R. Šarknickas. Mūsų ateities gyvenimas yra ir Lietuvos švietimo rankose (7)

Robertas Šarknickas | lrs.lt nuotr.

Robertas Šarknickas | lrs.lt nuotr.

Jausminio raštingumo ugdymui švietimo įstaigose skiriamas nepakankamas dėmesys, vėluojama atnaujinti bendrojo ugdymo programų turinį. Uždelsta labai daug metų, skaičiuojant nuo nepriklausomos Lietuvos atstatymo.

Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos atstovai, pristatydami veiklas, Seimo Savižudybių ir smurto prevencijos komisiją pranešė, kad atnaujinant ugdymo turinį vienas pirmųjų darbų – parengtos ir patvirtintos Bendrųjų programų atnaujinimo gairės, kurios apibrėžia laukiamus ugdymo pasiekimus ir programų atnaujinimo principus. Gairėse numatyta, kad pagrindiniai gebėjimai, naudojami ugdymo rezultatams aprašyti, yra socialinis, jausminis ir sveikos gyvensenos gebėjimai. Šie gebėjimai suprantami kaip asmens savimonė ir savitvarda, socialinis sąmoningumas, tarpusavio santykių kūrimo gebėjimai, atsakingas sprendimų priėmimas ir asmens rūpinimasis fizine ir psichine sveikata. Socialiniai, jausminiai ir sveikos gyvensenos gebėjimai padeda siekti savo gyvenimo tikslų, kurti darnius santykius šeimoje ir prasmingai veikti platesniame socialiniame ir kultūriniame kontekste.

Gebėjimais grįstas ugdymo turinys reikalauja, kad gebėjimai būtų ugdomi įvairių dalykų pamokose, todėl šiuo metu mokslininkų komanda, tardamasi su vaiko raidos psichologu, baigia rengti gebėjimų raidos aprašus 1–12 klasių mokiniams. Parengti aprašai bus naudojami atnaujinant dalykų programas, siekiant prasmingai įtraukti gebėjimus į dalykų turinį.

Kitas dalykas, svarbus esamiems ir būsimiems mokytojams, yra vaikų ar mokinių grupių valdymas. Net ir mokytojui ar kurios nors srities dėstytojui, profesoriui, puikiai išmanančiam savo sritį, ne visada pavyksta suvaldyti jausmus, tokius kaip pyktis, ar retais atvejais net ir patyčios, psichologinis smurtas, nepagarba kitai nuomonei ir pan.

Šioje padėtyje negalima kaltinti nei vieno, nes niekas tiesiog nebuvo ruošiamas, mokomas pažinti jausminį raštingumą. Ištisos kartos į švietimo pasaulį žengė be šių pažintinių dalykų. Taigi, būtina imtis ir padėti mums visiems, ne tik mokytojams, bet ir bet kokios srities specialistams, net tėvams auklėjant savo vaikus. Jausminių raštingumas mums visiems yra naudingas, ypač patiriant netikėtus gyvenimo socialinius ar ekonominius sunkumus ar sunkesnius mokslus švietime. Jausminio raštingumo dėka būtų galima sumažinti ir tarpusavio nesutarimus gyvenant šeimoje, girdint ir nemėgstamą nuomonę ar net pažeminimus ir t. t.

Siekiant kuo geresnių rezultatų, didelis dėmesys skiriamas mokytojų gebėjimams ir dalykiniam išsilavinimui – mokytojų rengimo reglamente numatyti bendrųjų ir specialiųjų gebėjimų (viena iš jų – socialinis jausminis gebėjimas), kurie plėtojami ir gilinami visą aktyvios profesinės veiklos laikotarpį, reikalavimai mokytojams.

Kaip pabrėžė švietimo, mokslo ir sporto viceministrė Jolanta Urbanovič, į jausminį raštingumą žiūrima tiek per mokytojų rengimą, tiek per bendrojo ugdymo programų turinį.

Tikimasi, kad sutelktai ir nuosekliai plėtojant jausminio raštingumo ugdymą, bus sėkmingai sprendžiamos patyčių, smurto, mokyklos nelankymo problemos, reikšmingai prisidedama gerinant mokinių akademinius pasiekimus.

Būtina, kad jausminio raštingumo įtraukimo į kitus mokomus dalykus švietime būdas būtų kokybiškai paruoštas ir į gyvenimą paleistas aukščiausiu žmogiškuoju lygmeniu. Taigi, mūsų ateities gyvenimas yra ir Lietuvos švietimo rankose.

Kategorijos: Lietuvos kelias, Nuomonių ratas, Pilietinė visuomenė, Švietimas, Visi įrašai, Visuomenė | Žymos: , , , , , , , , , , , , , , , , .

7 komentarai

  1. > R.Šarknickui:

    O kaip su pilietiniu auklėjimu grįstu lietuvišku tautiniu patriotizmu? Ar mokytojai tam yra ruošiami? Iš viso švietimo ,mokslo mokymo ir auklėjimo turinį būtina keisti iš esmės,o ne atskiriomis atkarpomis.

  2. Antanas:

    Globalizmas pasiglemš visus, tiek išsilavinusius, tiek juodadarbius. Jam nereikia nei valstybių, nei tautų, kurios turi savo stuburus. Turtingoms šalims kaip tik reikalingi gerai išsilavinę darbštūs žmonės. Ten jie ir bus pakviesti, tik ruoškim juos. Todėl, svarbiausia, sukurti terpe čia Lietuvoje veikti visiems, tuomet ir jai bus reikalingi visų profesijų, įvairaus išsilavinimo lygio žmonės. Dievo duota būti iki 10 proc. visuomenės vedliais. Manau, nereikia šūkių – dar Leninas kalbėjo „mokytis, mokytis ir dar kartą mokytis…“, matom, kas iš to išėjo.

  3. Getas:

    “Jausminis raštingumas” ugdomas nuo pat vaikystės šeimoje: pirmoje eilėje pareigos, darbai, užduotys ir jų vykdymas, tik tada žmogus ugdo valią ir tampa valingas. Valingas žmogus praleidžia pro ausis bet kokias patyčias, sugeba nuo jų atsiriboti. gerbia kitokią nuomonę arba į ją neatsako, o pratyli.
    30 m. brukama pseudo laisvė be jokių pareigų visa tai išugdė, ką dabar turime. Antra, kultūrinis, tautiškai istorinis ugdymas pažadina mūsų protėvių “milžinų dvasią” (V. Krėvė), užfiksuotą genuose – žmogus tampa tikslingas dvasiškai, o ne tik vartojimui. – ką dabar ir išugdė globalistų brukama ugdymo sistema. Seimo narį Šarknickai, į tą “jausmino raštingumo” turinį įterpkite: valingumą, kultūrinį, istorinį tautiškumą, idėjiškumą, dvasinės energijos ugdymą. Visos idėjos sklando visatoje, tik ne visų sąmonė tuos signalus priima, nes daugumoje žmonės ųgdomi tik vartojimui ir siaurai profesijai.

  4. Žemyna:

    400 metų veikusi mokykla – uždaryta
    – respublika.lt/lt/naujienos/mokslas/mokslas/400_metu_veikusi_mokykla__uzdaryta/

    • Ir ką apie tai Lietuva mąsto:

      Mainotas 2020 birželio mėn. 28 d. 10:18:35
      per visus karus, marus vaikus mokino, bet prieš liberaliają demokratiją neatsilaikė.

      tai 2020 birželio mėn. 28 d. 09:19:31
      baisu skaityti – negi toks musu valstybes likimas…

      Rimtautas 2020 birželio mėn. 28 d. 07:35:37
      tai ne “Tokia demografijos kaina” kai daugybė jaunimo išvažiavo ir negrįžo į kaimą.
      TAI kryptingai vykdytos Lietuvos ir ES […] 30 metų sorošistinės globalizacijos pasekmė Lietuvai ….
      o jeigu mokyklai virš 400 metų – TAI ta mokykla yra Lietuvos ir Europos Sąjungos
      ISTORINIS PAVELDAS kurį “lietuviški chunveibinai” kažkodėl nori sunaikinti…

      Viktoras 2020 birželio mėn. 27 d. 23:14:15
      Tai kad jūs vargšeliai,tik vergauti ir temokat. Atnešė saulutę iš rytų. Dar jau baigiat pasprink saulute iš vakarų. Tuoj kenas sukurs gerovės valstybę ir užgyvensit rojuje. Vaikščiosit pas abraomą soduos laimingi. Tik nepamirškit senų vagių šaikas seiman rudenį išrinkti. O tai kelionė į dangaus karalystės sodus gali nuplaukti.
      Ir taip toliau

  5. mociute:

    p. Sarknickai, tai kodel jusiskiai i toki svarbu Lietuvos ateiciai Svietimo ministro posta nesuradote nieko geriau kaip jau gal 3 kartus tame poste susimovusi Monkeviciu???
    Nesviecia nei ismintim nei patriotizmu ir visa kita SM dalis – tai ka gi veikiate tuos beveik 4 metus seime??? Juk esate pati auksciausia musu valstybes valdzia – visuotinai renkamas parlamentas!
    Ziurint is salies kyla itarimas kad svietimas Lietuvoje zlugdomas su uzmaciomis paversti Lietuva berasciu nevykeliu salimi bijant kad i valdzia ateis labiau issilavine ir protingesni, ar kaip???
    Kas galetu tai peneigti?

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Taip pat skaitykite: