Kalbininkai apie kainas … geras, brangias ir dar kitokias (0)

efoto.lt | Aušros nuotr.

efoto.lt | Aušros nuotr.

Pasakymas „reguliari kaina“ netaisyklingas. Turėtų būti „įprastinė kaina“, „įprasta kaina“ (nors angl. regular cost, regular price).   Lietuvių kalboje tarptautinis žodis „reguliarus, -i“ vartojamas tik dviem reikšmėmis: 1. „tolygiai ir taisyklingai atliekamas, vykstantis“, pvz.: reguliari mityba, reguliarus gydymas; 2. „organizuotas, organizuotai rengiamas, valdomas“, pvz.: reguliarioji kariuomenė; dar priev. – reguliariai šaukti susirinkimus“).

Ne „oferta“, o „siūlomoji kaina“

Žodis „oferta“ yra nevartotina svetimybė. Ne oferta, o 1.„raštiškas pasiūlymas“; 2. „siūlomoji kaina“ (Kalbos patarimai. Kn. 4: Leksika: 1. Skolinių vartojimas, Vilnius, 2005).

Ar gali kaina būti „pigi“ arba „brangi“?

Būdvardžiai „pigus“ ir „brangus“ gali būti vartojami perkeltine reikšme, pavyzdžiui, „pigus siuvėjas“, t. y. siuvėjas, kuris pigiai siuva, arba „brangi parduotuvė“ – tokia parduotuvė, kurioje viskas brangu.

Pagal el. „Dabartinės lietuvių kalbos žodyną“ pirmoji žodžio „kaina“ reikšmė „vertė pinigais“. Taigi kaina yra prekės ar paslaugos vertės piniginė išraiška, tad gali būti tik „didelė“, „aukšta“ arba „maža“, „žema“, pavyzdžiui: „Laikrodis man per brangus, o laikrodžio kaina per didelė, labai didelė“, o ne „brangi“. Kainas reikėtų ne „pabranginti“ ar „atpiginti“, o  „pakelti“, „padidinti“ arba „nuleisti“, „sumažinti“, „pamažinti“, „numušti“ ir panašiai.

Brangsta arba pinga tik tai, kas perkama arba parduodama.

Ar kaina gali būti „gera“?

Reklamoje dažnai žaidžiama žodžiais: „nepakartojamos, gundančios, viliojančios, nuostabios, geros kainos“.

Žodis „geras“ turi keletą reikšmių, pvz.: „turintis teigiamų ypatybių, tinkamas, naudingas“: Namas dar geras. Čia geros žemės (derlingos); „teikiantis pasitenkinimą, patogus, jaukus“: Geras gyvenimas. Gera žinia.

Atkreiptinas dėmesys, kad penktoji žodžio „geras“ reikšmė – „nemažas, didelis“: Geras vežimas, geras glėbys, geras gabalas; gera sauja. Todėl prekybininkai, reklamuojantys prekes už gerą kainą, gali susilaukti priešingo rezultato. Užuot prisivilioję pirkėją, gali jį atstumti. Kaina gali būti suprasta ne kaip tinkama, o kaip didelė… (Dar žr. J. Klimavičius. Brangi – pigi ir gera kaina // Gimtoji kalba, 2003, Nr. 7).

Kategorijos: Kalba, Kultūra, Visi įrašai | Žymos: , , , .
Skaityti komentarusKomentavimo taisyklės

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *