Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcija siūlo mažinti Seimo narių skaičių ir registruoja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 55 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą. LVŽS frakcijos seniūnas Ramūnas Karbauskis sako, kad LVŽS laikosi prieš rinkimus duoto žodžio rinkėjams ir siūlo mažinti Seimo narių skaičių iki 121.
„Nors valstybė susiduria su demografiniais pokyčiais, Seimo narių skaičius iki šiol išliko visiškai nepakitęs – 141 Seimo narys. Būtų teisinga atsižvelgti į reikšmingus gyventojų skaičiaus pokyčius ir sekti kitų šalių pavyzdžiu“, – sako LVŽS seniūnas.
Pasak jo, per laikotarpį, kuomet Konstitucijos kūrėjai įtvirtino formulę, pagal kurią sudaromas LR Seimas, Lietuvos gyventojų skaičius pakito, sumažėjo iki 2,8 milijono, tad mažėja ir rinkimuose galinčių dalyvauti Lietuvos piliečių skaičius.
Šiuo metu galiojantis Konstitucijos 55 straipsnis nustato, jog Seimą sudaro 141 Seimo narys. Priėmus siūlomas Konstitucijos pataisas būtų sumažintas Seimo narių skaičius ir Seimą sudarytų 121 Seimo narys.
Kartu su Konstitucija turės būti pakeistas Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymas bei Seimo rinkimų tvarką detalizuojantys poįstatyminiai aktai. Seimo rinkimų įstatyme turės būti nustatyta, kiek Seimo narių renkama vienmandatėse apygardose ir kiek – daugiamandatėje apygardoje.
Projektą pasirašė Seimo Pirmininkas Viktoras Pranckietis bei 44 LVŽS frakcijos nariai.
Pirmiausia reikia išsiaiškinti ką Seimas daro:
1. Ar Seimas leidžia įstatymus įvairioms gyvenimo sritims (įvairioms profesijoms)?
2. Ar Seimas vykdo rinkiminių apygardų balsuotojų pareikštus pageidavimus naudingus tų apygardų gyventojams?
Jeigu Seimas vykdo rinkiminių apygardų balsuotojų pareikštus pageidavimus naudingus tų apygardų gyventojams tai sumažėjus gyventojų skaičiui (apygardų skaičiui), reikia mažinti ir Seimo narių skaičių.
Jeigu Seimas leidžia įstatymus įvairioms gyvenimo sritims (įvairioms profesijoms), o profesijų skaičius didėja, tai reikia Seimo narių skaičių didinti, o Seime privalo būti visų profesijų atstovai.
Kai grupelė įv. sričių profesionalų per radiją aiškinosi šį klausimą, jie rėmėsi šiais Seimo mažinimo pavojais:
– jei jau būtume mažesnį Seimą turėję, po pastarųjų rinkimų jame praktiškai nebūtų opozicijos, t. y., visiškai nebūtų kas sutrukdo priimti tik vienai (verslo ar kt.) grupuotei naudingus, o valstybei gal net kenksmingus įstatymus bei sprendinius, arba jų būtų taip mažai, kad jų balsas nieko nereikštų.
– pagerėtų sąlygos korupcijai, o oligarchai gerokai pigiau nusipirktų sau naudingus įstatymus. Turėtume tiesiogiai šių grupuočių valdomą Seimą.
Laidoje vardijo ir daugiau pavojų keliančių priežasčių , kurios keltų pavojų, kai Seimas per mažas, kad galėtų ginti visuomenės interesą.
Tai ką galvojate?
Viena vertus, iš tiesų – jie Seime nekontroliuojamai pasiima ne tik baltą algą, bet ir purvinų priedų prisideda (kad ir išsikovoję teisę dar padidinti savo padėjėjų pulką, ir pasisavindami padėjėjams samdyti skirtas lėšas), jie vis gudrėja, išsigalvodami suktų priedų prie algos – ir natūra, ir pinigais. Jų išlaikymas iš tiesų per sunki našta Lietuvai. Juolab, jog kitai kadencijai į Seimą nepatekusieji būna įdarbinami specialiai jiems įsteigtose valstybės tarnybose ar postuose, ir gali ten netrukdomai parazituoti.
Sinkevičius, Jakeliūnas ir kt. aptarė tai LRT „Dienos temos” laidoje
Manau, Seimo narių sk. mažinimas gero neduos. Žemyna išvardijo pavojus. Įsitikinęs , kad “sarašinių” patekimas Seiman, yra didžiausia blogybė.