Platus viešų elektroninių paslaugų spektras vienoje vietoje (0)

efoto.lt R.| Tarasevičiaus nuotr.

efoto.lt R.| Tarasevičiaus nuotr.

Lietuvos gyventojams suteikiama galimybė naudotis vis didesniu skaičiumi elektroninių paslaugų, kurios prisideda ne tik prie valstybės gerovės kūrimo, bet ir leidžia žmonėms kasdieninius reikalus tvarkyti taip, kaip prieš kelias dešimtis metų galima buvo tik pasvajoti.  Nors ir viešasis šalies sektorius siūlo platų elektroninių paslaugų spektrą, nemaža dalis visuomenės vis dar nepakankamai gerai apie jas yra informuota, todėl nejaučia poreikio arba nedrįsta jomis pasinaudoti. Nuo šiol visuomenė visą informaciją apie e. paslaugas gali rasti vienoje interneto svetainėje.

Visa informacija apie  e. paslaugas – vienoje interneto svetainėje

Gyvename informacinių ir ryšių technologijų amžiuje – kompiuteris ir mobilusis telefonas tapo neatsiejamais mūsų kasdienybės palydovais. Spartus gyvenimo tempas ir išaugusios galimybės lemia tai, jog vis daugiau įvairiausių reikalų tvarkome elektroninėje erdvėje. Tačiau dažnas iš mūsų nežino, jog kasmet galime sutaupyti daug laiko, kurį sugaištame, norėdami gauti valstybės ar savivaldybių institucijų teikiamas paslaugas.

Praeitų metų rugsėjį Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Susisiekimo ministerijos sukūrė interneto svetainę „Prisijungusi Lietuva“, kurioje interneto vartotojai gali vienoje vietoje rasti patogiai pateikiamą ir nuolat atnaujinamą informaciją apie Europos Sąjungos struktūrinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšomis sukurtas viešojo sektoriaus elektronines paslaugas, kurių skaičius nuolat auga. Pavyzdžiui, šios svetainės vartotojai gali sužinoti „Sodros“ turimą informaciją apie save, pateikti prašymus, deklaruoti savo gyvenamąją vietą, iš anksto užsiregistruoti pas gydytoją, užsiregistruoti darbo biržoje, gauti informacijos apie šalies valstybinės reikšmės miškų būklę ir atlikti daugelį kitų veiksmų neiškėlę kojos iš namų.

Svetainėje galima rasti trumpus ir aiškius skirtingų institucijų teikiamų elektroninių paslaugų aprašymus: kam skirta kiekviena konkreti elektroninė paslauga, kuo ji naudinga, kokia paslaugos suteikimo trukmė, kokia institucija teikia paslaugą, kokie paslaugos teikimo žingsniai, taip pat atsakymus į dažniausiai užduodamus klausimus  ir, žinoma, nuorodą į elektroninės paslaugos teikimo tinklalapį. Svetainėje taip pat sukurta ir mobiliesiems įrenginiams pritaikyta „Prisijungusios Lietuvos“ versija bei pateikiamas vis papildomas nemokamų lietuviškų mobiliųjų programėlių katalogas.

Viešosiomis e. paslaugomis naudojasi ketvirtadalis gyventojų  

Informacinės visuomenės plėtros komiteto (IVPK) prie Susisiekimo ministerijos pranešimo duomenimis, praeitų metų liepos mėnesį apklausus 1008 Lietuvos gyventojus nuo 18 metų paaiškėjo, kad pažangiomis elektroninėmis viešosiomis ir administracinėmis valstybės ir savivaldybių institucijų teikiamomis paslaugomis jau yra pasinaudoję 23 proc. respondentų. Bent kartą per savaitę šiomis paslaugomis naudojasi 4 proc., o bent kartą per mėnesį – 9 proc. apklaustųjų.  Dažniau už kitus elektroninėmis paslaugomis naudojasi 30–49 metų žmonės (34 proc.),  respondentai su aukštuoju išsilavinimu (53 proc.) ir didmiesčių gyventojai (32 proc.). Tarp nė karto paslaugomis nesinaudojusių asmenų daugiausia pensinio amžiaus žmonių (92 proc.), gyvenančių kaimo vietovėse respondentų (83 proc.) ir apklaustųjų su mažiausiomis šeimos pajamomis (87 proc.).

„Atliktas tyrimas parodė, kad informacijos apie viešąsias ir administracines elektronines paslaugas labiausiai reikia gyvenantiems mažesniuose miesteliuose ar kaimo vietovėse žmonėms, pensininkams. Be to, net 26 proc. apklaustųjų teigė, kad jiems stinga informacijos, kuo jiems apskritai gali būti naudingos elektroninės paslaugos, 20 proc. respondentų pageidauja aiškių ir lengvų instrukcijų, kaip naudotis elektroninėmis paslaugomis“, – teigia IVPK direktoriaus pavaduotoja I. Žilionienė.

Plačiame elektroninių  paslaugų spektre – ir e.policija

Projekte „Prisijungusi Lietuva“ galima rasti informacijos ir apie e.policijos paslaugas. Kiekvienas interneto vartotojas gali pateikti policijai pranešimą internetu – nereikia vykti į policijos komisariatą.

Nuo praėjusių metų lapkričio Lietuvoje veikianti elektroninių policijos paslaugų sistema jau spėjo gerokai pasitarnauti registruojant ir išaiškinant nusikaltimus visoje šalyje. Besinaudojančių galimybe pranešti apie nusikalstamą veiką internetu ar mobiliuoju telefonu skaičius sparčiai auga. Speciali svetainė jau aplankyta daugiau nei 36 tūkst. kartų.

„Nors pareiškimus internete pateikti galima ir anonimiškai, džiugu, kad didžioji dalis gyventojų – beveik 60 proc. – apie nusikaltimus ar kitus įvykius praneša užsiregistravę sistemoje ir identifikavę savo tapatybę. Pateikus savo asmens duomenis, sistema siūlo kur kas daugiau galimybių: žmogus gali internete stebėti pateikto pareiškimo nagrinėjimo eigą ir būseną, esant poreikiui – jį papildyti“, − sako projekto „Viešosios policijos paslaugos „Pranešimų policijai teikimas“ perkėlimas į elektroninę erdvę“ vadovas Tomas Stankevičius.

Elektroninės paslaugos Lietuvos piliečiams suteikia galimybę naudotis daugeliu paslaugų, kurios anksčiau jiems buvo sunkiai prieinamos arba neprieinamos. Daugumą kasdienių reikalų, kuriuos anksčiau reikėdavo tvarkyti žygiuojant iš vienos įstaigos į kitą ir pildant šūsnis įvairių dokumentų, dabar galima greitai ir patogiai išspręsti internetu.

Kategorijos: Švietimas, Visi įrašai, Visuomenė | Žymos: , , , , .
Skaityti komentarusKomentavimo taisyklės

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Taip pat skaitykite: