Kaip ten sakoma, net baisu sakyti, kad neprisikalbėtum. Bet pasakyti norisi. Spaudoje perskaičiau jau kelias panašaus pobūdžio žinutes, tad manau, kad tai jau nebėra atsitiktinumai. Pagaliau tai jau galima vadinti reiškiniu. Kalbu apie savivaldybių tarybų sprendimus ar merų pasisakymus, kad vieši miestų renginiai bus rengiami be alkoholio. Apie tai viešai prabilo Jonavos rajono meras, o apie sprendimą paskelbė Šiaulių rajonas. Kėdainiai, savo agurkų šventę taip pat atšventė be alkoholio.
Manau, kad šis reiškinys jau įgauna bent nedidukės sniego gniūžtės efektą, nes neabejoju, kad Jonavos rajono mero ir bendrapartiečio nuomonę sustiprino tikrai charizmatiškas buvęs Sveikatos apsaugos ministras ir dabartinis ES komisaras Vytenis Povilas Andriukaitis, o Šiaulių rajono tarybai tinkamus argumentus ir nenuginčijamą sėkmės istoriją Naisiuose pristatė Naisių festivalio siela Ramūnas Karbauskis. Taigi, jau ne viena partija ir jau ne vienas politikas. Tai tampa reiškiniu.
Iki to kelias buvo labai ilgas, nes mūsų valstybės bandymus kažkaip tvarkytis su alkoholio vartojimo ir renginių saugumo problemomis savotiškai galima prilyginti vis prasipagiriojančio ir vėl prisigeriančio alkoholiko planais gydytis nuo alkoholizmo. Nuolat stebėdavom žinutes kuomet kam nors ką nors sumušus, mirus nuo persigėrimo, nuskendus ar sunaikinus savivaldybės turtą viešos šventės metu, savivaldybių politikai, kaip ir daugelis alkoholikų pagirių metu, pasiryždavo imtis „ryžtingų veiksmų“. O galvos skausmui praėjus ir vėl pasirodžius seniesiems draugeliams, alkoholio gamintojų ir prekiautojų pavidale, vėl būdavo dalinami vienkartiniai prekybos alkoholiu leidimai viešų renginių metu. Ir taip daug metų.
Žinoma. Jau girdžiu skeptikus kalbant, kad esą draudimais nieko neišspręsi, žmonės gers namie, o jei negers, tai dar blogiau: ateis prisivartoję narkotikų, ar šventėse svaiginsis nelegaliomis medžiagomis. Taip pareiškė dėl sunkiai suvokiamų priežasčių pasiteisinusios praktikos atsisakiusios Pakruojo rajono savivaldybės mero pavaduotojo pareigas einantis Gediminas Grybė. Įdomi nuomonė. Bandau įsivaizduoti „ratų užsimetusius“ kaimo girtuoklėlius besiklausančius liaudiškos muzikos. Sunkiai pavyksta, bet gal čia aš toks be vaizduotės.
Galima sakyti, kad Naisiai, ilgą laiką buvę tiesiog ramiu ir žavingu Žemaitijos miesteliu, po truputį tampa reiškiniu, kuris kaip vaistai pradeda plisti po labai ligotą šalies kūną.
Grįžtant prie draudimų, tai visiems būsimiems gąsdintojams nepasiteisinusia JAV prohibicija siūlau patylėti ir nebeatsibosti, nes tie palyginimai jau net nebejuokingi, o rimtose diskusijuose skamba kaip mažo vaiko knirkimas dėl sulūžusio žaislo. Reikia pastebėti, kad panašūs ribojimai viešuose renginiuose yra reikalingi pirmiausia tam, kad visuomenei būtų gražintas suvokimą, jog pasilinksminimai yra įmanomi ir neprisigėrus. O tiems, kurie ir taip neprisigeria tokiuose renginiuose, vieši renginiai pagaliau turėtų tapti kultūros ir saugaus pasilinksminimo galimybe, kuri nebesisietų su nuolatiniu girtų žmonių keliamu pavojumi ar nesibaigiančiais bet kur atliekamų gamtinių reikalų vaizdiniais. Iš viso toks girtuokliavimas viešų renginių metu sunkiai suprantamas ir paaaiškinams žinant, kad LR Alkoholio kontrolės įstatymas draudžia alkoholio vartojimą viešose vietose. Visai neaišku, kodėl miestų švenčių metu į šią nuostatą, net ir ne renginių vietose, kur parduodamas alkoholis, staiga imama žiūr
ėti pro pirštus. Čia kaip kokie atlaidai, negalintiems viešose vietose pasirodyti tik todėl, kad yra blaivūs.
Absoliuti dauguma Lietuvos gyventojų nėra savęs nevaldantys alkoholikai ir tikrai gali viešo renginio metu keliais valandas praleisti negerdami. Tiems, kam gėrimo labai trūks, visuomet liks galimybė nueiti pagerti į artimiausią barą ar kavinę. Ten juk taip pat Lietuvos verslininkai dirba ir darbo vietos kuriamos. Ar ne mieli politikai? O tie, kurie nesugeba valandos išbūti neprigėrę spirituoto alaus ar pigaus vynelio, manau ras kitų pramogų. Kodėl didžioji viešų švenčių dalyvių dalis turi kentėti nuo tokių veikėjų vapaliojimo, seilėjimosi, kabinėjimosi ir kitų keliamų problemų. Yra taikliai pastebėta, kad vieno žmogaus teisės pasibaigia ten, kur prasideda kito žmogaus teisės. Taigi, teisė negerti ir būti saugiam viešame renginyje yra ne mažiau svarbi, nei teisė prasigerti.
Net neabejoju, kad prasidės aludarių pasriūbavimai apie tai, kaip sumažės darbo vietų, kaip vietinis verslas patirs nuostolius ir pan. Įdomu ką pasakytų ūkininkai ar kiti darbdaviai, kurie po tokių „verslininkų“ pasiautėjimo laukia sekančią darbo dieną užsišventusių darbuotojų. Kiek jie nuostolių patiria? Kiek nuostolių ir išlaidų patiria viešąją tvarką turinčios užtikrinti tarnybos, kurių pareigūnai jau daug metų prašo politikų įvesti blaivių renginių praktiką? Tik jų balsas iki šiol buvo negirdimas.
O visiems, kurie manote, kad tai kraštutinumas, siūlau išjungti šį straipsnį ir eiti skaityti kitų žinučių, apie tai kaip „socialiai atsakingai“ sporto renginiuose bus dalinamas nealkoholinis alus, nutylint, kad taip reklamuojamas, alkoholinis; žinučių apie tai, kad mažėjant alaus pardavimams kitose šalyse imamasi priemonių, kurios tuos pardavimus didintų ir pan. Skaitykite anuos straipsnius, nes pokyčiams dar nesubrendote.
Autorius yra Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidentas, profesorius
Su visa pagarba profesoriui – tai tikrai kraštutinė priemonė. Aš asmeniškai tikrai galiu “išbūti” bet kokį renginį be alkoholio. Bet manau, kad vienas bokalas alaus, mėgstančiam alutį, tikrai nesugadintų šventės. Lietuviai šimtmečiais “kaštavojo” alų ar midų švenčių metu. Ne čia yra problema. Problema prasideda, kai nekuriems nebeužtenka vieno bokalo, ir žargonu kalbant, “užkabina kablys”. Čia yra savimonės reikalas. Kai apeiginis gėrimas pasidaro tik svaigalas, tada ne gėrimas yra kaltas, o jį vartojančiojo mentalitetas ir bendras išprusimas. Čia kaip su ginklais – manau, bet koks pacifistas sutiktų, kad ne ginklai žudo žmones, o žmonės…Šviest visuomenę daugiau reik, ir nuo mokyklos suolo. Ir dar svarbiau – tėvų pavyzdžiu, jau nuo lopšio.
O šventės ( jei jos tikrai šventės ), turi būt švenčiamos, o ne pasižiūrimos, kaip į TV ekraną, atėjus. Kai nūdienos bendrapiliečiai tai supras ir iš tikrųjų pradės dalyvauti šventėse – nebeliks ir noro tik lėbaut. O su degradavusiais nieko nepadarysim – jų visada bus, kažkas juk turi griovius kast…Sąmoningesni žmonės turi rodyt pavyzdį likusiems. Darnos visiems !
Mano manymu, kažkiek kvaišalų galima vartoti tik Žynio priežiūroje, jei reikia suderinti giminės tarpusavio santykius ar suartinti susiriejusias svetimas gimines. Per visas kitas ‘šventes’ reikėtų tą ‘mėgiamą’ kaušą alaus palydėti kalavijo švystelėjimu ar strėle į nugarą – patikėk, greitai neliktų mėgstančiųjų alų, midų.
Taip išeina, kad nušovęs žmogelį iš pasalų į nugarą pasijaustum tikru karžygiu?…Matė mūsų kraštas jau daug tokių karžygių. Su kalaviju atėjęs – nuo kalavijo ir krisi…
Vokiečiai, rusai, lenkai praeitą šimtmetį vaikščiojo Lietuvoje su kalaviju… Ar krito nuo tavo to, išgėrusio kaušą alaus, ‘žmogelio’ kalavijo?
Alus vyrams netinka. Nieko nėra blogiau, kaip tas ‘nekaltas’ vienas kaušas alaus – ištęžta vyrai. Net moterys nevertina alaus mėgėjų.
Kažkas tamstai blogai santykyje su alumi…Ar nebūsi savo laiku per daug jo prisivartojęs, o gal šeimoje yra lėbaujančių? Atleisk tikrai nenoriu įžeist, tik va kartais mes ant savęs ir “dramblio” nematom. Dar kart kartoju – ne alus žmogui sąmonę smugdo, o pats žmogus.
Deja, bet panasu klystate. Ismintingieji vienareiksmiskai sako: alkoholis temdo, smukdo (ar kaip tik norite vadinkite) zmogaus samone. Butent tokiu poveikiu pasizymi alkoholis, koks jis bebutu: stiprus, gazuotas, silpnas ar… Nera sudetinga tai ir paciam pajusti, jei atitinkamai pagyveni kazkiek. o po to paragauji… jausmelis labai ne koks (svelniai tariant)
Karoli, gal vis tik svarbiau, kad praeitą šimtmetį lietuvių Tauta neatsigynė nuo VISŲ priešų, negu ieškoti ‘dramblių’ kažkokiame ‘kemblyje’. Praradome Tautos vidinę jėgą.
Vidinę jėgą galime atstatyti nesitaikstydami su Tautą žlugdančiais veiksniais: VISŲ rūšių kvaišalų vartojimu, rūkymu, šeimų skyrybomis, žodžio nesilaikymu, iškrypėlių lytiniais santykiais, piktadarystėmis, kalbos bjaurojimu keiksmažodžiais ir svetimžodžiais, mišriomis santuokomis, svetimtaučių antplūdžiu, Gamtos niokojimu, ieškojimu geresnio gyvenimo svečiose šalyse ir t.t.
Jei teigi, kad ,,kad vienas bokalas alaus, mėgstančiam alutį, tikrai nesugadintų šventės”, galiu tau lygiai taip pat atsakyti: ir neišgertas tas vienas bokalas nesugadintų šventės.
Didelis kelias prasideda nuo pirmo mažo žingsnelio!
(nežinau kam dėkoti už šią mintį)
atsiprašau, vietoj ‘bokalas’, skaityti KAUŠAS (kaušti, įkaušti)
Teisybe sakote apie alu gerbiamasis, netinka jis vyrams, oi netinka. Bet ‘mados’ diktuojamos ir sioje srityje, ir pralauzti tai laabai nepaprasta
Nereikia” laužyt jokių madų” – tiesiog reik gyvent savo gyvenimą, o ne kitų. Sutinku, kad alkoholis (bet koks) nieko gero neduoda, bet nereik būtinai šaudyt kitų už jų pasirinkimą. Pvz. aš esu prarūkęs gal 15 metų, subrendau, mečiau ir eilę metų neberūkau, bet ir nepuolu visiems rūkantiems aiškint kokie jie neišsivystę. Kiekvienam savas laikas. Savo pavyzdžiu reik kelią kitam rodyt. O dėl visų žalojančių mūsų tautą veiksnių sutinku 100proc. Beja “tautos vidinę galią” mes tikrai nepraradome, aš bent jau atstovėjau visus svarbiausius Lietuvai atgimimo renginius, su trispalve rankoj, ir savo vaikus patriotiškai auklėju. Nereik prarast vilties – mes patys kuriam rytojų. Džiugu, kad ir jūs turit sąvo tvirtą nuomonę – iš to gimsta tiesa.
Geras žodis: ,,renginius” 😀
Priešai leido – Karolis atėjo ir ,,atstovėjo”.
Na matot, zinote apie ka kalba vyksta. Tai gerai, sekmes jums. O jeigu apie ‘madas’, tai… reikia gyventi pagal zinias, o ne ‘savo galva’. Visi musu jutimai labai lengvai apgaunami: rega, klausa, lytejimas… O realybe tegalime suvokti tik per juos. Turedami tokius netobulus jutimus, realybes tobulai tikrai nesuvoksime. Vat ir gaunasi… Gyvenime tegalima vadovautis ziniomis. Zinios apie alkoholi ne paslaptis, juk pats rasote ‘..Sutinku, kad alkoholis (bet koks) nieko gero neduoda..’, vat is sitos padeties ir tegalima ziureti i si reiskini, ‘mada’ ar kaip ten bepavadinsi. Ir pasakymas zmogui kad jis uzsiima savinaika kazin ar tolygus saudymui? Greiciau kaip ziniu perdavimui (pavyzdziu- nors vezimu vezk). Kitas dalykas kaip jis tai isgirs ir supras. Bet… nuo to ir priklausys jo ‘savas gyvenimas’. Kitaip sakant ‘savas gyvenimas’ priklauso nuo zmogaus poziurio, isminties, ziniu,…nuo jo sugebejimo isgirsti. O isgirdes jis pasirenka arba: ‘aukstesnio zmoniskumo patekejima’, kaip sake Vydunas, arba- ‘gyveni viena karta, imk is gyvenimo ka gali’.
Pritariu. Tai va ir gyvenkim, kaip Vydūnas mokė, man jis autoritetas nr.1. O štai “Kemblys”, kaip bebūtų gaila, tik į nugaras norėtų šaudyt, tiems kas nepatinka. Kuo jis geresnis tada taptų už tuos pijokėlius? Nedabrendo dar žmogus iki aukštesnio lygio žinių įsisavinimo.
“Tavęs niekas nenubaus už tavo pyktį, tu būsi nubaustas savo pykčiu.”
Buda
Karolis:
,,Su kalaviju atėjęs – nuo kalavijo ir krisi…”
Pagalvojo Karolis, kad geriau ‘įmesti’ kaušą alaus, negu mosikuoti kalaviju prieš ‘kemblį’ ir nusprendė pasinaudoti Budos išmintimi:
“Tavęs niekas nenubaus už tavo pyktį, tu būsi nubaustas savo pykčiu.” 😀 😀
Girtuoklėlius reikia naikinti be pykčio, bet ir be gailesčio – Tautai nėra kitos išeities. Kad girtuokliai save žudo, tai būtų lyg ir jų reikalas, bet skaičiuokime iširusias šeimas, savižudybes, eismo įvykius, per kuriuos žūsta nekalti žmonės, pragertą jų vaikų ateitį… Gal vis tik švelniau būtų juos pačius nudaigoti po pirmo kaušo alaus? Ar ne, Karoli?
O kaip su legendiniu Kristumi, kuris per savo paskutinę šventinę vakarienę kilnojo vyno taurę ?
O kam tą bokalą sieti su šventėmis, šventiniais renginiais. Juolab, kad nuo bokalą išgėrusio sklinda nemalonus alkoholio tvaikas, taigi ar tinka šventėje būti su tokiu kvapu tarp žmonių. Savo bokalą toks mėgėjas gali “daryti”, jeigu jau be jo negali, kitomis dienomis, o viešo renginio dieną kaip tik tą “darymą” praleisti, o tenkintis kokybiškai kitokiais – renginio teikiamais malonumais.
Gi su tuo “savimonės reikalu”, tai yra tas pats kas gavosi komunistams su komunistinės sąmonės kūrimu. Gyvenkime ir tvarkykimės pagal tai kokią savimonę turime dabar, o ji rodo, kad viešuose renginiuose alkoholiui ne vieta.
Švesti-švisti-švieseti-šventas. Tai švesti reiškiasi švieseti. Švieseti reiškiasi buti šviesiu žmogumi. Šviesus žmogus- mokytas, apsišvietes, linksmas, garbingas, šviesiai mastantis ……..
Girto zmogaus turbut nebutu galima pavadinti šviesiu žmogumi turbut labiau tamsiu, o juo labiau žmogus kuris nori padaryti minia žmoniu tamsiais žmonemis ar butu galima ji pavadinti šviesiu žmogumi?
O apie versla kaip tamsus žmogus gali padaryti sažininga versla? Manau toksai gali labiau šešelini(tamsu) versla rutulioti (nemokant visu mokesciu ir t.t.).
Tad saugokim savo kalba.
Ir Aciu Aurelijui Verygai
Alus kitaip kumelės myžalas. lyvis
Ir kodėl tas alus pavirto į sulą. Tikriausiai mūsų protėviai, kažkada, tiek priputo alaus, kad pradėjo skaityti iš kitos pusės.
Alus – būrų gėrimas.
Per šventes reikia ragauti (saikingai mėgautis) midų, rugiinukę, žolelių trauktines, ir kitus gerus lietuviškus. Na, žinoma, gerai ir “Bitnerio” balzamas, tačiau, kaip sako, pirk prekę lietuvišką ir iš lietuvio.
Steigiamasis Seimas1922 m. sausio 25 d.163 posėdyje nusprendė įkurti „Alkoholio Monopolio Departamentą“ su 159 tarnautojais: A-centras 45 darbuotojai, B-114 apygarda 114 žmonių. (Lietuva dar buvo be Vilniaus ir Klaipėdos kraštų). Alkoholio gamybos gamyklos buvo suvalstybintos.
Steigiamojo Seimo nariai apsoliūčiai visi balsavo vieningai už Monopolį.
St. Seimo naris Kipras Bielinis nebuvo baigęs gimnazijų, Ekonomikos mokslus ėjo Rygos Centraliniame kalėjime, Sibiro tremtyje, pabėgęs į Tolimuosius Rytus, ten dirbęs Felicijos Bortkevičienės su atsiųstu svetima pavarde pasu buhalteriu.
Taigi – liginkime anos Lietuvos Steigiamajo Seimo, Vyriausybės Žmonių protus su dabartinės. Kiek nuostolių Lietuvai padarytą, kiek žmonių išžūdyta… Eilinis Kunigėlis Mikolas Krupavičius sužavėjęs rinkėjus tapo St. Seimo nariu, Žemės ūkio Ministru, išnagrinėjęs Popiežiaus Leono XIII, Švento Augustino, Markso, taip Markso raštus atliko Žemės reformą per 1,5 metų. Steponas Kairys Kaunui per pusę pigiau pastatė Vandentiekį, Kanalizaciją, negu reikalavo užsienio konsesininkai, Parengė kvalifikuotus darbininkus, technikus, inžinierius, profesorius… Pačiam už tą darbą tapo profesoriumi. Jis netikėjo, kad komunizmas bus amžinas – užsienyje ruošė Būsimai Lietuvai kadrus Žemės Ūkiui, Pramonei, Mokslui…
Liginkime tuometiniu Vyskupo Valančiaus auklėtų žmonių protus ir dabartiniu žmonių – auklėtų komunistų. Dangus ir purvynas
Kai lietuvis žemę arė, žydas jam “arielką” varė. Tai pamatę , Lietuvos statytojai ir paėmė svaigalų gamybą į valstybės rankas. O gal klystu?