti – architektūra gera, ar ne, kiti elementai vertingi, ar ne. Tai yra esmė. Šiai dienai Vilniaus oro uostas yra pripažįstamas kaip objektas, turintis tų paveldosauginių verčių“, – pranešime žiniasklaidai rašo VKPK.
Nekilnojamojo kultūros paveldo vertinimo tarybos teisinės apsaugos tikslingumo klausimus svarsto atsižvelgdamos tik į objektų kultūrinę vertę, ir tik pagal šį, o ne jokį kitą kriterijų gali panaikinti arba suteikti vertybei teisinę apsaugą.
„Norime atkreipti dėmesį, kad dėl kitų į Kultūros vertybių registrą įrašytų sovietinio laikotarpio pastatų – Vilniaus geležinkelio stoties ar Vilniaus dramos teatro – rekonstravimo išsaugant pastatų vertingąsias savybes diskusijų nekilo. Yra sakoma, jog šie pastatai saugomi, nes iliustruoja geležinkelio plėtros ir teatro bei modernios architektūros šalyje istoriją. Tuo tarpu Vilniaus oro uostas iliustruoja daugiasluoksnę areonautikos, Vilniuje vystytos nuo Pirmojo pasaulinio karo laikų, istoriją“, – pabrėžia VKPK.
Pranešime spaudai taip pat pažymima, kad svarstant apie tolesnę Vilniaus oro uosto plėtrą reikėtų nepamiršti, kad lėktuvų kilimo bei tūpimo trasa yra virš UNESCO Pasaulio paveldo sąraše esančio Vilniaus istorinio centro. Paveldo komisija pasisako už naujai parengtame Lietuvos Respublikos teritorijos bendrajame plane tarp Vilniaus ir Kauno siūlomą naują tarptautinį oro uostą.
„Vilniaus oro uosto bei kitų šio laikotarpio pastatų nevienareikšmis vertinimas neišvengiamai verčia pradėti atranką ir diskusiją, kurie iš jų mums yra aktualūs ir vertingi šiandien. Raginsime Kultūros ministeriją bei Kultūros paveldo departamentą sudaryti baigtinį šio laikotarpio objektų sąrašą, kuris būtų aiškus, motyvuotas bei suprantamas visuomenei“, – apibendrino Valstybinė kultūros paveldo komisija.
Vilniaus oro uosto pastatas į Kultūros vertybių registrą buvo įrašytas 1993 m. 2007–2008 m. pastatui buvo nustatytos architektūrinio pobūdžio vertingosios savybės.
VKPK yra Seimo, Prezidento ir Vyriausybės ekspertė ir patarėja valstybinės kultūros paveldo apsaugos politikos formavimo ir įgyvendinimo klausimais. Dėl Vilniaus oro uosto išsaugojimo kreipiamasi į Susiekimo, Kultūros ministerijas, Kultūros paveldo departamentą, Seimo Kultūros komitetą, Vyriausybę ir Vilniaus m. savivaldybę.
Parengta pagal Valstybinė kultūros paveldo komisijos pranešimą
Įtariama, jog šioje stotyje, kažkada išlipo Leninas. Pastatas primena Tarybų laikus. Gaukime viską, kas Lietuvos valdžiai primena jų praeitį, iš kur jie atėjo. Išvaduokim iš praeities.
Griaukime, griaukime, griaukime ….
Bet vis tik, jei nugriaus ir pastatyts naują, na, tokį, kaip lidlas ar rimi, tai kieno vardą ir pavardę jam jau nuspręsta suteikti?
Gali ir susipešti, nepasidalinti nuopelnų.
Beje, šios dienos ,,Respublikoje” net keletas straipsnių, susijusių su sostine, meru ir jos bendražygiais.
—————————
– Šeštadienio „Respublikoje“ skaitykite: Mūsų laukia liūdna Europos dalia
respublika.lt/lt/naujienos/lietuva/kitos_lietuvos_zinios/sestadienio_respublikoje_skaitykite_musu_laukia_liudna_europos_dalia/
Tyrimas: Tik mes negerbiame savos kalbos?
– respublika.lt/lt/naujienos/lietuva/kitos_lietuvos_zinios/tyrimas_tik_mes_negerbiame_savos_kalbos/
Homo cultus. Žmogus ir miestas. Gyvenamosios aplinkos kokybė: apie daugiabučių kiemus
– lrt.lt/mediateka/irasas/2000178759/homo-cultus-zmogus-ir-miestas-gyvenamosios-aplinkos-kokybe-apie-daugiabuciu-kiemus
,,Artimiausios gyvenamosios aplinkos kokybė yra vienas esminių veiksnių, lemiančių gyvenamosios vietos pasirinkimą: galimybė pasiekti reikalingas vietas, susisiekimo kokybe, žalias kiemas.
Apie daugiabučių kiemų vystymo perspektyvas ir iššūkius kalbėsimės su visuomenininku Eduardu Kriščiūnu, Lietuvos pėsčiųjų asociacijos vadovu. Aptarsime „Miestas plius” programos kiemų vystymo viziją, tendenciją aptverti daugiabučių kiemus, apžvelgsime situaciją su priklausomaisiais želdynais ir galimybes spręsti chaotiškai plintančius parkingų problemą. Aptarsime ir gyventojų galimybes užtikrinti savo teisę į kokybišką aplinką.”
………………………
Ar atkreipėte dėmesį, koks neišsemiamas energijos užtaisas staiga pamaitino savivaldybę? Kiek brangių milžiniškų projektų vienu metu jie planuoja? T. y., kiek leidimų įv įmonėms darbuotis, kažką pradėti jie išduos? Na, ką reiškia leidimo išdavimas – įtariame. O kai jų daug išduodi?.. Bet – visa tai turės miestas apmokėti?.. Ar po tokio tvarkymosi neliks visas Vilnius įkeistas? Su visomis jo net ir benamėmis katėmis?
O kam tą Vilniaus oro uosto pastatą griauti, jeigu dvigubai pigiau naują pastatyti. Taigi be abejonių jis statytinas naujas kartu įrengiant ir naujus sostinės oro uostui deramo ilgio kilimo-tūpimo takus. Bet Vilniui oro uostas statytinas ne kažkur tarp Vilniaus ir Kauno, kaip vis girdisi iš antivilniškųjų svaičiotojų, o kuo arčiau prie jo. Mat, neginčijamai dabartinio Vilniaus oro uosto privalumas yra būtent tai, kad jis yra arti paties miesto. Akivaizdu, kad šis privalumas yra išlaikytinas ir statant naująjį jo pastatą. Vadinasi, naujasis oro uosto pastatas turėtų atsirasti už kokių 5-7 km. nuo dabartinio. Matyt, daugeliu atžvilgių geriausia būtų, kad tokia netolima tam tinkama vieta rastųsi dabartinių kilimo takų kryptimi į pietinę pusę. Tokiu atveju oro uostas kaip ir išliktų toje pačioje miesto dalyje ir ženkliau nenutoltų nuo jo, kas taipogi yra privalumas. Be to, atlikus šiuos pakeitimus lėktuvai neskristų taip žemai virš miesto.
Dabartinis oro uosto pastatas galėtų būti panaudotas aviacijos muziejui, kitoms oro uosto ar miesto reikmėms. Taigi gal statykime negriaudami Vilniaus.
Žmonėms būtų įdomu viešai išgirsti ir ką Ministras manytų dėl čia išdėstytos klausimo sprendimo galimybės.