Žinovai paneigė prasimanymą, jog seni automobiliai yra patikimesni (1)

Vitoldas Milius | E. Babelio nuotr.

Vitoldas Milius | E. Babelio nuotr.

Rinkdamasis naują automobilį pirkėjas susiduria su daugybe klausimų, į kuriuos tenka atsakyti, kad džiaugtųsi galutiniu pasirinkimu. Dėl griežtų Europos Sąjungos reikalavimų bene kiekvieno automobilio požymiai kaip saugumas ar ekologija yra itin aukšto lygio. Tačiau vienas pagrindinių naujo automobilio pasirinkimo požymių yra patikimumas.

Beveik jokie ES reikalavimai ar direktyvos negali numatyti patikimumo, mat jis nėra lengvai pamatuojamas ir tikro skaičiaus automobilio gamintojas nurodyti negali. Iš esmės pirkėjams yra du pasirinkimai: gamintojo suteikiamas garantinis laikotarpis, svyruojantis nuo dvejų iki septynerių metų, ir ilgalaikiai automobilių bandymai.

Pavyzdžiui, tokie gamintojai kaip „Audi“, BMW ar „Opel“ savo automobiliams suteikia dvejų metų garantiją, o norint pratęsti ją iki penkerių, reikės susimokėti papildomai. „Hyundai“ jau standartiškai taiko penkerių metų, o „Kia“ klientai net septynerius metus gali džiaugtis automobilio garantiniu laikotarpiu – tai ilgiausias laikas visame regione.

Dainius Leonavičius | E. Babelio nuotr.

Dainius Leonavičius | E. Babelio nuotr.

Garantija – kokybės užtikrintoja?

Žurnalo „Auto Bild Lietuva“ vyriausiasis redaktorius Vitoldas Milius sutinka, jog garantija, kaip ir patikimumo bandymai, yra svarbus bruožas.

„Automobilio patikimumui išsiaiškinti reikėtų atlikti ilgalaikius testus, kokius daro „Auto Bild“ žurnalas: po 100 tūkst. pravažiuotų kilometrų automobilį nuperka, išardo ir taip nustato pažeidimus. Bandomi įvairiausi automobiliai – ir ilgą (7 metų) garantiją turintys „Kia“, ir tie, kuriems suteikiamas vos poros metų garantinis laikotarpis. Bandymai atskleidžia įvairių rezultatų, bet drąsiai galima teigti, kad ilgesnė garantija rodo gamintojo pasitikėjimą automobilio kokybe ir patikimumu“, – pasakojo automobilių žinovas.

Pasak jo, jei gamintojas nebijo įsipareigoti ilgesniam laikui, tai reiškia, kad klientas gali tikrai mažiau dėl to jaudintis.

„Trumpa garantija tarsi parodo gamintojo nenorą prisiimti atsakomybę, nes galbūt nežino, kaip bus po tų kelerių metų. Logiška mintis ir ta, kad gamindamas nepatikimus automobilius ir suteikdamas ilgą garantiją gamintojas nurėš didelę pelno dalį“, – kalbėjo V. Milius.

Išsamius automobilių kokybės tyrimus jau daugiau nei tris dešimtmečius atliekanti JAV įmonė „J. D. Power“ šiais metais atnaujino ilgametės studijos rezultatus ir apžvelgė gendančius ar blogai veikiančius agregatus bei įrangą, kuria sunku, nepatogu ar neaišku kaip naudotis arba ji neveikia taip, kaip tikisi vairuotojai. Vienodais aukščiausiais balais už kokybę buvo įvertinti „Dodge“ ir „Kia“. „Dodge“ tapo pirmuoju JAV gamintoju per tyrimo istoriją, gavusiu aukščiausią įvertinimą, o „Kia“ jį gauna jau šešerius metus iš eilės.

Taip pat ši studija atskleidė, jog anksčiau kokybiškiausiomis laikytos japoniškos markės prarado savo aukštą įvertinimą ir joms nepavyksta pasivyti sparčiai kokybės kartelę keliančių kai kurių JAV ar korėjietiškų automobilių.

„Kartą garsus inžinierius V. Edvardas Demingas (W. Edward Deming) pasakė: „Kokybė yra pirkėjų poreikių supratimas ir jų patenkinimas“ ir ilgą laiką Japonijos automobilių gamintojai pateisindavo šiuos lūkesčius, tačiau per paskutiniuosius kelerius metus juos aplenkė kiti, labiau suprantantys, ką šių dienų pirkėjui reiškia kokybė“, – sakė Deivas Sargentas (Dave Sargent), „J. D. Power“ automobilių kokybės padalinio viceprezidentas.

Automobilio variklis | consumerreports.org nuotr.

Automobilio variklis | consumerreports.org nuotr.

Pramanas, kad seni automobiliai – patikimesni

Vyrauja pramanas, jog apskritai nauji automobiliai nėra patikimi, o visi senų modelių agregatai – paprasti ir tiesiog nebuvo kam gesti, bet statistika rodo ką kita.

Tinklalapis consumerreports.org atliko patikimumo tyrimą, į kurį buvo įtraukta daugiau nei 420 tūkst. automobilių, pagamintų 2000–2020 metais. Buvo pasitelkti paskutinių dvylikos mėnesių gedimų duomenys, didelį kilometražą nuvažiavusių automobilių „nusiskundimams“ buvo taikoma atitinkama formulė, panaikinanti natūralaus nusidėvėjimo pasekmes, o naujiems suteiktas patikimumo spėjimas, apskaičiuotas pagal daugelį bruožų ir tų pačių ankstesnių modelių agregatų patikimumo istoriją.

Šio tyrimo rezultatai, daugelio nuostabai, rodo automobilių patikimumo augimą kas kelerius metus. Pavyzdžiui, didelių variklio gedimų turėjo 2 procentai 2012 metais pagamintų automobilių, o nuo 2016 metų – mažiau nei vienas procentas. Klimato priežiūros sistemos, stabdžių ir pakabos gedimais skundėsi per 4 procentai 2012 metų modelių savininkų, o 2017 metų šis skaičius nukrito iki vieno. Bene mažiausiai gedo elektronika: daugelio automobilių svyravo apie 3–4 procentus, tik paskutiniaisiais metais nukrito iki 2 proc.

„Toks mitas pramanas yra, bet aš negalėčiau jam pritarti, nes yra labai daug neaiškumų. Kalbama, kad dabar automobiliai gaminami su mažais varikliais, kurių galimybės negali būti didelės, bet tikrovė parodo, kad taip nėra. Normalios galimybės, normaliai visi važiuoja, bet esmė turbūt yra ta, kad apskritai pasikeitė automobilio supratimas ir apie jį dauguma žmonių negalvoja kaip apie viso gyvenimo pirkinį“, – apie naujų automobilių patikimumą toliau kalbėjo V. Milius.

Jo teigimu, dažniausiai net ir patikimą automobilį žmonės keičia po 3–5 metų todėl, kad jis atsibosta. Jiems nebereikia automobilio, kuris tarnautų 20 metų.

„Kitas pramanas yra tai, kad genda elektronika, nieko panašaus. Pavyzdžiui, devintąjį dešimtmetį prancūzai pradėjo montuoti daug elektronikos ir po kelių mėnesių galėdavai atrasti neveikiančius elektra valdomus langus. Ar dabar yra tokių nutikimų? Ne, viskas veikia. Daugelį gedimų per laiką gamintojai tiesiog išgydė“, – pasakojo „Auto Bild Lietuva“ vyr. redaktorius.

Vitoldui antrina ir rinkimų „Lietuvos metų automobilis 2021“ komisijos kolega Dainius Leonavičius, teigdamas, kad tai – labiau nepagrįstas pramanas nei tiesa: „Negirdėjau požymių, kad dabartiniai būtų mažiau patvarūs už prieš dvidešimt ar trisdešimt metų gamintus automobilius. Taip, galima įvardinti kai kuriuos sėkmingus modelius, pavyzdžiui, kai kuriuos „Mercedes-Benz“ su itin ilgalaikiais varikliais, bet čia – vienetai. Pramano šalininkai teigia, kad neva net naujų variklių sienelės plonesnės, bet reikia atsiminti, kad ir technologijos – kitos. Tokios išvados, kad senesni automobiliai buvo patvaresni, daryti negaliu“.

7 metų garantiją turintis Kia Sportage | consumerreports.org nuotr.

7 metų garantiją turintis Kia Sportage | consumerreports.org nuotr.

Vertingesni ir jokių didelių išlaidų

Į žodį „garantija“ gali tilpti labai daug ir tiesa yra tai, kad viena garantija nebūtinai lygi kitai, bet keli požymiai galioja visiems atvejams: garantiniu laikotarpiu automobilį reikia prižiūrėti pagal gamintojo nurodymus autorizuotuose servisuose, o bet koks didesnis gedimas vairuotojui nieko nekainuos.

„Suteikdamas penkerių ar septynerių metų garantinį laikotarpį gamintojas prisiima ilgalaikį pavojų ant savo pečių, bet, žinoma, ir vairuotojas stengsis savo automobilį prižiūrėti tinkamai, nes netgi ir žadant jį parduoti, vis dar galiojanti garantija bus papildoma vertė“, – apie automobilio priežiūrą garantiniu laikotarpiu kalbėjo D. Leonavičius.

Šiuo klausimu savo nuomonę išdėstė ir V. Milius: „Visada reikia skaityti, ką dengia pasirinkto automobilio garantija, susipažinti su jos sąlygomis, bet bendrai galima sakyti, kad kuo ilgesnė garantija, tuo vartotojui naudingiau. Tai galima palyginti su draudimu. Įbrėžus buferį galbūt gali ir pats suremontuoti, nieko baisaus, bet kai automobilis patiria didelės žalos, draudimo dėka nelieki basas, čia ir yra svarbiausias dalykas. Tiek garantija, tiek draudimas leidžia jaustis ramiai ir nebijoti didesnių gedimų, kurie dažniausiai užklumpa netikėtai.“

Kategorijos: Lietuvoje, Mokslas, Naujienos, Technika ir technologijos, Visi įrašai | Žymos: , , , , , , , , , , , , , .

1 komentaras

  1. Žemyna:

    Sugalvojo, kaip sumažinti lėktuvų išmetamą CO2 kiekį – tam nereikia jokių naujų technologijų
    – lrytas.lt/it/laboratorija/2020/09/27/news/sugalvojo-kaip-sumazinti-lektuvu-ismetama-co2-kieki-tam-nereikia-jokiu-nauju-technologiju-16463346/
    (O Sąjūdžio metais rež. G. Padegimas siūlė paskelbti Lietuvos padangę neskraidoma zona )

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Taip pat skaitykite: