Pristomi vieno iš ryškiausių Lietuvos ekspresionistų darbai (0)

Ežeras kalnuose | P. Domšaitis. XX a. 4 deš.

Ežeras kalnuose | P. Domšaitis. XX a. 4 deš.

Nuo vasario 23 d. Klaipėdoje, Prano Domšaičio galerijoje (Liepų g. 33, Klaipėdoje) vykstančioje parodoje „Pranas Domšaitis (1880–1965). Nematyti kūriniai“ galima pamatyti 39 pasteles ir akvareles iš Lietuvos dailės muziejuje (LDM) saugomo P. Domšaičio kūrybos rinkinio. Tai tapytojo ekspresionisto XX a. 3–4 dešimtmetį sukurti gimtojo krašto peizažai, kelionių vaizdai, portretai ir kompozicijos. Kūriniai Klaipėdoje rodomi pirmą kartą.

1919 m. P. Domšaitis dalyvavo Ferdinando Miolerio galerijoje Berlyne vykusioje šiuolaikinių akvarelių parodoje. Parodos recenzijose dailininkas vadintas „jaunu ir talentingu“,neliko nepastebėti jo „technikos požiūriu patrauklūs, labai laisvai nulieti kūriniai“. Iki Antrojo pasaulinio karo P. Domšaitis akvarele liejo peizažus ir gėlių natiurmortus. Sukurti kelias nedidelio formato kompozicijas įkvėpė ekspresionistų pamėgtas moters akto gamtoje motyvas. P. Domšaitis ne kartą lankėsi Šiaurės Fryzijoje (Vokietijos Šlėzvigo-Holšteino žemė). Akvarelės, kuriose vaizduojamos raudonos trobos su sunkiais švendrių stogais ar pievose tingiai besiganančios karvės, perteikia įspūdingo krašto atmosferą.

XX a. 3 dešimtmečio viduryje P. Domšaičio kelionių maršrutai per Vengriją, Rumuniją, Bulgariją nusitęsė iki Bosforo sąsiaurio ir Turkijos, per Šveicariją, Pietų Prancūziją, Italiją, Korsikos salą pasiekė Šiaurės Afriką, Tunisą. Kelionėse jį domino žmonės ir gamta, mažų kaimelių gyventojų kasdienybė. Iki Balkanų kelioniniame dailininko krepšyje visada būdavo akvarelinių dažų. Nuo šiol jis pamėgsta pastelės techniką. Daugelis P. Domšaičio sukurtų pastelinių kompozicijų nenusileidžia aliejinės tapybos paveikslams, o pastele piešti portretai dažnai juos pranoksta įtaigumu.

Kelionių po Balkanų pusiasalį ir Turkiją metu sukurtas pasteles P. Domšaitis pristatė 1925 m. gruodį Stambule surengtoje parodoje. „Domscheito, žmogaus iš liaudies, natūra yra paprasta, be kaukės, jausmams svetimas sentimentalumas ir saldumas […]. Pilkomis dulkėmis apneštai kadienybei jis suteikia spalvų ir prasmės“, – kalbėjo pranešėjas per parodos atidarymą, įvertindamas subtilius spalvinius derinius ir dailininko gebėjimą paprastų žmonių veiduose įžvelgti taurumą bei inteligenciją. Paskesniais metais Turkijoje ir Balkanų šalyse sukurtas pasteles P. Domšaitis eksponavo personalinėje parodoje Berlyne.

Manoma, kad Bavarijos Alpėse P. Domšaitis pirmą kartą apsilankė po Pirmojo pasaulinio karo. Iš lygumų krašto kilusiam dailininkui kalnai padarė didžiulį įspūdį. Kartą atradęs Alpes, P. Domšaitis jose buvojo beveik tris dešimtmečius, iki Antrojo pasaulinio karo nutapė ne tik Vokietijos, bet ir Austrijos, Šveicarijos, Prancūzijos ir Italijos Alpių viršukalnių, priekalnių ir žaliuojančių slėnių vaizdų. Pastelės technika sukurtų kalnų peizažų dailininko kūrybos rinkinyje yra net kelios dešimtys.

Kategorijos: Kultūra, Menas, Visi įrašai | Žymos: , , , , , , , , .
2-PROCENTU-PARAMA-ALKUI
Skaityti komentarusKomentavimo taisyklės

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *