Dėl Vyriausybės priimto sprendimo visų Lietuvos aeroklubų vadovai skambina pavojaus varpais (3)

Aerodromas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Aerodromas | Alkas.lt, A. Sartanavičiaus nuotr.

Vasario 13 d.Lietuvos aeroklubo atstovų susitikime su Lietuvos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (toliau – ŠMSM) ir jai pavaldžių įstaigų atstovais nuskambėjo žinia, kad Lietuvoje nebus išsaugotas šiuo metu naudojamas aerodromų tinklas, kuriuose veiklą vykdo visa eilė į aeroklubus susivienijusių įvairių aviacijos sporto šakų entuziastų.

Pasak ŠMSM atstovų, Vyriausybėje jau priimtas sprendimas palikti valstybės nuosavybėje tik keturis aerodromus, o likusius kartu su juose esančiu valstybės turtu nuspręsta perduoti savivaldybėms ir šiuo metu derinami tokiam perdavimui reikalingi sprendimų projektai. Taip pat užsiminta, kad, jei savivaldybės nesutiks perimti aerodromų turto, jis bus perduotas VĮ „Turto bankas“ žiniai. Tai neramina – aviacijos sporto aistruolius vienijantys aerodromai ir juose esantis turtas vietoj turėto vieno savininko, bus išdalinti daugiau nei dešimčiai atskirų savininkų, kurių ateities sprendimų dėl perimto turto naudojimo visiškai nebegalima prognozuoti.

Lietuvoje esantys 15 sportinės aviacijos aerodromų (vadinami – bendrosios aviacijos aerodromais) prieš 60-80 metų įkurti pačių sportininkų, aviacijos entuziastų. Paruoštas laukas, pastatyti angarai, kiti statiniai. Iš DOSAAF, kuri sovietmečiu finansavo aerodromų sportinę veiklą, gauta aviacinė technika.

Iškovojus nepriklausomybę, turtas tapo Lietuvos valstybės. Regioniniams aeroklubams aerodromai ir juose esantis turtas palikti naudotis panaudos pagrindais. Nors finansavimas visiškai nutrūko, aerodromai neužsidarė, klubai sportą vysto, tvarko ir administruoja aerodromus, renovuoja valstybės jiems suteiktą panaudai turtą, atstovauja Lietuvą aviacijos sporto čempionatuose, yra aukščiausiuose sportiniuose lygmenyse ir gerai žinomi Pasaulyje.

Kadangi Valstybės turto panaudos sutartys yra terminuotos, atėjus laikui jas pratęsti, visada iškyla klausimas – ką su turtu daryti. Anot valstybės institucijų, valstybei „aerodromai nereikalingi“, todėl vyriausybė visada pasiruošusi aviacijos sporto inventorių perduoti į Turto banką išpardavimui. Žinoma, sportą vystantys aviatoriai jo aukcione neišsipirks. Negaudami jokio valstybės finansavimo, nuo pat nepriklausomybės pradžios mes darome žygius, siūlydami įvairius variantus, kad išsaugotume aukštame pasauliniame lygyje esantį Lietuvos aviacijos sportą ir veikiančias sporto bazes – aerodromus.

Panaikinus apskritis, prieš dešimt metų Lietuvos aviatoriai kreipėsi į Vyriausybę prašydami visų aeroklubų valstybinio turto neatiduoti tuometiniam Turto fondui, o perduoti patikėjimo teise Lietuvos kūno kultūros ir sporto departamentui (KKSD). Tuomet į kreipimąsi buvo atsižvelgta ir visos aviacijos sporto bazės buvo išsaugotos.

Dabar gi, KKSD prijungus prie Švietimo ir mokslo ministerijos, vyriausybė vėl imasi paprasčiausių metodų nustumti nuo savęs jiems nereikalingą aerodromų turtą. Priimtas sprendimas aerodromus su jų turtu perduoti savivaldybėms, o kurios atsisakys perimti – Turto bankui pardavimui aukcione. Mes žinome, kad tai didžiulė klaida, kurią padarė Latvija, perduodama aeroklubų turtą savivaldybėms, po ko aviacijos sporto Latvijoje neliko. Ne savivaldybių funkcija administruoti Lietuvos sportą. Savivaldybės akcentuoja, kad joms svarbiau sukurti darbo vietas, turėti pajamas. Aerodromai gal ir kažkiek laiko gyvuos, bet bus užstatyti verslo objektais.

„Aviacijos sporto bendruomenė turime paruošę konkrečius pasiūlymus, kaip išsaugoti Lietuvos aviacijos sporto bazes ir jau 4 metus bandome rasti supratimą visose įmanomose valstybės institucijose – rašydami raštus, rezoliucijas, bendraudami susitikimuose su vyriausybės, ministerijų atstovais, Seimo ir komitetų aukščiausiais vadovais, nariais, frakcijomis, partijomis… Tačiau, rezultatas nesikeičia. Vyriausybė turi savo „specialistų“, kurie pataria geriau kaip teisingai pasielgti. Į aviatorių bendruomenės – Lietuvos aeroklubo, regioninių klubų, Bendrosios aviacijos aerodromų komisijos – nuomonę, prašymus, patarimus, perspėjimus apie pasekmes su užsienio patirties blogaisiais ir geraisiais pavyzdžiais, neatsižvelgiama“, – teigiama aeroklubų pranešime.

Be kita ko – išrinkti 4 aerodromai į kuriuos valstybė neva koncentruos aviacijos sportą, o kiti – „Lietuvai nereikalingi“. Pvz. Paluknio aerodromą žino visi kaip patį judriausią, efektyviai veikiantį, daugiausiai ruošiantį pilotų ir sportininkų, vykdomos jaunimo edukacinės programos. Pagal Susisiekimo ministerijos specialiai užsakytą galimybių studiją, perspektyviausių aerodromų nustatymui, Paluknio aerodromas įvertintas tarp perspektyviausių visomis kryptimis – sporto, mokymo, turizmo. Tačiau, renkantis 4 valstybės prioritetinius aerodromus, jis nepasirinktas. Iš to matoma, kokie „specialistai“ pataria priimant lemtingus sprendimus.

Aviatorių nuomone – nors aviacijos sporto bazių klausimas (ne)sprendžiamas dešimtis metų, dabartinis sprendimas priimamas skubotai ir yra klaidingas. Norėdami užbėgti verdiktui už akių, dar kartą kreipiamės į pačius aukščiausius valstybės vadovus, kad sustabdytų aerodromų perdavimo savivaldybėms procesą, kad nesugriautų kas buvo sukurta, yra išvystyta ir klesti Lietuvos labui, o ne vietiniams savivaldybių interesams.

Kategorijos: Lietuvoje, Naujienos, Politika ir ekonomika, Visi įrašai | Žymos: , , , , , , , , .
Skaityti komentarusKomentavimo taisyklės

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Taip pat skaitykite: