Y kartos valdomi šeimos verslai orientuojasi į naujoves, X – į sunkų darbą (0)

Internships.com nuotr.

Internships.com nuotr.

Vilniaus universiteto Tarptautinio verslo mokykloje (VU TVM) Salerno universiteto lektorė dr. Bice Dela Piana kartu su „Swedbank“, „Lietuvos verslo konfederacijos“, NASDAQ bei VU TVM atstovais aptarė kartų bendradarbiavimo klausimus kuriant ir vystant šeimos verslą. Diskusijos metu dalintasi įžvalgomis apie šeimos verslo kūrimo aktualijas Italijoje, aptartos vyraujančios tendencijos Lietuvoje, svarstyta, kuo šalys panašios ir kuo skiriasi.

Dr. Bice Dela Piana pažymi, kad Italijoje šeimos verslai, vertinant pagal uždirbtą pelną ir plėtrą į užsienio rinkas, auga sparčiau negu ne šeimos verslai, ir tendencijos rodo, kad padėtis greitu metu nesikeis.

„Šeimos versluose dirbantieji jaučia didesnį ryšį su įmone, atsakomybę už jos ateitį. Taip yra, nes šeimos verslo darbuotojai kartu yra ir šeimos nariai. Dėl to verslo sėkmė yra šeimos sėkmė, grįsta tvirtomis itališkos šeimos vertybėmis. Dar vienas labai svarbus itališko šeimos verslo ypatumas – realiai veikianti „džentelmeno sutartis“. T.y. nėra formalizuotų santykių tarp šeimos narių. Be to, šeimos verslo grupių įmonėms išskirtinai vadovauja šeimos nariai, paprastai sūnūs ar dukros“, – sako Salerno universiteto lektorė.

Apskritai, pasak jos, didelių trinčių tarp skirtingų kartų Italijoje šeimos versluose nepasitaiko, tačiau galima išskirti dvi tendencijas: daugelis šeimos verslų priklauso vyresniems negu 55 metų asmenims, bet efektyviau dirba jaunų asmenų valdomi verslai. Todėl, pagal jos atliktus tyrimus, verslų savininkai neturėtų bijoti labiau pasitikėti savo atžalomis ir galbūt net perleisti jiems verslus net tada, kai patys dar puikiai jaučiasi galintys valdyti.

Taip pat, sako dr. Bice Dela Piana, galima įžvelgti tendenciją, kad kolektyviai valdomi verslai dažniau linkę investuoti ir siekia ilgalaikių tikslų, kuomet vieno žmogaus valdomi verslai labiau orientuoti į trumpalaikį pelną.

Diskusijos metu buvo apžvelgti skirtingų kartų taikomos vadybos žinios ir įgūdžiai. Dalyviai priėjo prie išvados, jog dėl skirtingų vadybinių kartų požiūrių ir patirčių šeimos verslų įkūrėjai ne visuomet tinkamai išsianalizuoja verslo rodiklius ir dėl to nėra maksimaliai efektyvūs. VU TVM absolventė Viktorija Beineraitė, UAB „Beiner“ šeimos verslo atstovė, savo baigiamajame darbe tyrusi šeimos verslus Lietuvoje, pažymėjo, kad Lietuvoje tai yra bene didžiausias trūkumas, kliudantis daliai šeimos verslų plėstis.

V. Beineraitė pastebėjo, kad tarp Lietuvos šeimų versluose dirbančių žmonių egzistuoja X ir Y kartų požiūrių skirtingumai.

„Asmenų, kuriems daugiau negu 50 metų, valdomi šeimos verslai Lietuvoje dažniau orientuojasi į sunkų darbą, atmeta naujoves, nenori modernizuotis, mano, kad kuo daugiau dirbsi, tuo daugiau bus pasiekta. Jaunimas tuo tarpu orientuojasi į naujoves, IT, modernizaciją, siekia visur taikyti naujausias ir pažangiausias technologijas, kurios leidžia būti moderniais“, – sako V. Beineraitė. Šiems pastebėjimams pritarė dauguma renginyje dalyvavusių VU TVM studentų, kurių šeimos turi savo verslus.

Dr. Bice Dela Piana šioje vietoje pastebėjo, kad situacija Italijoje yra irgi panaši, ir patarė kalbėti su vyresnės kartos atstovais „skaičių kalba“: anot jos, tada tikėtina, kad susikalbėjimas bus greitesnis, o rezultatas geresnis.

Kategorijos: Lietuvoje, Naujienos, Politika ir ekonomika, Visi įrašai, Visuomenė | Žymos: , , , , , , , , , , , , , .
Skaityti komentarusKomentavimo taisyklės

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *